Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Du vill alltså ersätta våran verklighet häruppe med någon jävla balkanmentalitet där man är dum om man blir bestulen och den som stjäl är smart och driftig?

Nejtack.

Dörrlås har man för att stövaren inte ska smita, nyckeln lämmnar man i låset om någon behöver gå in och låna något och så ska det vara.

vill jag? det har jag inte påstått, vill bara få upp visas ögon och det kanske kan bli lite provocerande ibland. vad som händer i din stad eller andra hålor i Sverige står inte jag för.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Näetack, vi har fått våran beskärda del här uppe också:

http://norran.se/2011/09/jorn/coop-overvager-butiksstangning/

Jörn var nog den sömnigaste lilla hålan ni kan tänka er, men så blev dom också kulturellt berikade....

Jotack, när man pluggade i Arjeplog vart det många bussresor förbi där.

Man lessnade på att vänta i Jörn när busschaffisen för 738:e gången behövde förklara att man måste betala för att åka buss och att de kunde hota med hur mycket stryk de ville, han kör inte en meter innan de stigit av bussen.

Oftast lessnade de innan polis kom till platsen.

Fruktansvärt många som försökte tjuvåka på sina geografiskt begränsade busskort också.
Sista gångerna jag åkte så stannade de helt sonika på sista "stationen" kortet gällde och sparkade av dem.
Vilket oftast innebar mitt ute i ingenstans.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
:mad:Och så kommer man till skolan i kulturberikad del av Malmö för arbeta och så har de jävlarna slagit sönder ALLA rutorna, bara för det var skoj. Inte slagit sönder en ruta för att ta sig in och ta något, nä det var roligt:va. :huvet. Man försöker och försöker se det positiva i alla men ibland e det ta mig fan svårt. Mitt förslag var att de som gjort detta kunde få ha sina lektioner i kalla och fuktiga utrymme men så kan man ju inte göra:confused: Så nu är jag väl en sån där rasist kanske, vad vet jag,,,Nä, en lusing och sen arbeta av kostnaden hade kanske hjälpt. Visst fan, barnaga, man får ju inte göra så de har ju rättigheter. Undrar ifall det är samma rättigheter som de gamla som inte vågar gå i gångtunnlarna utan tar och snirklar sig genom hård trafik i stället pga rånrisken. Hmm, nu har jag spytt galla nog för denna gång:6surkart:6surkart och lugnar ner mig lite, nya tag:brinnerup:glömdet

Som 13åring var vi 20 blonda svenska grabbar förutom jag då som krossade massa ruto både i skolan och på ett dagis. Självklart åkte vi fast och fick stå vårt kast, men det jag försöker säga är att det har inget med just malmö att göra utan förekommer överallt.

Du är nog inte rasist, men jäkligt underligt sätt att uttrycka dig med tanke på att du jobbar inom skolan.

Filling

Påminnelse
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
En med måga cc
Sant, och tackar för uppsträckningen:). Kanske skulle börja vandalisera istället, på tal om att uttrycka sig

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Då får du gnälla vidare i sådana trådar om du är så nöjd.

Du förstår mig fel. Det jag säger är att polisen gör så gott dom kan. Men dom kan inte göra bättre för de inte får rätt resurser. Vi ska inte klaga på polisen. Ska vi klaga på det polisen gör, eller rättare sagt, inte gör, så ska vi klaga på de som sitter högre upp.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Du förstår mig fel. Det jag säger är att polisen gör så gott dom kan. Men dom kan inte göra bättre för de inte får rätt resurser. Vi ska inte klaga på polisen. Ska vi klaga på det polisen gör, eller rättare sagt, inte gör, så ska vi klaga på de som sitter högre upp.

Håller med!
men vart ska man börja?
man hoppas att polisen känner av missnöjet eller vilka resurser som behövs sättas in så att det händer något. för det säger sig själv ganska klart när det funkar som det gör i ex. den delen av malmö att nåt måste förändras och det är snabbt som attan innan det är försent.

Sen tänker jag alltid att ex. sådan yrke som polis väljer man för att man brinner för rättvisa, inte bara för att ta ett jobb och göra de enklaste och bekvämaste för att lyfta en lön.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Håller med!
men vart ska man börja?

Det behövs ju en massa åtgärder av olika slag.

- Handling & konsekvens måste bli betydligt påtagligare och direktare. Istället för att härja som ligist i 5-6 år hela tonåren med enstaka böter och socialtantssamtal och sedan en lång fängelsedom när du väl blivit vuxen och fastnat i kriminaliteten måste härjet få konsekvenser direkt.

Jag har tidigare exemplifierat med min kompis som var utbytesstudent och satt med polarna och groggade på läktaren vi en fotbollsmatch... Ett ganska lindrigt tilltag men de fick tvätta & städa skolbussar ett par helger som belöning för tilltaget.

Pajar du busskurer eller klottrar skall konsekvensen komma direkt. Ge snorisarna ett ett halvårs städtjänst varje helg. Upp i ottan med ett arbetslag och städa glas & sanera klotter varje lördag & söndagsmorgon.

Sluta ge en massa rabatt när man upprepar brottsliga handlingar. 5:e skadegörelsen du åker dit för skall ge maxstraff för skadegörelse och inte plocka från nedersta delen av straffskalan ännu en gång..

Föräldrar & vixna måste "tvingas"/motiveras att synas och delta mer. Hur vet jag inte riktigt men det stora problemet är frånvaron av vuxna på stan som gör att ungdomarna är fria att "uppfostra" sig själva.
Det pratas om att föräldrar skall få betala sina barns böter men på samma sätt som att en femtonåring kan få samhällstjänst borde föräldrar kunna "tvingas" att nattvandra.

Tyvärr tror jag tyvärr många av dessa föräldrar är så värdelösa att man skulle få komplettera med engagerade frivilliga som nattvandrar i högre utsträckning.

Skolan måste förbättras så man fångar upp ungar på glid tidigare. Det är en lågoddsare att huvuddelen av ligisterna knappast är godkända i särskilt många ämnen..
Bättre uppföljning sedan tidig ålder och mer åtgärder så kanske man kan göra så skolan känns mer motiverad för dem..

Alternativ till att hänga på stan. Valmers kan gasta blockflöjt bäst han vill men finns det vettiga alternativ till att hänga i centrum eller på nån gångbro så kommer även det vara ett strå till stacken. Vettiga ungdomsgårdar är självklara och engagera ungdomarna så mycket som möjligt själva i allt från renovering, möblering, målning o.s.v.

Går det möjligen att få en "trakasseri"-lag i likhet med den nya "stalking-lagen" där det samlade beteendet kan ge hårdare straff än summan av delarna.
- Typ, elda en soptunna = böter
- Kasta sten på en buss = böter.

Elda fem soptunnor och kasta sten på fem bussar = ungdomsvård under kännbar tid.

Eller så behövs det inte om man slutar ge rabatter på påföljderna oavsett hur många brott man begått tidigare..
Tar man från straffskalans övre delar för den som trakasserat sin stadsdel under en längre tid med upprepade påföljder så kan den sista skadegörelsen ge 4 år trots att den första gången bara gav villkorligt och dagsböter..

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Om det nu är som artikeln beskriver och hur vissa upplever det tycker jag det är statens plikt att rensa upp.

Om det är fotbollsmatcher har poliserna inga problem att vara på plats och "skydda" samhället samt huliganerna mot varandra. Vet inte vart denna feghet kommer ifrån som gör det så svårt att rensa och reda ut detta jävla problem. Det måste vara det jag alltid trott om vår kära poliskår, de är så tuffa och ser till att lagen följs mot vanliga svenssons men när det kommer till nåt de är rädda för så blir de helt meningslösa att ha. Som denna händelse på anstalten där denna tjej vart ihjälslagen och kollegan var som nån jävla falsk säkerhet.
Sveriges säkerhet är helvetes falsk, man tror det finns en säkerhet som står på offrets sida men i det långa loppet och nu även på de korta loppet också så förlorar vi allt och det gynnar bara gärningsmännen/kriminella.

Det där har du jävligt rätt i.

Sant, och tackar för uppsträckningen:). Kanske skulle börja vandalisera istället, på tal om att uttrycka sig

Just vandalisering är inget som utmärker probleminvandrare just. "Svenskar" är jävligt bra på att panga rutor också. Det finns dock andra brott som är relativt nya i Sverige.

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Om du flanerar i Rosengård kommer sannolikt inte någon att ägna dig någon större uppmärksamhet, visst är du perser? Möjligen om du öppnar munnen och har uppenbar 08-klang, kanske har du den obligatoriska gangsta-"dialekten", vad vet jag?. Har du det snacket lär du också få vara ifred. Polaren är halv-spanjor med ymnig skäggväxt, han får oftast vara ifred, (han gissar att de tar honom för arab). Man får alltid vara ifred om man är ensam och möter en ensam, då vågar de av någon anledning inte möta med blicken ens och jag är inte respektingivande till min kroppsbyggnad. Är de flera och man kommer själv är det helt annorlunda. Numerärt överläge rockar tydligen hårt i dessa kretsar. Nästan synonymt med självförtroende.:rolleyes:

Har vänner med judisk bakgrund som bor i Rinkeby, ingen dans kan jag säga...

Har bott en period i Kroksbäck där de eldar bilar med samma iver som i Rosengård. Står ett gäng vid varje gångbro och bevakar "sin". Så spärrar de vägen för och trakasserar alla (ensamgående/cyklande) svenskar som transporterar sig, spottar på alla med svenskt utseende från broarna och skriker obegripligheter bara de själva vet innebörden av. Gissar att det inte är artighetsfraser av förbrödrande art. Jetetufft!

Lider med svenska (och alla andra) tjejer som får sitt värde förminskat av dessa ynkliga representanter för det manliga släktet. Tycker mig dock märka att de blonda får stå ut med mer. Efter några års skällsordande och nedvärderanden för att de hamnat i ett ghetto med en bidragsberoende ensam mamma har deras möjligheter till avancemang på den sociala stegen omintetgjorts fullständigt. Får intrycket att de inte tror sig vara värda bättre heller efter ett tag.

Inte för att jag tror dessa ömkliga "män" och pojkars systrar har det så mycket bättre men det sker inte lika öppet vad jag kan se. Tragiskt att se hur tjejerna panikfixar sig på bussen in till stan för att på tillbakavägen sunka ner sig igen, rädda ser de sig omkring så ingen manlig bekant eller släkting ska se vad de håller på med. Bara för att få känna sig fina när de rör sig på stan en stund.

Kort sagt. Vad det gäller rasism och diskriminering förefaller vi svenskar var totala amatörer. Tack och lov.
Haha, jag är så svensk man blir i utseende, och jag har aldrig blivit störd när jag sprungit eller promenerat genom rosengård eller seved. Som tidningarna får det att låta så är det ju en krigszon där man blir misshandlad såfort man visar sig. :rofl

Nu vill jag inte säga att områdena är utan problem, jag jobbar som brandman här i staden, och visst får vi sten kastade av oss ibland. Nu på sistone har det varit lugnt dock. Men, det är som nån här skrev, ett gäng snorungar.

Trist likaväl, men inte samma skit som man får läsa om i tidningarna. Är det någon som inte tror mig så får ni gärna hänga med på min löptur eller en promenad genom något av områdena.

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, men jag ville nyansera bilden lite :tummenupp

Filling

Påminnelse
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
En med måga cc
Det där har du jävligt rätt i.

Just vandalisering är inget som utmärker probleminvandrare just. "Svenskar" är jävligt bra på att panga rutor också. Det finns dock andra brott som är relativt nya i Sverige.

OCH, det jävliga är att jag inte nämnt ett ord om vare sig hudfärg, nationalitet eller religon på de som "pangade rutor". Det är endast ni som utgår från det, där ligger problemet. Vad är det vi ser och vad är det vi hör och är det sant????? Tänka själv? Fundera på det en stund. Direkt när tråden drogs igång så nämndes muslimer och Islam, Konstigt:va Ni är för lätta, skärpning

Och jag rör mig också fritt i dessa områden men inser att det inte är problemfritt här kvällstid.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Haha, jag är så svensk man blir i utseende, och jag har aldrig blivit störd när jag sprungit eller promenerat genom rosengård eller seved. Som tidningarna får det att låta så är det ju en krigszon där man blir misshandlad såfort man visar sig. :rofl

Nu vill jag inte säga att områdena är utan problem, jag jobbar som brandman här i staden, och visst får vi sten kastade av oss ibland. Nu på sistone har det varit lugnt dock. Men, det är som nån här skrev, ett gäng snorungar.

Trist likaväl, men inte samma skit som man får läsa om i tidningarna. Är det någon som inte tror mig så får ni gärna hänga med på min löptur eller en promenad genom något av områdena.

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, men jag ville nyansera bilden lite :tummenupp

"Haha"?

Vad vill du ha sagt med det?

Det är bara att gratinera men det ger dig ingen som helst rätt att förlöjliga andras erfarenheter. Vad är det som gör att en del lättare blir måltavlor än andra? Har du svaret på det är nog din lycka gjord. Jag vet att något i min person är provocerande eller utmanande för somligt patrask, det har jag levt tillräckligt länge för att erfara. Samtidigt har jag egenskaper som är mig till fördel i det personliga mötet och det är inte kapacitet att banka skiten ur någon.

Möjligtvis gör du missen, som så många andra, att tro att varje individ möter på samma attityder, beteenden och händelseförlopp. Släpp det!

En sak är klar. När jag hade det tvivelaktiga nöjet att vistas därute så gick inte dottern ensam till och från bussen...eller ens åkte den solo på helgkvällar. Hon klarar galant den tetigaste överförfriskade gubben på krogen hon jobbar på men i den kontexten var hon en liten svensk tjej som inte kan räkna med att gå fredad.

Vad jag bygger mina ställningstaganden på kan du få reda på i PM om det skulle vara av intresse. Det var kass därute på 80- och 90-talen och sen har det bara gått utför. De varningar jag fått av folk som bor där tar jag på allvar och jag vet vad jag sett. Tack för ordet.

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1

Fy fan alltså, vänd bara bilen och åk tillbaka.

Detta är inget problem som samhället ska lösa, låt de boende själva lösa dessa problem. Vill dom inte har polis/brandkår/ambulans så ska dom inte få det heller.

Ta av silkesvantarna och sluta dalta.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Detta är inget problem som samhället ska lösa, låt de boende själva lösa dessa problem. Vill dom inte har polis/brandkår/ambulans så ska dom inte få det heller.

läs vad han skriver, eller är dina skygglappar i XXL?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Ska samtliga boende bli bestraffade för vad ett ruttet klientel åstadkommer? De borde snarare ha följe av bemanning som sänder en tydlig signal om vad som är och inte är accepterat. Om det behövs ny speciallagstiftning så får det bli så.

Dessutom borde man inte låta slöddret "walk all over you" vid tillfällen som tennisen i baltiska hallen för några år sedan. Vad som följer med idrottsevenemang borde för övrigt åtnjuta mer vattenkanoner och annat. Då är det inte bara stadens egna tölpar som är igång utan det ramlar in korttänkta sekterister överallt ifrån som finner trygghet i en primitiv flockmentalitet.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
"Haha"?

Vad vill du ha sagt med det?

Det är bara att gratinera men det ger dig ingen som helst rätt att förlöjliga andras erfarenheter. Vad är det som gör att en del lättare blir måltavlor än andra? Har du svaret på det är nog din lycka gjord. Jag vet att något i min person är provocerande eller utmanande för somligt patrask, det har jag levt tillräckligt länge för att erfara. Samtidigt har jag egenskaper som är mig till fördel i det personliga mötet och det är inte kapacitet att banka skiten ur någon.

Möjligtvis gör du missen, som så många andra, att tro att varje individ möter på samma attityder, beteenden och händelseförlopp. Släpp det!

En sak är klar. När jag hade det tvivelaktiga nöjet att vistas därute så gick inte dottern ensam till och från bussen...eller ens åkte den solo på helgkvällar. Hon klarar galant den tetigaste överförfriskade gubben på krogen hon jobbar på men i den kontexten var hon en liten svensk tjej som inte kan räkna med att gå fredad.

Vad jag bygger mina ställningstaganden på kan du få reda på i PM om det skulle vara av intresse. Det var kass därute på 80- och 90-talen och sen har det bara gått utför. De varningar jag fått av folk som bor där tar jag på allvar och jag vet vad jag sett. Tack för ordet.

Oj, jag ville absolut inte förlöjliga eller förminska dina erfarenheter.

När du skriver att personerna i Kroksbäck spottar och trakasserar alla svenskar som transporterar sig igenom där så blir jag lite full i skratt. Seved och Rosengård borde ju med all sannolikhet vara "värre" än Kroksbäck.

Jag gick kanske i fällan att tro att de behandlar alla med svenskt utseende lika, men i så fall gjorde du samma sak.

Varför de låter just mig vara vet jag inte, för inte länge sedan gick jag nästan demonstrativt rakt igenom ett gäng på den omtalade gatan på Seved, utan att få ett ont ord kastat mot mig. Visst, de såg inte så glada ut, men ingen sa eller gjorde något.

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, men du som också har erfarenhet av stadsdelarna, håller du inte med om att tidningarnas bild är överdriven?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Ska samtliga boende bli bestraffade för vad ett ruttet klientel åstadkommer? De borde snarare ha följe av bemanning som sänder en tydlig signal om vad som är och inte är accepterat. Om det behövs ny speciallagstiftning så får det bli så.

Dessutom borde man inte låta slöddret "walk all over you" vid tillfällen som tennisen i baltiska hallen för några år sedan. Vad som följer med idrottsevenemang borde för övrigt åtnjuta mer vattenkanoner och annat. Då är det inte bara stadens egna tölpar som är igång utan det ramlar in korttänkta sekterister överallt ifrån som finner trygghet i en primitiv flockmentalitet.
Nu är vi av samma åsikt!

Vi inväntar polis som säkrar platsen på utsatta adresser inom dessa områden på alla larm som inte är livräddning.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag