Kan börja med uppgift 4
Funktionen f(x) = x^4 - 4x^3 - 20x^2 har en eller flera minimipunkter. Bestäm denna/desssa.
Jag började med att derivera uppgifter o fick
f´(x)= 4x^3 - 12x^2 - 40x
sedan använder jag mig utav f´(x)=0, 4x^3 - 12x^2 - 40x = 0
jag vill tro att försöka att lösa detta måste jag lösa ut x för att enklare lösa de olika lederna med = 0
men hur går jag vidare?...
jag kan inte lösa
4x(x^2 -3x - 10) = 0
4x = 0 = x1= 0
x^2= (x+1)(x+1), x2 = -1 x3 = -1
-3x - 10 = 0?
Jag är vet inte riktigt hur jag löser detta?
x1 har du rätt; =0.
Sen vet jag inte hur du får x^2= (x+1)(x+1), x^2=x*x och inget annat.
Har ni gått igenom p/q-formeln?
Den ger iaf; x2=5 x3=-2 om jag räknade rätt.
Jo, det är rätt. Skrev ner några förslag till några av uppgifterna men orkar inte mer ikväll. Finns i PDF-en nedan! Kan titta mer på det imorn om inte allt blir klart ikväll.
förresten, kan ni bara kolla in uppgift 6 b, o hjälpa mig tolka frågan...
hur många bakterier finns det vid denna tid i bakteriekulturen?
Hur kan man börja en fråga på det sättet? Jag utgår från att dom menar ursprungsformeln.
Svar på fråga a) t=2,5 min
så här l¨sote jag 6 b)
N(2.5)= -4(2.5)^2 + 40(2.5) + 25 = 100 bakterier.
Har jag tänkt rätt?
Ja, du har tänkt rätt!
EDIT: Tycker inte att den frågan är konstigt ställd. Däremot är uppgift 10 inte entydig så som den är formulerad.
ang uppgift 7
jag har hängt på så långt så jag fattar att jag ska räkna ut nollvärdet på funktionen
V´(x ) = 12x^2 -100x +150 = 0
Men hur fick du fram 1,96187?
Jag har prövat med PQ formeln o fick två nollvärden som inte alls ger någon mening. Jag testade först att lösa ut 12 från 12x^2 med att dividera alla talen med 12 o sen PQ formeln. Jag har oxå prövat med konjugatregeln o fick tre rötter som heller inte ger ngn mening...
hur ska jag gå vidare?
Jo 1,96187... är en rot till den ekvation du har ställt upp. Sätter du in de siffror jag tagit med här så blir uttryckets värde 0,000206....
Du tänker ju rätt. Dividera alla termer med 12 och använd PQ-formeln. Då får du denna rot och en till som är för stor för definitionsmängden är 0<x<5.
finns här någon som är on the line? som kan hjälpa mig med de sista uppgifterna...
finns här någon som är on the line? som kan hjälpa mig med de sista uppgifterna...
My cats breath smells like cat food...
Å eftersom ditt inlägg kommer direkt efter mitt så undrar ju jag vad du menar med det?
Å jag förstår fortfarande ingenting. Skulle det vara min hjälp med din matte som luktar skit i munnen? Det förstår jag inte alls men OK i så fall så avbryter jag den direkt.Du ska inte lyssna så värst mkt på Tim, men han har rätt i att katterna luktar verkligen skit i munnen...lite sisådär internt inte alls roligt skämt...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|