Mac/Apple-tråden

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Övertyga mig om att köpa en iMac.
Jag tycker det verkar trevligt att alla är så nöjda men jag förstår inte riktigt.
En iMac, dvs en stationär dator, med ingående komponenter som är sämre än i en VAIO (bärbar alltså) är dyrare än VAIO:n.
Något är skumt. :5sure

Inga kompromisser mellan hård- och mjukvara är svaret. Microsoft måste ta höjd för alla tänkbara hårdvaruuppsättningar medan Apple enbart kör sina egna. Inga skumma krockar mellan drivrutiner, DLL-konflikter och annat mög som Windows kan råka ut för.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu ska man egentligen inte vara sån, men det är stor sannolikhet att iMac-serien uppdateras inom kort. Det är alltid bäst att köpa de nya modellerna då de rent av ersätter de gamla oftast med mycket högre prestanda men samma pris.

T.ex just nu är det MacBook Pro som är ny och "prisvärd".

Fins det ngt som tyder på att det är ngt nära förestående? Apple skriver ju om allt de kanske kommer kunna levrera 12 mån i förväg...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Fins det ngt som tyder på att det är ngt nära förestående? Apple skriver ju om allt de kanske kommer kunna levrera 12 mån i förväg...

Det finns en hel del kod i nyaste OSX-update'n som tyder för utökat stöd för nyare grafikkort. Detta tyder många som ett tecken på att nya iMacar är på väg ut. Något helt klart går dock aldrig att säga då Apple alltid döljer sånt här in i sista minuten för att inte påverka sin försäljning negativt.
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Min första imac var en 3 år gammal historia som kändes mycket fräschare än en nyligen hopkomponerad PC för 16000kr.
Satsa hellre på en 27" Markus. Hitta en bättre beg på blocket om pengarna sätter gränsen. Det går att göra fynd emellanåt. Köpte en oanvänd 27" i3 (med kvitto) för 6000kr under butikspris...

Men om jag skulle köpa nytt idag så skulle jag nog avvakta (om det är inte är kris) då det troligen släpps nya imacs när som snart...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag är ju nyfrälst till mac, men kan ju säga att jag kommer aldrig gå tillbaka.. sitter hellre vid en slö mac än en snabb pc..
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag är ju nyfrälst till mac, men kan ju säga att jag kommer aldrig gå tillbaka.. sitter hellre vid en slö mac än en snabb pc..

Det är ett koncept som för PC-folk är helt omöjligt att greppa. Många tror att det är så enkelt att en PC med likadan CPU eller grafikkrets som en "motsvarande" Mac är lika snabb. Men det går inte att jämföra helt enkelt.

Det är som att jämföra....ja, Äpplen och Kaffesump
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det är ett koncept som för PC-folk är helt omöjligt att greppa. Många tror att det är så enkelt att en PC med likadan CPU eller grafikkrets som en "motsvarande" Mac är lika snabb. Men det går inte att jämföra helt enkelt.

Det är som att jämföra....ja, Äpplen och Kaffesump

Ja visst är det så.. ta bara min mba.. snikigaste modell men startar fortare än min förra pc tog sig ur viloläge :yoparty
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Så här någon vecka in i mitt PC-Macbyte så kan jag bara säga att det finns några få punkter som irriterar mig, men över lag är jag så äckligt nöjd att det aldrig blir en PC igen. Bara multi-touchplattan är så bra att jag höll på att kräkas när jag provade min gamla HP-laptop. Magiskt!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Så här någon vecka in i mitt PC-Macbyte så kan jag bara säga att det finns några få punkter som irriterar mig, men över lag är jag så äckligt nöjd att det aldrig blir en PC igen. Bara multi-touchplattan är så bra att jag höll på att kräkas när jag provade min gamla HP-laptop. Magiskt!

Vad är bra med touchplattan?
Berätta för en novis vad som gör den speciell.
f
Edit: Äh, jag googlade lite istället, de va ju lite småtrevliga finesser i de, men nog finns de la lite trevliga multitouchfinesser i pc-lappisar också.
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Vad är bra med touchplattan?
Berätta för en novis vad som gör den speciell.
Att man knappt behöver använda tangentbordet vid vardagsanvändning.

Klicka med två fingrar och man högerklickar. Två fingrar i rörelse scrollar upp/ner. Tre fingrar i sidled går bak/fram. Fyra fingrar upp visar skrivbordet, fyra fingrar ner tar fram exposé vilket är grymt användbart. Detta plus en massa massa mer.

Som när man fixar med bilder. Man kan rotera, förstora, förminska utan att ens släppa musen. Underbart!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fast plattan är äckligt bra.. inte bara funktionerna utan hur den fungerar och storleken av plattan..

Har alltid kört mus och vägrat styrplattorna, men med min mba kör jag utan mus för plattan är bättre :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Får instämma i hyllningen av plattan, blir helt vansinnig när jag sitter med plattan på frugans Acer (som jag annars gillar ganska bra):tummenupp

Dock fick jag stänga av "nyp-zoomen" eller vad den nu kallas, lyckades på något sätt ständigt aktivera den av misstag när jag drog runt och klickade.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Om vi nu diskuterar Multitoutch-plattan så måste man också nämna att den är gjord i glas som behandlats för att få en något skrovlig yta med väldigt låg friktion. Så att som väldigt ofta så är det den där "känslan" i grejorna som är grym och svår att beskriva.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om vi nu diskuterar Multitoutch-plattan så måste man också nämna att den är gjord i glas som behandlats för att få en något skrovlig yta med väldigt låg friktion. Så att som väldigt ofta så är det den där "känslan" i grejorna som är grym och svår att beskriva.
Känsla är bogus. Kan du inte mäta det i absoluta tal är det hjärntvätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Övertyga mig om att köpa en iMac.
Jag tycker det verkar trevligt att alla är så nöjda men jag förstår inte riktigt.
En iMac, dvs en stationär dator, med ingående komponenter som är sämre än i en VAIO (bärbar alltså) är dyrare än VAIO:n.
Något är skumt. :5sure

Såna som jag använder Mac. Hur bra kan det vara då?

Köp, Mackan, köp!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att man knappt behöver använda tangentbordet vid vardagsanvändning.

Klicka med två fingrar och man högerklickar. Två fingrar i rörelse scrollar upp/ner. Tre fingrar i sidled går bak/fram. Fyra fingrar upp visar skrivbordet, fyra fingrar ner tar fram exposé vilket är grymt användbart. Detta plus en massa massa mer.

Som när man fixar med bilder. Man kan rotera, förstora, förminska utan att ens släppa musen. Underbart!

Fan, ser man på. Jag har tydligen multitouch i den här PCn också. Allt funkade precis som du beskrev ovan. Jag ska ändå byta till mac.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top