MC-jeans, är det ok?

Skulle vilja veta hur ett par AAA single layer jeans står sig i jämförelse med mina nuvarande tygbyxor som är Lindstrands Lizard.

Nötning är intressant. Att skydden kanske snurrar ur plats mer på Lizard är sannolikt då jag nog väljer mer slim fit om jeans ska brukas.

Killgissning är att AAA jeans håller minst lika bra. Men jag har inte asfaltssurfat i tyg än och vill ju inte testa för sakens skull.
 
Bra-att-ha-bild inför inköp av mc-jeans:
Det är ju viktigt att komma ihåg att Darmstadt-maskinen testar på ett visst sätt, och det går att bygga ett plagg som är starkt just där. Samma gällde ju gamla Cambridge-testet av kläder.

Ett par jeans som har fler A:n än ett par Rukka eller Klim-brallor med Superfabric och alla år av erfarenhet innan plagget ens sys, än mindre testas? Jag vet vad jag väljer, lätt.
 
Sådär, nu blev ett par AAA-klassade jeans beställda. Valet föll efter viss produktundersökning, både videor och text, på Pando Moto Boss Dyn 01.

Visserligen inte single layer. Men om de inte skulle kännas rätt får man väl nyttja öppet köp och leta vidare.

Dyraste brallor jag köpt. Alla kategorier. Men jag har köpt dummare saker för mer pengar. ?
 
Sådär, nu blev ett par AAA-klassade jeans beställda. Valet föll efter viss produktundersökning, både videor och text, på Pando Moto Boss Dyn 01.

Visserligen inte single layer. Men om de inte skulle kännas rätt får man väl nyttja öppet köp och leta vidare.

Dyraste brallor jag köpt. Alla kategorier. Men jag har köpt dummare saker för mer pengar. ?
Ser snygga ut. Hoppas du blir nöjd. Du kan väl skriva några rader när du fått dem, om du har lust. Är nyfiken på hur de känns och hur passform och storlek är.
 
Ser snygga ut. Hoppas du blir nöjd. Du kan väl skriva några rader när du fått dem, om du har lust. Är nyfiken på hur de känns och hur passform och storlek är.
De var väldigt diskreta, såg ut som civila jeans. Skydden var knappt synbara alls. Kvaliteten kändes god. Att ha fickor i två höjder för knäskydd är ett genidrag.

Storleken var samma som vanliga jeans. Har själv dimensioner 178/76(+) och drog 31/34. Längden var kanske litet i längsta laget. Man löser ju det genom att ha slag på byxbenen.

Med byxorna var jag nöjd men min kropp var inte kompatibel med dem. De satt mer skinny är slim fit på mig. Skinny fit är inte min melodi. Så de åkte i retur.

Hade de passat min kropp hade de klart varit kvar. Nu ska jag testa litet John Doe på Mc-varuhuset i Vårby vid tillfälle.
 
Last edited:
De var väldigt diskreta, såg ut som civila jeans. Skydden var knappt synbara alls. Kvaliteten kändes god. Att ha fickor i två höjder för knäskydd är ett genidrag.

Storleken var samma som vanliga jeans. Har själv dimensioner 178/76(+) och drog 31/34. Längden var kanske litet i längsta laget. Man löser ju det genom att ha slag på byxbenen.

Med byxorna var jag nöjd men min kropp var inte kompatibel med dem. De satt mer skinny är slim fit på mig. Skinny fit är inte min melodi. Så de åkte i retur.

Hade de passat min kropp hade de klart varit kvar. Nu ska jag testa litet John Doe på Mc-varuhuset i Vårby vid tillfälle.
Tack för info. Alltid svårt att köpa kläder online.
 
Tack för info. Alltid svårt att köpa kläder online.
Japp. Det är därför jag har likadana kläder varje dag. Köpte ett par Lundhags byxor i butik 2014 och har nu några par till från nätet.

Återkommer när jag testat andra jeans för mc-bruk.
 
@Niklas99

Igår var jag till Mc-varuhuset och provade jeans. John Doe var mycket bättre i passformen än Pando Moto. Kändes som civila byxor i litet tjockare tyg än vanliga jeans.

Då de inte hade min storlek i lager beställdes det Pioneer och Defender i 31/34 och 30/34 för utprovning. Får se om det blir ett eller två par framöver? Känner jag mig själv blir det ett av varje eftersom jag är kass på att prioritera. ?

En sak är säker. De var ljusår bättre i känsla och passform än mina Draggin från forntiden.
 
@Niklas99

Igår var jag till Mc-varuhuset och provade jeans. John Doe var mycket bättre i passformen än Pando Moto. Kändes som civila byxor i litet tjockare tyg än vanliga jeans.

Då de inte hade min storlek i lager beställdes det Pioneer och Defender i 31/34 och 30/34 för utprovning. Får se om det blir ett eller två par framöver? Känner jag mig själv blir det ett av varje eftersom jag är kass på att prioritera. ?

En sak är säker. De var ljusår bättre i känsla och passform än mina Draggin från forntiden.
Fanns det nåt knä och höftskydd i John Doe?
 
Jag råkade göra ett fullblods test av billiga aramid kläder häromdagen.

Låste framhjulet i 230 och gick i backen direkt.
Varken polis, räddningstjänst, ambulans eller jag själv kunde förstå att jag ens levde efter krashen.

Jag skulle ta en lugn sväng så skippa skinnstället men fick lite feelning i vanlig ordning.

Jag hade en kolossal tur givetvis,
men att kläderna kunde hålla så här bra kunde jag aldrig tro!

Xl-motos egna hoodie och course-jeans med skydden som dom levereras med,
vanliga vår-kängor men som tur va rejäla alpinestars handskar.

Tackar min lyckliga stjärna ?
 
Jag råkade göra ett fullblods test av billiga aramid kläder häromdagen.

Låste framhjulet i 230 och gick i backen direkt.
Varken polis, räddningstjänst, ambulans eller jag själv kunde förstå att jag ens levde efter krashen.

Jag skulle ta en lugn sväng så skippa skinnstället men fick lite feelning i vanlig ordning.

Jag hade en kolossal tur givetvis,
men att kläderna kunde hålla så här bra kunde jag aldrig tro!

Xl-motos egna hoodie och course-jeans med skydden som dom levereras med,
vanliga vår-kängor men som tur va rejäla alpinestars handskar.

Tackar min lyckliga stjärna ?
Köp aldrig mer en trisslott. Du har förbrukat din tur.

Och har fått "skatteåterbäring" av blåljusmyndigheter och sjukvård.
 
I Rom har vi normalt tre månader i sträck med temperaturer mellan 30 och 40 grader, och jag får erkänna att jag inte använt skinnställ sedan många år. Nu har jag ett par PMJ Titanium som sägs vara de säkraste MC-jeansen på marknaden. Jag tycker de håller bra kvalitet och ser ok ut (mkt viktigt i Italien), men jag har inte provvurpat dem. De är nog inte de svalaste jeansen på marknaden, men jag vill inte avstå från att ha en viss nivå på skydden. Trafiken i Rom är... komplicerad... och det är inte alltid det räcker att vara försiktig i sin körning när det dyker upp någon som kör mot rött / mot enkelriktat / byter fil utan att titta / håller 0.5 meters avstånd osv.

Jag råkade göra ett fullblods test av billiga aramid kläder häromdagen.

Låste framhjulet i 230 och gick i backen direkt.
Varken polis, räddningstjänst, ambulans eller jag själv kunde förstå att jag ens levde efter krashen.

Jag skulle ta en lugn sväng så skippa skinnstället men fick lite feelning i vanlig ordning.

Jag hade en kolossal tur givetvis,
men att kläderna kunde hålla så här bra kunde jag aldrig tro!

Xl-motos egna hoodie och course-jeans med skydden som dom levereras med,
vanliga vår-kängor men som tur va rejäla alpinestars handskar.

Tackar min lyckliga stjärna ?
Jävligt kul o trevligt att du finns kvar här hos oss efter den vurpan?.

Finns jofama/hallman kvar?
 
Är det någon som har testat Bowtex? De har långkalsonger med dyneema som fått högsta klassning, alltså AAA. De har även ett par brallor som ser intressanta ut för de varmaste månaderna men som "endast" är AA-klassade.
 
Kör med ett par John Doe jeans, single layer AAA kevlar. Riktigt sköna. Älskar hur folk tycker man är dum i huvudet för man kör utan skydd. Sen förklarar jag att både har kevlar jeans och knox väst under jackan :D
Hur är de när det inte är finväder? Water repellant står det men jag är rimligt tveksam. Visst begriper jag att de inte klarar ösregn. Vad är villkoren för att vara water repellant?
 
Så, dyker det upp AAA-jeans 33/36" så säg till.
Givetvis ska de vara tajta också, så det syns hur snygg hela jag är :rofl

34/36 ska finnas enligt hemsidan. Det är fasen det närmaste. Jag testade John Doe häromveckan, fick gå upp respektive ner en tum i midja jämfört med mina civila jeans. Testade två modeller.
 
Hur är de när det inte är finväder? Water repellant står det men jag är rimligt tveksam. Visst begriper jag att de inte klarar ösregn. Vad är villkoren för att vara water repellant?
Water repellant betyder egentligen ingenting. Det (Liksom den svenska benämningen vattenavstötande) används för kläder som inte suger åt sig de första dropparna. Dvs om du tar på dig en jacka som är water repellant och går 5 minuter i regn så kan det troligen vara så att du fortfarande är torr men mer än så funkar det inte för. Dvs om du färdas i mer än 5 km/h så är det helt värdelöst.
Farten gör att vattendropparna slår in i tyget såpass hårt att water reppellant inte betyder ett skvatt. Möjligen att du får en minut eller två på dig extra innan du är blöt. Men jag skulle säga försumbart.

Kör jag med MC-jeansen och det blir regn så räknar jag med att jag är blöt på nolltid. Det är liksom det som gäller. Det tränger visserligen inte igenom skydden så knäna är torra men allt annat som inte skyddas av kåporna på hojen blir genomblött på nolltid.
Men till soliga och varma dagar funkar dom mer än utmärkt.
 
Water repellant betyder egentligen ingenting. Det (Liksom den svenska benämningen vattenavstötande) används för kläder som inte suger åt sig de första dropparna. Dvs om du tar på dig en jacka som är water repellant och går 5 minuter i regn så kan det troligen vara så att du fortfarande är torr men mer än så funkar det inte för. Dvs om du färdas i mer än 5 km/h så är det helt värdelöst.
Farten gör att vattendropparna slår in i tyget såpass hårt att water reppellant inte betyder ett skvatt. Möjligen att du får en minut eller två på dig extra innan du är blöt. Men jag skulle säga försumbart.

Kör jag med MC-jeansen och det blir regn så räknar jag med att jag är blöt på nolltid. Det är liksom det som gäller. Det tränger visserligen inte igenom skydden så knäna är torra men allt annat som inte skyddas av kåporna på hojen blir genomblött på nolltid.
Men till soliga och varma dagar funkar dom mer än utmärkt.
Som jag trodde.

Hursomhelst hämtade jag mina Defender mono idag. Väntar på klass-2 skydden och ett par Pioneer mono (jag villhöver bägge) men byxan känns verkligen som om den inte är en mc-byxa.

I kombo med Knox urbane pro kommer jobbpendlande och varma dagar gå som en dans! ?

Jag ger 5/5 i torrbrytarbetyg.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top