Marrakech, Marocko, vad göra?

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Vi ska på semester till Marrakech i april.
Någon som varit där som kan ge tips på vad man kan hitta på och vad man ska undvika?

Har kommit på quad biking ut i öknen.
Något mer?

Jag och min flickvän ska också dit i vår. Har inte fördjupat mig särskilt mycket än i olika aktiviteter, men det finns nog mycket att se. Antingen älskar man stället eller hatar det enligt min flickvän som varit där förr.

Vänner till mig som också varit där har berättat att folket är rätt hetsiga och försöker pracka på en saker hela tiden. Ta aldrig emot något - då kommer de att kräva pengar. Fråga heller inte efter hänvisningar - samma sak där du kommer att kräva på pengar. Pengar är det enda som existerar i deras huvuden.

Jag har bara dåliga erfarenheter från de nordafrikanska länderna. Vet inte vilket som är värst av Egypten, Tunisen, Libyen eller Marocko. Hade jag varit er hade jag avbokat om möjligt. Kan inte komma på något positivt tyvärr.

Kan Tyvärr bara hålla med föregående talare..

Och:
Du som Chey,
Gå inte ut Ensam i Marocko....Nånstans

Annars är en strand Alltid en strand , Troligen varm oxå ,men se upp för folk som vill sälja saker,

Last edited:
Spännande land, men jäkligt jobbiga människor. De försöker blåsa dig på alla möjliga sätt. Hela tiden. Bara så du vet.

Jag har bara dåliga erfarenheter från de nordafrikanska länderna. Vet inte vilket som är värst av Egypten, Tunisen, Libyen eller Marocko. Hade jag varit er hade jag avbokat om möjligt. Kan inte komma på något positivt tyvärr.
Många nordafrikaner försörjer sig på turister, tyvärr är dom påflugna och envisa som flugor på en sockerbit.

Dom tjatar hål i huvet på dom flesta, när jag jobbade i Tunis hände följande: Dom gillade min jacka och ville ha den gratis av mig....

Ständigt någon på gatan som vill vara din "kompis" och visa dig finaste resturangen....

Allt handlar om pengar, du är bara en tvåbent plånbok....

bara jag som haft extrem tur när jag va i marocko? (agadir) jag tyckte det va riktigt nice, visst fanns de några tiggare och idioter som försökte blåsa en på pengar men de var bara ignorera dom så ger dom upp.

resten var suveränt, billig och jävligt god mat, billigt att handla kläder och sånt (pruta), fina stränder osv..

bara jag som haft extrem tur när jag va i marocko? (agadir) jag tyckte det va riktigt nice, visst fanns de några tiggare och idioter som försökte blåsa en på pengar men de var bara ignorera dom så ger dom upp.

resten var suveränt, billig och jävligt god mat, billigt att handla kläder och sånt (pruta), fina stränder osv..

Min absolut värsta dag i det yrket jag har var på en flight till Marocko. Maken till folk som inte kan uppföra sig civiliserat.

Agadir ska dock tydligen vara mycket bättre än resten av Marocko. Många amerikaner och även Australiensare åker dit för surfing. Ska tydligen vara bra där och turistvänligt. Resten av Marocko ska undvikas.

Har vart i Agadir. Ville bara ha ett maskingevär:kulspruta
Enda stället man fick vara i fred på var hotellet. De innhemska tjatar in dig i butikerna, privatpersonerna tar gärna betalt för info /guidning....Mycket lätt att bli lurad! Går ni på marknader, se till att ha ryggsäcken på magen istället...... Detta var för 10 år sedan, men det känns som igår.........

Ska man bara ligga på stranden och dricka drinkar så är de nog hur bra som helst, men behöver man lämna resortens skyddande murar så är man ganska stekt.

Är man iallfall ett par där mannen klarar av att se lite lagom hotfull/ointresserad ut så är det inga större problem att ignorera folk som vill ha pengar. Men visst, de hänger på dig ordentligt om du ens ger intryck av att kunna lämna ifrån dig stålar. Ge inte det intrycket.

Det mest uppenbara och det som jag tyckte var absolut tuffast är torget, Djemaa el Fna, speciellt på kvällstid. Samma sak som vanligt, ett jävla krämande hela tiden, men i en grymt cool inramning.

Hyr en bil, dra upp i bergen, ganska tufft månlandskap om man gillar sånt. Fez är en cool stad med, hur gammal som helst och mycket väl värd ett besök. Där måste man ha en guide dock, annars kommer du att gå vilse, en del gränder är lika breda som en marockansk man.....

Jag åt all möjlig mat på tvivelaktiga ställen i en månad och hade inga problem alls. Sista dagen hittade vi en Mc Donalds och efter det satt jag på dass i två dar, så det finns inga garantier för någonting.

Bo i de franska delarna, men gå inte runt där så mycket, fransmän gillar boulevarder, och boulevarder i sol=jävligt varmt.

I korthet; skall ni ha badsemester, åk till kanarieöarna. Vill ni se nordafrika light, med allt vad det innebär, då är Marrakech coolt!

Är man iallfall ett par där mannen klarar av att se lite lagom hotfull/ointresserad ut så är det inga större problem att ignorera folk som vill ha pengar. Men visst, de hänger på dig ordentligt om du ens ger intryck av att kunna lämna ifrån dig stålar. Ge inte det intrycket.

Det mest uppenbara och det som jag tyckte var absolut tuffast är torget, Djemaa el Fna, speciellt på kvällstid. Samma sak som vanligt, ett jävla krämande hela tiden, men i en grymt cool inramning.

Hyr en bil, dra upp i bergen, ganska tufft månlandskap om man gillar sånt. Fez är en cool stad med, hur gammal som helst och mycket väl värd ett besök. Där måste man ha en guide dock, annars kommer du att gå vilse, en del gränder är lika breda som en marockansk man.....

Jag åt all möjlig mat på tvivelaktiga ställen i en månad och hade inga problem alls. Sista dagen hittade vi en Mc Donalds och efter det satt jag på dass i två dar, så det finns inga garantier för någonting.

Bo i de franska delarna, men gå inte runt där så mycket, fransmän gillar boulevarder, och boulevarder i sol=jävligt varmt.

I korthet; skall ni ha badsemester, åk till kanarieöarna. Vill ni se nordafrika light, med allt vad det innebär, då är Marrakech coolt!

Det sista vi vill ha är badsemester. Möjligtvis att vi tar oss till havet någon dag (bil eller buss) men annars är det upplevelser vi är ute efter.
Hittat att man kan åka skidor i Atlasbergen så det ska vi testa.
Funderar som sagt också på quadbike i bergen/öknen.
Marknaden hade vi tänkt kika in.
Fez låg iofs en bit bort men med bil borde det inte ta så lång tid.
Någon som har kört där som kan säga hur trafiken är?
Något man ska tänka på när man kör/hyr bil?

Något mer i närheten av Marrakech som man bör se?

Att folket är riktigt jobbiga har vi förstått så det är vi beredda på.

Bilkörning är speciellt, det går bra att knö in 5 st 206 på bredd på en tvåfilig väg. De har (hade?) en spännande lösning för rondeller där man ibland har väjningsplikt inne i rondellen, men se till att hyra en tillräckligt stor bil så kan du skita i det där.

Och ja, biluthyrarna kommer att försöka blåsa dig.

Lycka till! :-)

Vi stod o tittade på ormtjusare på nåt torg i Marakesh, nån minut eller så. När vi skulle gå vidare rusade de ikapp o skulle ha betalt. Först nekade man lite velande, sen blev de aggressiva o då kändes det som det var läge att ge dem lite mynt. Var likadant överallt.
Maten var ok i början. Efter ett par dagar började man tröttna på all kanel o sockersmak.

Fyrhjulssafari i öknen en hel dag var ballt. Halvtrasiga gamla maskiner som faktiskt höll.

Arabsemester känns som en om möjligt ännu sämre idé än vanligt. :gnissla

sen blev de aggressiva

Sjukt förvånande! :hihi

Snart är alla arabländerna nya Amerikanska delstater..då kan man betala i dollars.....

Vilket, skämt å sido, vore det bästa både för dem och för världen - en ny kolonialtid. De reder inte sig själva, så enkelt är det.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...