Insugen i toppen var iallafall bra portade, enligt bedömning av kunnig trimmare
View attachment 445950
Frågan kvarstår - är den även planad?
Jag tror att det har nämnts redan, mät höjden på toppen och jämför värdet med det som bör stå i verkstadshandboken.
- Jag har inte sett något specifikt mått på toppen någonstans i "boka" vad jag kan minnas? Var på toppen skulle man i så fall mäta, tro?
Du mäter mellan botten på toppen (dvs ytan som du tänker plana) och ovankanten på toppen (där du lägger på packningen för ventilkåpan).
Du kan ju försöka få nån med en likadan topp att mäta för jämförelse.
"Jag ser på bilden där du mäter toppackningen att du mäter från borrets cirkel och ut. I många fall har plåtpackningar valsad kant där som är högre när den inte är fastskruvad med fullt moment. Nu kan du ev ha en plan packning men prova mäta ute runt ytterkant cylinder så ser du om de är lägre mått där och de är de måttet som gäller."
- Jag ska mäta på lite olika ställen ja. Tänkte att det var bra att mäta där den är garanterat hoppressad, men det är den ju även utåt kanten förstås. Det är två packningslager jag mäter på, och originalpackningen har då tre lager.
"Du kan slipa bort material på kolvarna eller toppen där de är för tight de sänker inte KF så mycket att de gör något."
- Här känner jag mig en smula osäker.. Vad/hur slipar man egentligen bort? Slipa på toppen känns inte så enkelt för en lekman väl? Slipa ner kolvarna kräver väl att man har exakt koll på utformningen, där fördjupningarna och ryggarna har en specifik funktion för maximal förbränning osv?
"är toppens plana packningsyta runt vattenkanaler i samma höjd som de flikar som sticker in i förbränningsrummet?"
- Hmm...vilka flikar är det du tänker på?
View attachment 445991
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |