Matvanetråden.

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Man ska bara rädd om sin kropp för man har bara en. :)

Brrr, jag ryser;)
Jobbar jag så blir det kaffe o tre-fyra mackor klockan fem på morgonen, (tisdag o torsdag) två mackor o te mitt på dan, ibland en cola o en chokladboll på em o husmanskost när jag kommer hem vid halv sex. Annars kaffe o mackor vid sju-åtta. mat, husmanskost, mitt på dan o te o mackor på kvällen. Min kropp är 62 år...:)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Brrr, jag ryser;) ..text...Min kropp är 62 år...:)

:) alla är såklart olika. Och man får göra precis vad man vill med sin egen kropp.

Men dom som späker sig och släpar runt på 20-30 kg övervikt kan jag inte begripa mig på. Snacka om självplågeri. :näsblod

Dom orkar knappt röra sig, vilket är livsviktigt för den inre hälsan och för det psykiska välbefinnadet. Utan motion är kroppen mer mottaglig för deppighet. Ond cirkel uppstår...man stoppar någonting i sig och tror att man ska må bättre.

Och nu kommer jag säkert få på nöten för att jag har antagit en lätt kritiskt ton...för JAG kan ju inte veta hur dåligt människor mår och vad dom har varit utsatta för.

Förvisso säger jag då. Men jag tror att alla människor bär på någon form av olycka...men det är olika grader på misären och olika sätt att hantera den.

Tjing...:felämne :backontop

Idag blir det nog sushi till lunch!!
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
:) alla är såklart olika. Och man får göra precis vad man vill med sin egen kropp.

Men dom som späker sig och släpar runt på 20-30 kg övervikt kan jag inte begripa mig på. Snacka om självplågeri. :näsblod

Dom orkar knappt röra sig, vilket är livsviktigt för den inre hälsan och för det psykiska välbefinnadet. Utan motion är kroppen mer mottaglig för deppighet. Ond cirkel uppstår...man stoppar någonting i sig och tror att man ska må bättre.

Och nu kommer jag säkert få på nöten för att jag har antagit en lätt kritiskt ton...för JAG kan ju inte veta hur dåligt människor mår och vad dom har varit utsatta för.

Förvisso säger jag då. Men jag tror att alla människor bär på någon form av olycka...men det är olika grader på misären och olika sätt att hantera den.

Tjing...:felämne :backontop

Idag blir det nog sushi till lunch!!

Jag är INTE tjock:mad: :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
hehe, jag har hört flera säga att det är nyttigt med bra vatvanor.
Hur hade du tänkt din nya taktik?
Att kroppen kanske blir gladare av en lite jämnare fördelning av dagens matintag istället för bara en måltid då man käkar tills man ligger som en nyklubbad liten säl i tv-soffan. Det kan ju inte vara sämre iaf. Även om jag ändå inte direkt äter någon hälsokost.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att kroppen kanske blir gladare av en lite jämnare fördelning av dagens matintag istället för bara en måltid då man käkar tills man ligger som en nyklubbad liten säl i tv-soffan. Det kan ju inte vara sämre iaf. Även om jag ändå inte direkt äter någon hälsokost.
Vid strapatser skall man äta ofta.
Lite.
Innan man blir hungrig.
Fett hjälper stresshanteringen.

Men sitter man på en stol och väntar på döden, så skall man leva på sallad och eklig japanesisk fisk.
Spar kistvirke.
 

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z400f -83
Sallader (dvs hacka sönder alla grönsaker du ser och släng det i skål och gör dressing till :tummenupp ) Pasta med olika såser till, Kyckling, blodpudding, lövbiff, falaffell (då äter jag ute på lunchen), toasts, soppa. Allt beroende på hur hungrig jag är. :D
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ahh, nyss hemkommen från en tvådagarskonferens.
Om jag uttrycker mig milt så är två dagars stillasittande med ideliga fika och matpauser, utan att få släppa väder vid behov, inte bra för kroppen.
Nu har jag ont i ryggen, jag känner mig uppsvälld och orörlig.:zpy
Jag har satt på bastun, hällt upp en grogg och sen ska jag vila mig i form till i morgon.:trött
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sallader (dvs hacka sönder alla grönsaker du ser och släng det i skål och gör dressing till :tummenupp ) Pasta med olika såser till, Kyckling, blodpudding, lövbiff, falaffell (då äter jag ute på lunchen), toasts, soppa. Allt beroende på hur hungrig jag är. :D
Grönsaker är giftiga, elaka och allmänt uppkäftiga.
Såna har ingen plats hemma hos mig. :wiggle
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hur skulle jag kunna glömma bort den rätten, av hälsoskäl äter den dock inte alltför ofta. Men visst är det gott med knaperstekt i enkelomättad animaliskt fett! :D
Äh, dåligt formulerat av mig.
(Jag fattar inte varför jag började dilla om raggmunkar.:confused: )
Föresten är det väl mättat fett i fläsk?
Det är väl så att det generellt sett delas upp i mättat, omättat och fleromättat fett?
Animaliskt fast fett klassas som mättat?

Ja, jag tränar en del, men äter inte planerat utan äter när jag blir hungrig. :)
okej:) ungefär som mig då.
Just nu är jag inne i en period där jag försöker hålla igång lite.
Jag har provat att inte göra nånting under långa perioder, men om man vill må bra fungerar inte det heller något vidare.

Viktigaste är en bra start på dagen sägs det, så jag börjar alltid med 3 släta koppar kaffe :tummenupp
starkt jobbat:)
och magen? hur är det med den?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äh, dåligt formulerat av mig.
(Jag fattar inte varför jag började dilla om raggmunkar.:confused: )
Föresten är det väl mättat fett i fläsk?
Det är väl så att det generellt sett delas upp i mättat, omättat och fleromättat fett?
Animaliskt fast fett klassas som mättat?

Ja så är det säkert, jag har nog gaggat ihop. Jag bara menade det jag fått lära mig, att animaliskt fett och transfetter hålls för att vara det osundaste fettet. Brukar unna mig fläsk och rårakor som förrätt ibland på restaurang, grisgott. Men inget jag skull äta ofta :gnissla
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Semantiken roke, semantiken : Gourmand= frossare, gourmet=finsmakare;)
Mvh
Messerscmidt
Själv äter jag gott, men inte så särskilt nyttigt. Allt för lite grönsaker...
Bäst är isterband med stuvad potatis (får jag ikväll:yoparty ), rårakor med lingonsylt (inget fläsk tack), blodpudding (med lingonsylt igen) köttfärslimpa (också med lingon, så nog får jag i mig lite bär allt) stekt rödspätta med frugans dillmajonnäs.
Kolesterolhalten? Inte kollat på mycket länge...:skrämd
Gourmand= frossare, Gourmet= finsmakare. Jag vet, jag vet. Jag skrev fel eftersom jag ibland glömmer och blandar ihop :pangihuve
Tackar för påminnelsen:)

Stuvad potatis, ahh, en klassisk höjdare!
Alla andra rätter du rabblade är också favoriter för mig.
Ja så är det säkert, jag har nog gaggat ihop. Jag bara menade det jag fått lära mig, att animaliskt fett och transfetter hålls för att vara det osundaste fettet. Brukar unna mig fläsk och rårakor som förrätt ibland på restaurang, grisgott. Men inget jag skull äta ofta :gnissla
Jag har också för mig att det är så att animaliskt fett och transfetter är ohälsosamma.
Jag har också för mig att transfetter är sådana fetter som på något vis blivit upphettade för att hålla länge.
Transfetter förekommer i allt som är gott, kakor mm som har lång hållbarhet.
 
Last edited:

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
Till frukost oftast gröt.

Resten av dygnet tex. många olika sallader, grytor med linser/bönor, spagetti med sojafärssås och wok med quornfilé. En annan favorit är ugnstekta rotfrukter med något tillbehör, ex. falafel.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Till frukost oftast gröt.

Resten av dygnet tex. många olika sallader, grytor med linser/bönor, spagetti med sojafärssås och wok med quornfilé. En annan favorit är ugnstekta rotfrukter med något tillbehör, ex. falafel.
Allright.:tummenupp
Det verkar gott spännande och hälsosamt.

Vad är quornfilé och falafel?
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Allright.:tummenupp
Det verkar gott spännande och hälsosamt.

Vad är quornfilé och falafel?
Du känner inte så många vegetarianer va?:näsblod Quorn är "vegetariskt kött" och görs av svamp, finns i många former men jag har mest ätit det som köttfärs och det smakar helt okej. Falafel vet jag inte exakt vad det är men det är rätt gott också, är väl oftast små bullar av något slag typ. Brukar serveras på kebabställen och är riktigt gott, dock inte lika gott som kebab.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Du känner inte så många vegetarianer va?:näsblod Quorn är "vegetariskt kött" och görs av svamp, finns i många former men jag har mest ätit det som köttfärs och det smakar helt okej. Falafel vet jag inte exakt vad det är men det är rätt gott också, är väl oftast små bullar av något slag typ. Brukar serveras på kebabställen och är riktigt gott, dock inte lika gott som kebab.
Okej:tummenupp .Jag känner till att det finns vegetarianer, men jag känner inte någon vegetarian så bra att det skulle leda till att jag visste vad Quorn är.
Tur att du kunde svara:)
Falafel vet jag eg. inget om. jag har hört talas om det , men jag har inte lagt det på minnet. Jag vet inte riktigt vad det är.
Någon typ av bulle har jag förstått
Kebab vet jag vad det är, det är gott tycker jag.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Du känner inte så många vegetarianer va?:näsblod Quorn är "vegetariskt kött" och görs av svamp, finns i många former men jag har mest ätit det som köttfärs och det smakar helt okej. Falafel vet jag inte exakt vad det är men det är rätt gott också, är väl oftast små bullar av något slag typ. Brukar serveras på kebabställen och är riktigt gott, dock inte lika gott som kebab.

Hade en grillkväll o grabbens polare, som var vegan, skulle grilla quorn. Jävla små bitar på biffen må jag säga... Tog väl en haltimme för honom att trä på ett grillspett:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Falafel är väl någon slags friterad degklump?

Bor man i Umeå kan man inte ha undgått vegan/vegetariankäket.
Det brukar vara provsmakning på olika sorters veg-käk ibland på affärerna, och en del saker är riktigt gott.

Men inget slår lammkotletter, rådjurssadel, fläskkotletter och oxfile....

Om inte Gud hade velat att vi skulle äta djuren skulle han inte ha gjort dom av så gott kött!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top