Matvanetråden.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Falafel är väl någon slags friterad degklump?

Bor man i Umeå kan man inte ha undgått vegan/vegetariankäket.
Det brukar vara provsmakning på olika sorters veg-käk ibland på affärerna, och en del saker är riktigt gott.

Den här stan skulle behöva ett gäng högkvalitativa invandrare för i dagsläget är utbudet katastrof.

* 60kr för en kebabrulle
* Falafel finns knappt och den som finns smakar mjäkig för att vara snäll
* Indiern vid stationen har glömt hur man kryddar mat. Jag går inte till en Indisk rest för att få något som är marginellt mer kryddat än kötbullar och makaroner
* När krogarna stänger vid 2 är bara Max+McD öppet, snacka om variation....
* Sushi. 200kr för 12 bitar och trots är kvaliten tveksam
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Norrland är ju sjukt när det gäller priser på mat, dagens lunch är ju omöjligt att hitta för under 60:- tex. Och dålig kebab är det också, Sveriges bästa kebab finns garanterat i mellersta värmland.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Norrland är ju sjukt när det gäller priser på mat, dagens lunch är ju omöjligt att hitta för under 60:- tex. Och dålig kebab är det också, Sveriges bästa kebab finns garanterat i mellersta värmland.
Renskav i tunnbröd med lite västerbottenost.
Norrlandskebab.
Mums.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den här stan skulle behöva ett gäng högkvalitativa invandrare för i dagsläget är utbudet katastrof.

* 60kr för en kebabrulle
* Falafel finns knappt och den som finns smakar mjäkig för att vara snäll
* Indiern vid stationen har glömt hur man kryddar mat. Jag går inte till en Indisk rest för att få något som är marginellt mer kryddat än kötbullar och makaroner
* När krogarna stänger vid 2 är bara Max+McD öppet, snacka om variation....
* Sushi. 200kr för 12 bitar och trots är kvaliten tveksam

* Prisbilden kan jag hålla med om, det är ingen tröst men i Skellefteå hittar du fan inte en Pizza under 90:-, Rullkeban på pizzerian vid mitt jobb är riktigt god!
* Falafel äter jag inte, men enligt uppgift ska den efter storgatan (nästan mitt emot Plaza) vara anständig. (även brevid mitt jobb är den ätbar)
* Indiern vid Stationen är fjärde generationen svensk, han är uppväxt på köttbullar och makaroner, prova TajMahal inne i stan istället.
* Kebaben vid Plaza återigen, men alla ska äta "fylleskrov" så alla går till Max/McD
* Sushi är död, otillagad fisk, den har inte ens jäst som en riktig surströmming, kommentarer överflödiga, men det öppnar inom kort två nya ställen i stan.

* Costas, för riktigt god Grekisk mat! Dessutom har Costas själv vunnit en massa priser som Barista, så hans kaffe är inte pjåkigt.
* Kinesen i backen ner mot älven vid Plaza har billig och hyfsat god kina-buffe.

Men jag äter sällan ute, så jag har egentligen dålig koll.

Norrland är ju sjukt när det gäller priser på mat, dagens lunch är ju omöjligt att hitta för under 60:- tex. Och dålig kebab är det också, Sveriges bästa kebab finns garanterat i mellersta värmland.

Se mitt inlägg om Pizza i skellefteå, där är det RIKTIGT illa.

Renskav i tunnbröd med lite västerbottenost.
Norrlandskebab.
Mums.

Jag hör att du vet vad du pratar om!
 
Last edited:

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Falafel är väl någon slags friterad degklump?

Bor man i Umeå kan man inte ha undgått vegan/vegetariankäket.
Det brukar vara provsmakning på olika sorters veg-käk ibland på affärerna, och en del saker är riktigt gott.

Men inget slår lammkotletter, rådjurssadel, fläskkotletter och oxfile....

Om inte Gud hade velat att vi skulle äta djuren skulle han inte ha gjort dom av så gott kött!

Grabbens quornätande veganpolare bor i Umeå. Var militant förut o hägde med en viss herr Lyxen & Co:D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Grabbens quornätande veganpolare bor i Umeå. Var militant förut o hägde med en viss herr Lyxen & Co:D

Oj, var de så lyxiga att de drack champagne till sina qourn-biffar? För inte kan du väl ha menat en viss tönt som spelade i ett band :gnissla
Det var något att vara stolt över, en militant vegan till son :tummenupp
 

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Jag käkar mcdonlads eller annan onyttig föda 3 gånger om dagen.
Det är gott så jag ser inge fel i det. Tränar man bort skiten så håller man sig i form, sen att de kanske inte är så hälsosamt i längden är en annan sak, det måste jag nog ändra på.. :p
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Oj, var de så lyxiga att de drack champagne till sina qourn-biffar? För inte kan du väl ha menat en viss tönt som spelade i ett band :gnissla
Det var något att vara stolt över, en militant vegan till son :tummenupp

Jovisst menar jag mannen med International noice conspiracy, då Refused. Nej, dom drack inte skumpa, får man inte om man är hardcore, ingen alkohol över huvud taget. Men min grabb har frisknat till, jag vet inte hur det är med polaren hans:D. Och du, min numera välartade son var INTE vegan, men väl hans polare.

Edit: Jag är journalist, därför har jag svårt att formulera mig begripligt:rodnar

Till frukost oftast gröt.

Resten av dygnet tex. många olika sallader, grytor med linser/bönor, spagetti med sojafärssås och wok med quornfilé. En annan favorit är ugnstekta rotfrukter med något tillbehör, ex. falafel.

Med tanke på nicket trodde jag du bara åt halvrått kött;)
 
Last edited:

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
Med tanke på nicket trodde jag du bara åt halvrått kött;)
Nicket har hängt med länge, främst för man brukar komma ihåg det. Men folk brukar faktiskt bli förvånade, jag ser inte ut som en typisk popvänster direkt :)

Jag ser mig inte som en av "de jobbiga" vegetarianerna som blir helt hysteriska när någon haft samma panna till kött som deras rätt. Jag ser det mer som en inrikting, som att välja ekologiskt framför oekologiskt tex.


Kartellverksamheten i Skellefteå har jag hört om förut. Fast då var det frisörer.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jaha, då har man sett på tv4:as kalla fakta och fått lära sig att det är Kolhydrater och inte fett som ligger bakom hjärtkärlsjukdomar.
Etablissemanget säger tvärtom, fan vet vad man ska tro.
Blir vi feta av fett? Ja, det har kända överviktsexperter länge varit övertygade om. Men läkaren Annika Dahlqvist hävdar att det är kolhydraterna och inte fettet som ligger bakom hjärt- kärlsjukdomar.
– De har orsakat många människors död, säger hon.
Kostrådsetablissemanget rasar.

Klippt här:
http://www.tv4.se/1.721099/2008/11/14/fett_gor_oss_smala
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jaha, då har man sett på kom hjärtkärlsjukdomar.
Etablissemanget säger tvärtom, fan vet vad man ska tro.


Klippt här:
http://www.tv4.se/1.721099/2008/11/14/fett_gor_oss_smala

Hon uppger ju ingen som helst referens till en studie så då kan man utgå från att det är falskt


Man ser ju liksom vilken nivå artikeln/intervjun är på

"Varannan man och mer än var tredje kvinna är i dag överviktig eller fet och genomsnittssvensken får i sig 120 kalorier mer per dag jämfört med 1980."

Wow. Det motsvarar en banan

"Men när hon påstod att det är kolhydraterna och inte fettet som gör oss överviktiga möttes hon inte av tystnad av kostrådsetablissemanget – hon tvingades säga upp sig"

Öh jaha? Båda är en energikälla och båda gör dig fet i fel mängd. Fett är lättare att bli tjock på eftersom det innehåller dubbelt så mkt energi och mättnadsgraden är inte dubbelt så hög

"Men när läkaren Jörgen Vesti Nielsen upplevde att de vanliga kostrekommendationerna inte funkade på sina patienter lät han en grupp rejält överviktiga diabetiker testa en kost bestående av 50 procent fett och endast 20 procent kolhydrater – tvärtemot kostråden. Till sin förvåning upptäckte han en stor skillnad och efter sex månader var resultatet tydligt. De som fick den vanliga kosten med mycket kolhydrater gick ned 1,8 kilo medan gruppen som åt mycket fett och lite kolhydrater gick ned 11 kilo."

Dom som åt fett åt mindre mat och därmed mindre energi.
Det är ju liksom som att bara äta 2 chipspåsar om dan, gå ner 3kg i veckan och säga "chips gör dig smal"
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Hon uppger ju ingen som helst referens till en studie så då kan man utgå från att det är falskt


Man ser ju liksom vilken nivå artikeln/intervjun är på

"Varannan man och mer än var tredje kvinna är i dag överviktig eller fet och genomsnittssvensken får i sig 120 kalorier mer per dag jämfört med 1980."

Wow. Det motsvarar en banan

"Men när hon påstod att det är kolhydraterna och inte fettet som gör oss överviktiga möttes hon inte av tystnad av kostrådsetablissemanget – hon tvingades säga upp sig"

Öh jaha? Båda är en energikälla och båda gör dig fet i fel mängd. Fett är lättare att bli tjock på eftersom det innehåller dubbelt så mkt energi och mättnadsgraden är inte dubbelt så hög

"Men när läkaren Jörgen Vesti Nielsen upplevde att de vanliga kostrekommendationerna inte funkade på sina patienter lät han en grupp rejält överviktiga diabetiker testa en kost bestående av 50 procent fett och endast 20 procent kolhydrater – tvärtemot kostråden. Till sin förvåning upptäckte han en stor skillnad och efter sex månader var resultatet tydligt. De som fick den vanliga kosten med mycket kolhydrater gick ned 1,8 kilo medan gruppen som åt mycket fett och lite kolhydrater gick ned 11 kilo."

Dom som åt fett åt mindre mat och därmed mindre energi.
Det är ju liksom som att bara äta 2 chipspåsar om dan, gå ner 3kg i veckan och säga "chips gör dig smal"
Sen att dra slutsatser gentemot tester på överviktiga diabetiker inte ger en riktigt rättvis bild mot resten av befolkningen är ingen som tänkt på? Nu vet jag inte hur diabetiker svarar gentemot mat, eller om det är någon skillnad öht men det känns som de flesta kostrådsproffesorerna helt ser på vad vi stoppar i oss.

Hur svårt ska det vara att röra på röven för att må bra? Klart som fan att vi har en tyngre befolkning idag än förr-i-tiden då en större del har stillasittande jobb och inte alls arbetar lika fysiskt som förr. Men som vanligt tack vare vår ras speciella förmåga att alltid välja det lättsamma för allt annat så tar man den enkla vägen ist. för den riktiga.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Jaha, då har man sett på tv4:as kalla fakta och fått lära sig att det är Kolhydrater och inte fett som ligger bakom hjärtkärlsjukdomar.
Etablissemanget säger tvärtom, fan vet vad man ska tro.

Ja inte fan är det lätt att veta vad man ska stoppa i sig. Vart tog människans sunda förnuft vägen? :va

Och jag tror att det är frånvaron av motion som ofta är boven i dramat till att folks ådror slammar igen.

Människan är gjord för kroppsarbete...vi har i alla århundranden blivit tvungen att förbränna energi för att få fram mer energi.

Nu för tiden räcker det att folk släpar sina feta arslen till närköpet och där frestas av allsköns jävla bråte som kallas för mat. :rolleyes: Behöver inte förbränna en enda kalori..förrän vi fyller på med nya.

Fett eller kolhydrater tror jag faktiskt spelar mindre roll.

Ät lagom av allt....se till att röra på döfläsket....så mår både kroppen och själen bättre.

//M
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
På ett ungefär äter jag som så;

- Frukost bestående av filmjölk+start.

- Förmiddagsfika på jobbet bestående av en macka + te.

- Lunch på jobbet bestående av lite olika saker. Ofta kyckling med antingen pasta eller ris, eventuellt någon sås till detta. Annars blir det paj, kött, grytor osv osv. Fixar i ordning samma lunch som räcker veckan ut på måndagen för att jag är lat.

- Eftermiddagsfika bestående av en risifrutti.

- Äter sällan middag utan brukar fika runt 17 när jag kommit hem från jobbet. På torsdagar brukar det käkas våfflor.

Tjaa, ungefär så. På helgen brukar det bli längre frukostar bestående av bröd, te, ägg och allehanda goa grejer.

Bör röra på mig mera än jag gör idag, man får ju inte så mycket motion av att bygga eller meka har jag märkt. :gnissla
Ge mig en simhall så jag kan simma! :mad:

Btw, ni som äter matlådor med potatis i, hur får ni det att smaka anständigt?
Det enda som jag lyckas få smaka bra är stekt potatis. Men man kan ju fan inte äta stekt potatis när man ska äta potatis hela tiden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
- Äter sällan middag utan brukar fika runt 17 när jag kommit hem från jobbet. På torsdagar brukar det käkas våfflor.

Btw, ni som äter matlådor med potatis i, hur får ni det att smaka anständigt?
Det enda som jag lyckas få smaka bra är stekt potatis. Men man kan ju fan inte äta stekt potatis när man ska äta potatis hela tiden.

Lite pensionärsvarning på dig :gnissla Jag skulle antagligen lägga mig ner och dö om jag inte får äta ett stort lass med mat runt 7-8 på kvällen.
Antagligen har jag bra metabolism då en kompis som är kock sa att jag åt ungefär lika mycket mat som en person på 100kg+ skulle äta. Och jag väger för tillfället 70,5kg som är ca 5-6kg för mycket :gråta

Potatis i matlåda är inga problem, se bara till att den är lagom kokt och så värmer du på låg värme länge om du använder micro. Men annars är det ju bara att trycka i sig maten även om det inte smakar paté direkt...

Fan, nu blev jag ju hungrig. Tur att det serveras ugnsstekt falukorv med mos idag :banana
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Lite pensionärsvarning på dig :gnissla Jag skulle antagligen lägga mig ner och dö om jag inte får äta ett stort lass med mat runt 7-8 på kvällen.
Antagligen har jag bra metabolism då en kompis som är kock sa att jag åt ungefär lika mycket mat som en person på 100kg+ skulle äta. Och jag väger för tillfället 70,5kg som är ca 5-6kg för mycket :gråta

Potatis i matlåda är inga problem, se bara till att den är lagom kokt och så värmer du på låg värme länge om du använder micro. Men annars är det ju bara att trycka i sig maten även om det inte smakar paté direkt...

Fan, nu blev jag ju hungrig. Tur att det serveras ugnsstekt falukorv med mos idag :banana

Akta så jag inte slår ihjäl dig med min käpp! :mad:

Varför jag inte äter mat på kvällen är för att jag är uppvuxen så helt enkelt. Äter en skaplig lunch som jag står mig på länge. Men har jag kroppsarbetat efter jobbet så kan jag käka fil o start lite senare på kvällen också.
Sen händer det att jag äter mat även på kvällen, dock inte så ofta.

Jo men den blir så vattnig och eländig tycker jag om man kör vanlig kokt i matlåda. Ungefär sådan jordpärá (se vilket pensionärsmässigt ord) man fick i skolan. Urk!
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Hörru ditt gamla slappo....börja träna!!! :fakta

:pannkyss

Ahmen durå, snygga tantjävel! :mad:

Jag ska! Men det är så ofantligt värdelöst/trist/kasst att löpa. Jag gjorde det tre gånger i nåt halvår, och visst gav det resultat men det var inte värt att ut och springa i halvslask och minusgrader i totalt mörker.

Ger mig någon en simhall så är jag den första att skaffa årskort! Eller så får man flytta till en större stad som har simhall, men då måste jag skaffa nytt jobb och bostad vilket inte händer.

Jag är tjörd helt enkelt.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Ahmen durå, snygga tantjävel! :mad:

.....en hel del bortförklaringar........

Jag är tjörd helt enkelt.

Snygg och tant i samma mening...där fick du till det...:tungan

Och det "ÄR ROLIGT att springa"....det är så man ska tänka...annars går det åt helvete. Eller en rask promme på lunchen...skulle det kunna vara nåt!?? Allt gills vet du! :tummenupp

Jag har ju förstås förmånen att ha en simhall, OCH tycka det är roligt att springa. Tjing för mig!! :tungan
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Snygg och tant i samma mening...där fick du till det...:tungan

Och det "ÄR ROLIGT att springa"....det är så man ska tänka...annars går det åt helvete. Eller en rask promme på lunchen...skulle det kunna vara nåt!?? Allt gills vet du! :tummenupp

Jag har ju förstås förmånen att ha en simhall, OCH tycka det är roligt att springa. Tjing för mig!! :tungan

Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker pränta in att det är roligt att springa. Roligt och slask,minusgrader,kolmörker,asfalt är inte synonymt i min värld, punkt!
Men att däremot åka en bit till en simhall med 20-nånting gradigt vatten vore kul på riktigt! Cykla är iof ett alternativ, men då måste man ju cykla så långt för att det ska ta något. :näsblod
Jag både känner mig och låter som en gammal gringubbe, men det bjuder jag på. :gringubbe

Ja du har ju kissvattnet i Fyrishov att glädja dig åt. :hihi :avis
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top