Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
2.2ghz 15" har samma grafikkort som 17". Alla 15" och 17" har dubbla grafikkort men bara den snabbaste 15" är utrustad med det bästa grafikkortet.

Den kommer förmodligen kännas väldigt kvick för dig oberoende av vilken du väljer, men den hade jag tagit om du nu vill spela. Då är du ju säkrad ett par år framåt.
4 gig ram räcker långt (det som sitter i) och vill du ha 8gig så är det billigare att fixa det själv. Väldigt enkelt att montera: HÄR
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag köpte nyligen en MBA Ultimate och SSD:n gör en enorm skillnad. Jag har iofs "bara" 256 Gb, men med en extern hårddisk för time machine, media, etc inkopplad till en router så räcker den gott och väl.
Visst, jag har inte med mig musiken när jag reser, men hur ofta sitter man egentligen och lyssnar på musik vid datorn utanför hemmet. Det är väl det man har iPods till? Sen kan man väl iofs på tillgång till den externa hårddisken via internet, men det är för avancerat för mig... :)

Sen blir man gladare när man använder en Mac. Så är det! :fakta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sen blir man gladare när man använder en Mac. Så är det! :fakta

Thats it. Du har precis sålt mig min första mac :)

Funderar på att köpa en hybriddisk istället att köra med i ett år. Tror priset på SSD kommer att sjunka dramatiskt inom kort, så en sån kan man ju köpa lite senare en liten uppgradering.

Suttit och läst en del recensioner och den där MBP 2.2ghz verkar ju hur grym som helst med hi-res skärmen. Hade först tänkt mig en 15-tummare, men nu tvekar jag över om jag inte vill ha en 17-tummare istället. Kommer nog inte bära runt med den jättemycket även om det kommer bli en del.. Hmmmm.

Spännande, har ALDRIG jobbat med mac annat än kanske surfat i 10 min. Bara det kändes lite avigt. Är lite rätt över att jag kommer känna mig totalt blåst. I windows har jag tom lyckats lära mig att använda en hel drös specialkommandon från promten osv. Hur konfar man nätverk sov?

Kanske en barnlek på mac?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Thats it. Du har precis sålt mig min första mac :)

Funderar på att köpa en hybriddisk istället att köra med i ett år. Tror priset på SSD kommer att sjunka dramatiskt inom kort, så en sån kan man ju köpa lite senare en liten uppgradering.

Suttit och läst en del recensioner och den där MBP 2.2ghz verkar ju hur grym som helst med hi-res skärmen. Hade först tänkt mig en 15-tummare, men nu tvekar jag över om jag inte vill ha en 17-tummare istället. Kommer nog inte bära runt med den jättemycket även om det kommer bli en del.. Hmmmm.

Spännande, har ALDRIG jobbat med mac annat än kanske surfat i 10 min. Bara det kändes lite avigt. Är lite rätt över att jag kommer känna mig totalt blåst. I windows har jag tom lyckats lära mig att använda en hel drös specialkommandon från promten osv. Hur konfar man nätverk sov?

Kanske en barnlek på mac?

Satte mig precis med min första mac.. Ja allt är en barnlek vad gäller inställningar. Det tar en stund att lära sig hitta i menyer och knappar och så, men det är ju inte så konstigt.. Men confa nätverk gör man ju typ inte. man väljer bara när datorn frågar :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Thats it. Du har precis sålt mig min första mac :)

Funderar på att köpa en hybriddisk istället att köra med i ett år. Tror priset på SSD kommer att sjunka dramatiskt inom kort, så en sån kan man ju köpa lite senare en liten uppgradering.

Suttit och läst en del recensioner och den där MBP 2.2ghz verkar ju hur grym som helst med hi-res skärmen. Hade först tänkt mig en 15-tummare, men nu tvekar jag över om jag inte vill ha en 17-tummare istället. Kommer nog inte bära runt med den jättemycket även om det kommer bli en del.. Hmmmm.

Spännande, har ALDRIG jobbat med mac annat än kanske surfat i 10 min. Bara det kändes lite avigt. Är lite rätt över att jag kommer känna mig totalt blåst. I windows har jag tom lyckats lära mig att använda en hel drös specialkommandon från promten osv. Hur konfar man nätverk sov?

Kanske en barnlek på mac?

Jag kör med 13" och är jättenöjd med det, behöver jag större skärm nånstans så är det bara köra med extern skärm.

Skaffar du en mac så kan vi ta en fika i gamla stan eller nåt så kan vi gå igenom lite grunder. Har precis lärt svärmor 64år att använda mac istället för windows, hon var duktigt nervös inför bytet men med lite övertalning så vart det en Macbook 13"... idag när jag var över och hjälpte henne med lite bankid och sånt så fick jag höra flera ggr "men oj, var det så lätt" när vi flyttade lite bilder och sånt.

Vad gäller snabbkommandon (knappkombinationer) så är det väldigt samma bara att man använder "Apple"knappen istället för Cmd.

Kan säga att jag har bara svärfar kvar att konvertera och det är på gång, hans fru har jag konverterat och han sneglar på hennes dator titt som tätt. :)
Annars har jag mor, svåger, svärmor, svärfars fru och frun som nyblivna macisar på mitt samvete. :yoparty

Satte mig precis med min första mac.. Ja allt är en barnlek vad gäller inställningar. Det tar en stund att lära sig hitta i menyer och knappar och så, men det är ju inte så konstigt.. Men confa nätverk gör man ju typ inte. man väljer bara när datorn frågar :)

Njao, men det går absolut att konfa nätverk om man nu vill/behöver det... och jag skulle säga att du kan gå in och konfa det lite djupare än i Windows dito. Men behöver man sånt så vet man vad man håller på med redan då det är linuxkommandon.

T.ex. har du ipconfig i windows och ifconfig i OSX/Linux.
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Thats it. Du har precis sålt mig min första mac :)

....

Kanske en barnlek på mac?



Gratulerar till Mac-beslutet. Väldigt få människor som någonsin längtar tillbaks när de väl testat på allvar.

Allting är väldigt lätt på mac, ibland för lätt så att man inte hittar funktionerna bara för att man är van vid att göra det svårare.

Du kommer säkert känna dig något handikappad den första tiden men skäms inte för att fråga om det är något du tycker verkar ologiskt.


EDIT: "Mac är roligt"

Börja med att starta terminalen (terminal i spotlight) och klistra in:

"say -v Cellos Batman, Batman, na na na na na na na na na na, batman"
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
ska över till amerikat och tänkte köpa mig och frugan varsin laptop och som icke kunnig mac snubbe så undrar jag

Vad ska man satsa på ?

Jag flyger mycket och tänkte ha min som filmburk och musik mest så jag vill gärna ha smidigt format med bra batteritid.

Macbook air el ?

Tips bitte
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ska över till amerikat och tänkte köpa mig och frugan varsin laptop och som icke kunnig mac snubbe så undrar jag

Vad ska man satsa på ?

Jag flyger mycket och tänkte ha min som filmburk och musik mest så jag vill gärna ha smidigt format med bra batteritid.

Macbook air el ?

Tips bitte

Air funkar bra.

Vad gäller att köpa laptop i USA/Utomlands så tänk på att tangentbordet saknar då ÅÄÖ, inte bara att det är andra tecken på knapparna utan de har en något annan layout och det är dyrt att byta till Svenskt tangentbord.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Air funkar bra.

Vad gäller att köpa laptop i USA/Utomlands så tänk på att tangentbordet saknar då ÅÄÖ, inte bara att det är andra tecken på knapparna utan de har en något annan layout och det är dyrt att byta till Svenskt tangentbord.


just ja..bra att veta..tänkte inte på det..

äädit: hur fan kan man missa ngt så basic som detta..:rofl
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
just ja..bra att veta..tänkte inte på det..

äädit: hur fan kan man missa ngt så basic som detta..:rofl

ÅÄÖ funkar ändå som vanligt, bara det att de inte är utsatta på tangentbordet.

Tänk även på att på flygplatsen kräva tillbaks moms-pengar mot kvittot.

Sen anmäler du såklart köpet när du kommit till Sverige och betalar moms här...eller inte :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ska du också bli så där härligt nyfrälst som bara Livets Ordare / Mac användare kan bli?

Chansen är väldigt stor att han blir det. Efter någon veckas användande så kommer han att andas ut och tänka tillbaks på all den tid han slösade i mörkret :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska du också bli så där härligt nyfrälst som bara Livets Ordare / Mac användare kan bli?

Det vet man aldrig.
Kollade just på en video där man jämför Mac OS med Win 7. Växla mellan fönster, pin to taskbar bla bla. Tycker det verkar väldigt snarlikt. Såg inte att Mac OS skulle ha nåt "mer". Kanske är less more ?



Macbook Pron 15" 2.2Ghz kostar i grundutförande 20k.

För det får man tex en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/1...7_2630qm-8gb-640gb-nvidia_gt_540m-16.4-3d-w7p

På specarna piskar den iaf Mac:en (?). Visst, macen är snyggare och har bättre andrahandsvärde. Försöker bara motivera det här köpet för mig själv. Jag får ju en bra PC för halva pengen av mac:en......

Men alla säger ju att mac skall vara så FÖRBANNAT bra, och jag vill ta reda på varför.....

Vad är det egentligen som är så bra med Mac? För att allt bara "funkar" ? Tycker Win 7 är ett otroligt lyft, men kanske är det mer avancerat/svåranvänt?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Njao, men det går absolut att konfa nätverk om man nu vill/behöver det... och jag skulle säga att du kan gå in och konfa det lite djupare än i Windows dito. Men behöver man sånt så vet man vad man håller på med redan då det är linuxkommandon.

T.ex. har du ipconfig i windows och ifconfig i OSX/Linux.

Klart man kan, går säkert att göra massor.. Men som ny apple användare är man mer glad över att det bara funkar :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Det vet man aldrig.
Kollade just på en video där man jämför Mac OS med Win 7. Växla mellan fönster, pin to taskbar bla bla. Tycker det verkar väldigt snarlikt. Såg inte att Mac OS skulle ha nåt "mer". Kanske är less more ?



Macbook Pron 15" 2.2Ghz kostar i grundutförande 20k.

För det får man tex en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/1...7_2630qm-8gb-640gb-nvidia_gt_540m-16.4-3d-w7p

På specarna piskar den iaf Mac:en (?). Visst, macen är snyggare och har bättre andrahandsvärde. Försöker bara motivera det här köpet för mig själv. Jag får ju en bra PC för halva pengen av mac:en......

Men alla säger ju att mac skall vara så FÖRBANNAT bra, och jag vill ta reda på varför.....

Vad är det egentligen som är så bra med Mac? För att allt bara "funkar" ? Tycker Win 7 är ett otroligt lyft, men kanske är det mer avancerat/svåranvänt?

Datorn du länkade till är ju långsammare.
Macen har en i7 Quad 2.2GHz med 3.3GHz Turbo Boost. Vaion är "bara" en 2.0 med 2.9GHz TB.

Macen har dubbla grafikkort där HD 6750M är ca 30% snabbare än GT 540M (i Vaion) Plus då att macen har ett grafikkort till som används för att spara ström då den inte behöver full prestanda.

Det ända som jag ser macen har mindre av i standardconf är minne. 4 vs 8gig. Där jag tyckte att du skulle själv uppgradera detta om du tyckte det krävdes.

Större HD i Macen med (lite oviktigt dock då du skulle ha hybrid)

Byggkvaliten på Vaion ska jag dock inte klaga på, men MBP är faktiskt svårslagen på det. CNC-fräst UNI-body, grym skärm, multitoutch-plattan OSX mm.

Låter som en predikan nu...inte min mening :tummenupp
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Datorn du länkade till är ju långsammare.
Macen har en i7 Quad 2.2GHz med 3.3GHz Turbo Boost. Vaion är "bara" en 2.0 med 2.9GHz TB.

Macen har dubbla grafikkort där HD 6750M är ca 30% snabbare än GT 540M (i Vaion) Plus då att macen har ett grafikkort till som används för att spara ström då den inte behöver full prestanda.

Det ända som jag ser macen har mindre av i standardconf är minne. 4 vs 8gig. Där jag tyckte att du skulle själv uppgradera detta om du tyckte det krävdes.

Större HD i Macen med (lite oviktigt dock då du skulle ha hybrid)

Byggkvaliten på Vaion ska jag dock inte klaga på, men MBP är faktiskt svårslagen på det. CNC-fräst UNI-body, grym skärm, multitoutch-plattan OSX mm.

Låter som en predikan nu...inte min mening :tummenupp

Ok. Är inte helt inläst på vad alla processorer heter nuförtiden. På den tiden jag hade bra koll var det 286, 386 eller 486 processorer som gällde. Sen kom PENTIUM (WHOAAAAAAH).

Men ok. Så man får bra prestanda per krona menar du?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ok. Är inte helt inläst på vad alla processorer heter nuförtiden. På den tiden jag hade bra koll var det 286, 386 eller 486 processorer som gällde. Sen kom PENTIUM (WHOAAAAAAH).

Men ok. Så man får bra prestanda per krona menar du?

Finns säkert "budget-burkar" som har liknande prestanda för en billigare slant. Nu jämförde du med en kvalitetsmaskin och där är MBP snabbare på allt utom just att den har mindre ram-minne. Men bättre CPU, större HD, bättre grafikkort (plus ett extra). Enligt mig ett överlägset operativsystem mm.

Tänk nu bara på att du verkligen köper den nya modellen om du nu ska ha. Menar så du inte går till MediaMarkt t.ex och får den "gamle" som utgick förra månaden.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk nu bara på att du verkligen köper den nya modellen om du nu ska ha. Menar så du inte går till MediaMarkt t.ex och får den "gamle" som utgick förra månaden.

Absolut. Har sett att blocket är fullt med överprisade gamla burkar.
Folk hoppas väl att de skall kunna byta rakt av till den nya.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan jag fick ju bara en i5 prolle på 2.53GhZ, 4gb internminne och två grafikkort för under tio, sen fick jag ladda hem Ubuntu själv, så har jag ett minst lika stabilt OS som OSx....

Och tro det eller ej, jag har kört W7 sedan jag köpte den, inga problem at konfigurera någonting, inga blåskärmmar, inga hängningar, inga omotiverade omstarter nada...

Fast mackfolk brukar vilja jämföra med en piratkopia av Vista på en gammal överklockad hopplocksdator som är full med damm....
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top