Matvanetråden.

Dr.Bike

Guest
Hörrni Jonatan och Josefin!

Värst vad ni talar matvanor... :tungan

Men: jag äter bara EN gång per dygn när jag är i varma länder... är det fel?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker pränta in att det är roligt att springa. Roligt och slask,minusgrader,kolmörker,asfalt är inte synonymt i min värld, punkt!
Men att däremot åka en bit till en simhall med 20-nånting gradigt vatten vore kul på riktigt! Cykla är iof ett alternativ, men då måste man ju cykla så långt för att det ska ta något. :näsblod
Jag både känner mig och låter som en gammal gringubbe, men det bjuder jag på. :gringubbe

Ja du har ju kissvattnet i Fyrishov att glädja dig åt. :hihi :avis
Vardagsmotion (trappor, apostlahästar och trampcykel).
Enduro.
Springa är mysigt.
Men inte att göra.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jonathan, det finns ju andra motionsformer än att springa.. Börja med något som är tråkigt kommer aldrig funka i längden. Simma, köra cross, spela paintball, kampsporter etc etc


Hörrni Jonatan och Josefin!

Värst vad ni talar matvanor... :tungan

Men: jag äter bara EN gång per dygn när jag är i varma länder... är det fel?

Varför bara i varma länder? Inget matsug?

Men ja, av flera anledningar..

Dels att du omöjligt kan få i dig ens i närheten av alla näringsämnen som du behöver, på ett mål.
Sen kan inte bla protein lagras i kroppen vilket innebär att kroppen kommer vara utan protein längre stunder (du blir speciellt lidande om du är tränande).

Nån gång är OK men under längre tider blir det liksom en helfel diet som kroppen lider av och du tappar muskler

Finns säkerligen massor andra anledningar, men det är inget jag har djupdykt i då jag inte har nån praktisk nytta av kunskapen
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
just idag bönor ägg och bacon men annar blir kosten nyttiare och nyttigare, iof lärde jag mig just att man sk ha salt i vattnet och det va därför min potati alltid blir tråkig men jag försöker iaf.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
just idag bönor ägg och bacon men annar blir kosten nyttiare och nyttigare, iof lärde jag mig just att man sk ha salt i vattnet och det va därför min potati alltid blir tråkig men jag försöker iaf.
Det är ju helt okej mat.
Och visst blir potatisen godare om man kokar den i saltat vatten.
Jag brukar sätta ganska mycket salt i potatisvattnet, kanske en halv deciliter till ett 5literskok, typ.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ur nyttighetssynpunkt? Njae.. Men inte fan måste man leva helt nyttigt heller :banana
Jo det förstås.
Men det är ju ganska svårt att säga exakt vad som är nyttigt när det gäller mat:confused:
Att man inte ska äta ensidigt tror jag på, men i övrigt kan man nog stoppa in det mesta i käften utan att behöva dö i förtid eller leva dåligt.
Eller?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jo det förstås.
Men det är ju ganska svårt att säga exakt vad som är nyttigt när det gäller mat:confused:
Att man inte ska äta ensidigt tror jag på, men i övrigt kan man nog stoppa in det mesta i käften utan att behöva dö i förtid eller leva dåligt.
Eller?

Tjao
Jag är knappast nåt kostexpert, men till att börja med finns det ämnen i mångas vardagsmat/dryck som är bevisat ge sjukdomar. Ex Aspartam är cancerframkallande, kolesterol ger dig hjärtkärlsjukdomar, äter du bara mättat fett tvingas hjärnan leva på det och utvecklas dåligt etc. Vill man leva länge, bör man ju läsa på lite och undvika dessa ämnena...

Sen finns det ju det man vill ha i sig av olika anledning, ex kalcium för ett starkt skelett, b-vitamin för en vacker hy, c-vitamin för att behålla tänderna och bättre läkekött, a-vitamin för bättre mörkerseende, fibrer sägs kunna motverka cancer i tjocktarmen(men har ej sett nån bekräftande studie), varierande omega6 gillar hjärnan, omega3 motverkar depression, adhd, demenssjukdomar etc etc

Äter man rätt så mår man bättre, och det är ju alltid kul. Just därför jag intresseras av kost. Sjukt stort ämne och ingen kan allt. Det gillar jag!

Sen är det ju sååå mycket inom kost som man inte vet ännu
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Akta så jag inte slår ihjäl dig med min käpp! :mad:

Varför jag inte äter mat på kvällen är för att jag är uppvuxen så helt enkelt. Äter en skaplig lunch som jag står mig på länge. Men har jag kroppsarbetat efter jobbet så kan jag käka fil o start lite senare på kvällen också.
Sen händer det att jag äter mat även på kvällen, dock inte så ofta.

Jag förstår fortfarande inte hur du klarar dig!
Jag fungerar på motsatt sätt, äter jag mycket så blir jag hungrigare men äter jag bara litegrann på lunchen så klarar jag mig utan någon större middag.
Idag åt jag faktiskt riktig frukost och sen en sen lunch vi 2-tiden *stor portion ugnsstekt falukorv & mos* och sen lagade jag mat som jag och tjejen åt vid 8-snåret *kalkonfilé och klyftpotatis, naturligtvis egengjord*. Sen hem till hennes päron och smälla i sig tårta :huvet
Så nu väger jag nog 2 kilo mer än vad jag gjorde i morse...

Nej, nu har jag bestämt mig! Nu ska jag dra ner på maten och groggen i 3 veckor så jag slipper hålla in magen på stranden! Ni kan följa allt i min bantningsblogg :gnissla
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tjao
Jag är knappast nåt kostexpert, men till att börja med finns det ämnen i mångas vardagsmat/dryck som är bevisat ge sjukdomar. Ex Aspartam är cancerframkallande, kolesterol ger dig hjärtkärlsjukdomar, äter du bara mättat fett tvingas hjärnan leva på det och utvecklas dåligt etc. Vill man leva länge, bör man ju läsa på lite och undvika dessa ämnena...

Sen finns det ju det man vill ha i sig av olika anledning, ex kalcium för ett starkt skelett, b-vitamin för en vacker hy, c-vitamin för att behålla tänderna och bättre läkekött, a-vitamin för bättre mörkerseende, fibrer sägs kunna motverka cancer i tjocktarmen(men har ej sett nån bekräftande studie), varierande omega6 gillar hjärnan, omega3 motverkar depression, adhd, demenssjukdomar etc etc

Äter man rätt så mår man bättre, och det är ju alltid kul. Just därför jag intresseras av kost. Sjukt stort ämne och ingen kan allt. Det gillar jag!

Sen är det ju sååå mycket inom kost som man inte vet ännu
Du verkar ju kunna en hel del näringgslära.:)
Du har nog rätt i att det kan finnas ämnen som är skadliga i mat.
Men jag tror ändå att man utan problem kan äta det mesta om man bara ser till att inte tjata med det.
Varierande kost tror jag på. Utom frullen då, där en tallrik havregrynsgröt med mjölk och äppelmos eller lingonsylt kan duga varje dag så länge man lever. Om man kör med fiberhavregryn så har man nog gett magen och tarmarna en extra bra start.
Varierad frukt tror jag är bra att stoppa i sig dagligen, speciellt nu den här tråkiga mörka årstiden.

Hur man ska göra med kolhydraterna vs fett vet jag inte, men det ligger nog lite i det man fick höra på kalla fakta. (att kolhydrater ger socker som sedan blir fett som lagras i kroppen, och att det inte är bra, vare sig när det gäller hjärtkärlsjukdomar eller övervikt)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vardagsmotion (trappor, apostlahästar och trampcykel).
Enduro.
Springa är mysigt.
Men inte att göra.

Jo, det får jag som sagt. Men inte den där motionen så man känner sig ansträngd, svettas osv.

Cykla är som sagt ett alternativ, får testa.

Exakt! Tråkigt helvet!

Jonathan, det finns ju andra motionsformer än att springa.. Börja med något som är tråkigt kommer aldrig funka i längden. Simma, köra cross, spela paintball, kampsporter etc etc

Jepp, men jag är en sån här jobbig jävel som inte vill lägga, säg två-tre timmar åt träning tre dagar i veckan. Det känner jag att jag inte har tid med. Jag vill dra på mig lämpliga kläder, ut och nöta på med något i nån timme och sen hem igen. Vilket simning hade varit perfekt om jag hade bott närmare till en hall än jag gör nu, dvs 5 mil enkel till antingen Gävle eller Uppsala vilket inte är ett alternativ.

Men istället för att sitta här och beklaga mig ska jag ta tag i detta och hitta på något som jag kan börja med. :)

Jag förstår fortfarande inte hur du klarar dig!
Jag fungerar på motsatt sätt, äter jag mycket så blir jag hungrigare men äter jag bara litegrann på lunchen så klarar jag mig utan någon större middag.
Idag åt jag faktiskt riktig frukost och sen en sen lunch vi 2-tiden *stor portion ugnsstekt falukorv & mos* och sen lagade jag mat som jag och tjejen åt vid 8-snåret *kalkonfilé och klyftpotatis, naturligtvis egengjord*. Sen hem till hennes päron och smälla i sig tårta :huvet
Så nu väger jag nog 2 kilo mer än vad jag gjorde i morse...

Nemas problemas. Igår åt jag tre mackor o en kopp kaffe när jag hade kommit hem från jobbet, sen la mig runt elva utan att ha ätit något mer.

Nej, nu har jag bestämt mig! Nu ska jag dra ner på maten och groggen i 3 veckor så jag slipper hålla in magen på stranden! Ni kan följa allt i min bantningsblogg :gnissla

Ha, den ska jag läsa! Styr upp! :fakta
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du verkar ju kunna en hel del näringgslära.:)
Du har nog rätt i att det kan finnas ämnen som är skadliga i mat.
Men jag tror ändå att man utan problem kan äta det mesta om man bara ser till att inte tjata med det.
Varierande kost tror jag på. Utom frullen då, där en tallrik havregrynsgröt med mjölk och äppelmos eller lingonsylt kan duga varje dag så länge man lever. Om man kör med fiberhavregryn så har man nog gett magen och tarmarna en extra bra start.
Varierad frukt tror jag är bra att stoppa i sig dagligen, speciellt nu den här tråkiga mörka årstiden.

Hur man ska göra med kolhydraterna vs fett vet jag inte, men det ligger nog lite i det man fick höra på kalla fakta. (att kolhydrater ger socker som sedan blir fett som lagras i kroppen, och att det inte är bra, vare sig när det gäller hjärtkärlsjukdomar eller övervikt)

Jag är inte en sån gaylord som äter soppa av bönor och linser till middag bara för att det är nyttigt, utan jag käkar det jag vill (husmanskosst) och ser bara till att ha i mig lite av varje utöver det. Ett par frukter om dan, ett par grönsaker, multivitamintablett, mjölk, fet fisk ett par gånger i veckan etc etc :)
Sen äter jag inte godis/chips och dyl men det är för jag inte är så förjust i godda

Kolhydrater vs fett, skulle vilja påstå att det inte spelar nån större roll ur dietsynpunkt.. Iallafall inte av vad det har bevisats i nuläget. Energi som energi..
Förutom mättat fett och transfetter så är ju fett bättre för kroppen än kolhydrater, dock!
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Herregud! Jag talar ju med en riktig gourmand här hör jag:) Vad roligt.
Din kyckling låter ju fantastiskt god.
Tillagad ute på fjället? Jo jag tackar jag.
Inte dåligt.

Har du fler bra recept på annan mat?

Edit: jag menar naturligtvis att jag talar med en gourmet och inte gourmand.

:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Jonathan, det finns ju andra motionsformer än att springa.. Börja med något som är tråkigt kommer aldrig funka i längden. Simma, köra cross, spela paintball, kampsporter etc etc




Varför bara i varma länder? Inget matsug?

Men ja, av flera anledningar..

Dels att du omöjligt kan få i dig ens i närheten av alla näringsämnen som du behöver, på ett mål.
Sen kan inte bla protein lagras i kroppen vilket innebär att kroppen kommer vara utan protein längre stunder (du blir speciellt lidande om du är tränande).

Nån gång är OK men under längre tider blir det liksom en helfel diet som kroppen lider av och du tappar muskler

Finns säkerligen massor andra anledningar, men det är inget jag har djupdykt i då jag inte har nån praktisk nytta av kunskapen

Tack...men dessvare "vet" jag ju svaret sjalv iofs... Men som du sager, man vill ha vinkeln p[ det fran ett annat hall oxa, samt fokuset pa det har med varmen.

Men svaret ar ja.

jag har inget som helst sug efter mat.
Iaf inte dagtid.

Farmat sju pa kvallen ater jag daremot.

Amnesomsattningsmassigt och naringsfysiologiskt ar det ju som du sager helt under isen.

Men inse: Jag dricker sex sju lite vatten under en arbetsdag bara for att overleva.
Jag svettas sa mycket, att HELA (inte delar) av overallen jag har ar dyngsur.
A det ar inte pga dalig kondition.

Sa nagot, oklart vad, hander i kroppen.


Ahhh - nuuu forst fattade troga jag...


haha, DEN var subtil!
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
jag har inget som helst sug efter mat.
Iaf inte dagtid.

Farmat sju pa kvallen ater jag daremot.

Amnesomsattningsmassigt och naringsfysiologiskt ar det ju som du sager helt under isen.

Men inse: Jag dricker sex sju lite vatten under en arbetsdag bara for att overleva.
Jag svettas sa mycket, att HELA (inte delar) av overallen jag har ar dyngsur.
A det ar inte pga dalig kondition.

Sa nagot, oklart vad, hander i kroppen.
Det är nog ganska individuellt hur kroppen vill ha det med matintaget för att ändå må bra.
På sommaren när det är hett så har jag för mig att också min matlust sjunker.
Dricka lagom är nog väldigt viktigt. Om jag dricker för lite vatten blir jag lätt hängig och får huvudvärk.
Men dricker jag för mycket går det rakt igenom i stället.

Ahhh - nuuu forst fattade troga jag...


haha, DEN var subtil!
Ja, den var verkligen hårfin. Jag vet inte om jag fattade rätt, men jag klämde i med en smiley när jag bestämde mig för hur jag uppfattade det.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top