Mc-körning idag verkar vara en sysselsättning för åldersgrupp 50+

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Har det alltid varit så? Om inte, vad har ändrats? Varför verkar återväxten vara så klen. Eller är det jag som missat alla tusentals ynglingar som far omkring på båge.

((Nota bene, detta inlägg antyder ingen som helst illvilja mot 50+ människor. )

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Hoj
Honda CB1000R
I mina trakter tycker jag mest jag ser ynglingar på var och varannan hoj. Men visst kommer de stora sjåken gubbar också i konvojer, lastade och förberedda (åtminstone okulärt) att resa planeten runt med sina stora packväskor. Är det någon särskild genre du tänker på eller är det i allmänhet?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ungarna fattar att motorcyklar i dess nuvarande form är förbjudna snart. Samt att slöa, tysta och tunga elhojar attraherar dem inte. Varför lägga 15 papp på ett körkort som du inte behöver inom kort liksom...
?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Det är ju dyrt att ha hoj. Jag hade en garagegranne för för drygt tio år sedan som fortfarande putsade sin lill-virago även om han fyllt åttio. Han berättade fantastiska historier om tiden då mc var ett billigt transportmedel. En jäkligt rolig gubbe, ställde man till det när man mekade så frågade han om man jobbat mycket med thinner?

Jag tycker nog att jag ser en del yngre förare på sporthoj. Men det är nog inte många som vid 20 kan köpa och försäkra en 1000-kubiks sportis.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är inte mer så att det är du som nu är 50+ och därmed är dina mc-körande vänner också i den åldern så att urvalsgruppen för dina observationer blir lite begränsad? ;)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad ska vi annars göra?
Vi har gott om pengar, griniga kärringar och utflugna ungar.
Du har ju i alla fall fostrat dottern att följa i dina spår :)

För 20 år sedan gick det som ung att köra en relativt sportig hoj, det är svårare idag och bilkulturen har växt från raggare till racing så vi tappar många dit. Att köra bana kräver dessutom att du är bulleringenjör och allmän grinighet har ökat. Jag tycker dock att motorsport i form av cross/enduro fortsätter växa. Jag köpte nästan en ny sporthoj av abstinens men över 3000 i månaden i försäkring ledde till en Husa 650 som kan gästspela på motardbanor. 89 sek i månad och en motorrenovering som kostar som ett oljebyte på en riskokare lockade mer. Det positiva är att den kan sonen övningsköra på utan att jag behöver oroa mig om han tappar den. Hans mål är en Scrambler så då är det väl inte mer än rätt att pappa köper en V4S...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dagens unga går i skolan så länge att de växer upp utan egna pengar och bor hemma även efter att de passerat 20. De är under föräldrarnas kontroll mycket längre nu och dessutom är det bekvämare att åka i 30 km/h i en Porsche Cayenne eller Audi A5 än på en tvåhjuling.
De som får en PW50 när de har lärt sig gå verkar kunna fortsätta med hobbyn i många fall.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Dyrt att ta kort, moppe är inte lite självklart för en 15-åring så man missar en inkörsport där. Och överlag, det är dyrt att ha MC. Speciellt när det inte är ett speciellt bra fordon året runt.

Och för att slå lite hejvilt. Många av de äldre hojåkarna är så extremt snusförnuftiga på sociala medier att det ibland framstår som en ganska tråkig hobby.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är nog flera skäl. Dels en sista chans att återuppleva sin ungdoms dagar, och bakom hjälmen syns inte alla rynkor och det grå skägget. Man kan tas för att vara yngre än man är. Många har gott om pengar, har kommit upp i karriären och betalt lånen samtidigt som man ärver sina föräldrar. Nåt ska man väl göra för pengarna? Båt eller motorcykel eller ny fru, då är mc det vettigaste alternativet. Efter 60 går många ned i arbetstid eller tar ut pension, då har man helt plötsligt mer fritid som ska spenderas.

Framförallt har mc-åkande blivit en hobby för välbärgade, oavsett ålder. Förr var det en billig hobby för ungdomar från arbetarklassen, idag kostar det pengar. Man köper inte bara en mc, man köper en livsstil eller en image. Man kan välja att köpa en glidare och bli "biker", eller ska man bli äventyrare på en offroad? Kanske raceputte på en streetfighter?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det var väl väldigt länge sedan MC var ett ekonomiskt transportsätt och det är inget man skaffar av rationella anledningar. Är man ung har man begränsat med pengar, tid, plats m.m. I dag så är ens möjligheter i princip obegränsade och det är mycket som strider om uppmärksamheten och ens peningar i den åldern.

Har det inte i någon utsträckning varit så här sedan åtminstone tidigt 90-tal?

Jag skaffade inte A-kort förrän jag med fast anställning och stabil inkomst hade tid och råd i övre 20-årsåldern. Inträdesbarriären i form av tid och pengar är ganska saftig. Utan MC-åkande föräldrar fanns det liksom inte i sinnevärlden att det var nåt man ens kunde göra. Typ som fallskärmshoppning - jag vet att det finns men ingen jag känner gör det.

Anledningen till att jag ens började fundera på det var att jag gillar att lära mig nya saker och MC-skoter är typ det mest ekonomiska pendlingssättet som finns. När man sedan började forska lite mer i det och fattade att man kunde få Ferrari-ax för en månadslön blev det intressant på riktigt.

Det blev aldrig någon pendlings-skoter och ju längre tiden gått har det blivit färre mil på gatan och fler på bana :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
MIn grabb skaffade körkortstillstånd men tog aldrig kortet, -jag är inte ledsen för det ( slipper oroa mig )
Själv tog jag kortet när jag gick på gymnasiet, för att skapa lite frihet från föräldrarna .
Jag har dock alltid gillat tvåhjulingar oavsett sort.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ynglingarna orkar inte genomföra saker längre. Man orkar inte ta ett körkort, lära sig kitesurfa, lära sig flyga, köpa båt. Det är saker jag tycker är kul med det är nästan bara gamla gubbar som håller på med dessa aktiviteter. Man orkar inte lära sig saker om det tar mer än en halv dag.

"Under 2019 godkändes 44,5% av alla körprov för B-körkort, en rekordlåg siffra enligt Olof Stenlund på Transportstyrelsen. Därför ändras nu reglerna kring körprovet för att det ska bli enklare för eleven att komma förberedd till provet."

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kan bara instämma med övriga, det är för dyrt för en ungdom med kort och sedan att kunna försäkra någon hoj som passar en ungdom, typ sporthoj. Kidsen sitter med näsan mot bildskärmen och spelar istället för att va ute och åka moped, mc, etc. och hänga med kompisarna ute som kanske var vanligare förr. Mina söner fick jag verkligen knuffa in i körskolan för att i alla fall ta B-körkort. Dom va inte supersugna. Själv kunde man knappt vänta att bli moppeålder, trimma, skaffa körkort osv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ynglingarna orkar inte genomföra saker längre. Man orkar inte ta ett körkort, lära sig kitesurfa, lära sig flyga, köpa båt. Det är saker jag tycker är kul med det är nästan bara gamla gubbar som håller på med dessa aktiviteter. Man orkar inte lära sig saker om det tar mer än en halv dag.

"Under 2019 godkändes 44,5% av alla körprov för B-körkort, en rekordlåg siffra enligt Olof Stenlund på Transportstyrelsen. Därför ändras nu reglerna kring körprovet för att det ska bli enklare för eleven att komma förberedd till provet."

Här tror jag att mycket bottnar i.

Det är fullt möjligt att ta körkort, köpa en beg 80-talshoj och beg utrustning och komma undan med 25 lakan för allt. Sedan har man ett ekonomiskt fortskaffningsmedel som drar 0,3 liter/mil, kostar typ 200/år i försäkring och är rolig att köra.

Men alla skall ha en supervärstingliterklubba direkt, betala 2000/mån i trafikförsäkring och skall ha värsta grejorna direkt.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Egentligen ganska bra att folk som gillar hojåka fortsätter långt upp i åldern.
Att sen inflödet av nya är begränsat, gör att medelåldern blir ganska hög.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Det är fullt möjligt att ta körkort, köpa en beg 80-talshoj och beg utrustning och komma undan med 25 lakan för allt. Sedan har man ett ekonomiskt fortskaffningsmedel som drar 0,3 liter/mil, kostar typ 200/år i försäkring och är rolig att köra.

Men alla skall ha en supervärstingliterklubba direkt, betala 2000/mån i trafikförsäkring och skall ha värsta grejorna direkt.

Jag tror att en stor del av svaret ligger någonstans i detta - den lättkränkta curlinggenerationen har slutligen växt upp och att införskaffa tjugo år gamla prylar med egenhändigt intjänade sommarjobbspengar finns inte längre på kartan.

Snöskoterbranschen har tagit precis samma riktning. Om den ensamstående mamman inte vill låna 200+ till prylar av senaste modell, då får det vara…

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Man vill inte äga nåt heller nuförtiden. Tex bil, inte så många som vill köpa en "gammal" bil idag, då kan man ju bli tvungen att ta ansvar för den och behöva reparera en massa. Det blir privatleasing istället, sprillans ny bil i 20-års åldern för att bara lämna in den om något inte funkar.

Det finns ju lite privatleasing även med mc, men jag tror det kommer att öka mycket. En billig standard 650 hoj tex som kostar kanske 80 lakan ny borde inte vara dyr i månadskostnad för leasing. Ett sådant alternativ skulle kunna locka lite fler unga till mc-branschen.

Raderad medlem 51742

Guest

Jag tror att en stor del av svaret ligger någonstans i detta - den lättkränkta curlinggenerationen har slutligen växt upp och att införskaffa tjugo år gamla prylar med egenhändigt intjänade sommarjobbspengar finns inte längre på kartan.

Snöskoterbranschen har tagit precis samma riktning. Om den ensamstående mamman inte vill låna 200+ till prylar av senaste modell, då får det vara…

Jag undrar om det kan vara så att sociala medier och en massa andra fenomen av vår tid har fuckat upp belöningssystemet hos folk. Man är van att få extremt snabb belöning/feedback efter att man gjort något. Skulle det då vara något som kräver tid och tålamod innan belöningen kommer ger man upp innan man ens börjat.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0