Kan det vara att den höga körkortsåldern gör att tiden för styrlappen infaller samtidigt som kvinnan blir dräktig.
Många yngre har kanske inte riktigt ekonomi/tid att dra igång ett sånt projekt med familj, körkort och mc.
Förut kunde man ta styrlappen och köra ett par år, sälja bågen under tiden kottarna är små och sen enkelt återkomma med att bara köpa en hoj.
Ligger nog något i det.
Att man lyckades döda 125;an har dessutom en mycket stor del i den nuvarande situationen.
Vare sig man gick vidare till "tung MC" på 18-årsdagen eller ej, så var man ändå innerst inne knutte, motorcyklist eller vad man vill kalla det. Man hade erfarenheten, köldskadorna och
känslan för MC kvar efteråt. Man kunde relatera till den dubbelvikta figuren som kämpade i hällregnet bredvid, man rullade ner fönstret någon decimeter och
lyssnade när man skulle ut i en skymd korsning och man hade åtminstone vett på att aldrig aldrig aldrig skämma ut sig själv med ett "jag trodde det var en moped..."
Närheten till motorcykeln försvann när 125an dukade under.
Den man kommer att bli som vuxen skapas i stor utsträckning under de viktiga tonår som ungefär sammanfaller med 125a-tiden. Ja, eller drömmandet inför MC-ägandet. Jag var motorcyklist åratal innan jag ens fick moppe!
Man slukade alla MC-tidningar som fanns, och när utgivningstakten på de svenska inte räckte till så tog man spårvagnen in till tidningskiosken på Kungsportsplatsen som hade ALLT från all världens hörn.
Cycle, MotorCycle, Motocross Action - just MXA hade de absolut ballaste bilderna, men till och med en valpig fjortonåring kunde ana att den skrivna texten var lite... ...grund?
Det var massor av interna referenser som gick över huvudet på en grabb over here, och det hade nog varit bra att veta vem som trängde vem förra året på Anaheim för att...
Ja ja - ni ser? Jag blev motorcyklist tidigt - långt innan jag köpte min första MC.
125an formade mig ytterligare, och jag kommer fortsätta vara motorcyklist så länge det bara går.
Andra kanske inte är lika hårdkärniga, men även om man inte fortsätter vidare med "tung" hoj på 18-årsdagen med sitt A-kort så finns bokstaven där den dagen man ändrar sig. Eller livsförhållandena.
Hursomhelst - man kan fråga sig om myndigheterna lyckades "lura döden" med allt trixande kring körkortsåldrar, behörigheter, trappvis tillgång och effektbegränsning av 125an...
...eller om dom bara lyckades lura oss.