Matvanetråden.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hur är det med matvanorna här?
Själv säger jag ju inte nej till en saftig ytterfilebiff av nötkött, rosa mediumstekt, och ett rejält lass med skivad stekt lök till det. Stekt potatis blir fint.

Men annars är det ju ofta dagsformen som avgör vad jag vill äta.
Jag äter gärna och helst vällagad husmanskost som tillexempel:
Nystekt strömming med potatismos.
Köttbullar potatis och sås, lingon.
Plommonspäckad fläskkarré men äppelmos, brysselkål.
Ärtsoppa pannkakor, iskall mjölk.
mm mm

Vilken är er älsklingsrätt?
Är det bara pasta och pizza som gäller?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Idag har jag ätit:
1 proteindrink med mjölk o banan
1 portion pasta köttfärsås
1 portion köttfärspaj
1 portion kyckling filé o strips med vitlöksbröd.

Nu funderar jag på vad jag ska stoppa i mig härnäst....
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hur står det till med kolesterolet?



Min kost består till största del av havregrynsgröt, sushi och bjudlunch på grund av lathet.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hur står det till med kolesterolet?



Min kost består till största del av havregrynsgröt, sushi och bjudlunch på grund av lathet.
Mitt kolesterol är naturligtvis för högt:nicka
Jag har ärvt det, men jag känner mig ändå trygg för vi har inga kärlsjukdomar i släkten (vad jag vet)

Jag käkar havregrynsgröt VARJE morgon, förutom ibland på helgerna då det ska krånglas med typ 11 olika pålägg och tre olika brödsorter varav vissa ska rostas. Fil, mysli, löskokt ägg, kaviar.
Ibland äggröra och bacon.
Krånglig frukost, men trevligt som omväxling:)


ps.
Det sägs ju (om man väljer att lyssna på dem som säger så) att man ska äta fem ggr/dygn.
Jag äter nog lite för sällan, kanske tre-fyra ggr/ dygn
Sushi har jag aldrig provat.:rodnar
Det lockar mig inte.
Däremot är jag förtjust i rimmad eller gravad lax och även inlagd sill, men då helst den vanliga genomskinliga sortens inläggning (1 del ättika 2 delar socker 3 delar vatten).
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
:) hehe, ja varför inte?
Kan ju lätt klassas till basvaror.
Hur gillar du kycklingen? Grillad med knaprigt skinn tycker jag.
Jag kör den i ugnen med ungefär vatten upp till 1/3 kycklingen. Kryddar i ugnsformen med salt, peppar, oregano, spiskummin, wasabi och vitlök. Kör den i 200 C tills den är precis genomstekt. Därefter tar jag lite dragon och låter den vila några minuter. Har man den lite fryst i mitten så bevarar man saftigheten. Ibland lägger jag röda linser i bottnen på formen och tar mer vatten.

Imorgon blir det just det ovanstående, plus potatis. Allt kokas under öppen låga i matdosa uppe på fjället. Jag hoppas fasen att det blir bra för annars lär jag gå hungrig hela dagen.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag har ätit som en kratta i sådär 5 år. Inte ovanligt att jag satte i mig hamburgare med pommes till lunch och pizza till middag, bacon och pasta, feta såser i stora mängder, bacon och potatis och ägg stekt i baconfettet till frukost, stekt fläsk med löksås och så vidare. Jag har varit konsekvent och högst fått i mig 1-2 nyttiga mål mat per vecka.

Nu försöker jag äta lite nyttigare, fast fortfarande lika mycket, om inte mer.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Äter nyttigt och gott. Har varit matintresserad sedan barnsben. Framförallt franskt, men gör crossovers och fusioner ganska ofta.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag kör den i ugnen med ungefär vatten upp till 1/3 kycklingen. Kryddar i ugnsformen med salt, peppar, oregano, spiskummin, wasabi och vitlök. Kör den i 200 C tills den är precis genomstekt. Därefter tar jag lite dragon och låter den vila några minuter. Har man den lite fryst i mitten så bevarar man saftigheten. Ibland lägger jag röda linser i bottnen på formen och tar mer vatten.

Imorgon blir det just det ovanstående, plus potatis. Allt kokas under öppen låga i matdosa uppe på fjället. Jag hoppas fasen att det blir bra för annars lär jag gå hungrig hela dagen.
Herregud! Jag talar ju med en riktig gourmand här hör jag:) Vad roligt.
Din kyckling låter ju fantastiskt god.
Tillagad ute på fjället? Jo jag tackar jag.
Inte dåligt.

Har du fler bra recept på annan mat?

Edit: jag menar naturligtvis att jag talar med en gourmet och inte gourmand.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Äter ute minst en gång om dan av den enkla anledningen att jag bor själv och är horibelt inkompetent i köket. Kan på sin höjd bli att man värmer upp nåt i micron eller steker till nåt som man inte kan misslyckas med, typ blodpudding eller pytt. Annars käkar jag mest yoghurt, mackor och proteindrinkar, och omega3 samt Mivitotal Flex för att undvika skörbjugg då jag tränar rätt mycke. :gnissla
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Herregud! Jag talar ju med en riktig gourmand här hör jag:) Vad roligt.
Din kyckling låter ju fantastiskt god.
Tillagad ute på fjället? Jo jag tackar jag.
Inte dåligt.

Har du fler bra recept på annan mat?
Vad fasen ska man göra när man bor i knullburk och jobbar ute hela dagarna? :hihi

Jag har varit ganska intresserad av att laga mat och det ger en skön avslappning. Men nu när man jobbar långt bort får det gärna vara så enkelt som möjligt, utan att förta smakerna allt förmycket. Något som är så gravt underskattat är potatis. Helt underbar basföda som är makalöst god bara man saltar vattnet tillräckligt och kokar den rätt. Dessvärre börjar finsäsongen lida mot sitt slut nu.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Proteindrinkar, havregryn, cashewnötter, russin, bananer, kycklingfile, kikärter och 2st gainomax. Så såg det ut idag:tungan
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Äter nyttigt och gott. Har varit matintresserad sedan barnsben. Framförallt franskt, men gör crossovers och fusioner ganska ofta.

Har du något lättlagat tips på god och nyttig mat?
Åt otroligt onyttigt förut, mest ute på krogen men har totalt ändrat livsstil de senaste veckorna och känner mig lite ovan att laga nyttig mat och känner lite brist på inspiration, tyvärr.
Alla tips välkommnas :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Är enligt mig själv, och andra, en duktig snubbe i köket, men det bär emot att laga vardagsmat av två orsaker.

1. Det är tråkigt.
2. Det är dyrt.

Visst. Dra ihop en sunkig falukorv för 19:90/kg och kokta snabbisar till det + ketchup, så är det billigt, men det suger ju fett också.

Det blir billigare att äta ute om man tänkt att göra bra käk.

Den dyraste lunchen här i stan lär vara på Sjömagasinet med sina 150:-. Å andra sidan äter man förstklassiskt med grymma maträtter och en härlig miljö på köpet. Vi snackar superklass på service och käk här, utan att vara snobbigt.

Jag lägger hellre 150:- på en bra och god lunch, än 60:- på en medioker suknklunch... (För att inte tala om den sunkiga matlådan för 40:)

Sedan finns det en massa sjukt bra billiga hak där man äter sig mätt för 80:-, men faktum kvarstår, oavsett ställe, att det suger att ha med sig matlåda om man har råd med annat. (Visst, den dagen med ungar och eldorado-makaroner kommer väl också)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag blev det...
Frukost: två mackor med ost och vitlökskorv och två glas mjölk till det.
Lunch: en chiabata med rökt skinka och ost.
Middag: pyttipanna och stekt ägg.

Det senaste åren har jag käkat ett mål om dagen. Middag (lunch, frukost, eller vad man nu vill kalla det då man sover bort halva dagen och sedan äter vid ungefär den här tiden på dygnet). Men nu provar jag en lite annan taktik för att se om det ger några förändringar i livet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top