Mac/Apple-tråden

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
På Mac är det så att du oftast laddar ner packade program eller skivavbilder (.dmg .iso mm).

När du dubbelklickar på en sån fil (oberoende om var den befinner sig) så monteras avbilden som en egen enhet och hamnar på skrivbordet.
Den ena är förmodligen avbild och den andra monterad så att säga.

Rekommenderar Adium som msn-klient annars. Den är mycket bättre än Microsofts klient.




När du säger monterad, menar du installerad då?
Jo men camen funkar ju inte på adium? Jag har inte lyckats hitta den funktionen iaf. Får väl köra på skype i stället
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
När du säger monterad, menar du installerad då?
Jo men camen funkar ju inte på adium? Jag har inte lyckats hitta den funktionen iaf. Får väl köra på skype i stället

När en avbild är monterad så innebär det att den är "öppen" och visas som en enhet.

Ska hjälpa dig i ett par enkla steg:

1. Gå till Microsofts hemsida, avdelning för Mac

2. Ladda ner senaste versionen av Messenger (utgiven 2010-10, ver.8)

3. Ladda ner. Denna kommer att montera sig direkt när den är klar och installationsprogrammet autostartar.

4. Följ stegen. Programet är nu installerat under Programm-mappen. (Finns en genväg i dockan.

5. Högerklicka på den monterade enheten på skrivbordet och "Mata Ut".

6. Radera Avbilden från "Hämtade filer". Du behöver inte den längre.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.16.24.png
    Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.16.24.png
    122 KB · Visningar: 34
  • Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.15.40.png
    Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.15.40.png
    102.7 KB · Visningar: 31
  • Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.15.49.jpg
    Skärmavbild 2011-02-22 kl. 18.15.49.jpg
    25.9 KB · Visningar: 28

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jag bara älskar show and tell! Tackar så hemskt mycket!

Såg mitt problem.. jag tankade ner fel verision... valde den till os X
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag bara älskar show and tell! Tackar så hemskt mycket!

Såg mitt problem.. jag tankade ner fel verision... valde den till os X

Det är OSX vi kör. Menar du version 3.5? Tror den är från 2004 eller kanske ännu äldre.

Säkert därför den inte ville fungera utan uppgradering. Bra att det ordnade sig dock :tummenupp
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jao den blev ju installerad och så men när jag skulle logga in så tankade den ner den nyare verisionen och det var den som la sig som en skivavbild som jag inte kunde göra ett jota med. Funkade ju dock utan problem att ladda ner rätt verision hehe
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag övervägde 13" när jag skulle köpa nytt för en månad sen, men det blev en Acer istället.

Men formatet är tilltalande, min Acer är inte mycket större heller, men den har dom ju inte trollat med att tunna ut kanterna så den upplevs ju mycket tjockare.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Förhandstitt på kommande iPad2!
HD-kamera med 1080, 27" mm är bara början :näsblod
[YOUTUBE-ID]ct1_r_61sk8[/YOUTUBE-ID]
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har glömt att rekommendera iStat till Mac-ägare. Speciellt till laptoppar är denna Widget mycket smidig.

Visar vanlig info om CPU-belastning, nätverk, monterade enheter, batteristatus inkl antal ladd-cyklar (infon hämtas från datorns EFI) mm.

iStat
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Några rookie frågor då :gnissla

Antivirus? behövs det? i såfall vad? Finns det nån sida med lite bra handhavande tips för nån som byter livslångt användande av pc till mac? :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Några rookie frågor då :gnissla

Antivirus? behövs det? i såfall vad? Finns det nån sida med lite bra handhavande tips för nån som byter livslångt användande av pc till mac? :)

Du kommer kanske få andra svar, men nej. Du behöver inget antivirus (det finns i princip inga virus).

Dock finns det en del skadlig mjukvara som kan installeras vid handhavande-fel.
Fördelen med OSX (eller alla unix-liknande system) är att de är hyrarki-baserade. Vad det innebär är egentligen att du inte har tillgång till systemet som en "vanlig" användare och därmed inte heller kan något program komma åt det om inte detta görs med root-privilegier.


Välkommen till ett problemfritt datorägande!

EDIT: Om du övergått från PC till Mac och behöver hjälp att hitta rätt så får du beskriva vad du gjort på PC'n och vad du vill ha kvar eller kunna göra.

DVS
Bildredigering - Photoshop
Video - iMovie, Final Cut, Avid eller Premiere
Kontor - MS Office, Open Office eller iWork
Chat - MS messenger, Adium, Skype mm
Musik - Spotify, iTunes mm
Media - Front Row, XBMC eller PleX (Plex är klart bäst)
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Du kommer kanske få andra svar, men nej. Du behöver inget antivirus (det finns i princip inga virus).

Dock finns det en del skadlig mjukvara som kan installeras vid handhavande-fel.
Fördelen med OSX (eller alla unix-liknande system) är att de är hyrarki-baserade. Vad det innebär är egentligen att du inte har tillgång till systemet som en "vanlig" användare och därmed inte heller kan något program komma åt det om inte detta görs med root-privilegier.


Välkommen till ett problemfritt datorägande!

EDIT: Om du övergått från PC till Mac och behöver hjälp att hitta rätt så får du beskriva vad du gjort på PC'n och vad du vill ha kvar eller kunna göra.

DVS
Bildredigering - Photoshop
Video - iMovie, Final Cut, Avid eller Premiere
Kontor - MS Office, Open Office eller iWork
Chat - MS messenger, Adium, Skype mm
Musik - Spotify, iTunes mm
Media - Front Row, XBMC eller PleX (Plex är klart bäst)

Hade hört att man inte behövde antivirus, men lät lite för bra för att va sant :)

Jag surfar mest med datorn och tittar lite film typ. Tog hem chrome och plex så är hemma där.

Torrent, ska man köra utorrent eller transmission?

Skulle vilja hitta nån sida där man lär sig det allmänna pillet i osx, finns det nån bra sån?
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ingen i detta forum som råkar ha en ensam liten övergiven macbook där hemma som är villig att sälja den? Är lite osäker på hur det är att köpa begagnade datorer men borde väl inte vara sån fara...eller?
Blir av med min i helgen pga separation och har ju insett att jag inte kommer klara mig utan en mac =)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hade hört att man inte behövde antivirus, men lät lite för bra för att va sant :)

Jag surfar mest med datorn och tittar lite film typ. Tog hem chrome och plex så är hemma där.

Torrent, ska man köra utorrent eller transmission?

Skulle vilja hitta nån sida där man lär sig det allmänna pillet i osx, finns det nån bra sån?

Transmission

Hur man lättast lär sig lite OSX vet jag dock inte...Finns en del youtube-fimer som visar runt.
Om det är lite Unix du vill lära dig så föröslår jag att du lägger till terminaten i dockan. Den hittar du under /Program/Verktygsprogram

Ett lättare sätt är att alltid använda Spotlight till detta (sökningsglaset längst upp till höger)

Skriv bara in terminal och starta. Högerklicka sen på ikonen i dockan och välj Alternativ-Behåll i Dock så kommer den finnas där även när du avslutat programmet.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top