MC-jeans, är det ok?

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
John doe single layer finns i upp till 36” i olika färger och utföranden, men såg att det enbart var 32” eller 34” i midjan så där kan du välja vilken väg du vill ta angående pilsnern.
De är dock gjorda i ett stretch material så det är inte otänkbart att du klarar 32” utan ytterligare insatser.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har samma mått. På mig sitter PMJ helt perfekt. Vill dock minnas att de har något konstigt storlekssystem… ?
Samma här. Alltid problem med byxlängd, särskilt på mckläder där benen dras upp när jag sätter mig på hojen. De märken som kan erbjuda långa ben brukar jag hålla mig till. Tyvärr dåligt med det på jeans, särskilt att just få 36 längd på 32 eller 33 midja.

Jag är 186 cm och väger knappa 75 kg just nu. Så en fullt normal hälsosam kropp. Jag har också märkt att storlekarna har ökat. Jag köper mycket i medium, förr oftast i large, och med förr menar jag innan jag var fet vilket jag var under 10 år. Nu har jag samma kroppsform som när jag var 30.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Samma här. Alltid problem med byxlängd, särskilt på mckläder där benen dras upp när jag sätter mig på hojen. De märken som kan erbjuda långa ben brukar jag hålla mig till. Tyvärr dåligt med det på jeans, särskilt att just få 36 längd på 32 eller 33 midja.

Jag är 186 cm och väger knappa 75 kg just nu. Så en fullt normal hälsosam kropp. Jag har också märkt att storlekarna har ökat. Jag köper mycket i medium, förr oftast i large, och med förr menar jag innan jag var fet vilket jag var under 10 år. Nu har jag samma kroppsform som när jag var 30.
Alltså... du måste ha rätt långa ben som är 186 cm och tar 36 i ben! Jag är lika lång och klarar mig fint med 34...??)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den här tråden har för mig varit bildande. Sist jag personligen bekantade mig med jeans var för över 10 år sedan. Det var draggin med kevlarfrotté i rumpa och knä. De användes mycket, mycket sparsamt då man kände sig naken. Var van vid helställ.

Nu skulle jag nog kunna tänka mig ett par av högre klass att åka kortare resor med. Typ till jobbet där det är max 70-väg och det är sista kilometern.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ni vet att det viktigaste är hur man ser ut och att jämföra sig med andra. Har man ingen fotokurva där man bor så funkar det med skyltfönster.

Här åker jag i mina Dressmanbrallor. Stretch. Raka armar och låsta armbågar. Ser mysko ut. Världens skönaste hoj annars sedan jag bytte styre till detta.
Gymnastikskor i syntetmocka gör att det inte blåser rakt igenom.
Corelljacka med skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen. Plastskena som skyddar ryggen. I alla fall gjorde den det på 90-talet. Sas det.
För dagen de korta sommarhandskarna. Jag åker alltid med handskar. Känns säkrare.

Nu är jag inte så tuff att jag kan åka med svarta flickbyxor med uppklippta knän. Det är nog för yngre män på sporthoj.

image.jpeg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni vet att det viktigaste är hur man ser ut och att jämföra sig med andra. Har man ingen fotokurva där man bor så funkar det med skyltfönster.

Här åker jag i mina Dressmanbrallor. Stretch. Raka armar och låsta armbågar. Ser mysko ut. Världens skönaste hoj annars sedan jag bytte styre till detta.
Corelljacka med skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen. Plastskena som skyddar ryggen. I alla fall gjorde den det på 90-talet. Sas det.
För dagen de korta sommarhandskarna. Jag åker alltid med handskar. Känns säkrare.

Nu är jag inte så tuff att jag kan åka med svarta flickbyxor med uppklippta knän. Det är nog för yngre män på sporthoj.

View attachment 467495
Sådär såg jag ut också, på 80-talet när jag hade min Yamaha 750 Special.
I o f s Petroff-jacka utan skydd, det var ju en jacka för disco inte hoj och Mustang mc-stövlar, men skyddseffekten var nog samma.
Vita getskinnshandskar med nitar i handflatan skulle ta första smällen.
Tommy glasfiberintegral, men den var oftast hemma till förmån för Nolan jet-hjälm i ABS-plast.
Nu ska jag beställa ett Mass-ställ och blir det pengar över så blir det jeans enl denna tråden.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Sådär såg jag ut också, på 80-talet när jag hade min Yamaha 750 Special.
I o f s Petroff-jacka utan skydd, det var ju en jacka för disco inte hoj och Mustang mc-stövlar, men skyddseffekten var nog samma.
Vita getskinnshandskar med nitar i handflatan skulle ta första smällen.
Tommy glasfiberintegral, men den var oftast hemma till förmån för Nolan jet-hjälm i ABS-plast.
Nu ska jag beställa ett Mass-ställ och blir det pengar över så blir det jeans enl denna tråden.
Jag hade kompisar som åkte i sådan jacka och skinnjeans. Skön glipa i ryggen.
De vita handskarna med nitar i handflatan hade jag också. Racigt och vanligt förekommande i Bike.
Min första hjälm var en röd Nolan. Sedan blev det ju en Boeri Turbo. Omlackad för att matcha mitt blå-vit-gula skinnställ. Visiret stängdes med tryckknappar. Oftast fick man bara igen den ena. Dragit som fan. Alltid tårar på insidan. Tittade man bakåt så öppnades visiret. Hade någon annan plasthjälm efter den som hade betydligt bättre visir. Sedan köpte jag en Shoei. Ahhhh, så tyst och skön. Bytte den när skumgummit började smulas sönder.
Hade ett stövlar från Lindstrands. Bländvita och blå. Skyddade mot fartvinden i alla fall.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

View attachment 467495
Ha ha ha "svarta flickbyxor med uppklippta knän"
Bästa idag, den ska sonen få levererat rätt i nyllet vid tillfälle :2cool

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ser ut som adidas Grand Court. För dig som vill testa lite innan du lägger ut en förmögenhet på utrustning.

image.jpeg

Meman

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2022
Hoj
Triumph Trophy 2014
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)
Jag har krockat med min Mc föra året (Triumph Trophy SE 320kg) och då hade jag MC byxor från XL moto med höft och knäskydd. Hastighet ca 70/h, flög några meter och resten rullade jag på asvalten. I mitt fall kan jag säga att jag klarade mig mycket bra i nedre delen av kroppen och att byxor höll bra. Lycka till i beslutet.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har krockat med min Mc föra året (Triumph Trophy SE 320kg) och då hade jag MC byxor från XL moto med höft och knäskydd. Hastighet ca 70/h, flög några meter och resten rullade jag på asvalten. I mitt fall kan jag säga att jag klarade mig mycket bra i nedre delen av kroppen och att byxor höll bra. Lycka till i beslutet.
Låter bra! Fick mina Course Oslo för ett slag sedan, och de känns helt OK! Har 32x34 till vardags och köpte samma storlek nu, och det blev perfekt. Sitter tight och känns "rätt". Nöjd för 519 kr!
Här sitter ju då kevlar-skiktet som ett extra lager innanför jeanstyget, så det blir ju lite tjockare än ett par vanliga jeans. Men när jag passerar någon välförsedd MC-affär ska jag testa ett par "single lager", för det verkar ju riktigt bra....

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)
Allt skydd är bättre än inget alls.

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
Låter bra! Fick mina Course Oslo för ett slag sedan, och de känns helt OK! Har 32x34 till vardags och köpte samma storlek nu, och det blev perfekt. Sitter tight och känns "rätt". Nöjd för 519 kr!
Här sitter ju då kevlar-skiktet som ett extra lager innanför jeanstyget, så det blir ju lite tjockare än ett par vanliga jeans. Men när jag passerar någon välförsedd MC-affär ska jag testa ett par "single lager", för det verkar ju riktigt bra....
Perfekt med dubbla lager när vinterkylan slår till. Har också mc-jeans med extra lager kevlar, slipper ha långkalingar under på vintern.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Lite mer information om testmodeller och olika typer av MC jeans i jämförelse med läder.
Visserligen bara test på enstaka byxor men man kanske inte skall gå "All in hallelujah" på Single layer än....? (21.00 för resultat)

Edit: för de otåliga!
1.Singel Jeans (med Kevlar-ish insytt i yttertyget): 2sek
2.Lined Jeans av traditionell typ (med separat Kevlar-ish tyg innanför byxan): 4,3 sek
3.Läder: 4,8sek

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Dragit som fan. Alltid tårar på insidan. Tittade man bakåt så öppnades visiret."
- :lol
Min första integralhjälm hittade jag ute på en åker vid sidan av vägen.
Den var 12 nummer för stor, bredare än mina axlar (tänk Spaceballs) o med den på vågade jag aldrig titta uppåt eller vrida på huvudet.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS