Matar ni rådjur på vintern?

Status
Ej öppen för fler svar.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Nej det är ju förbannat uppenbart att du inte är ute efter rätt svar. Du är ute efter att någon som är lika dum och oinsatt som dig själv ska komma in och ge dig bekräftelse.

Fantastiskt att den pinsammaste tråden 2010 skulle komma redan i februari.
facepalm.jpg

Så du tror inte att hon kommer starta fler trådar detta året då? :va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Guuud så söta :) Där har ni svaret varför man stödutfodrar rådjur:tummenupp
Det är lätt att glömma vilket fantastiskt djurliv vi har.
Jag tog med en jobbarkompis på rådjursjakt för sisådär 15 år sedan.
Ganska nyhitkommen kosovoalban.
Han fick se både rå, älg, tjäder och trana.
Han höll på att skita i byxorna.
Han hade naturligtvis hört talas om älg (stora, vilda hjortdjur - tänkte sig en ponny med horn ungefär) och trana (stora fåglar - höna ungefär).
1260555471_resized.jpg

1260555518_resized.jpg

1260555618_resized.jpg

1260555594_resized.jpg

Hur kan man låta bli att hjälpa dem?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Vi brukar släppa ut våra djur på vintern, vi slänger ut alla kossor, kvigor och kalvar i mitten av november ungefär. Sen i mitten av mars när det blir varmare igen så tar vi in dem och ser hur de har klarat sig.
På detta sätt sparar vi både tid (slipper lägga tid på mjölkningen) och foder, då tanken är att de ska klara sig själva.

Det är så kul att se pappa gå runt i lagårn och se sådär nöjd ut som man bara kan göra när man han optimalt starka och friska djur i sin besättning.
Förvisso brukar det bara vara ca 20 stycken som har överlevt, men iom att de andra 80 var för svaga för att överleva vintern så är det ju så det ska vara, det har ju naturen bestämt så det är ju inget att grina över.

Stödutfordring är bara ett kommersiellt jippo som lantmännen har kommit på för att få sälja mer foder!

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Det är lätt att glömma vilket fantastiskt djurliv vi har.
Jag tog med en jobbarkompis på rådjursjakt för sisådär 15 år sedan.
Ganska nyhitkommen kosovoalban.
Han fick se både rå, älg, tjäder och trana.
Han höll på att skita i byxorna.
Han hade naturligtvis hört talas om älg (stora, vilda hjortdjur - tänkte sig en ponny med horn ungefär) och trana (stora fåglar - höna ungefär).
1260555471_resized.jpg

1260555518_resized.jpg

1260555618_resized.jpg

1260555594_resized.jpg

Hur kan man låta bli att hjälpa dem?

Ja vårt djurliv är fantastiskt, nu när jag bor i kanten till skogen så inser man hur liten man egentligen är i denna fauna.
Har haft vargspår på tomten (verifierat av två mkt. duktiga jägare), vildsvin, rävar, massor av rådjur och för en vecka sen såg jag världens finaste havsörn cirkla över mig när jag körde till jobbet :)

schizophrana

Guest
du är inte riktigt frisk va?.....:va

Nej absolut inte!:rolleyes:
Står för vad jag tycker, sen att alla ska säga vad dom tycker om mina åsikter istället för att komma med svar säger ju mer om dem än om mig. Kunde inte bry mig mindre, jag va ute efter att se om det fanns någon som gjorde det och det fanns det, resten är ju bara pajasar som IRL i bästa fall vågar pipa fram ett hej eller tror att jag skulle ha missat vilka djur vi har i sverige och ska lägga in bilder.:brinnerup

men nu vet jag att i sverige matar vi rådjur för att vi vill kolla på dem, tycker de är söta och för att dom ska bli fetare tills vi skjuter dem året efter, eller helt enkelt för att döva vårat dåliga samvete för att dom är hungriga!

:tummenupp

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
...you're never alone when schizophrenic...

vi ser fram emot framtida trådar från dig :lol

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Står för vad jag tycker, sen att alla ska säga vad dom tycker om mina åsikter istället för att komma med svar säger ju mer om dem än om mig.

Nej, det gör det inte. Det säger att du med största sannolikhet har helt åt helvete fel. Men det är lugnt, man ska inte vara så mainstream och tycka som alla andra hela tiden.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ok, vildsvin däremot har jag lite svårt att man hjälper med tanke på hur de ödelägger mark för andra djur. De, om några, borde man se till att jaga mer istället.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ok, vildsvin däremot har jag lite svårt att man hjälper med tanke på hur de ödelägger mark för andra djur. De, om några, borde man se till att jaga mer istället.

Man släppte ut dem från hägn (de "råkade" smita :rolleyes: ) för att ha något att jaga och sedan blev det lite väl mycket av det goda. Visst, kul med ännu ett vilt att få jaga, men det skapar problem för bönderna och skogsägare, samt är livsfarliga för t.ex. oss som kör hoj kvällstid (braka rätt in i 300 pannor galt är inte kul, eller ens en liten rackare på 50...).

Angående trådens ursprungsfråga:
Vårdar man viltstammarna, så får man livskraftigare och mer välmående djur och en totalt sett artrikare fauna. Som bonus så är de då så livskraftiga att de tål lite beskattning (jakt med andra ord). Skulle man helt ge fan i djuren, så skulle det se lite annorlunda ut med tanke på hur stora ingrepp vi gjort i naturen. Det är inte bara utfodring som görs, utan även byggen av konstgjorda våtmarker och dammar, gränsutrymmen mellan skog och åker som gynnar fåglar, laxtrappor för fiskarna osv.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
men nu vet jag att i sverige matar vi rådjur för att vi vill kolla på dem, tycker de är söta och för att dom ska bli fetare tills vi skjuter dem året efter, eller helt enkelt för att döva vårat dåliga samvete för att dom är hungriga!

Vad skulle motivet att inte stödfodra vara?

Vi kan göra livet lite lättare för en del av dem. Varför skulle vi då välja att inte göra det?

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Hur kan man överhuvudtaget reta sig på att nån stödutfodrar vilda djur? :va

Det är väl upp till varje markägare om de vill lägga lite pengar på djuren, förstår inte problemet eller det etiska dilemmat med det överhuvudtaget?
Då får vi sluta mata fåglar också och jag råkar veta att trådskaparen gillar att mata ankor vid dammen :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur kan man överhuvudtaget reta sig på att nån stödutfodrar vilda djur? :va

Det är väl upp till varje markägare om de vill lägga lite pengar på djuren, förstår inte problemet eller det etiska dilemmat med det överhuvudtaget?
Då får vi sluta mata fåglar också och jag råkar veta att trådskaparen gillar att mata ankor vid dammen :tummenupp
Jag förstod aldrig gnället över misskötta tamsvin.
Visserligen dog några stycken, men dom som överlevde måste ju vara riktiga ninjagrisar.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
ja det gör jag!
vi har ett gäng med rådjur som springer runt i kvarteret,brukar lägga ut lite gammalt bröd äpplen etc potatisskal äter dom,köpte vitkål idag för 6,90 kg och lade ut lite,kul att se när de käkar från fönstret,de är halvtama så jag brukar få tuta på dom när jag kommer med bilen om de ska flytta sig från vägen:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende