Mac/Apple-tråden

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Hade hört att man inte behövde antivirus, men lät lite för bra för att va sant :)

Jag surfar mest med datorn och tittar lite film typ. Tog hem chrome och plex så är hemma där.

Torrent, ska man köra utorrent eller transmission?

Skulle vilja hitta nån sida där man lär sig det allmänna pillet i osx, finns det nån bra sån?

Jag har då inte ens behövt tänka på antivirus program hittills, inga omformateringar/ominstallationer av OS, inget jagande av kompatibla drivrutiner. Ska även tillägga att jag är dataingenjör och är inte direkt tekniskt handikappad, men i hemmet är det skönt när allt bara funkar utan huvudvärk. Det är dessutom datorer som är konstant påslagna och används dagligen.

Jag har använt utorrent och är nöjd med det, för video googla Movist.

För "det allmänna pillet" finns det lite intro-videos här.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vad tror ni kommer efter Lion?

Apple har som bekant döpt sina operativsystem efter stora kattdjur de senaste 10 åren. Det senaste som nu är på väg ut är ju OSX 10.7 Lion.
Enligt mig når man toppen av hyrarkin här och det skulle vara kul att veta vad de planerar gå över till.

Ett handplock av några OSX-versioner är 10.3 Panther, 10.4 Tiger, 10.5 Leopard.


Innan OSX döpte Apple sina OS efter musik. (Allegro, Sonata, Rhapsody, Copland mm.)



Med tanke på Lion så känns det faktiskt som om vi nått till slutet av denna epok. (OK Rhapsody var faktiskt också OSX under skalet). Tycker man kan börja döpa de efter t.ex legendariska uppfinnare typ Oppenheimer, Edison, Einstein kanske. Vad tycker ni?
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Apple har som bekant döpt sina operativsystem efter stora kattdjur de senaste 10 åren. Det senaste som nu är på väg ut är ju OSX 10.7 Lion.
Enligt mig når man toppen av hyrarkin här och det skulle vara kul att veta vad de planerar gå över till.

Ett handplock av några OSX-versioner är 10.3 Panther, 10.4 Tiger, 10.5 Leopard.


Innan OSX döpte Apple sina OS efter musik. (Allegro, Sonata, Rhapsody, Copland mm.)



Med tanke på Lion så känns det faktiskt som om vi nått till slutet av denna epok. (OK Rhapsody var faktiskt också OSX under skalet). Tycker man kan börja döpa de efter t.ex legendariska uppfinnare typ Oppenheimer, Edison, Einstein kanske. Vad tycker ni?
En bättre fråga (för mig :)) är om vi som precis köpt ny mac får billigare uppgradering när Lion släpps?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
En bättre fråga (för mig :)) är om vi som precis köpt ny mac får billigare uppgradering när Lion släpps?

Uppgraderingar av OS har alltid varit billiga hos Apple. Snow Leopard kostar t.ex 319:- hos Apple.com och ingår såklart om man köper en ny dator.

När Lion kommer ut kommer det handla om samma uppgraderingspris.
PS (Det faktiska priset är 29$, ca 195kr) men av någon anledning kan ingen i Sverige översätta priser.
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Uppgraderingar av OS har alltid varit billiga hos Apple. Snow Leopard kostar t.ex 319:- hos Apple.com och ingår såklart om man köper en ny dator.

När Lion kommer ut kommer det handla om samma uppgraderingspris.
PS (Det faktiska priset är 29$, ca 195kr) men av någon anledning kan ingen i Sverige översätta priser.

Nejnej nu är du ute och cyklar... Av någon anledning är alla i sverige sjukt giriga ska det vara
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Uppgraderingar av OS har alltid varit billiga hos Apple. Snow Leopard kostar t.ex 319:- hos Apple.com och ingår såklart om man köper en ny dator.

När Lion kommer ut kommer det handla om samma uppgraderingspris.
PS (Det faktiska priset är 29$, ca 195kr) men av någon anledning kan ingen i Sverige översätta priser.
29$ är priset på amerikanska Apple Store och som alla andra priser där inkluderar det inte moms. Lägger man på det så är man inte så långt ifrån de svenska priserna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
29$ är priset på amerikanska Apple Store och som alla andra priser där inkluderar det inte moms. Lägger man på det så är man inte så långt ifrån de svenska priserna.
Moms i USA är väl runt 5%, så nej, inte ens i närheten av 319 spänn.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Moms i USA är väl runt 5%, så nej, inte ens i närheten av 319 spänn.

Låt säga 29$ x 6.65= ca192kr (vi tar bort 5% Amerikanska momsen = ca 182kr och lägger på svensk moms på 25%)

Vi slutar då på ca 229kr. och det är ju inte OK att det svenska priset är nästan 50% högre då.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Låt säga 29$ x 6.65= ca192kr (vi tar bort 5% Amerikanska momsen = ca 182kr och lägger på svensk moms på 25%)

Vi slutar då på ca 229kr. och det är ju inte OK att det svenska priset är nästan 50% högre då.

Apple (och många andra företag) översätter $ till 10:- SEK.
Detta sägs täcka valutaförändringar, moms, tull och diverse annat skit... ja, det är inte helt rättvist men så är det och som sagt, Apple är inte ensamma om att göra så utan det är snarare regel än undantag.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Låt säga 29$ x 6.65= ca192kr (vi tar bort 5% Amerikanska momsen = ca 182kr och lägger på svensk moms på 25%)

Vi slutar då på ca 229kr. och det är ju inte OK att det svenska priset är nästan 50% högre då.
Priser annonseras i USA nästan uteslutande excl moms.
Visst är skillnaden irriterande just nu när dollarn är låg, men det svänger snart igen. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kan bjussa apple på den där hundringen när det endå är så otroligt billigt! :tummenupp
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Låt säga 29$ x 6.65= ca192kr (vi tar bort 5% Amerikanska momsen = ca 182kr och lägger på svensk moms på 25%)

Vi slutar då på ca 229kr. och det är ju inte OK att det svenska priset är nästan 50% högre då.

Lite fel räknat då 29$ redan är exkl moms, du får plocka bort momsen från svenska priset för att få en mer rättvis bild, vilket då landar på drygt 250kr. Sen är det som någon skrev tänkt att det extra påslaget ska täcka lite fler kostnader än momsen.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu ska snåljåpen köpa Mac. :)

Vill ha en Macbook Pro 15", men vill om möjligt komma ner lite i pris.

Så, mina vänner, är det någon som känner någon som känner någon som kan sälja till inköpspris eller motsvarande?

Hade kontakt med en bekant som jobbar på ett grossistföretag. Han kunde ordna ca 30% rabatt på nypriset, men deras lagerrutiner förändrades strax efter jag lagt min beställning och således blev jag utan. :(

Så, någon som är i behov av en njure eller evig tacksamhet som kan hjälpa till? :)

//S. Nål

P.S Begagnat (annat än oöppnad nyvara) är inte aktuellt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sätter upp en server här hemma nu och upptäcker att mitt min distaste för Airport Extreme bara växer... hur fan får jag den att sätta upp ett natat nät utan att köra DHCPserver på den? Gaaaaaaah!!!!! Ge mig en ciscooooooooooo
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Sätter upp en server här hemma nu och upptäcker att mitt min distaste för Airport Extreme bara växer... hur fan får jag den att sätta upp ett natat nät utan att köra DHCPserver på den? Gaaaaaaah!!!!! Ge mig en ciscooooooooooo

Det går, men jag minns inte i huvudet hur man gör. Annars kan du ju bara minska rangen adresser som dhcp-servern delar ut och sätta en statisk utanför denna range?

Edit: jag har själv gjort som jag beskrev tidigare på Airport Express så jag vet att det går, ellerja borde gå. Nu har den dock brunnit upp, och aldrig mer airport så jag kan inte kolla hur det var gjort.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har gång på gång läst folk skriva att man inte behöver mus för apples styrplattor är så bra.. Ja mm visst stor risk har jag alltid tänkt för mig själv, men måste erkänna att den är jävligt bra :bow
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
När man stänger locket verkar datorn koppla ner internet, hur ändrar man det?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
När man stänger locket verkar datorn koppla ner internet, hur ändrar man det?

Det är inte bara nätverket utan hela datorn går in i sömnläge. Finns program som förhindrar det som Coffeine, Insomnia X och Sleepless. Du får dock googla fram de själv. Jag är bakfull...sorry:D
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det är inte bara nätverket utan hela datorn går in i sömnläge. Finns program som förhindrar det som Coffeine, Insomnia X och Sleepless. Du får dock googla fram de själv. Jag är bakfull...sorry:D

Haha googla ska jag nog klara av :tummenupp stort tack :)

Lycka till med baksmällan :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top