Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?


  • Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Vad beror det på då? Är det inte ett litet steg i fel riktning att försöka skydda sig genom att krypa under en sten och inse att folk verkligen får hota om misshandel, tillochmed genomföra sådana och även dödshota folk?

Det är iofs en annan diskussion, men ändå.

Det är mycket riktigt en annan diskussion. Jag kan i alla fall konstatera att man bör ha möjligheten att göra det.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jag håller helt med om att fler poliser MÅSTE anställas och få bättre utbildning i att hantera stora folkmassor. Dessutom håller man ju nu på att utvärdera olika sorters nya "vapen" som ska användas istället för pistol tex. elpistol. Detta kommer förhoppningsvis leda till att vi slipper framtida incidenter med skjutna demonstranter.

Markus: Vart har JAG skrivit att JAG vill förbjuda demonstrationer? Det vill jag nämligen inte.
Att du överhuvudtaget blandar in muslimska kvinnor är väl lite konstigt iochmed att vi diskuterar maskering i samband med demonstration. De grupper som förespråkar och använder sig av maskering är vänster- och högerextremister. Jag kan lova att du aldrig kommer hitta en strängt religös muslimsk kvinna i någon av dessa grupper.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
MadManAxel skrev:
Chris: Vart har JAG skrivit att JAG vill förbjuda demonstrationer? Det vill jag nämligen inte.
Att du överhuvudtaget blandar in muslimska kvinnor är väl lite konstigt iochmed att vi diskuterar maskering i samband med demonstration. De grupper som förespråkar och använder sig av maskering är vänster- och högerextremister. Jag kan lova att du aldrig kommer hitta en strängt religös muslimsk kvinna i någon av dessa grupper.

Vilket inlägg svarar du på egentligen? Förbjuda demonstrationer?

Här generaliserar vi hejvilt ser jag.....alla som förespråkar maskering är inte alls höger eller vänsterextremister och även om det hade varit så så är det inget som förändrar någonting i mitt synsätt.

Det har förekommit demonstrationer med maskerade muslimska kvinnor.
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
urartade upplopp har ingenting med maskering att göra. se på tillställningar såsom reclaim the city och gbg-demonstrationen.
senaste reclaim så stängdes alla dansade ungdomar (ja, jag såg detta med egna ögon, och det dansades bara) in med kravallstaket och piketpatruller. allt gick lungt till tills polisen började hindra folk från att röra sig. samtidigt så uppstod ett rykte om att nynazister planerade att storma reclaim. detta retade upp alla och dessa två faktorer gjorde att det blev dålig stämning. å andra sidan så var skadegörelsen inte större än efter ett derby. inte ens i närheten faktiskt.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
jonasjacobson skrev:
urartade upplopp har ingenting med maskering att göra. se på tillställningar såsom reclaim the city och gbg-demonstrationen.
...

Nä, det är riktigt. Det har med puckon att göra.

Av 10 dagars EU-möte var jag mitt i eländet 10 dagar. Kvällen när Hannes blev skjuten föregicks av en dags krig. Verkligheten har extremt lite med Josefssons film om de elaka poliserna att göra. Att ens komma på tanken att gnälla på polisens insats gör mig grinig.



Och nej, naturligtvis skall det inte förbjudas att maskera sig.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Dessa ryggradslösa patrask till individer som bakom sina maskeringar lever jävel på andras bekostnad borde ha slagit skallen mot gummi den dagen de skulle bli till....

Jag blir så förbannad... :mad:

Borde inte behövas något förbud mot detta, det borde vara självklart hur man uppför sig och visar sin åsikt.
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
hållundan skrev:
På vilket sätt då? Hur många av dom personerna som maskerar sig vid en demonstration följer lagen? (Detta är alltså en fråga, inget som helst påhopp, då jag inte har några uppgifter om det...) Visserligen har man ju sett att de som har misskött sig, brutit mot ett par lagar, kastat sten osv. osv. har varit maskerade, varför?

Hur många av dom här personerna som åker sporthoj håller sig till lagen?

vem här skulle bli glad om det kom en ny lag som säger att sporthojsåkare inte får bära hjälm?


Det går väl inte dra alla över en kam, den som är man/kvinna nog att visa att dom tycker något är så fel att det är värt en demostration måste väl ändå få se ut hur dom vill ... det finns dom som vill förbjuda slöja också, låter ungefär lika idiotiskt i mina öron.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
tok_jocke skrev:
Hur många av dom här personerna som åker sporthoj håller sig till lagen?

vem här skulle bli glad om det kom en ny lag som säger att sporthojsåkare inte får bära hjälm?


Det går väl inte dra alla över en kam, den som är man/kvinna nog att visa att dom tycker något är så fel att det är värt en demostration måste väl ändå få se ut hur dom vill ... det finns dom som vill förbjuda slöja också, låter ungefär lika idiotiskt i mina öron.
Det var tyvärr den sämsta parallellen i denna tråd. No offence mot dig, men visst, en lagöverträdelse är sällan rätt. Att köra för fort, överträda en spärrlinje eller köra på bakhjulet rubiriceras väl knappast lika illa som skadegörelse, upplopp, hets mot folkgrupp, osv. osv....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
MadManAxel skrev:
Markus: Vart har JAG skrivit att JAG vill förbjuda demonstrationer? Det vill jag nämligen inte.

Ingenstans, men om man börjar bestämma ur folk ska klä sig när de demonstrerar så är man inne på de vägen.

MadManAxel skrev:
Att du överhuvudtaget blandar in muslimska kvinnor är väl lite konstigt iochmed att vi diskuterar maskering i samband med demonstration.

Det är inte alls konstigt, har du sett hur de klär sig? De är per definition ofta maskerade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jonasjacobson skrev:
urartade upplopp har ingenting med maskering att göra. se på tillställningar såsom reclaim the city och gbg-demonstrationen.
senaste reclaim så stängdes alla dansade ungdomar (ja, jag såg detta med egna ögon, och det dansades bara) in med kravallstaket och piketpatruller. allt gick lungt till tills polisen började hindra folk från att röra sig. samtidigt så uppstod ett rykte om att nynazister planerade att storma reclaim. detta retade upp alla och dessa två faktorer gjorde att det blev dålig stämning. å andra sidan så var skadegörelsen inte större än efter ett derby. inte ens i närheten faktiskt.

Vad fan svamlar du om? Vad hade ni på Karlaplan att göra över huvud taget? Är det någon av er som bor där? Stanna i er jävla förort, du ser inte Bratsen från Djursholm, Östermalm och Lidingö åka ut till Hallunda och slå sönder.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Chris Ash skrev:
Som sagt, jag vet vilken anledningen är men jag anser att det är en obetydlig skitsak i sammanhanget.

Är det? Utan stenkastande individer skulle man kanske slippa lägga enorma resurser på att skydda allmänheten.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
t-rex skrev:
1. Av 10 dagars EU-möte var jag mitt i eländet 10 dagar. Kvällen när Hannes blev skjuten föregicks av en dags krig. Verkligheten har extremt lite med Josefssons film om de elaka poliserna att göra. Att ens komma på tanken att gnälla på polisens insats gör mig grinig.



2. Och nej, naturligtvis skall det inte förbjudas att maskera sig.

1. Det var konstanta oroligheter i och med Hwittfeltska, anti Bush demonstrationen, prokurdiska demonstrationen, proirakiska (eller om det var antisaddam) demonstrationen, anti globaliseringsdemonstrationen, anti EU och anti EMU demonstrationerna och sammlingarna samt inte minst reclaim the streets samling. Men inte var det konstant krig. En hel del av detta gick hyffsat lugnt till, men en del av det ledde till konfrontationer. I stort skötte polisen det hela hyffsat, på samma sätt som de flesta demonstrationer avlöpte lugnt. Dock anser jag inte att polisledningen skötte varken Hwitfeltska eller Schillerska på ett bra sätt. På samma sätt som jag anser att varenda stenkastande anarkistslyngel (oavsett kön) borde ha lagförts härifrån och in i fängelse.
Jag tycker dock att det tillhör demokratiska fri och rättigheter att få gnälla på precis vadsomhellst.

2. Klart som tusan att man ska få ha på sig vad man vill när man går ut och demonstrerar. Dock så sänks trovärdigheten i demonstrationen, åtminstone i mina ögon, när man väljer att göra det i rånarluva.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
eisbaer skrev:
Är det? Utan stenkastande individer skulle man kanske slippa lägga enorma resurser på att skydda allmänheten.

Tror du själv på att ett maskeringsförbud skulle innebära noll stenkastare?
Varför vill ni dra in era egna rättigheter för att några idioter kastar sten, är ni på riktigt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Att ens komma på tanken att gnälla på polisens insats gör mig grinig.

Jag känner poliser som uppriktigt skäms över hur polisen hanterade vissa situationer i Göteborg.

Ska dessutom bli intressant att se vad som händer med Jaldung, fast rättssystemet får kanske inte gnälla de heller?
 

HanneZ

Guest
Nu vet inte jag hur lugna o skötsamma ni är. Men om jag vore polis(har inga bra förutsättningar för de) och en liten jävla maskerad ungjävel kastade sten på mig när jag försökte göra mitt jobb så skulle jag bli helt jävla vansinnig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Nu vet inte jag hur lugna o skötsamma ni är. Men om jag vore polis(har inga bra förutsättningar för de) och en liten jävla maskerad ungjävel kastade sten på mig när jag försökte göra mitt jobb så skulle jag bli helt jävla vansinnig.

Ja, jag tycker det är konstigt att inte skjutandet tog fart långt innan.
Den där äckliga Hannes (inte du då :hihi ) som hade mage att sitta och snyfta i tv innan rättegången, och sedan efter rättegången så berättade han stolt vad han gjort och att han gärna skulle göra det igen.

Det bästa/sämsta med alla de här huliganerna, precis som med veganerna t.ex. det är att de flyttar fokus - alldeles själva - från ämnet. Jag är ganska säker på att 9 av 10 Svenssons som hör "Anti-globalisering" nu ser Avenyn framför sig. Den som tänker på veganer tänker på uppbrända Scanbilar och Rabiata 17 åringar som skriker utanför en Pälsbutik och hör man någon vara kritisk mot porr så hittar hjärnan en bild på en ful tjej i parkas som sittstrejkar utanför en videobutik.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Ja, jag tycker det är konstigt att inte skjutandet tog fart långt innan.
Den där äckliga Hannes (inte du då :hihi ) som hade mage att sitta och snyfta i tv innan rättegången, och sedan efter rättegången så berättade han stolt vad han gjort och att han gärna skulle göra det igen.

Det bästa/sämsta med alla de här huliganerna, precis som med veganerna t.ex. det är att de flyttar fokus - alldeles själva - från ämnet. Jag är ganska säker på att 9 av 10 Svenssons som hör "Anti-globalisering" nu ser Avenyn framför sig. Den som tänker på veganer tänker på uppbrända Scanbilar och Rabiata 17 åringar som skriker utanför en Pälsbutik och hör man någon vara kritisk mot porr så hittar hjärnan en bild på en ful tjej i parkas som sittstrejkar utanför en videobutik.

Mycket bra sagt! Personligen så är det ett mirakel att inte fler blev skjutna under kravallerna i gbg. Såg ett program på öppna kanalen om en slyngel som hade filmat med en vanlig videokamera när hon var med i demonstrationen. Fasen vad förbannad jag blev.. Polisen skötte sig exemplariskt i förhållande till vilken provokation dom utsattes för.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bara en massa snorungar som kastar sten som maskerar sig, så gör det straffbart. Hade det inte missbrukats så kunde det ha fått varit kvar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top