Mat-ekonomisk

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hittade en sida som jämför din matkasse i ditt närområde tror jag... Ska kolla själv nu... http://www.dinmatkasse.se/

Skulle vara intressant att jämföra en matkasse från sthlm city och en kasse från landsbyggden oxå

Vi kan väl göra vår egna priskoll helt enkelt, ingen vidare sida verkar det som :(

Vi skriver en lista på det vanligaste, handlar det nästa gång och sen återkommer vi hit och så ser vi lite skillnader.

Min lista isåfall:
2 liter mjölk, Arla
2 liter fil
1st ost, Greve eller dylikt ca 700g
1st Roast & toast till frukosten.
Ägg, valfritt antal men kolla styckpris
1 gurka
3 tomater
1st isbergssallad
1 Broccolihuvud
1 Zucchini
1kg nötfärs
1pkt smör, Becel för min del.
2pkt flytande smör till matlagning, á 500g
1st Falukorv 800g
3pkt bacon á 140g
1 bit kassler, 700g
4 bananer
1 påse chips, 300g Estrella :fetto

Det är ungefär vad jag kom på att jag ska handla imorgon men det brukar bli lite mer skit.

Ps; Tjejen står och bakar scones nu :D Jag fick åka iväg och handla smör men det är det ju värt. 26:50:- för en flaska med flytande Milda på Statoil är väl dock lite väl dyrt, brukar kosta 12-13:- annars men det drabbar ju ingen fattig, bara mig som är snål :gnissla

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Om man har lite dåligt med matfantasi, så har Ica något de kallar "Billiga veckan" som de publicerar i sin tidning Buffé. Här får du recept på fem middagar för fyra personer, som sammanlagt kostar under 400 kr.

Visst det är en del halvfabrikat, tanken är att det ska gå hyfsat fort och passa många i smak, men det är iaf ett sätt att lära sig tänka billigt.

Man får inköpslista också, så det är bara att skriva ut och handla. Om man är ensam blir det ju lunchlåda också. Och lite till om man inte är stor i maten.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vi kan väl göra vår egna priskoll helt enkelt, ingen vidare sida verkar det som :(

Vi skriver en lista på det vanligaste, handlar det nästa gång och sen återkommer vi hit och så ser vi lite skillnader.

Min lista isåfall:
2 liter mjölk, Arla
2 liter fil
1 gurka
3 tomater
1st isbergssallad
1 Broccolihuvud
1 Zucchini
1kg nötfärs
1st Falukorv 800g
3pkt bacon á 140g
1 bit kassler, 700g
4 bananer

Det är ungefär vad jag kom på att jag ska handla imorgon men det brukar bli lite mer skit.

Ja, jag är på! Jag kollar upp vad det går på här på Ica-kvantum som jag brukar handla på... :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, jag är på! Jag kollar upp vad det går på här på Ica-kvantum som jag brukar handla på... :tummenupp

Låter bra det, jag kommer säkert handla mer än det där men det är ju skitsamma.
Kolla även Yashas tips, jävligt bra idé faktiskt som jag ska kolla upp!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Om man har lite dåligt med matfantasi, så har Ica något de kallar "Billiga veckan" som de publicerar i sin tidning Buffé. Här får du recept på fem middagar för fyra personer, som sammanlagt kostar under 400 kr.

Visst det är en del halvfabrikat, tanken är att det ska gå hyfsat fort och passa många i smak, men det är iaf ett sätt att lära sig tänka billigt.

Man får inköpslista också, så det är bara att skriva ut och handla. Om man är ensam blir det ju lunchlåda också. Och lite till om man inte är stor i maten.

Ja, det där verkar inte dumt! :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Min lista isåfall:
2 liter mjölk, Arla
2 liter fil
1 gurka
3 tomater
1st isbergssallad
1 Broccolihuvud
1 Zucchini
1kg nötfärs
1st Falukorv 800g
3pkt bacon á 140g
1 bit kassler, 700g
4 bananer

Ps; Tjejen står och bakar scones nu :D Jag fick åka iväg och handla smör men det är det ju värt. 26:50:- för en flaska med flytande Milda på Statoil är väl dock lite väl dyrt, brukar kosta 12-13:- annars men det drabbar ju ingen fattig, bara mig som är snål :gnissla

1. Roast & toast till frukost? Varför inte äta våfflor? :zpy
2. Milda har inget med Smör att göra :fakta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
1. Roast & toast till frukost? Varför inte äta våfflor? :zpy
2. Milda har inget med Smör att göra :fakta

Vad ska man annars ha för rostfrallor då menar du :confused: När man ska ha rostfrallor så ska det vara vitt bröd och inget annat, och jag har ingen aning om hur man bakar toast-bröd och jag har inte sett det i bageriet heller.
Och våfflor till frukost var ingen dum idé, det var ett tag sen sist :)

Milda är vegetabiliskt margarin som jag kallar för smör och det är det man använder när man lagar mat, punkt. Men jag kom på nu att det faktiskt inte är Milda jag brukar köpa i vanliga fall utan ett annan märke men det är ju samma produkt i stort sett. Bara skit-statoil som hade denna dynga.

Edit/ En perfekt frukost= 2 rostade mackor med smör, ost, skivat ägg och lite lättmajonnäs på. Till det 1 glas färskpressad apelsinjuice, en tallrik med "scrambled eggs" eller en skål med fil&Müsli och sen ett löskokt ägg.
Annars brukar det bli nån annan form av bröd *gärna kavring* med italiensk salami på istället för ägg.
Fan, nu är jag hungrig igen :mad: Får bli en varm scones-macka med ägg på :banana

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Milda är vegetabiliskt margarin som jag kallar för smör och det är det man använder när man lagar mat, punkt. Men jag kom på nu att det faktiskt inte är Milda jag brukar köpa i vanliga fall utan ett annan märke men det är ju samma produkt i stort sett. Bara skit-statoil som hade denna dynga.

Du har inte sett dom där förpackningarna det står SMÖR på?

Det är smör, allt annat är margarin, margarin är inte smör!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du har inte sett dom där förpackningarna det står SMÖR på?

Det är smör, allt annat är margarin, margarin är inte smör!

Jodå, men jag köper vegetabilisk margaren/flytande skit gjort på rapsolja eller dylikt. Men jag KALLAR det för smör, så enkelt är det. Men jag tvingar itne dig att göra det bara för det.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad ska man annars ha för rostfrallor då menar du :confused: När man ska ha rostfrallor så ska det vara vitt bröd och inget annat, och jag har ingen aning om hur man bakar toast-bröd och jag har inte sett det i bageriet heller.
Och våfflor till frukost var ingen dum idé, det var ett tag sen sist :)

Edit/ En perfekt frukost= 2 rostade mackor med smör, ost, skivat ägg och lite lättmajonnäs på. Till det 1 glas färskpressad apelsinjuice, en tallrik med "scrambled eggs" eller en skål med fil&Müsli och sen ett löskokt ägg.
Annars brukar det bli nån annan form av bröd *gärna kavring* med italiensk salami på istället för ägg.
Fan, nu är jag hungrig igen :mad: Får bli en varm scones-macka med ägg på :banana

smör är smör, margarin är margarin. Googla skillnaden så köper du nog smör i fortsättningen.

Hembakt grekiskt lantbröd är fint att rösta, utan att smaka socker...

Go'natt

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
3L Mjölk
4L Coca Cola
En fläskfilé ~800g
4 Fläskkotletter
4 Kycklingfiléer
6 ägg
Ris
En burk jordnötssmör
En burk kokosmjölk
Färsk tagliatelle
Potatis
Lingonsylt
Grädde
Bröd
Hm...ääh orka..

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
tycker överlag att ica är bättre än coop som är dyrare,euroshopper ja man får vad man betalar för men vissa grejor är bra,deras köttbullar däremot är bland det äckligaste jag smakat på.
lagar generellt alltid för mycket mat till mig o grabben så jag har alltid nån matlåda liggandes i frysen,antingen tar jag med den till jobbet eller käkar den när sonen är hos mamma och jag vill göra annat.
nåt som man skulle kunna tjäna ganska mycket på är att baka sitt eget bröd,för det är sjukt dyrt.
har tom börjat göra svängen förbi netto innan jag går in på ica för att plocka ut de bästa erbjudanden.
man ska inte vara hungrig när man handlar och helst inga ungar med heller.
köper en del säsongsbetonade varor då de är mycket billigare just då.
men två tre tusen i månaden ja det räcker nog inte för mig om jag ska räkna med
schampoo o dyligt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Butiksköpta köttbullar har ingenting med varken kvalitet eller ekonomi att göra, enbart lathet.

När ni köper euroshopper t.ex. köttfärs nästa gång så jämför med det lite dyrare ni har precis bredvid... läs gärna på innehållsförteckningen.

Kan inte påstå att jag är riktigt i samma liga som Zeb_Macahan med att baka eget bröd och notoriskt göra allt själv, men jag är på god väg och jag väljer helt klart det bättre alternativet hellre än det billigare och kan säga att matkassen blir inte särskilt mycket dyrare men däremot vansinnigt mycket godare.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
När ett vanligt bröd börjar kosta 45-50 kr kilot så undrar man vilket higtech-jobb bagaren måste ha. Sen så har de bara papperspåsar så man måste äta upp brödet på en gång för dagen efter så är brödet torrt och hårt.

Det känns det lite lustigt att man gärna köper bra och kravmärkta produker, men innan man handlat klart så passerar man smågodishyllan... :rodnar

Så mitt spartips är att räkna på hur stor andel av matkostnaden som ligger på godis&chips och andra onyttigheter. Det brukar vara skrämmande mycket...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Japp och lösningen på det ekonomiska stavas ELDORADO.

Ähh, de har normala märken också till vettigare priser än Ica och Coop.
Sistnämnda går ju inte att handla hos bara på grund av namnet. Kooperativ liksom, så jävla vänster :mad:
De flesta stormarknader har ju något att erbjuda till vettiga priser men jag trodde faktiskt att Ica Maxi skulle ha bättre priser än lokala ica-handlare men icke. Bara större utbud.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Har du kollat innehållsdeklarationen på den vara du gör reklam med.

Tror det är 74% som har något med kyckling att göra, resten är sånt som inte behövs i kyckling. :mattias

Ska man handla fryst kycklingfilé så finns bara ett märke som inte har några tillsatser. Kolla efter det nästa gång ni handlar... :fakta

/ Jens

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hemalagade köttbullar är bäst :fakta . .. Finns en sak som killen inte gillar att göra i köket ...o det är att rulla köttbullar så jag har blivit utsedd till 1:a rullare...väntar på diplomet :D

Säger bara en sak... SPRITS! :)

Hoppas det tipset var sarkastiskt...
"Marinerad med Saltlake och 80%kyckling"... HUGA! :zpy

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Säger bara en sak... SPRITS! :)

Hoppas det tipset var sarkastiskt...
"Marinerad med Saltlake och 80%kyckling"... HUGA! :zpy

Ja sprit är kanon, men de blir inte många köttbullar gjorda efter lite sånt :D

Sen kan man göra biffar också när man inte orkar rulla köttbullar i oändlighet.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum