MC-jeans, är det ok?

John doe single layer finns i upp till 36” i olika färger och utföranden, men såg att det enbart var 32” eller 34” i midjan så där kan du välja vilken väg du vill ta angående pilsnern.
De är dock gjorda i ett stretch material så det är inte otänkbart att du klarar 32” utan ytterligare insatser.
 
Jag har samma mått. På mig sitter PMJ helt perfekt. Vill dock minnas att de har något konstigt storlekssystem… ?
Samma här. Alltid problem med byxlängd, särskilt på mckläder där benen dras upp när jag sätter mig på hojen. De märken som kan erbjuda långa ben brukar jag hålla mig till. Tyvärr dåligt med det på jeans, särskilt att just få 36 längd på 32 eller 33 midja.

Jag är 186 cm och väger knappa 75 kg just nu. Så en fullt normal hälsosam kropp. Jag har också märkt att storlekarna har ökat. Jag köper mycket i medium, förr oftast i large, och med förr menar jag innan jag var fet vilket jag var under 10 år. Nu har jag samma kroppsform som när jag var 30.
 
Samma här. Alltid problem med byxlängd, särskilt på mckläder där benen dras upp när jag sätter mig på hojen. De märken som kan erbjuda långa ben brukar jag hålla mig till. Tyvärr dåligt med det på jeans, särskilt att just få 36 längd på 32 eller 33 midja.

Jag är 186 cm och väger knappa 75 kg just nu. Så en fullt normal hälsosam kropp. Jag har också märkt att storlekarna har ökat. Jag köper mycket i medium, förr oftast i large, och med förr menar jag innan jag var fet vilket jag var under 10 år. Nu har jag samma kroppsform som när jag var 30.
Alltså... du måste ha rätt långa ben som är 186 cm och tar 36 i ben! Jag är lika lång och klarar mig fint med 34...??)
 
Den här tråden har för mig varit bildande. Sist jag personligen bekantade mig med jeans var för över 10 år sedan. Det var draggin med kevlarfrotté i rumpa och knä. De användes mycket, mycket sparsamt då man kände sig naken. Var van vid helställ.

Nu skulle jag nog kunna tänka mig ett par av högre klass att åka kortare resor med. Typ till jobbet där det är max 70-väg och det är sista kilometern.
 
Ni vet att det viktigaste är hur man ser ut och att jämföra sig med andra. Har man ingen fotokurva där man bor så funkar det med skyltfönster.

Här åker jag i mina Dressmanbrallor. Stretch. Raka armar och låsta armbågar. Ser mysko ut. Världens skönaste hoj annars sedan jag bytte styre till detta.
Gymnastikskor i syntetmocka gör att det inte blåser rakt igenom.
Corelljacka med skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen. Plastskena som skyddar ryggen. I alla fall gjorde den det på 90-talet. Sas det.
För dagen de korta sommarhandskarna. Jag åker alltid med handskar. Känns säkrare.

Nu är jag inte så tuff att jag kan åka med svarta flickbyxor med uppklippta knän. Det är nog för yngre män på sporthoj.

image.jpeg
 
Ni vet att det viktigaste är hur man ser ut och att jämföra sig med andra. Har man ingen fotokurva där man bor så funkar det med skyltfönster.

Här åker jag i mina Dressmanbrallor. Stretch. Raka armar och låsta armbågar. Ser mysko ut. Världens skönaste hoj annars sedan jag bytte styre till detta.
Gymnastikskor i syntetmocka gör att det inte blåser rakt igenom.
Corelljacka med skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen. Plastskena som skyddar ryggen. I alla fall gjorde den det på 90-talet. Sas det.
För dagen de korta sommarhandskarna. Jag åker alltid med handskar. Känns säkrare.

Nu är jag inte så tuff att jag kan åka med svarta flickbyxor med uppklippta knän. Det är nog för yngre män på sporthoj.

View attachment 467495
Sådär såg jag ut också, på 80-talet när jag hade min Yamaha 750 Special.
I o f s Petroff-jacka utan skydd, det var ju en jacka för disco inte hoj och Mustang mc-stövlar, men skyddseffekten var nog samma.
Vita getskinnshandskar med nitar i handflatan skulle ta första smällen.
Tommy glasfiberintegral, men den var oftast hemma till förmån för Nolan jet-hjälm i ABS-plast.
Nu ska jag beställa ett Mass-ställ och blir det pengar över så blir det jeans enl denna tråden.
 
Sådär såg jag ut också, på 80-talet när jag hade min Yamaha 750 Special.
I o f s Petroff-jacka utan skydd, det var ju en jacka för disco inte hoj och Mustang mc-stövlar, men skyddseffekten var nog samma.
Vita getskinnshandskar med nitar i handflatan skulle ta första smällen.
Tommy glasfiberintegral, men den var oftast hemma till förmån för Nolan jet-hjälm i ABS-plast.
Nu ska jag beställa ett Mass-ställ och blir det pengar över så blir det jeans enl denna tråden.
Jag hade kompisar som åkte i sådan jacka och skinnjeans. Skön glipa i ryggen.
De vita handskarna med nitar i handflatan hade jag också. Racigt och vanligt förekommande i Bike.
Min första hjälm var en röd Nolan. Sedan blev det ju en Boeri Turbo. Omlackad för att matcha mitt blå-vit-gula skinnställ. Visiret stängdes med tryckknappar. Oftast fick man bara igen den ena. Dragit som fan. Alltid tårar på insidan. Tittade man bakåt så öppnades visiret. Hade någon annan plasthjälm efter den som hade betydligt bättre visir. Sedan köpte jag en Shoei. Ahhhh, så tyst och skön. Bytte den när skumgummit började smulas sönder.
Hade ett stövlar från Lindstrands. Bländvita och blå. Skyddade mot fartvinden i alla fall.
 
Ni vet att det viktigaste är hur man ser ut och att jämföra sig med andra. Har man ingen fotokurva där man bor så funkar det med skyltfönster.

Här åker jag i mina Dressmanbrallor. Stretch. Raka armar och låsta armbågar. Ser mysko ut. Världens skönaste hoj annars sedan jag bytte styre till detta.
Gymnastikskor i syntetmocka gör att det inte blåser rakt igenom.
Corelljacka med skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen. Plastskena som skyddar ryggen. I alla fall gjorde den det på 90-talet. Sas det.
För dagen de korta sommarhandskarna. Jag åker alltid med handskar. Känns säkrare.

Nu är jag inte så tuff att jag kan åka med svarta flickbyxor med uppklippta knän. Det är nog för yngre män på sporthoj.

View attachment 467495
Ha ha ha "svarta flickbyxor med uppklippta knän"
Bästa idag, den ska sonen få levererat rätt i nyllet vid tillfälle :2cool
 
Ser ut som adidas Grand Court. För dig som vill testa lite innan du lägger ut en förmögenhet på utrustning.

image.jpeg
 
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)
Jag har krockat med min Mc föra året (Triumph Trophy SE 320kg) och då hade jag MC byxor från XL moto med höft och knäskydd. Hastighet ca 70/h, flög några meter och resten rullade jag på asvalten. I mitt fall kan jag säga att jag klarade mig mycket bra i nedre delen av kroppen och att byxor höll bra. Lycka till i beslutet.
 
Jag har krockat med min Mc föra året (Triumph Trophy SE 320kg) och då hade jag MC byxor från XL moto med höft och knäskydd. Hastighet ca 70/h, flög några meter och resten rullade jag på asvalten. I mitt fall kan jag säga att jag klarade mig mycket bra i nedre delen av kroppen och att byxor höll bra. Lycka till i beslutet.
Låter bra! Fick mina Course Oslo för ett slag sedan, och de känns helt OK! Har 32x34 till vardags och köpte samma storlek nu, och det blev perfekt. Sitter tight och känns "rätt". Nöjd för 519 kr!
Här sitter ju då kevlar-skiktet som ett extra lager innanför jeanstyget, så det blir ju lite tjockare än ett par vanliga jeans. Men när jag passerar någon välförsedd MC-affär ska jag testa ett par "single lager", för det verkar ju riktigt bra....
 
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)
Allt skydd är bättre än inget alls.
 
Låter bra! Fick mina Course Oslo för ett slag sedan, och de känns helt OK! Har 32x34 till vardags och köpte samma storlek nu, och det blev perfekt. Sitter tight och känns "rätt". Nöjd för 519 kr!
Här sitter ju då kevlar-skiktet som ett extra lager innanför jeanstyget, så det blir ju lite tjockare än ett par vanliga jeans. Men när jag passerar någon välförsedd MC-affär ska jag testa ett par "single lager", för det verkar ju riktigt bra....
Perfekt med dubbla lager när vinterkylan slår till. Har också mc-jeans med extra lager kevlar, slipper ha långkalingar under på vintern.
 
Lite mer information om testmodeller och olika typer av MC jeans i jämförelse med läder.
Visserligen bara test på enstaka byxor men man kanske inte skall gå "All in hallelujah" på Single layer än....? (21.00 för resultat)

Edit: för de otåliga!
1.Singel Jeans (med Kevlar-ish insytt i yttertyget): 2sek
2.Lined Jeans av traditionell typ (med separat Kevlar-ish tyg innanför byxan): 4,3 sek
3.Läder: 4,8sek

 
Last edited:
"Dragit som fan. Alltid tårar på insidan. Tittade man bakåt så öppnades visiret."
- :lol
Min första integralhjälm hittade jag ute på en åker vid sidan av vägen.
Den var 12 nummer för stor, bredare än mina axlar (tänk Spaceballs) o med den på vågade jag aldrig titta uppåt eller vrida på huvudet.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top