Håller med!
men vart ska man börja?
Det behövs ju en massa åtgärder av olika slag.
- Handling & konsekvens måste bli betydligt påtagligare och direktare. Istället för att härja som ligist i 5-6 år hela tonåren med enstaka böter och socialtantssamtal och sedan en lång fängelsedom när du väl blivit vuxen och fastnat i kriminaliteten måste härjet få konsekvenser direkt.
Jag har tidigare exemplifierat med min kompis som var utbytesstudent och satt med polarna och groggade på läktaren vi en fotbollsmatch... Ett ganska lindrigt tilltag men de fick tvätta & städa skolbussar ett par helger som belöning för tilltaget.
Pajar du busskurer eller klottrar skall konsekvensen komma direkt. Ge snorisarna ett ett halvårs städtjänst varje helg. Upp i ottan med ett arbetslag och städa glas & sanera klotter varje lördag & söndagsmorgon.
Sluta ge en massa rabatt när man upprepar brottsliga handlingar. 5:e skadegörelsen du åker dit för skall ge maxstraff för skadegörelse och inte plocka från nedersta delen av straffskalan ännu en gång..
Föräldrar & vixna måste "tvingas"/motiveras att synas och delta mer. Hur vet jag inte riktigt men det stora problemet är frånvaron av vuxna på stan som gör att ungdomarna är fria att "uppfostra" sig själva.
Det pratas om att föräldrar skall få betala sina barns böter men på samma sätt som att en femtonåring kan få samhällstjänst borde föräldrar kunna "tvingas" att nattvandra.
Tyvärr tror jag tyvärr många av dessa föräldrar är så värdelösa att man skulle få komplettera med engagerade frivilliga som nattvandrar i högre utsträckning.
Skolan måste förbättras så man fångar upp ungar på glid tidigare. Det är en lågoddsare att huvuddelen av ligisterna knappast är godkända i särskilt många ämnen..
Bättre uppföljning sedan tidig ålder och mer åtgärder så kanske man kan göra så skolan känns mer motiverad för dem..
Alternativ till att hänga på stan. Valmers kan gasta blockflöjt bäst han vill men finns det vettiga alternativ till att hänga i centrum eller på nån gångbro så kommer även det vara ett strå till stacken. Vettiga ungdomsgårdar är självklara och engagera ungdomarna så mycket som möjligt själva i allt från renovering, möblering, målning o.s.v.
Går det möjligen att få en "trakasseri"-lag i likhet med den nya "stalking-lagen" där det samlade beteendet kan ge hårdare straff än summan av delarna.
- Typ, elda en soptunna = böter
- Kasta sten på en buss = böter.
Elda fem soptunnor och kasta sten på fem bussar = ungdomsvård under kännbar tid.
Eller så behövs det inte om man slutar ge rabatter på påföljderna oavsett hur många brott man begått tidigare..
Tar man från straffskalans övre delar för den som trakasserat sin stadsdel under en längre tid med upprepade påföljder så kan den sista skadegörelsen ge 4 år trots att den första gången bara gav villkorligt och dagsböter..