Matvanetråden.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Mitt kolesterol är naturligtvis för högt:nicka
Jag har ärvt det, men jag känner mig ändå trygg för vi har inga kärlsjukdomar i släkten (vad jag vet)

Jag käkar havregrynsgröt VARJE morgon, förutom ibland på helgerna då det ska krånglas med typ 11 olika pålägg och tre olika brödsorter varav vissa ska rostas. Fil, mysli, löskokt ägg, kaviar.
Ibland äggröra och bacon.
Krånglig frukost, men trevligt som omväxling:)


ps.
Det sägs ju (om man väljer att lyssna på dem som säger så) att man ska äta fem ggr/dygn.
Jag äter nog lite för sällan, kanske tre-fyra ggr/ dygn
Sushi har jag aldrig provat.:rodnar
Det lockar mig inte.
Däremot är jag förtjust i rimmad eller gravad lax och även inlagd sill, men då helst den vanliga genomskinliga sortens inläggning (1 del ättika 2 delar socker 3 delar vatten).


jag äter allt på en gång så slipper jag äta stup i kvarten:D
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Bland det godaste som finns är fiskpanetter, kokt potatis, citron och spenatsås.
Awesome, awesome to the max.

Sen har vi ju palt som är solklar #1
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bland det godaste som finns är fiskpanetter, kokt potatis, citron och spenatsås.
Awesome, awesome to the max.

Sen har vi ju palt som är solklar #1

Pitepalt! .....fläsktärningarna...det smälta smöret... paltsvim... Mmmm! :rullandeu Säkert 25 år sedan jag åt det sist, men det är ju grisgott.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bland det godaste som finns är fiskpanetter, kokt potatis, citron och spenatsås.
Awesome, awesome to the max.

Sen har vi ju palt som är solklar #1

Dag1:
Frukost: Kall palt på hårdbröd, kaffe
Lunch: Uppstekt palt med smör och sylt
Middag: Kokt palt med smör och sylt

Dag2: Byt plats på lunch och middag.

Dag3: Byt plats igen.

Repetera!
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Dag1:
Frukost: Kall palt på hårdbröd, kaffe
Lunch: Uppstekt palt med smör och sylt
Middag: Kokt palt med smör och sylt

Dag2: Byt plats på lunch och middag.

Dag3: Byt plats igen.

Repetera!
Vad du glömmer är att man kan äta blodpalt varannan dag!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har väl en 10 standardrätter med klasisk husmanskost jag kör i loop.. Samma 2 dagar dagar i rad både till lunch och kvällsmat.. 2 frukter och 2 grönsaker om dan, multivitamin- och omega3tillskott. Kombinerat med mjölk täcker det alla näringsbehov.

Bryr mig inte så mkt om hur det smakar sålänge det inte är äckligt. Bryr mig mest om vad det innehåller

Provade en gång ligga på 5500kcal om dagen bara för skojs skull. Blev riktigt rund och fin väldigt snabbt :D

Proteindrinkar, havregryn, cashewnötter, russin, bananer, kycklingfile, kikärter och 2st gainomax. Så såg det ut idag:tungan

Ser ut som en deff, eller äter du väldigt mkt havregry? :D Varför nötter under deff?
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Idag har jag ätit:
1 proteindrink med mjölk o banan
1 portion pasta köttfärsås
1 portion köttfärspaj
1 portion kyckling filé o strips med vitlöksbröd.

Nu funderar jag på vad jag ska stoppa i mig härnäst....
Är det styrketräningskost?

Proteindrinkar, havregryn, cashewnötter, russin, bananer, kycklingfile, kikärter och 2st gainomax. Så såg det ut idag:tungan
Också träningskost?

Är enligt mig själv, och andra, en duktig snubbe i köket, men det bär emot att laga vardagsmat av två orsaker.

1. Det är tråkigt.
2. Det är dyrt.

Visst. Dra ihop en sunkig falukorv för 19:90/kg och kokta snabbisar till det + ketchup, så är det billigt, men det suger ju fett också.

Det blir billigare att äta ute om man tänkt att göra bra käk.

Den dyraste lunchen här i stan lär vara på Sjömagasinet med sina 150:-. Å andra sidan äter man förstklassiskt med grymma maträtter och en härlig miljö på köpet. Vi snackar superklass på service och käk här, utan att vara snobbigt.

Jag lägger hellre 150:- på en bra och god lunch, än 60:- på en medioker suknklunch... (För att inte tala om den sunkiga matlådan för 40:)

Sedan finns det en massa sjukt bra billiga hak där man äter sig mätt för 80:-, men faktum kvarstår, oavsett ställe, att det suger att ha med sig matlåda om man har råd med annat. (Visst, den dagen med ungar och eldorado-makaroner kommer väl också)
Personligen tycker jag 150 är för dyrt, men jag håller med.

Idag blev det...
Frukost: två mackor med ost och vitlökskorv och två glas mjölk till det.
Lunch: en chiabata med rökt skinka och ost.
Middag: pyttipanna och stekt ägg.

Det senaste åren har jag käkat ett mål om dagen. Middag (lunch, frukost, eller vad man nu vill kalla det då man sover bort halva dagen och sedan äter vid ungefär den här tiden på dygnet). Men nu provar jag en lite annan taktik för att se om det ger några förändringar i livet.
hehe, jag har hört flera säga att det är nyttigt med bra vatvanor.
Hur hade du tänkt din nya taktik?

jag äter allt på en gång så slipper jag äta stup i kvarten:D
:) Händer också mig ibland. Ibland äter jag inget alls på en hel dag (men då brukar jag ha krappola)

Bland det godaste som finns är fiskpanetter, kokt potatis, citron och spenatsås.
Awesome, awesome to the max.

Sen har vi ju palt som är solklar #1
Spenat är inte illa, Palt var längesedan nu (farmor är tyvärr borta)

Pitepalt! .....fläsktärningarna...det smälta smöret... paltsvim... Mmmm! :rullandeu Säkert 25 år sedan jag åt det sist, men det är ju grisgott.
Glöm inte bort Raggmunk med stekt fläsk! Det är också helt ok tycker jag. Plus att man får tag i det ganska ofta på lunhkrogar.

Dag1:
Frukost: Kall palt på hårdbröd, kaffe
Lunch: Uppstekt palt med smör och sylt
Middag: Kokt palt med smör och sylt

Dag2: Byt plats på lunch och middag.

Dag3: Byt plats igen.

Repetera!
:) Varierad kost var det här ja:)

revbensspjäll...
surkål,
inlagd gurka,
och nubbe
:)
Surkål är gott, jag åt det igår när jag skrev första inlägget i tråden.
Jag åt tyskimporterad surkål med kokt rimmad fläsklägg och några potatisar.

skrev fint recept
Det låter ju inte så illa.
rejält med mat.
Potatismos och massa annat gott i samma form.
lite som lappskojs eller?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Glöm inte bort Raggmunk med stekt fläsk! Det är också helt ok tycker jag. Plus att man får tag i det ganska ofta på lunhkrogar.

Hur skulle jag kunna glömma bort den rätten, av hälsoskäl äter den dock inte alltför ofta. Men visst är det gott med knaperstekt i enkelomättad animaliskt fett! :D
 

gjord28

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2008
Ort
Limburg
Hoj
YFM 250 Big Bear, Mätarställning: 0km, Färg: Grön
Om jag är motiverad att hålla mig passform och smal, jag äter rätt sorts mat med mindre fett. Jag undvika feta kött del och äta frukter rika på fiber. Jag vill också äta sallader med VINÄGRETT förband i stället för majonnäs eller tusen öar, jag hoppa äta skräp mat och dricka varmt te varje morgon och på natten så att min mage går normalt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Viktigaste är en bra start på dagen sägs det, så jag börjar alltid med 3 släta koppar kaffe :tummenupp
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Semantiken roke, semantiken : Gourmand= frossare, gourmet=finsmakare;)
Mvh
Messerscmidt
Själv äter jag gott, men inte så särskilt nyttigt. Allt för lite grönsaker...
Bäst är isterband med stuvad potatis (får jag ikväll:yoparty ), rårakor med lingonsylt (inget fläsk tack), blodpudding (med lingonsylt igen) köttfärslimpa (också med lingon, så nog får jag i mig lite bär allt) stekt rödspätta med frugans dillmajonnäs.
Kolesterolhalten? Inte kollat på mycket länge...:skrämd
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Jag käkar havregrynsgröt VARJE morgon, förutom ibland på helgerna då det ska krånglas med typ 11 olika pålägg och tre olika brödsorter varav vissa ska rostas. Fil, mysli, löskokt ägg, kaviar.
Ibland äggröra och bacon.
Krånglig frukost, men trevligt som omväxling:)

QUOTE]

Exakt samma frukostvanor här! :tummenupp :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Isterband och dillstuvad potatis.
Bruna bönor och fläsk.
Ärtsoppa.
Kroppkakor.
Äter två gånger om dagen.
Stark som en björn.
Har inte dött ännu.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det brukar gå i perioder med matvanorna, men för det mesta är de bra. Dessvärre så har det blivit allt för mycket restaurangmat de senaste månaderna, både som lunch och kvällsmat, det har blivit så när både jag och tjejen har jobbat så mycket :(
Kebab och pizza försöker jag däremot spara till helgerna, fast ibland känns det som att det är betydligt nyttigare än den mat jag äter på restaurang...

Frukost är jag alltid dålig på, idag blev det tex sovmorgon till 8 och nu äter jag en kexchoklad framför skärmen, nersköljd med ett glas kallt vatten :D
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Frukost består av fil och müsli.

När jag tränar på morgonen så käkar jag banan och dricker ett glas vatten före.

Lunch består av mat och potatis. Alltså vanlig mat, inget GI eller nåt sånt.

Mellan mål, knäckebröd och frukt.

Middag, lite olika, om jag ätit en stadig lunch kan det bli en tallrik med kanelkokad havregrynsgröt med äppelmos och kesomacka till.

Eller så blir det någon mat, typ fläskpannakaka, surkål med tyska korvar och potatismos eller älggryta med potatis eller nåt sånt där.

Undviker kaffebröd, godis, glass och chips i veckorna på helgen unnar jag mig något av det.

Äter såklart en hamburgare eller pizza ibland. Men jag mår bäst när jag får vara lite nyttig och sund.

Man ska bara rädd om sin kropp för man har bara en. :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Man ska bara rädd om sin kropp för man har bara en. :)

Men så är du snart 40 fyllda men med en kropp som en 18-åring. Det kanske är värt all den tid det tar :gnissla
Jag får skicka min tjej på "Madhondas träningsläger" så att hon inte går i den vanliga fällan; Blir fet och hängig på ålderns höst.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top