Matkostnad, hur liten kan den bli?

Dr.Bike

Guest
Jag handlar på White Trash Xtra, det är helt i linje med min image i övrigt. :tummenupp
Men ärligt, har någon varit inne på Lidl? Fy fan, de har bättre mataffärer i DDR.

Haller med. Lidl ar :fakta en sorglig butik. Men Korvgubbe sammanfattar det bra: De HAR vissa bra varor, dock for fa for att det ska vara vart besvaret.

WT-Willys är ganska bra men etablerar sig bara på vidriga ställen, inklusive Lidingö.

Okej...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lägg av, jag har en gång gått in på Lidl i Spånga. Det var så man häpnade. För det första är det en mataffär som inte säljewr mat. De har varken kött eller grönsaker, eventuellt corn flakes typ. Garanterat inga märken man känner igen. Jag tycker det finns gränser och gränsen är garanterat nådd långt innan Lidl. Willys är ganska bra men etablerar sig bara på vidriga ställen, Lidingö undantaget.

De gånger jag varit på Lidl har de iofs haft både grönt och kött. Har handlat billig svensk fläskytterfilé, billig chedddarost från kvibille och lite smnörgåsgurka som är sådana där hela inlagda smågurkor. :tummenupp

De har 90% skit och 10% fynd och inget därimellan.. Jag förstår de som inte orkar ploga sig igenom skiten för att hitta det som är billigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

För att vara en som handlar all sin mat på Biltema så är du rätt störig. :D

De gånger jag varit på Lidl har de iofs haft både grönt och kött. Har handlat billig svensk fläskytterfilé, billig chedddarost från kvibille och lite smnörgåsgurka som är sådana där hela inlagda smågurkor. :tummenupp

De har 90% skit och 10% fynd och inget därimellan.. Jag förstår de som inte orkar ploga sig igenom skiten för att hitta det som är billigt.

Fläskytterfilé? Det heter kotlettrad.
Ni på söder är så lättlurade.

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Lägg av, jag har en gång gått in på Lidl i Spånga. Det var så man häpnade. För det första är det en mataffär som inte säljewr mat. De har varken kött eller grönsaker, eventuellt corn flakes typ. Garanterat inga märken man känner igen. Jag tycker det finns gränser och gränsen är garanterat nådd långt innan Lidl. Willys är ganska bra men etablerar sig bara på vidriga ställen, Lidingö undantaget.

Samma här, när lidl kom hit till löddeköpinge och man
inte visste vad det var (för ung), HEJ Östtyskland 1954!

Dr.Bike

Guest
För att vara en som handlar all sin mat på Biltema så är du rätt störig. :D

:D

Det tog lang tid att komma pa det dar plattitydsvaret! :blah

:D Du ar iaf tacksam och rolig att busa med :tummenupp

Naval, @tradskaparen: Det gar val att komma undan hur billigt som helst.
Kolla en vanlig students vardagskost, och hapna over vad du klarar att leva pa.

Men det var kanske inte det du menade?
Eller sa kanske du inte heller menade att svaret skule vara noll?
For det ar ju de facto det billigaste man kan komma undan.
(jag ater t.ex gratis har pa executive floor...)
Men det var val inte det som avsags?
Man maste alltsa definiera sin fraga lite mer vetenskapligt an att bara fraga om billig mat :D.

T.ex:

1. Maten skall betalas sjalv ur egen ficka - viktig forutsattning for urvalet.
2. Den skall vara "normalt varierad*" *(en fallgrop bara det. Vad ar normal??)
3. Jag ska inte fa skorbjugg eller tandlossning av maten.
4. Det ar inte ett bantnings-upplagg, jag vill ata riktig mat, inte bara basvaror med ketchup.
5. Man ska kunna hitta maten pa rimligt avstand fran jobbet eller hemmet. Alltsa inga "exotiska" eller pa andra vis "politiska" shoppar i obskyra forortsomraden.
6. Andra krav? Miljo-svan-krav-vego-rattvise-lokalodlat?

Vilka av dessa krav skall uppfyllas?

Om alla: Da blir det vare sig latt eller billigt.
Om inga: Grattis.

Bor man i gbg behöver man bara en affär. ICA Focus i gårda. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=869&a=320207

Så sjukt bra affär att man baxnar. Dessutom slipper man alla wt-morsor med blend-doft och skrikiga ungar, eftersom de tror att det är dyrt där. Det är det inte, men det är bra att de tror det.

Exakt som med Ica Meny i Taby! :D :tummenupp
(som dessutom AR en valdigt frasch affar med de varor jag VILL ha)

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Är man någorlunda händig i köket kan man göra mirakel med väldigt billiga råvaror. Lök, potatis och kål t ex är i princip gratis och går att använda till massor.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är man någorlunda händig i köket kan man göra mirakel med väldigt billiga råvaror. Lök, potatis och kål t ex är i princip gratis och går att använda till massor.

Rotsakslåda och kyckling är stående på vår budgetmeny och grymt gott.

Potatis, morötter, rödbetor, palsternacka och kålrot samt halverade steklökar tillsammans med hela vitlöksklyftor i en långpanna. Lägg en kyckling i mitten och låt skiten stå i ugnen i dryga timmen.

Otroligt enkelt och gott. Rotsakerna blir söta och krispiga. Vitlöken blir karamelliserad och fantastiska. Köttsaften går in i en del av rotsakerna vilket gör dem ännu godare...

Servera sedan med Chili & Co Kansas City orginial BBQ sås! (Som f.ö. kan köpas billigt på IKEA!!! (ja, du läste rätt IKEA)
BBQ%20Chili%20KANSAS%20CITY%20.jpg

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Rotsakslåda och kyckling är stående på vår budgetmeny och grymt gott.

Potatis, morötter, rödbetor, palsternacka och kålrot samt halverade steklökar tillsammans med hela vitlöksklyftor i en långpanna. Lägg en kyckling i mitten och låt skiten stå i ugnen i dryga timmen.

Otroligt enkelt och gott. Rotsakerna blir söta och krispiga. Vitlöken blir karamelliserad och fantastiska. Köttsaften går in i en del av rotsakerna vilket gör dem ännu godare...

Servera sedan med Chili & Co Kansas City orginial BBQ sås! (Som f.ö. kan köpas billigt på IKEA!!! (ja, du läste rätt IKEA)
BBQ%20Chili%20KANSAS%20CITY%20.jpg

Fram tills innan såsen tänkte jag, okej det kan väl gå an,
men sen sjönk det som en sten, har folk INGA smaklökar?
du hör hemma i ketchuptråden! :mattias

Dr.Bike

Guest
Kluriga tips ungdomar borde ta till sig...m.m

Mkt gott med rotsaker istallet for de forbannade pomfrittsen...
Har vi ofta.
Kyckling ar oxa bra mat.
Sa alla ni som sager att "ni inte kan" laga mat: Tacka Korvgubbe har nu, och satt igang.
Inget kan bli enklare.

Vill man fubba ytterligare gar det att slanga in fardiga kycklingfile'er en halvtimma efter rotsakerna, men det blir forstass lite dyrare.
Pensla alla grajjor med lite olivolja eller annan olja innan oxa sa ni inte kor torrt.
Krydda/marinera/anvand sas efter behag.

Mums!

Nu var du val LITE hard?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Nu är ju iofs det där den godaste sås man kan ha till allt möjligt och omöjligt men fördelen med att ha saker som man serverar TILL en rätt är att man kan byta ut dem mot något annat man serverar TILL...
Så om du vill ha chokladmousse till så är det upp till dig... Rotsakslåda och ungsgrillad kyckling är bland det godaste, nyttigaste och enklaste budgetkäk man kan äta.

Vill man fubba ytterligare gar det att slanga in fardiga kycklingfile'er en halvtimma efter rotsakerna, men det blir forstass lite dyrare.

Pensla alla grajjor med lite olivolja eller annan olja innan oxa sa ni inte kor torrt.

Jag brukar olja pannan lite innan jag sätter igång och penslar och grillkryddar kycklingen... Jag föredrar en hel/halv grillad kyckling.. men så är jag så primitiv att jag gillar ett välkryddat och krispigt kycklingskinn!

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nu är ju iofs det där den godaste sås man kan ha till allt möjligt och omöjligt men fördelen med att ha saker som man serverar TILL en rätt är att man kan byta ut dem mot något annat man serverar TILL...
Så om du vill ha chokladmousse till så är det upp till dig... Rotsakslåda och ungsgrillad kyckling är bland det godaste, nyttigaste och enklaste budgetkäk man kan äta.

Ska handla idag. Tror nog jag får testa lådan i helgen, den låter god. :) Iofs svårt att missa med rotfrukter och hel kyckling.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ska handla idag. Tror nog jag får testa lådan i helgen, den låter god. :) Iofs svårt att missa med rotfrukter och hel kyckling.

...Köper man en väldigt stor kyckling kan man ibland vara tvungen att skicka in den en stund i förväg...

Samma sak om den innehåller mycket vätska.. då kan man behöva ta ut den innan grönsakerna för att det inte ska bli för slabbigt...

Men det är ändå en självlagande rätt när man väl skalat och skivat upp allt.

Blev sugen själv nu. Var nån månad sedan sist.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Aldrig frukt, aldrig frukost. Grönsaker ibland, rotfrukter och pasta hyffsat ofta. Tjött och fisk tror jag är boven i dramat. Eller så är det delikatesshyllan med ostar, korv, skicka.... mmmmm.... Eller så är det skaldjuren, nybakta brödet... Eller... Eller...

Dags att återuppta matvanorna från studenttiden och spara 30k om året?

Har man råd med god mat ska man unna sig det tycker jag:yoparty :yoparty

Dr.Bike

Guest
Har man råd med god mat ska man unna sig det tycker jag:yoparty :yoparty

Helt ratt!

Men det later ju kanske storvulet... svart att formulera det.
Bara att saga att ketchup ar kass skapar ju folkstormar har pa SH och det sjungs Internationalen samt upp till kamp fran de breda makaronileden! ;)

Skamt asido.
Jag haller med dig fullstandigt, men skulle vilja formulera det hela sasom att man "far se till att ta sig rad"
Ja alltsa sa langt det ar mojligt/forsvarbbart/onskat (sa det passar var och en.
I klartext: Att forsoka halla matkvaliteten uppe med de medel man har.

For: Det SISTA jag skulle vilja snala pa ar maten.
Det ar nastan det enda roliga man har ju.

Jag drar hellre in pa hojakandet an maten.
Faktiskt.
Eller inte akandet i sig, men kanske jag inte tar mig rad att ha senaste arsmodellen, eller nytt skinnstall vart och vartannat ar.
Osv. jag ar alltsa hellre snal mot mig sjalv nar det galer GREJER an mat.
(vilket syns tydligt runt midjan... :rolleyes: )

Men mat ar for mig livskvalite'.
For andra ar det just bara.... mat.
Ett nodvandigt ont.
Ibland kan jag vara lite avis pa dem, men a andra sidan inte, for jag gar rnt pa mycket enkel mat ofta. Utan problem.
Bara den ar vallagad!
D.v.s liiite stekyta pa falukorven, liiite smor i makaronerna osv. ja ni hajar.
allt kan vara kvalite'.

Och mat overhuvudtaget far inte slarvas bort.
Vare sig i tid eller rum.

Men visstfan klammer man en konlos wellpappburgare fran McFetto ibland oxa... ;)
Jag menar, vad gor man inte for att lara sig komma ihag hur god en RIKTIG Super Star ar pa Sibylla! :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
La Pampa ligger på Ringgatan i Örebro, riktigt schysst steakhouse.
www.lapampa.nu

För övrigt är det nästan lite anorexivarning på mig, tycker jag e fet fast ja inte ens väger 65 :S..
Fast de har mest me o göra att jag inte har en 75kiloskropp med muskler längre utan en asspinkig kropp med lite lite fett på magen.
Ja vill ha rutor inte fett :D

Schysst, dit ska jag gå!

Samma med mig, vägde mig efter mitt inlägg igår och vågen stannade på 68,5kg, fördelat på 1700mm. Men när magen har större omfång än bröstet så är det illa :näsblod

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC