Matte B o C uppgifter

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Vill bara säga, kör på med matematiken så mycket som möjligt. Lär dig alla grunder väl. Det är kul att räkna, man märker det i nått skede samt kommer du inte att ångra dig ifall du går vidare till CV eller FM. :)

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Hej! Behöver desperat hjälp idag!! Jag har försökt att lösa en del uppgifter sj på uppdrag 2 men har många lösa trådar i luften... Jag är på deriverings kapitlet så finns här ngn här på sh som kan bistå med hjälp över chatt ikväll hade varit superschysst? Uppdrag 2 ska lämnas in imorgon senast kl 23:59 så jag har oxå morgondagen på mig. Jag sitter på tåget just nu o har ingen tillgång till att bifoga mappar osv. Men som stöd för den som hjälper mig skickar jag uppdraget som pdf. Jag lägger oxå upp den här när jag kommer hem! Tack på förhand!!

Många kramar!! Panikslagna Sofie

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Jag bifogar ett .pdf så kan ni kika på det, det är uppg. 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 jag har problem med.. I stort sett hela jävla skiten! :huvet

Bifogat

• MA1203-11-U2.pdf
    53.9 KB · Visningar: 5,151

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Kan börja med uppgift 4
Funktionen f(x) = x^4 - 4x^3 - 20x^2 har en eller flera minimipunkter. Bestäm denna/desssa.

Jag började med att derivera uppgifter o fick
f´(x)= 4x^3 - 12x^2 - 40x
sedan använder jag mig utav f´(x)=0, 4x^3 - 12x^2 - 40x = 0
jag vill tro att försöka att lösa detta måste jag lösa ut x för att enklare lösa de olika lederna med = 0

men hur går jag vidare?...

jag kan inte lösa
4x(x^2 -3x - 10) = 0
4x = 0 = x1= 0
x^2= (x+1)(x+1), x2 = -1 x3 = -1
-3x - 10 = 0?

Jag är vet inte riktigt hur jag löser detta?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan börja med uppgift 4
Funktionen f(x) = x^4 - 4x^3 - 20x^2 har en eller flera minimipunkter. Bestäm denna/desssa.

Jag började med att derivera uppgifter o fick
f´(x)= 4x^3 - 12x^2 - 40x
sedan använder jag mig utav f´(x)=0, 4x^3 - 12x^2 - 40x = 0
jag vill tro att försöka att lösa detta måste jag lösa ut x för att enklare lösa de olika lederna med = 0

men hur går jag vidare?...

jag kan inte lösa
4x(x^2 -3x - 10) = 0
4x = 0 = x1= 0
x^2= (x+1)(x+1), x2 = -1 x3 = -1
-3x - 10 = 0?

Jag är vet inte riktigt hur jag löser detta?

x1 har du rätt; =0.
Sen vet jag inte hur du får x^2= (x+1)(x+1), x^2=x*x och inget annat.
Har ni gått igenom p/q-formeln?

Den ger iaf; x2=5 x3=-2 om jag räknade rätt.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
x1 har du rätt; =0.
Sen vet jag inte hur du får x^2= (x+1)(x+1), x^2=x*x och inget annat.
Har ni gått igenom p/q-formeln?

Den ger iaf; x2=5 x3=-2 om jag räknade rätt.

Jo, det är rätt. Skrev ner några förslag till några av uppgifterna men orkar inte mer ikväll. Finns i PDF-en nedan! Kan titta mer på det imorn om inte allt blir klart ikväll.

Bifogat

• Uppdrag.pdf
    32.3 KB · Visningar: 4,467

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Jo, det är rätt. Skrev ner några förslag till några av uppgifterna men orkar inte mer ikväll. Finns i PDF-en nedan! Kan titta mer på det imorn om inte allt blir klart ikväll.

Har gått igenom allt o d ser riktigt bra ut! Tack så mkt! Kan hända att jag frågar dig mer idag om vissa saker i uppgifterna. Vi hörs sen o tack än en gång!

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
förresten, kan ni bara kolla in uppgift 6 b, o hjälpa mig tolka frågan...
hur många bakterier finns det vid denna tid i bakteriekulturen?
Hur kan man börja en fråga på det sättet? Jag utgår från att dom menar ursprungsformeln.

Svar på fråga a) t=2,5 min

så här l¨sote jag 6 b)
N(2.5)= -4(2.5)^2 + 40(2.5) + 25 = 100 bakterier.
Har jag tänkt rätt?

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
förresten, kan ni bara kolla in uppgift 6 b, o hjälpa mig tolka frågan...
hur många bakterier finns det vid denna tid i bakteriekulturen?
Hur kan man börja en fråga på det sättet? Jag utgår från att dom menar ursprungsformeln.

Svar på fråga a) t=2,5 min

så här l¨sote jag 6 b)
N(2.5)= -4(2.5)^2 + 40(2.5) + 25 = 100 bakterier.
Har jag tänkt rätt?

Ja, du har tänkt rätt!

EDIT: Tycker inte att den frågan är konstigt ställd. Däremot är uppgift 10 inte entydig så som den är formulerad.

Last edited:

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Ja, du har tänkt rätt!

EDIT: Tycker inte att den frågan är konstigt ställd. Däremot är uppgift 10 inte entydig så som den är formulerad.

ang uppgift 7
jag har hängt på så långt så jag fattar att jag ska räkna ut nollvärdet på funktionen
V´(x ) = 12x^2 -100x +150 = 0
Men hur fick du fram 1,96187?

Jag har prövat med PQ formeln o fick två nollvärden som inte alls ger någon mening. Jag testade först att lösa ut 12 från 12x^2 med att dividera alla talen med 12 o sen PQ formeln. Jag har oxå prövat med konjugatregeln o fick tre rötter som heller inte ger ngn mening...

hur ska jag gå vidare?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
ang uppgift 7
jag har hängt på så långt så jag fattar att jag ska räkna ut nollvärdet på funktionen
V´(x ) = 12x^2 -100x +150 = 0
Men hur fick du fram 1,96187?

Jag har prövat med PQ formeln o fick två nollvärden som inte alls ger någon mening. Jag testade först att lösa ut 12 från 12x^2 med att dividera alla talen med 12 o sen PQ formeln. Jag har oxå prövat med konjugatregeln o fick tre rötter som heller inte ger ngn mening...

hur ska jag gå vidare?

Jo 1,96187... är en rot till den ekvation du har ställt upp. Sätter du in de siffror jag tagit med här så blir uttryckets värde 0,000206....

Du tänker ju rätt. Dividera alla termer med 12 och använd PQ-formeln. Då får du denna rot och en till som är för stor för definitionsmängden är 0<x<5.

EDIT: Som svar skulle jag nog vilja ha 2,0 cm. Blir lite väl mycket finmekaniskt pyssel att få till någon större noggrannhet.:)

Last edited:

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Jo 1,96187... är en rot till den ekvation du har ställt upp. Sätter du in de siffror jag tagit med här så blir uttryckets värde 0,000206....

Du tänker ju rätt. Dividera alla termer med 12 och använd PQ-formeln. Då får du denna rot och en till som är för stor för definitionsmängden är 0<x<5.

visst fan! du skrev ju faktiskt en definitionsmängd... :)

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
finns här någon som är on the line? som kan hjälpa mig med de sista uppgifterna...

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
finns här någon som är on the line? som kan hjälpa mig med de sista uppgifterna...

Här kommer en PDF som jag inte orkar kolla just nu hur väl den överensstämmer med det ursprungliga dokumentet. Jobbar normalt med Mac och Pages men skrev detta i Word på jobbet idag och skickade som bilaga till mig själv som jag tog upp i Pages och sen omvandlade till PDF. Lätt att något går fel då och nu har jag druckit vin. :)

Men här kommer uppgift 10 och 11

EDIT: Det jag menade tidigare med uppgift 10 är att inget i uppgiften pekar på att P måste ligga till vänster om x=2 och då kan rektangeln bli hur stor som helst. Visade detta för mina kollegor idag och ingen tyckte att uppgiften var tvetydig tills jag sa vad som är oklart. Där ser man, en homogen grupp är aldrig bra. Det ska alltid finnas en motsägare.

Bifogat

• Uppgift 10-11.pdf
    126 KB · Visningar: 79
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
My cats breath smells like cat food...

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Å eftersom ditt inlägg kommer direkt efter mitt så undrar ju jag vad du menar med det?

Du ska inte lyssna så värst mkt på Tim, men han har rätt i att katterna luktar verkligen skit i munnen...lite sisådär internt inte alls roligt skämt...

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Du ska inte lyssna så värst mkt på Tim, men han har rätt i att katterna luktar verkligen skit i munnen...lite sisådär internt inte alls roligt skämt...
Å jag förstår fortfarande ingenting. Skulle det vara min hjälp med din matte som luktar skit i munnen? Det förstår jag inte alls men OK i så fall så avbryter jag den direkt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati