MC-jeans, är det ok?

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har kört ett par säsonger med AA-klassade single layer jeans från Lindstrands. Kevlar invävt direkt i tyget. Tyvärr noll stretch, lite halvtaskig passform och ganska varma. Klumpiga knäskydd.
Beställde till kommande säsong Rokker Rokkertech single layer jeans, klass AA. Flexiblare skydd från D3O, lite slimmare kring benen och stretch i materialet som är baserat på UHMWPE, någon slags stark konstfiber. Borde få dem nu i veckan, skall bli intressant att se hur de känns.
För övrigt använder jag läderställ om jag åker ut för att gasa på krokvägar, jeans blir det när jag bara skall till glasskiosken eller ha hojen som rent transportmedel in till stan eller så.
Recension av Rokkertech när du fått dom vill vi ha.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det finns meshkläder som det jädrar i det bara blåser rakt igenom, avsedda för motorcykelkörning, med stickad AFT Cordura och D30 level II skydd där det behöver vara det.
Jag är känslig för värme och brukade lida över 20 grader redan, och undvika köra alls över 25.
Med Rukka Forsair kör jag obekymrat upp till 30 grader.

Här är en bra beskrivning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alltså det är ju så olika kevlarjeans skyddar, allt handlar om hur du landar/kasar ? Jag kasa runt lite i somras från ca 70 km/h i vanliga jeans på blöt asfalt MEN kom ihåg att dödsrulla istället för att försöka kasa. Gick rätt bra, lite blodvite på knäskålarna och byxbenen hade snurrat sig rätt bra, hålen i jeansen är från mina knäskålar.. Första en polare sa ”vilken jävla tur du hade kevlarjeans” när jag sa att det vanliga jeans blev han förvånad 
Det är ju just dödsrullningar man vill undvika, det är dom som gör att utstickande kroppsdelar går av och saker slåss loss inne i kroppen. Det bästa är att glida på rygg tills du har stannat. Hur många RR-piloter har du sett rulla omkring?

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Det bästa är att glida på rygg tills du har stannat.
Inte i jeans ;) eller ja det är det kanske men inte så skönt. Jag drog in lemmar och och börja rulla när det gick. Av 2 min på Youtube och Moto GP high sider´s så är det faktiskt överhängande många som rullar så det hänger nog på landningen för proffsen också (y)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Semivetenskapligt och utan att redovisa varumärken eller modell. Men kanske ger en fingervisning om vilka jeans som är att föredra.

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Recension av Rokkertech när du fått dom vill vi ha.

De dök upp i eftermiddags och jag måste säga att detta är lite av en uppenbarelse. Jag visste inte att mc-kläder kunde vara såhär bekväma. Har haft dem på mig hela kvällen med knä/höftskydd monterade och allt, och de känns precis som ett par vanliga jeans av bekväm modell. Rokker Rokkertech tapered slim heter alltså modellen mer exakt. Sedan kan man ju undra hur pass bra skydd man får med så tunt smidigt material och de tunna D3O Ghost armor skydden, men CE klassningen är ju som sagt AA så man får väl lita på att de duger för turer till glasskiosken i alla fall.
Kommer bäras i kombination med en Rev'it Cedar hoodie, även den klass AA, och TCX Street 3 dojor. Blir nog en rekordbekväm hojsäsong detta.

Jeansen kostade för övrigt hela 325 pund från motolegends så det var ingen billig historia, men de kom i en rejäl tygpåse med en t-shirt och en plansch på köpet så alltid något..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
De dök upp i eftermiddags och jag måste säga att detta är lite av en uppenbarelse. Jag visste inte att mc-kläder kunde vara såhär bekväma. Har haft dem på mig hela kvällen med knä/höftskydd monterade och allt, och de känns precis som ett par vanliga jeans av bekväm modell. Rokker Rokkertech tapered slim heter alltså modellen mer exakt. Sedan kan man ju undra hur pass bra skydd man får med så tunt smidigt material och de tunna D3O Ghost armor skydden, men CE klassningen är ju som sagt AA så man får väl lita på att de duger för turer till glasskiosken i alla fall.
Kommer bäras i kombination med en Rev'it Cedar hoodie, även den klass AA, och TCX Street 3 dojor. Blir nog en rekordbekväm hojsäsong detta.

Jeansen kostade för övrigt hela 325 pund från motolegends så det var ingen billig historia, men de kom i en rejäl tygpåse med en t-shirt och en plansch på köpet så alltid något..
Hur gick det med tull, moms och sådana tråkiga saker?

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
Hur gick det med tull, moms och sådana tråkiga saker?

Ja jo, motolegends drog ju momsen automatiskt då den måste betalas vid import till EU. Däremot fick jag även betala 40€ tull till på köpet. Till saken hör ju att jag bor på Åland som i e-handelssammanhang närmast kan jämföras med Kuba, så hur det blir vid köp till Sverige vet jag inte.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ja jo, motolegends drog ju momsen automatiskt då den måste betalas vid import till EU. Däremot fick jag även betala 40€ tull till på köpet. Till saken hör ju att jag bor på Åland som i e-handelssammanhang närmast kan jämföras med Kuba, så hur det blir vid köp till Sverige vet jag inte.
OK, men drog de då av ev VAT? Oklart om det är VAT på mc-jeans i UK.
Hoppas du slipper testa om de skyddar bra.

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
OK, men drog de då av ev VAT? Oklart om det är VAT på mc-jeans i UK.
Hoppas du slipper testa om de skyddar bra.

Jo, de kostar 325 men efter att ha knappat in adressen vart priset 270 + 10 frakt. GBP då.

Egentligen kan man ju inte göra en komplett recension av ett säkerhetsplagg innan man även kraschtestat det, men jag slipper gärna göra det.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jo, de kostar 325 men efter att ha knappat in adressen vart priset 270 + 10 frakt. GBP då.

Egentligen kan man ju inte göra en komplett recension av ett säkerhetsplagg innan man även kraschtestat det, men jag slipper gärna göra det.
Galet dyra.
FC Moto är nog inte bättre trots inom EU, dom ska ha 4155 SEK. Tror dina blev billigare om du betala 320 GBP totalt ink frakt o tull,

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Tre sköna varianter av single layer jeans, där mina favoriter är Pando moto, de fungerar att gå i på kontoret med kavaj till hela dagen utan att det blir varmt.

Rokkertech

Pando Moto - CE AA

John doe - CE AAA

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Varför finns det inga snygga och säkra mc-jeans med längre ben än 34"
Ska vi andra nöta ner ett par tum av benen innan jeansen skyddar?
Korta och tjocka har ett enormt urval, är det normalkroppen nu?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon form av storleksjustering har skett under åren. Jag har sedan ett decennium haft i stort samma bukmått och vikt men gått från stl L/M till S/M och c50 till c148 (i vissa kläder c146). Med en längd på knappa 180 och vikt på straxt under 80 är jag enligt min uppfattning inte en liten man men ej heller särskilt stor.

Min teori är att vi blir fetare men vill inte kännas vid det. Skor och kläder i storlek enligt fotlängd (mondopoint) samt vikt/längd (i mitt fall 180/75, +- några kilo och cm på skalan) skulle underlätta. Men då kanske någon som identifierar sig som mager inser att denne är tjock, så kan vi inte ha det. ?

Så som svar på frågan. Normen har ändrats och vi blir fetare som varelser.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför finns det inga snygga och säkra mc-jeans med längre ben än 34"
Ska vi andra nöta ner ett par tum av benen innan jeansen skyddar?
Jag hittade faktiskt ett par som passade hyfsat på mina ganska medellånga 192 cm.
Men, sedan började jag lyfta tunga saker om och om igen, och nu börjar mina vader vara lite för tjocka för benen på byxorna. :gnissla

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag hittade faktiskt ett par som passade hyfsat på mina ganska medellånga 192 cm.
Men, sedan började jag lyfta tunga saker om och om igen, och nu börjar mina vader vara lite för tjocka för benen på byxorna. :gnissla
Och då kvalar du säker in som överviktig enligt sjukvården som räknar BMI? För varför ska vi ta hänsyn till fettprocent!? ?

Oj, vad OT det blev. Ska genast öva "på pannan ställ" för att korrigera mig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och då kvalar du säker in som överviktig enligt sjukvården som räknar BMI? För varför ska vi ta hänsyn till fettprocent!? ?

Oj, vad OT det blev. Ska genast öva "på pannan ställ" för att korrigera mig.
Jag är inte bara överviktig, jag lider av fetma enligt BMI. Vilket du garanterat sett att jag gör när du sprungit på mig på bana. :hihi

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag är inte bara överviktig, jag lider av fetma enligt BMI. Vilket du garanterat sett att jag gör när du sprungit på mig på bana. :hihi
Ja. Du är verkligen överviktigast i depån! ?

Fotnot. Jag har inget emot individer som vare sig större eller mindre än mig pga deras storlek, där är jag fördomsfri. Personligheter däremot, finns det sådana jag inte vill beblanda mig med.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Någon form av storleksjustering har skett under åren. Jag har sedan ett decennium haft i stort samma bukmått och vikt men gått från stl L/M till S/M och c50 till c148 (i vissa kläder c146). Med en längd på knappa 180 och vikt på straxt under 80 är jag enligt min uppfattning inte en liten man men ej heller särskilt stor.

Min teori är att vi blir fetare men vill inte kännas vid det. Skor och kläder i storlek enligt fotlängd (mondopoint) samt vikt/längd (i mitt fall 180/75, +- några kilo och cm på skalan) skulle underlätta. Men då kanske någon som identifierar sig som mager inser att denne är tjock, så kan vi inte ha det. ?

Så som svar på frågan. Normen har ändrats och vi blir fetare som varelser.
195/95 och lite smågravid, 36" benlängd funkar bra men finns nästan aldrig, det slutar vid 34". Midjan drar jag 33" men där är det inte svårt att hitta både 36 och 38"
Försvarsmakten körde ju med längd/vikt i kläderna, enklare att handla oprovat då.
Slutsatsen jag drar är att jag ska dricka mer öl och köra i shorts.
Så, dyker det upp AAA-jeans 33/36" så säg till.
Givetvis ska de vara tajta också, så det syns hur snygg hela jag är :rofl

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...