Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Det verkar bara vara HDD som skiljer om du kollar den vanliga på apple.se

Jag har en dock med 2.13, 4gig ram och 256gig hdd :kär

Men visst är det en SSD på 256 Gb?

Den prisskillnaden kan jag i så fall förstå. Jag köpte en 90Gb SSD till min och betalde 1500:-, vilket är OK pris.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Jag hade köpt den med större disk, utrymmet tar alltid slut förr eller senare. Oavsett disk så är det en förbannat grym dator! Stort vill ha begär! :)
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
På min Macbook Air är det 'fn + backspace' för att simulera delete.

Men visst är det en SSD på 256 Gb?

Den prisskillnaden kan jag i så fall förstå. Jag köpte en 90Gb SSD till min och betalde 1500:-, vilket är OK pris.

Alla nya Macbook Air har SSD disk.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
På min Macbook Air är det 'fn + backspace' för att simulera delete.

Yes, samma för alla Apples bärbara sen åtminstone millenieskiftet.

Det verkar bara vara HDD som skiljer om du kollar den vanliga på apple.se

Jag har en dock med 2.13, 4gig ram och 256gig hdd :kär

Blir den störande varm, som de gamla MB Air blev? Min tjej är spekulant på en Air annars.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
<---- PC kille sen stenåldern

Jag lyckades ju nästan... =)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det verkar bara vara HDD som skiljer om du kollar den vanliga på apple.se

Jag har en dock med 2.13, 4gig ram och 256gig hdd :kär
Tack!

Är det verkligen stor skillnad på 2.13 och 1.8?

Och RAM - är det samma som till "vanliga" laptops? Isf känns det billigare att köpa separat än lägga till från Apple.

Angående HDD så håller jag med om utrymmet alltid tar slut, men eftersom även 256Gb kommer gå åt ganska fort så förlitar jag mig till hemmaservern för större filer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har kommit en ny version av Flash idag, på Mac skulle den visst vara otroligt mycket bättre än den gamla versionen.

Betydligt mindre CPU last, och därav kallare dator när man behöver flash.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack!

Är det verkligen stor skillnad på 2.13 och 1.8?

Och RAM - är det samma som till "vanliga" laptops? Isf känns det billigare att köpa separat än lägga till från Apple.

Angående HDD så håller jag med om utrymmet alltid tar slut, men eftersom även 256Gb kommer gå åt ganska fort så förlitar jag mig till hemmaservern för större filer.

Du kan inte uppgradera minnet på Air efter köp, det är fastlött på moderkortet av utrymmesskäl.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Precis minne sitter fast :D

Varm blir den bara när man kör vissa flash sidor och typ Youtube en stund.
Då går fläkten upp i varv så det kan bli störande, annars är den helt knäpptyst.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad bör man uppgradera?

Processor 1.8 till 2.13?
RAM 2 till 4 Gb?

Jag kör inga videoredigeringsprogram, men har förbannat höga krav på kvalitét...
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Uppgradera RAM till 4 GB, ingen tvekan :tummenupp Kostar bara runt 1000 kr. Minne skall man ha mycket av även om man inte kör tung redigering, då vill man ha mer än 4 GB. Hade det varit en vanlig MacBook så hade det gått att uppgradera den i efterhand men nu sitter det ju fastlött från början.

Processorn vete tusan om jag uppgraderat, men det är ju aldrig fel... :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ok, det blev varstingen.

Hur staller man om till svenskt tangentbord? Vill helst ha sa att man kan vaxla smidigt.
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Bästa köpet i datorväg än så länge. Jag blir bara mer o mer impad över min nyinköpta iMac. Men ny på äpple som man är så har man ju duktiga problem att lista ut allt.
Tankade ner msn och när jag startade upp det så skulle det ju givetvis tanka ner en nyare verision. Den lägger ju sig så fint på skrivbordet. När jag klickar på den så blir den dubblerad. Får inte igång msn alls... Iaf hur göra? Jag har försökt att föra över den nya msn på den "gamla" men nej då får jag ytterligare en dubblering...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det har kommit en ny version av Flash idag, på Mac skulle den visst vara otroligt mycket bättre än den gamla versionen.

Betydligt mindre CPU last, och därav kallare dator när man behöver flash.
Jag har aldrig funderat på Flash tidigare, men efter att ha installerat Click-to-Flash så har batteritiden förbättrats avsevärt samtidigt som temperaturen sjunkit.

Och som smör på moset slipper man alla irriterande reklambanners. :D
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Bästa köpet i datorväg än så länge. Jag blir bara mer o mer impad över min nyinköpta iMac. Men ny på äpple som man är så har man ju duktiga problem att lista ut allt.
Tankade ner msn och när jag startade upp det så skulle det ju givetvis tanka ner en nyare verision. Den lägger ju sig så fint på skrivbordet. När jag klickar på den så blir den dubblerad. Får inte igång msn alls... Iaf hur göra? Jag har försökt att föra över den nya msn på den "gamla" men nej då får jag ytterligare en dubblering...

På Mac är det så att du oftast laddar ner packade program eller skivavbilder (.dmg .iso mm).

När du dubbelklickar på en sån fil (oberoende om var den befinner sig) så monteras avbilden som en egen enhet och hamnar på skrivbordet.
Den ena är förmodligen avbild och den andra monterad så att säga.

Rekommenderar Adium som msn-klient annars. Den är mycket bättre än Microsofts klient.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Okej, nu är det så att jag sumpade min ihone i vattnet på semestern.
Den senaste säkerhetskopian ligger på min dator hemma men jag har glömt lösenordet till den kopian.
Panik, ångest och svordomar. Kan man återställa det på något sätt eller ska jag börja googla efter en bruteforce-lösning?

Iom att det är min hemdator kopian ligger på så kan jag inte lämna in skiten till servicedesken på jobbet och be dom rädda mitt klantiga arsle.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Okej, nu är det så att jag sumpade min ihone i vattnet på semestern.
Den senaste säkerhetskopian ligger på min dator hemma men jag har glömt lösenordet till den kopian.
Panik, ångest och svordomar. Kan man återställa det på något sätt eller ska jag börja googla efter en bruteforce-lösning?

Iom att det är min hemdator kopian ligger på så kan jag inte lämna in skiten till servicedesken på jobbet och be dom rädda mitt klantiga arsle.

Problemet löst.
I en annan tråd på något forum så rekommenderade folk att man skulle kolla i nyckelringen. Svårt för mig när jag använder PC hemma men å andra sidan kom keyloggern jag nästan glömt bort att jag installerat till användning igen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top