Mac/Apple-tråden

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Den läser in lite som i filmen och sen kommer en ruta upp där det står "OS kan inte installeras på denna dator" Jag kan klicka "Ok" och "starta om"
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Den läser in lite som i filmen och sen kommer en ruta upp där det står "OS kan inte installeras på denna dator" Jag kan klicka "Ok" och "starta om"

Inte så att skivan inte är från den datorn? Om det råkar vara en "hämtad" skiva så måste det vara en "Retail" version. Annars är den låst till den typ av dator den köptes med. T.ex MacBook Air
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Inte så att skivan inte är från den datorn? Om det råkar vara en "hämtad" skiva så måste det vara en "Retail" version. Annars är den låst till den typ av dator den köptes med. T.ex MacBook Air

precis det jag läste när jag googlade lite... det måste vara strulet. Jag får springa och köpa en skiva.
Men då vet jag ju vad felet är iaf, tusen tack att du tog dig tid!
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
precis det jag läste när jag googlade lite... det måste vara strulet. Jag får springa och köpa en skiva.
Men då vet jag ju vad felet är iaf, tusen tack att du tog dig tid!

Sånt som händer, du har PM. Nu måste jag sova så lycka till!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om man köper rätt adapter av Apple så klart...

Min burk har HDMI/DVI och VGA ut, sladdar säljer dom på biltema...

Det är tydligt att du inte gillar mac. Det har inte jag heller gjort under alla år utan att ha provat.

Har DU provat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är tydligt att du inte gillar mac. Det har inte jag heller gjort under alla år utan att ha provat.

Har DU provat?

Jorå, jag har provat, jag valde mellan den här datorn och en Mac 13", jag kör ju ändå gärna Linux.

Anledningen till att det inte blev en Mac var att den kostade 4½ tusen mer och hade sämre processor, mindre minne, dyrare sladdar och tillbehör osv...

Man måste alltså vara lite hjärntvättad redan innan man bär hem hem den från butiken, vilket jag inte är.

Nu finns ju även apples adaptrar på div ställen.. Köpte min på kjell & co t ex :tummenupp

Fast tillverkade av Apple, eller IAF på licens från Apple va?

Det blev ju ett jävla liv om den där magnetströmkontakten som någon tillverkade lös (dessutom bättre än Apples egna som i början blev glappi sladden).
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
MH Store här i Växjö tar 2650kr för att uppgradera från 4gb till 8gb i en/min 15" MacBook Pro QuadCore.

"Ehm, jo, ja, eller... nej tack."

Crucial.com tar ca 750kr inkl frakt för delarna och man gör det själv på 5 min utan att bryta några garantier.
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
En fråga från en nybliven switcher som fick hem sin första mac idag.

Finns det någon motsvarighet till MS Paint i OSX?
Eller, om jag tar en print screen, var kan jag snabbt och smidigt klistra in den och spara ner som i paint?
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
En fråga från en nybliven switcher som fick hem sin första mac idag.

Finns det någon motsvarighet till MS Paint i OSX?
Eller, om jag tar en print screen, var kan jag snabbt och smidigt klistra in den och spara ner som i paint?

Skärmavbildning sparas automatiskt som jpg på skrivbordet. Du behöver inte gå igenom de extra stegen att klistra in och spara.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Skärmavbildning sparas automatiskt som jpg på skrivbordet. Du behöver inte gå igenom de extra stegen att klistra in och spara.

Detta är ett perfekt exempel på det enda problem jag haft hittills med mac. Allt är så enkelt att man tycker det är jobbigt, för att man hela tiden frågar sig; "ska det verkligen vara så här lätt?". :)

Tack!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nästa fråga:

Det är kanske jag som är tvångsmässig, men, avslutar ni program ni använt helt eller låter ni dem ligga i bakgrunden?
Alltså, använder ni cmd + q hela tiden, eller kryssar ni bara ner dem med den röda knappen?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Nästa fråga:

Det är kanske jag som är tvångsmässig, men, avslutar ni program ni använt helt eller låter ni dem ligga i bakgrunden?
Alltså, använder ni cmd + q hela tiden, eller kryssar ni bara ner dem med den röda knappen?

cmd + q. man e väl kortkommandobög ffs. går ju inte att flytta musen o stänga :D

eller om jag vill gömma fönstret cmd + w

sen funkar det inte riktigt som en iphone4 där programmen ligger öppna tills man stänger ner dem helt. det snor resurser så är jag klar stänger jag ner programmet.

Den läser in lite som i filmen och sen kommer en ruta upp där det står "OS kan inte installeras på denna dator" Jag kan klicka "Ok" och "starta om"

kan vara så att du har en skiva som är till för en specifik dator. jag tänkte mig inte för när jag rensade min mini, då petade jag in skivan som jag fick med till min imac. ikke sa nikke. en skiva som skeppats med tex en imac funkar inte på nåt annat, den är specifik för just den burken. så det blir som sagt till att gå och köpa en "riktig" som funkar i alla burkar.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Detta är ett perfekt exempel på det enda problem jag haft hittills med mac. Allt är så enkelt att man tycker det är jobbigt, för att man hela tiden frågar sig; "ska det verkligen vara så här lätt?". :)

Tack!

Mitt största problem är nog att jag kör win på jobbet och därför använder ctrl när man ska använda cmd och vice versa. Ja, och när det gäller trådlösa nätverk som jag hoppar mellan så verkar den ibland glömma lösenorden vilket är jobbigt, säkert "skit bakom spakarna" men just det problemet har jag faktiskt aldrig haft med annat operativ, tycker att om jag klickar "kom ihåg detta nätverket" så ska det inkludera lösenordet för att komma in.

Vad surfar folk med, Safari? Tyckte den var lite jobbig och kör Firefox av gammal vana och inbillar mig att den fungerar på flest sidor (t.ex. nätbanker) och gillar dess plugins, funderar dock på att ge Safari en ny chans så man kan bli riktigt indoktrinerad Mac-nörd (fast då måste man väl även använda iTunes vilket jag snudd på vägrar), alternativt köra Chrome då man ändå är igång och ändrar.

Ingen fara, det är hjärntvätten som börjat verka bara. Finns inget bra med Mac :guw

Nu efter tre veckor med en Mac så har jag börjat tapetsera huset med bilder av Steve Jobs vilket min fru tycker är jobbigt, är det normalt eller någon konfigurationsgrej? Funkar det att istället tapetsera med Ballmer, jag menar Steve som Steve?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu efter tre veckor med en Mac så har jag börjat tapetsera huset med bilder av Steve Jobs vilket min fru tycker är jobbigt, är det normalt eller någon konfigurationsgrej? Funkar det att istället tapetsera med Ballmer, jag menar Steve som Steve?

Jag kör Opera webbläsare på alla mina maskiner oavsett operativ, inklusive telefonen, då synkar jag alla bokmärken alla snabbstartsidor och även historiken, vilket kan vara bra om man vill hitta något man hittade när man satt vid en annan maskin.

Samma funktion finns kanske i Firefox och då har den ju det övertaget över Safari om du växlar mellan olika burkar.

Du måste bryta Steve trenden helt och hållet, själv tapetserar jag med den här puddingen:
linus1991.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag kör Opera webbläsare på alla mina maskiner oavsett operativ, inklusive telefonen, då synkar jag alla bokmärken alla snabbstartsidor och även historiken, vilket kan vara bra om man vill hitta något man hittade när man satt vid en annan maskin.

Kör Opera på mobilen (Symbian) där det funkar skitbra men blev aldrig riktigt vän med det på Windows men det var iof ett tag sedan.


Du måste bryta Steve trenden helt och hållet, själv tapetserar jag med den här puddingen:
linus1991.jpg

Tvingas snart att slänga ut windows ur burken på jobbet och köra ovanstående nörds OS så efter det måste jag långa frugans laptop om jag vill stödja "den andra" Steve :gnissla
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nu efter tre veckor med en Mac så har jag börjat tapetsera huset med bilder av Steve Jobs vilket min fru tycker är jobbigt, är det normalt eller någon konfigurationsgrej? Funkar det att istället tapetsera med Ballmer, jag menar Steve som Steve?

Bäst du bryter det där direkt, annars kommer snart nästa steg av indoktrineringen, där du börjar uttrycka dig i termer som "most beautiful", "revolutionerande" etc.

Jag kör både Safari och Firefox. Safari är snabb och trevlig tycker jag, men de plugins som finns (ex adblock) är för dåligt gjorda. Bl a går det inte att ändra filtrena själv.

Version 4 av Firefox har problem med BankID upptäckte jag härom dagen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skärmavbildning sparas automatiskt som jpg på skrivbordet. Du behöver inte gå igenom de extra stegen att klistra in och spara.

Fast man kan, om man vill, få skärmavbilden direkt till urklipp, genom att lägga till Ctrl till "skärmavbildskommandot" (se nedan).


Snabbkurs i skärmavbildstagning i Mac OS X för den som inte känner till.
Cmd+Shift+3 = hela skärmen
Cmd+Shift+4 = del av skärmen (man drar upp en ruta)
Cmd+Shift+4, därefter Mellanslag = ett enskilt programfönster


cmd + q. man e väl kortkommandobög ffs. går ju inte att flytta musen o stänga :D

eller om jag vill gömma fönstret cmd + w

Eller Cmd+H för att gömma hela programmet. Funkar även i "app switcher"-listan (dvs, Cmd+Tab), dvs man Cmd+Tabbar sig fram till aktuellt program (eller välja programikon direkt med muspekaren), och trycker då istället för Tab på H eller Q för att gömma/stänga programmet utan att behöva aktivera det. Smidigt :)

När vi ändå är inne på ämnet så kan man ändra så att man kan tabba sig mellan OK, Avbryt etc i dialogrutor, knappar i programfönster etc etc genom att aktivera alternativet "Alla reglage" i Systeminställningar/Tangentbort/Kortkommandon.

(ja, jag är tangentbordsnörd).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvingas snart att slänga ut windows ur burken på jobbet och köra ovanstående nörds OS så efter det måste jag långa frugans laptop om jag vill stödja "den andra" Steve :gnissla

Vilken underbar arbetsplats, anställer ni?

Ingen fara, Nerd-operativet har mycket gemensamt med OsX, så det blir en mjuk övergång för dig...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top