Mc-körning idag verkar vara en sysselsättning för åldersgrupp 50+

Jag tog mitt mc-kort som 16-åring och studie-bidraget man hade räckte och blev över till det. Fick ge ca 1100 kr inkl lektioner på körskola, lån av körskolans skinnställ, uppkörning, tillstånd och allt. Nej 1100 kr var inte mkt pengar på 80-talet heller. På den tiden var det dessutom så att tung mc sas ingick i körkortet så den dagen man fyllde 18 fick man köra vilken hoj som helst. Kommer ihåg att i varje T-klass fanns där en handfull som körde 125a och detsamma gällde för praktiska linjer som fordon/verkstad med mera.

Det var alltså jämförelsevis väldigt attraktivt att ta mc-kort när man var 16 förr och mkt riktigt såg man gott om 125or på vägarna. Året nedan är 1983 tror jag
View attachment 461654
Bara japcrap hela vägen! :3freak
 
Bara japcrap hela vägen! :3freak
Japp i stort sett bara det som gällde på den tiden. En o annan boxer-bmw kunde man se ibland och dom förarna betraktade man som gubbar nära pension trots att dom troligen var under 40 ibland. Ett fåtal Laverda och Ducati kunde man också se och de förarna ansågs vara udda.
 
Japp i stort sett bara det som gällde på den tiden. En o annan boxer-bmw kunde man se ibland och dom förarna betraktade man som gubbar nära pension trots att dom troligen var under 40 ibland. Ett fåtal Laverda och Ducati kunde man också se och de förarna ansågs vara udda.

Och skillnaden mot nutid är vilken? :crash
 
Jag tog mitt mc-kort som 16-åring och studie-bidraget man hade räckte och blev över till det. Fick ge ca 1100 kr inkl lektioner på körskola, lån av körskolans skinnställ, uppkörning, tillstånd och allt. Nej 1100 kr var inte mkt pengar på 80-talet heller. På den tiden var det dessutom så att tung mc sas ingick i körkortet så den dagen man fyllde 18 fick man köra vilken hoj som helst. Kommer ihåg att i varje T-klass fanns där en handfull som körde 125a och detsamma gällde för praktiska linjer som fordon/verkstad med mera.

Det var alltså jämförelsevis väldigt attraktivt att ta mc-kort när man var 16 förr och mkt riktigt såg man gott om 125or på vägarna. Året nedan är 1983 tror jag
View attachment 461654
När jag började åka på träffar i början på 80-talet jag upplevde inte att det var ovanligt med äldre hojar. Min Daytona är inte tonåring längre så en 15 - 20 år gammal hoj 1982 var en 60-talare. Det fanns inga Brattskramlerbobbers eftersom det inte var etiketter på samma vis. Vi körde motorcykel. En del förlängde gaffeln, andra hängde på packväskor men vi kunde ändå umgås...
 
Däremot marknadsfördes sådant som effekt, antal cylindrar, körglädje, 0-100, toppfart osv hårt då, av alla. Varenda motorjournalist pratade om körglädje vid biltester. Numera pratas det bara om förnuftiga värden. Man får gräva djupt i broschyren för att hitta något om motorn tex.
Detta håller jag helt med dig om. Tyvärr upplever jag att det smugit sig in bland motorcyklar med. När man läser specifikationer om moderna sporthojar är det ofta som effekt och andra prestandavärden inte längre står utskrivna.

Måste tyvärr också säga att SMC-tidningen mc-folket känns väldigt tillrättalagd. Ser man en sporthoj eller supermotard är det troligtvis en bild från SMC:s bankörning eller reklam. Jämför man med pistolskyttetidningen jag får hem som klubbmedlem, så framstår MC-folket som en skrämd tidning, där man är rädd för att riktigt visa kärnan av vad man brinner för. Istället är det glidare, goretex och moral. Det hade kanske varit helrätt om mc-kortet var praktiskt, billigt och folkligt. Nu ser det mest ut som man är rädd för att trampa någon någon icke-körande, mc-ointresserad på tårna.

Men en sak… sportiga chassin och motorer på 90-talet? Nej inte! :) På 90-talet var motorer gärna stora och törstiga, men inte sportiga. V8:an i min Mercedes från -94 är ett typexempel. 4,2 liter, 278 hk och 450 Nm, alltså ungefär samma effekt som en tvåliters dieselturbo i en vanlig standardbil. 90-tals bilarna var gungiga och inställda på komfort, även prestandabilar. De senaste 20 åren är det fanemig stenhårda sportchassin med för stora hjul på varenda biljävel. :lol

För mig är sportigheten inte så tätt kopplad till effekt. En turistbuss kommer aldrig bli sportig, trots att den har en turbodiesel på flera hundra häst. Å andra sidan är gamla Honda CBR250R definitivt sportig med sina ~40hp.

Att ditt autobahnlok tillverkat för feta tyskar är gungigt tror jag absolut på. Däremot kommer du få det svårt att övertyga mig om att ingen av de nedanstående 90-talsbilarna är sportiga i chassi eller motor...

Audi S2
Audi RS2
Audi TT Quattro
BMW M3 E36
BMW M5 E39
BMW 850csi
Dodge Viper
Fiat Coupé
Ford Escort RS Cosworth
Honda Civic Type R EK9
Honda S2000
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II
Mazda MX5
Mazda RX7 FD
MG F
Mitsubishi 3000GT
Mitsubishi EVO VI
Nissan 200SX S14
Nissan 300ZX
Nissan GTR r33 & r34
Porsche Boxter
Saab 9-3 Viggen
Subaru Impreza 22B
Toyota Celica GT4
Toyota MR2
Toyota Supra Mk4
Volvo T-5R

Tog med varierande prisnivå, för superdyra extrembilar har det alltid byggts. Det måste väl finnas några bilar där som du hade velat ta en sväng runt en bana eller slingrig landsväg?

För min del råder det ingen tvekan om att det finns både bra chassin och kul motorer att hitta i ovanstående. Jag menar titta bara på motoralternativen; rad-4/5/6, boxter-4/6, wankel, v10, v12. Högvarviga sugmotorer med vtec, turbo, twinturbo.

Jämför mot idag, wankeln är borta, de högvarviga vtec-motorerna är borta, Toyota kan inte ens tillverka en egen rak sexa. Den manuella växellådan är på väg bort från sportbilar. Vikten och storleken på bilar fortsätter att växa. Det har nått en skrattretande nivå där CVT-lådor agerar som flerväxlade lådor och stereon spelar motorljud i högtalarna. I bästa fall mixtrar ECUn med tändning och bränsleblandning för att göra "tuffa" ljud.
 
Last edited:
Detta håller jag helt med dig om. Tyvärr upplever jag att det smugit sig in bland motorcyklar med. När man läser specifikationer om moderna sporthojar är det ofta som effekt och andra prestandavärden inte längre står utskrivna.

Måste tyvärr också säga att SMC-tidningen mc-folket känns väldigt tillrättalagd. Ser man en sporthoj eller supermotard är det troligtvis en bild från SMC:s bankörning eller reklam. Jämför man med pistolskyttetidningen jag får hem som klubbmedlem, så framstår MC-folket som en skrämd tidning, där man är rädd för att riktigt visa kärnan av vad man brinner för. Istället är det glidare, goretex och moral. Det hade kanske varit helrätt om mc-kortet var praktiskt, billigt och folkligt. Nu ser det mest ut som man är rädd för att trampa någon någon icke-körande, mc-ointresserad på tårna.



För mig är sportigheten inte så tätt kopplad till effekt. En turistbuss kommer aldrig bli sportig, trots att den har en turbodiesel på flera hundra häst. Å andra sidan är gamla Honda CBR250R definitivt sportig med sina ~40hp.

Att ditt autobahnlok tillverkat för feta tyskar är gungigt tror jag absolut på. Däremot kommer du få det svårt att övertyga mig om att ingen av de nedanstående 90-talsbilarna är sportiga i chassi eller motor...

Audi S2
Audi RS2
Audi TT Quattro
BMW M3 E36
BMW M5 E39
BMW 850csi
Dodge Viper
Fiat Coupé
Ford Escort RS Cosworth
Honda Civic Type R EK9
Honda S2000
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II
Mazda MX5
Mazda RX7 FD
MG F
Mitsubishi 3000GT
Mitsubishi EVO VI
Nissan 200SX S14
Nissan 300ZX
Nissan GTR r33 & r34
Porsche Boxter
Saab 9-3 Viggen
Subaru Impreza 22B
Toyota Celica GT4
Toyota MR2
Toyota Supra Mk4
Volvo T-5R

Tog med varierande prisnivå, för superdyra extrembilar har det alltid byggts. Det måste väl finnas några bilar där som du hade velat ta en sväng runt en bana eller slingrig landsväg?

För min del råder det ingen tvekan om att det finns både bra chassin och kul motorer att hitta i ovanstående. Jag menar titta bara på motoralternativen; rad-4/5/6, boxter-4/6, wankel, v10, v12. Högvarviga sugmotorer med vtec, turbo, twinturbo.

Jämför mot idag, wankeln är borta, de högvarviga vtec-motorerna är borta, Toyota kan inte ens tillverka en egen rak sexa. Den manuella växellådan är på väg bort från sportbilar. Vikten och storleken på bilar fortsätter att växa. Det har nått en skrattretande nivå där CVT-lådor agerar som flerväxlade lådor och stereon spelar motorljud i högtalarna. I bästa fall mixtrar ECUn med tändning och bränsleblandning för att göra "tuffa" ljud.
Jag är med dig ?

Men det jag menar lite tillspetsat är att E36 M3:an förmodligen hade ett snällare chassi än en ny treserie med dieselsnurra och ”MSport paket”. Bilarna HAR fått för stora hjul och för hårda chassin, alltså vanliga bilar.

Men som sagt jag är helt med dig - variation och fina chassin är det ont om. Körglädje sitter inte i hk enbart.

Det är skillnad på hk och hk också, som en del fått erfara vid rödljusen när jag suttit i ”mitt autobahnlok för feta tyskar”. Jag har ju mina 450 Nm i princip direkt och måste inte vänta på saker. ?
 
1. Boende - Har ju ökat lite i pris eller?
2. Praktiskt - Värt att köra 4 mån om året? På med ställ varje gång? Kan inte handla etc etc.

Dessa två faktorer leder till vad jag har sett i mitt område att unga familjer bara har råd att köpa hus ute på landet. Och eftersom man vill dricka sin sofiero till kvällens fläskfilé & pommes så köper man en mopedbil/a-traktor till ungen så den sköter sig själv året om.
 
För en gångs skull säger väl sifforna faktiskt allt: 88% av alla hojägare är män. 9% är kvinnor. Resterande 3% är juridiska ägare. 9%...!? Vaffan, det är väl siffror som bilsidan redovisade på 1950-talet, ungefär? Sedan dess, och särskilt de sista 30 åren, är det väl just kvinnor som stått för hela ökningen av antalet bilar i trafik.
Och visst - mc är sedan Slaget vid Stångebro en nästan löjligt grabbig sysselsättning. Mycket ADHD, prestanda, k*kmätning och pojkrumsromantik. Inget underligt alls att kvinnor knappast känner sig överdrivet bekväma i den miljön. Och det är så klart ett fullskaligt haveri att ingen, absolut ingen, lyckats ta fram ett mc-koncept mer lämpat för kvinnor. Jämför gärna med mopedförsäljningen som tycks ha en helt annan könsfördelning...
 
Och skillnaden mot nutid är vilken? :crash

Det är fan inget fel på mig! :Rockbanan:1pajas

Så länge jag får min medicin...:ätapiller

-----

Många bra analyser f.ö.
Själv ska jag ta årets första tur nu ikväll faktiskt. Har fan inte hunnit innan :confused:
Jobbar för mycket och det är alltid massa skit som plockar på ens fritid personligen. Men inte ger jag upp inte! Ser MC-intresset som gående och kommande trots att jag är 40 och frivilligt barnfri. Kidzen av idag orkar inte, det är min allmänna uppfattning.
Nu ska duccen rastas! :hojsmilie
 
För en gångs skull säger väl sifforna faktiskt allt: 88% av alla hojägare är män. 9% är kvinnor. Resterande 3% är juridiska ägare. 9%...!? Vaffan, det är väl siffror som bilsidan redovisade på 1950-talet, ungefär? Sedan dess, och särskilt de sista 30 åren, är det väl just kvinnor som stått för hela ökningen av antalet bilar i trafik.
Och visst - mc är sedan Slaget vid Stångebro en nästan löjligt grabbig sysselsättning. Mycket ADHD, prestanda, k*kmätning och pojkrumsromantik. Inget underligt alls att kvinnor knappast känner sig överdrivet bekväma i den miljön. Och det är så klart ett fullskaligt haveri att ingen, absolut ingen, lyckats ta fram ett mc-koncept mer lämpat för kvinnor. Jämför gärna med mopedförsäljningen som tycks ha en helt annan könsfördelning...

Vilken hojmiljö vistas du i egentligen?
 
Detta håller jag helt med dig om. Tyvärr upplever jag att det smugit sig in bland motorcyklar med. När man läser specifikationer om moderna sporthojar är det ofta som effekt och andra prestandavärden inte längre står utskrivna.

Måste tyvärr också säga att SMC-tidningen mc-folket känns väldigt tillrättalagd. Ser man en sporthoj eller supermotard är det troligtvis en bild från SMC:s bankörning eller reklam. Jämför man med pistolskyttetidningen jag får hem som klubbmedlem, så framstår MC-folket som en skrämd tidning, där man är rädd för att riktigt visa kärnan av vad man brinner för. Istället är det glidare, goretex och moral. Det hade kanske varit helrätt om mc-kortet var praktiskt, billigt och folkligt. Nu ser det mest ut som man är rädd för att trampa någon någon icke-körande, mc-ointresserad på tårna.
MC-Folket känns som en tidning som måste vara förnuftig ja.

Står mycket nyttigt i den men just hojtesterna är ju mest fokus på bruksvärde och "Det finns x hk i denna och det är mer än tillräckligt". Oavsett om det är en fullstor HD med 50hk eller en 125cc med 5hk..
 
För en gångs skull säger väl sifforna faktiskt allt: 88% av alla hojägare är män. 9% är kvinnor. Resterande 3% är juridiska ägare. 9%...!? Vaffan, det är väl siffror som bilsidan redovisade på 1950-talet, ungefär? Sedan dess, och särskilt de sista 30 åren, är det väl just kvinnor som stått för hela ökningen av antalet bilar i trafik.
Och visst - mc är sedan Slaget vid Stångebro en nästan löjligt grabbig sysselsättning. Mycket ADHD, prestanda, k*kmätning och pojkrumsromantik. Inget underligt alls att kvinnor knappast känner sig överdrivet bekväma i den miljön. Och det är så klart ett fullskaligt haveri att ingen, absolut ingen, lyckats ta fram ett mc-koncept mer lämpat för kvinnor. Jämför gärna med mopedförsäljningen som tycks ha en helt annan könsfördelning...
Visst för att man ser enstaka självmordspiloter ute på färd. Men de mc-förare jag stött på längs vägen, genom forumet, bland vänner och kollegor och på SMC knix & bankörning har absolut inte känts så.

Istället har jag upplevt leenden, körglädje och att det är strunt samma vad man kör, så länge man kör. Däremot. tar jag mig en tripp genom 10-15 år gamla inlägg på sporthoj ser jag mer av det som du beskriver. Samtidigt såg det ut att vara större andel kvinnor här på den tiden(?)

Jag kan tänka mig att 45-moppen stulit en del av potentiella mc-kvinnor. Framförallt de som fullständigt struntar i prestanda, mätning av kroppsdelar och dylikt. Moppen är billig, enkel, praktisk. Inte samma stigman kring livsfara, oväsen och testo-fordon. Det anses helt okej att köra runt utan skinnställ. Inga problem att få ner fötterna i backen om man är kort. Inga problem att förvara en extrahjälm eller ett rejält lås. Hastigheten duger utmärkt för att transportera dig genom stan eller kortare sträckor längs landsväg.
Steget till att ta A*-kort för att få köra en större och snabbare scooter (eller annat praktisk hoj) känns ganska stort i både tid och pengar.
Hade varit intressant att se hur könsfördelningen ser ut på 45-moppar.

Sen ska vi inte glömma att en större andel av kvinnorna misslyckas med A-kortet. Vad det beror på är en annan diskussion, men det är garanterat en liten del av svaret till könsfördelningen.
 
Sen ska vi inte glömma att en större andel av kvinnorna misslyckas med A-kortet. Vad det beror på är en annan diskussion, men det är garanterat en liten del av svaret till könsfördelningen.

Jo, det var bl a det jag menade med att ingen ännu lyft ett finger för att ta fram ett mc-koncept mer lämpat för kvinnor.

Varför tillåts inte uppkörning med automatväxlad mc (eller ens DCT?) när det går bra för bilar? Varför finns minimiviktregeln? Varför är det så omöjligt att få köra 125-kubikare på b-kort, när det är fritt fram för åbäken som trikes och MP3? Små skitgrejer, som knappast skulle äventyra trafiksäkerheten, men som - i mina amatörvetenskapliga ögon - nog skulle ge en vettigare balans mellan antalet bilar och antalet mc på våra vägar...

Fast man ska kanske tolka det så att den trafikvårdande myndigheten sitter med armarna i kors, toknöjda med att få bort oss tvåhjulingar från vägnätet?
 
Har inte läst allt men jobbar ju för SMC och lyssnar in på en del. Min åsikt är problemet är mycket är hos konsulterna på Trafikverket lyssnar på. Som verkar vara gamla stofiler som tyckte det var bättre förr. Det ska vara säkerhetsbälte, silvertejp och allt. Ingen ska få köra för fort, allt är livsfarligt. Ingen ska få ens ramla och få ett blåmärke, för att lära sig själv. Utan allt ska stå i en bok eller vara en lagparagraf.

Självklart ska vi mana för så få döda som möjligt. Men vi gör det till bekostnad på att ingen ens kommer tyckte det är värt det längre ta MC-kort.

Se bara på att nu ska alla som vill köra vattenskoter, ta körkort. Mitt intresse att prova på gick från måttligt till noll.

Tänk er en som ser en MC och tänker "fan van coolt, en sådan vill jag en dag äga och köra".... som sedan ser vad som krävs i tid, ork, pengar och att mala sig igenom byråkratin... Undrar hur många som lagt ner sin dröm efter det...

Sedan trafikverketet och andra myndigheter, slår ju i dom sista spikarna i kistan när man gör allt extremt dyrt att därefter äga.

Negativt värre. sorry :)
 
Jag tog inte kort när jag var 16 pga veto från halva föräldraenheten efter att en kusin parkerade sin 125a våldsamt. Sen började jag dyka (och hålla på med hockey och gudvetvad) så det blev inte något av det förrän för 6 år sedan när dykningen tog slut. Nu är jag iofs inte 50 än men idag är det inte svinbilligt att ta kort vilket antagligen är en faktor. I samma andetag så kostar en moppebil 150k så pengarna är nog inte problemet, snarare att föräldrar tycker att moppebil är mycket säkrare än en 125a.
(sen kanske det är en del med praktiskt med tak och jobbigt att ta kort för ungdomarna)
/R
 
Har inte läst allt men jobbar ju för SMC och lyssnar in på en del. Min åsikt är problemet är mycket är hos konsulterna på Trafikverket lyssnar på. Som verkar vara gamla stofiler som tyckte det var bättre förr. Det ska vara säkerhetsbälte, silvertejp och allt. Ingen ska få köra för fort, allt är livsfarligt. Ingen ska få ens ramla och få ett blåmärke, för att lära sig själv. Utan allt ska stå i en bok eller vara en lagparagraf.

Självklart ska vi mana för så få döda som möjligt. Men vi gör det till bekostnad på att ingen ens kommer tyckte det är värt det längre ta MC-kort.

Se bara på att nu ska alla som vill köra vattenskoter, ta körkort. Mitt intresse att prova på gick från måttligt till noll.

Tänk er en som ser en MC och tänker "fan van coolt, en sådan vill jag en dag äga och köra".... som sedan ser vad som krävs i tid, ork, pengar och att mala sig igenom byråkratin... Undrar hur många som lagt ner sin dröm efter det...

Sedan trafikverketet och andra myndigheter, slår ju i dom sista spikarna i kistan när man gör allt extremt dyrt att därefter äga.

Negativt värre. sorry :)

Jo, men är inte detta så typiskt Sverige?!

Allt ska lindas in i någon sorts blöt, grå, trist, socialistisk jävla filt. Kan man skada sig ska det förbjudas, går det inte idiotskattas ska det bort osv osv.
Tunga regelverk och kostnader tas fram av samma grå myndigheter styrda av 60-åriga oskulder med folksam-försäkringar och allt blir så dyrt och krångligt att folk bara ger upp, lägger sig i en slags uppgiven fosterställning framför "Sommar med Ernst" för att få lite glimtar av hur mysig illusion som byggs upp av folkhemssverige. Samtidigt som man smuttar på sin överskattade Pripps Blå och tänker tyst mantrat "Löfvén är bra, hyvens man det där..."?

Slut på rant... :)
 
Ligger nog något i det.

Att man lyckades döda 125;an har dessutom en mycket stor del i den nuvarande situationen.

Vare sig man gick vidare till "tung MC" på 18-årsdagen eller ej, så var man ändå innerst inne knutte, motorcyklist eller vad man vill kalla det. Man hade erfarenheten, köldskadorna och känslan för MC kvar efteråt. Man kunde relatera till den dubbelvikta figuren som kämpade i hällregnet bredvid, man rullade ner fönstret någon decimeter och lyssnade när man skulle ut i en skymd korsning och man hade åtminstone vett på att aldrig aldrig aldrig skämma ut sig själv med ett "jag trodde det var en moped..."

Närheten till motorcykeln försvann när 125an dukade under.
Den man kommer att bli som vuxen skapas i stor utsträckning under de viktiga tonår som ungefär sammanfaller med 125a-tiden. Ja, eller drömmandet inför MC-ägandet. Jag var motorcyklist åratal innan jag ens fick moppe!
Man slukade alla MC-tidningar som fanns, och när utgivningstakten på de svenska inte räckte till så tog man spårvagnen in till tidningskiosken på Kungsportsplatsen som hade ALLT från all världens hörn.
Cycle, MotorCycle, Motocross Action - just MXA hade de absolut ballaste bilderna, men till och med en valpig fjortonåring kunde ana att den skrivna texten var lite... ...grund?
Det var massor av interna referenser som gick över huvudet på en grabb over here, och det hade nog varit bra att veta vem som trängde vem förra året på Anaheim för att...

Ja ja - ni ser? Jag blev motorcyklist tidigt - långt innan jag köpte min första MC.
125an formade mig ytterligare, och jag kommer fortsätta vara motorcyklist så länge det bara går.

Andra kanske inte är lika hårdkärniga, men även om man inte fortsätter vidare med "tung" hoj på 18-årsdagen med sitt A-kort så finns bokstaven där den dagen man ändrar sig. Eller livsförhållandena.

Hursomhelst - man kan fråga sig om myndigheterna lyckades "lura döden" med allt trixande kring körkortsåldrar, behörigheter, trappvis tillgång och effektbegränsning av 125an...

...eller om dom bara lyckades lura oss.
De kanske lurar döden för några men desto fler har de lurat på livet...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top