Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Haha googla ska jag nog klara av :tummenupp stort tack :)

Lycka till med baksmällan :D

Blir säkert bra, Caffeine är nog det mest kända/vanligaste. I ärlighetens namn har jag dock aldrig använt något av de så jag vet inte vad som skiljer.
(Hmm, tack. Men denna bakfyllan var ju inte OK. Spydde när jag vaknade idag...)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det går, men jag minns inte i huvudet hur man gör. Annars kan du ju bara minska rangen adresser som dhcp-servern delar ut och sätta en statisk utanför denna range?

Edit: jag har själv gjort som jag beskrev tidigare på Airport Express så jag vet att det går, ellerja borde gå. Nu har den dock brunnit upp, och aldrig mer airport så jag kan inte kolla hur det var gjort.

Nope, det går inte. Har googlat och kollat och det går inte om man vill kunna sätta upp ett privat nät bakom fast utan DHCP.
Och när man sätter upp en SBS så känner den av om det finns en DHCPserver på samma nät och vägrar fortsätta oavsett om rangen på routerns DHCP såväl bara är 1adress som redan är upptagen.

Så nu har jag bytlånat med morsan så jag kan få upp servern utan att behöva investera fler dollars.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns det nån "ctrl alt delete" funktion i macen? händer ju att program låser sig och hur gör man då för att tvångs avsluta dem?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
hände inget när jag tryckte command+space :)

Det Micro är ute efter är "Spotlight", alltså sökfönstret längst upp till höger. Kortkommandot skulle kunna vara alt+mellanslag också. Testa runt, Spotlight kan man inte leva utan. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det Micro är ute efter är "Spotlight", alltså sökfönstret längst upp till höger. Kortkommandot skulle kunna vara alt+mellanslag också. Testa runt, Spotlight kan man inte leva utan. :)

Aha, kanon! hitta även activity monitor, grymt bra! precis va jag leta efter :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här finns alla kortkommandon i OSX.

http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Alternativ-Skift-Kommando-Esc (håll nere i tre sekunder) - endast Mac OS X v10.5, v10.6 eller senare

Notera att ovanstående kommando automatiskttvångsavslutar det program man senast använt. Om man använder Alt+Cmd+Esc så får man upp en lista över alla program som körs, och kan själv välja vilket man vill tvångsavsluta.

Det Micro är ute efter är "Spotlight", alltså sökfönstret längst upp till höger. Kortkommandot skulle kunna vara alt+mellanslag också. Testa runt, Spotlight kan man inte leva utan. :)

Ctrl+Space är det väl? Iaf på min dator, och har varit så rätt sen 10.5 iaf men i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg ifall jag ändrat det själv (för att undvika krock med zoom-kommandot i Adobe-program) eller om det är så när man kör på svenska.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Notera att ovanstående kommando automatiskttvångsavslutar det program man senast använt. Om man använder Alt+Cmd+Esc så får man upp en lista över alla program som körs, och kan själv välja vilket man vill tvångsavsluta.



Ctrl+Space är det väl? Iaf på min dator, och har varit så rätt sen 10.5 iaf men i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg ifall jag ändrat det själv (för att undvika krock med zoom-kommandot i Adobe-program) eller om det är så när man kör på svenska.

Kanon kommandon! ctrl + space funka för spotlight och det andra va ju kanon för tvångs avslutning av program :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Hej.

Jag har en iMac som jag tycker att hårddiskutrymmet börjar tryta på. Att byta till en större disk. är det nåt man kan göra själv?(när jag hade pc meckade jag alltid själv med datorn, fast en imac är ju lite mer avancerad antar jag, iom skärm o allt i ett)
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Hej.

Jag har en iMac som jag tycker att hårddiskutrymmet börjar tryta på. Att byta till en större disk. är det nåt man kan göra själv?(när jag hade pc meckade jag alltid själv med datorn, fast en imac är ju lite mer avancerad antar jag, iom skärm o allt i ett)

Jag har själv bytt hdd på min gamla imac mha en guide på nätet. Jag lyckades iofs, men det är nog inget jag skulle göra om.
Jag kör nu på en firewire extern som extra disk på en backpack bakom imacen. Rekommenderas! :tummenupp
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hjälp mig, jag har strul med min macbook air.

Har tidigare kört tele2 mobila bredband på min macbook men efter att datorn vart med om en fylla vill den inte och använder min air istället.
Men internetet vill inte fungera, fungerade tidsvis först, fick ominstallera flera gånger för att det skulle funka men nu har det lagt ner totalt.

Det är avinstallerat nu och när jag sätter i dongeln så kommer den upp i datorn, men när jag ska klicka och installera så vill den inte. Det står att fönstret plötsligt stängdes och den vill fan inte!

vad ska ja jaura?

Jag har en iMac som jag tycker att hårddiskutrymmet börjar tryta på. Att byta till en större disk. är det nåt man kan göra själv?(när jag hade pc meckade jag alltid själv med datorn, fast en imac är ju lite mer avancerad antar jag, iom skärm o allt i ett)

här har du bra guide, http://www.ifixit.com/Guide/Repair/iMac-Intel-17-Inch-Hard-Drive-Replacement/891/1

möjligt att du får ändra till rätt imac då det tydligen fanns några olika, gör de här, http://www.ifixit.com/Browse/iMac
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Häpp. Funderar på att slänga ut min stationära här och köpa mig en Macbook Pro 15" i7.
Kan inte mycket om Apples burkar.

Är det en riktigt bra dator? Den kostar trots allt 30k?
Är det några nyheter att vänta som gör att jag borde vänta med mitt köp?
Skall man ha SSD eller en hybrid?

Ni som kan, vad är ert tips?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Häpp. Funderar på att slänga ut min stationära här och köpa mig en Macbook Pro 15" i7.
Kan inte mycket om Apples burkar.

Är det en riktigt bra dator? Den kostar trots allt 30k?
Är det några nyheter att vänta som gör att jag borde vänta med mitt köp?
Skall man ha SSD eller en hybrid?

Ni som kan, vad är ert tips?

Som alltid är första frågan - vad ska du använda den till?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Häpp. Funderar på att slänga ut min stationära här och köpa mig en Macbook Pro 15" i7.
Kan inte mycket om Apples burkar.

Är det en riktigt bra dator? Den kostar trots allt 30k?
Är det några nyheter att vänta som gör att jag borde vänta med mitt köp?
Skall man ha SSD eller en hybrid?

Ni som kan, vad är ert tips?

Toppmodellen på 15" I7 kostar väl "bara" 19995:-. Missförstod jag vilken du menade? MBP

Jag kan starkt rekommendera SSD-disk, blev stor skillnad för mig, dock har jag inte testat hybriderna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Som alltid är första frågan - vad ska du använda den till?

Tja, det är mest enkla applikationer, men även spel emellanåt och lite videoredigering. Behöver säkert inte den där värsta, men sån är jag....

Tanken är att den skall ersätta min nuvarande stationära dator (av utrymmesskäl) och då vill jag inte göra avkall på prestandan.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tja, det är mest enkla applikationer, men även spel emellanåt och lite videoredigering. Behöver säkert inte den där värsta, men sån är jag....

Tanken är att den skall ersätta min nuvarande stationära dator (av utrymmesskäl) och då vill jag inte göra avkall på prestandan.

Då är det bara slå till. Pytsa i max med minne and off you go.

Jag kör enklaste Macbooken och har aldrig upplevt den som seg, och då använder jag den till samma som du beskriver. Bilder, surf, mail och filmredigering.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top