Mc-körning idag verkar vara en sysselsättning för åldersgrupp 50+

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Kan det vara att den höga körkortsåldern gör att tiden för styrlappen infaller samtidigt som kvinnan blir dräktig.
Många yngre har kanske inte riktigt ekonomi/tid att dra igång ett sånt projekt med familj, körkort och mc.

Förut kunde man ta styrlappen och köra ett par år, sälja bågen under tiden kottarna är små och sen enkelt återkomma med att bara köpa en hoj.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man vill inte äga nåt heller nuförtiden. Tex bil, inte så många som vill köpa en "gammal" bil idag, då kan man ju bli tvungen att ta ansvar för den och behöva reparera en massa. Det blir privatleasing istället, sprillans ny bil i 20-års åldern för att bara lämna in den om något inte funkar.

Det finns ju lite privatleasing även med mc, men jag tror det kommer att öka mycket. En billig standard 650 hoj tex som kostar kanske 80 lakan ny borde inte vara dyr i månadskostnad för leasing. Ett sådant alternativ skulle kunna locka lite fler unga till mc-branschen.
Privatleasing på mc är det absolut vanligaste i Storbritannien, med tanke på hur det ser ut på bilfronten i Sverige blir det nog samma med mc också. Det kan ju öppna upp för yngre som inte vill äga något utan leva hela livet på hyra. För ordet leasing bör egentligen inte finnas, vi har ordet hyra, eller kanske långtidshyra.

Men jag kan ju skita i hur andra betalar för sig, blir det fler på hoj så är ingen gladare än jag!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Mon garagegranne, en kille mellan 25 och 30 skulle jag tippa, leasar en z900. Han säger att han inte skulle ha råd med försäkring om han ägde hojen själv.

Råd och råd? Man får prioritera och kanske spara litet deg. Men det är bara griniga åsikter från en som alltid ägt sina (dyra) hojar och bilar länge med tillhörande kring kostnader.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan det vara att den höga körkortsåldern gör att tiden för styrlappen infaller samtidigt som kvinnan blir dräktig.
Många yngre har kanske inte riktigt ekonomi/tid att dra igång ett sånt projekt med familj, körkort och mc.

Förut kunde man ta styrlappen och köra ett par år, sälja bågen under tiden kottarna är små och sen enkelt återkomma med att bara köpa en hoj.

Ligger nog något i det.

Att man lyckades döda 125;an har dessutom en mycket stor del i den nuvarande situationen.

Vare sig man gick vidare till "tung MC" på 18-årsdagen eller ej, så var man ändå innerst inne knutte, motorcyklist eller vad man vill kalla det. Man hade erfarenheten, köldskadorna och känslan för MC kvar efteråt. Man kunde relatera till den dubbelvikta figuren som kämpade i hällregnet bredvid, man rullade ner fönstret någon decimeter och lyssnade när man skulle ut i en skymd korsning och man hade åtminstone vett på att aldrig aldrig aldrig skämma ut sig själv med ett "jag trodde det var en moped..."

Närheten till motorcykeln försvann när 125an dukade under.
Den man kommer att bli som vuxen skapas i stor utsträckning under de viktiga tonår som ungefär sammanfaller med 125a-tiden. Ja, eller drömmandet inför MC-ägandet. Jag var motorcyklist åratal innan jag ens fick moppe!
Man slukade alla MC-tidningar som fanns, och när utgivningstakten på de svenska inte räckte till så tog man spårvagnen in till tidningskiosken på Kungsportsplatsen som hade ALLT från all världens hörn.
Cycle, MotorCycle, Motocross Action - just MXA hade de absolut ballaste bilderna, men till och med en valpig fjortonåring kunde ana att den skrivna texten var lite... ...grund?
Det var massor av interna referenser som gick över huvudet på en grabb over here, och det hade nog varit bra att veta vem som trängde vem förra året på Anaheim för att...

Ja ja - ni ser? Jag blev motorcyklist tidigt - långt innan jag köpte min första MC.
125an formade mig ytterligare, och jag kommer fortsätta vara motorcyklist så länge det bara går.

Andra kanske inte är lika hårdkärniga, men även om man inte fortsätter vidare med "tung" hoj på 18-årsdagen med sitt A-kort så finns bokstaven där den dagen man ändrar sig. Eller livsförhållandena.

Hursomhelst - man kan fråga sig om myndigheterna lyckades "lura döden" med allt trixande kring körkortsåldrar, behörigheter, trappvis tillgång och effektbegränsning av 125an...

...eller om dom bara lyckades lura oss.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Där jag bor är det lite van nuys boulevard. Här gäller det å visa fina mc å bilar.
Själv fattar jag inte poängen ?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
unga ska nytt... dom vill inte åka på en R1 från 2004, vilket dom oftast inta har råd med

träffade en förra veckan som bor i malmö, kör en ny s100rr & betalar 5300:- i MÅNADEN
4 ggr så mycket som min R1 2016 kan jag tillägga,.. men visst, ett år till & jag e själv en 50 årig gubbe
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag var 15 så var det moppe som gällde redan där föddes mitt mc intresse.

Idag kör 15 åringar runt i V70-XC70/ navara som är traktor reggade. Så redan där förloras mc generationen svårt att motivera en bortskämd snorvalp att sätta sig på en moppe/motorcykel i regn/snöslask klockan 06:00 på en lördag morgon och åka och jobba extra som jag gjorde.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag undrar om det kan vara så att sociala medier och en massa andra fenomen av vår tid har fuckat upp belöningssystemet hos folk. Man är van att få extremt snabb belöning/feedback efter att man gjort något. Skulle det då vara något som kräver tid och tålamod innan belöningen kommer ger man upp innan man ens börjat.
Ja, kan man inte lära sig köra hoj på tik-tok så går det "fet bort".
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Här (Huddinge i Sthlm) är det en blandning av a-traktorer, moppebilar och moppar. Skapligt stora skockar med moppeungdom kör runt runt i garaget under coop så, jag vet inte om moppen har fått en liten renässans
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ytan är allt! Åtminstone där jag bor. De få som har mc är antingen gamla, eller behöver plussa på skrytfaktorn på gatan (oftast båda). I garaget hos oss står en fin Ducati Monster av senare snitt. Aldrig sett eller hört den köras. Grannen på andra sidan gatan har en Z1000 som är jätteblingad, kör väl nån gång i veckan juni - augusti, sen är den borta för säsongen.

Jag vet jag vet, folk har annat för sig och vad som gör mig fundersam gör någon annan lycklig - gott så. Men jag förvånas fortfarande över att i princip alla jag möter förvånas av att jag kör hoj. I regnet. På ”vintern” (Malmö). Osv osv… till och med på varma fina sommardagar har jag hört ”är det inte för varmt att köra idag?”.

Är det inte flång nytt och bekvämt, då är intresset lågt.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Av olika skäl som redan nämnts i tråden är visserligen känslan att den typiska motorcyklisten numera sällan återfinns i de yngre ålderskategorierna, men samtidigt; hojar som MT-07 och ER-6 har ju ändå sålts i mängder under hur många år som helst och inte brukar det vara några 50+ som köper och kör dessa?
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Lika många tar körkort nu som för 20 år sedan
 

Bifogat

  • Screenshot_20210617-130955~2.jpg
    Screenshot_20210617-130955~2.jpg
    136.3 KB · Visningar: 38

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Det är väl av bekvämlighetsskäl och pengar. Jag är strax över 30 och tar nu kortet efter många år där jag inte kunnat bestämma mig.

Bekvämlighetsskäl: Även bilar för 30.000kr har idag full klimatanläggning och är sköna att pendla med.

Pengar: Att köpa en hoj man VILL ha kostar väldigt mycket pengar eller så är det försäkringen som kostar väldigt mycket pengar. Jag kompromissade och köpte en MT09 2015, jag får betala 800kr i månaden i en storstad i helförsäkring året runt (så ingen möjlighet att ställa av på vinter). Skulle det vara en R1a så får jag leta <2004 för att komma ner i den summan, direkt "ram-air"-modellerna kommer fram så sticker försäkring upp till det dubbla. Att teckna månadsvis under säsong ska vi inte ens prata om.

Jag tittade även runt på billigare motorcyklar men resonerade helt enkelt att motorcykel är ett nöjesfordon för mig med en helt ok bil och då tänker jag inte köpa något jag inte vill ha. Då avstår jag hellre.

Det var likadant när jag köpte cross. Jag lägger hellre lite extra pengar så jag slipper skruva mer än nödvändigt.

En annan faktor som var och än är: Ingen polare kör hoj. Det är mest någon arbetskamrat eller bekant och då är det tufft att motivera tiden och kostnaden, man hoppar inte ut på hojen för att ligga och fjutta i 50km/h, så jävla roligt är det inte i mina ögon.

Det verkar mest vara äldre som tycker det är "underbart" att puttra runt och känna sig fria. Nu är jag egentligen väldigt rationell, men jag hymlar inte med om att jag köper hoj för att gasa på sträckor där det går att göra så med låg risk.

Edit: Att köpa billiga fordon, särskilt "roliga modeller" är oftast synonymt med problem. Skrev med en lågprisad 600 Ninja, typ 2004 eller något med 2500mil. Ägaren hade såklart ingen aning om ventilerna var kollade vid 2400mil vilket betyder att den inte är gjord och han hade inte ägt den så "många mil" vilket betyder att förra ägaren sålde hojen innan servicen var gjord för att spara pengar. Jag kan garantera att nästa ägaren tänker exakt likadant och kör några hundra mil till för att "det kan inte vara så farligt" och vips så är det motorn en handgranat som smäller förr eller senare.

Så att köpa billiga "racehojar" går inte riktigt heller, kvar var modeller som inte kittlar någonstans och då kan det kvitta faktiskt.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min hade gått 3600 nånting å nu 3700. Så de blir nog å lämna in min framåt hösten. Hittar inga papper om ventiler. Där imot gaffeltätning å framhjul lager mm
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Saxat från SMC
Av alla svenska MC-ägare 30 juni 2019 var 9 % kvinnor, 88 % män och resten juridiska ägare. Medelåldern på en svensk MC-ägare med motorcykel i trafik var 30 september 2020 54 år.

Själv tog jag lappen som 35 åring, innan dess fanns inga pengar till sån lyx.
Nu tillhör man gruppen 50+

Om jag bar var ute efter ett ekonomiskt fortskaffningsmedel skulle jag ha satsat på en scooter av något slag, eller en sån 3-hjulig rackare som går att köra på b-kort.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Saxat från SMC
Av alla svenska MC-ägare 30 juni 2019 var 9 % kvinnor, 88 % män och resten juridiska ägare. Medelåldern på en svensk MC-ägare med motorcykel i trafik var 30 september 2020 54 år.

Själv tog jag lappen som 35 åring, innan dess fanns inga pengar till sån lyx.
Nu tillhör man gruppen 50+

Om jag bar var ute efter ett ekonomiskt fortskaffningsmedel skulle jag ha satsat på en scooter av något slag, eller en sån 3-hjulig rackare som går att köra på b-kort.
Jag gjorde det omvänt. Fixade lappen -95, köpte gathoj -00. Avverkade några hojar, dyra som mindre dyra (Totalkostnad över 100000:- per år allt inräknat. Inklusive förplägnad på vägen.) Sen blev jag med familj -16. Nu läggs betydligt mindre tid och pengar på min passion men hoj har det blivit ny för varje barn man fått. Har varit på semester utanför riket 2ggr med 30 års mellanrum, då kan man ta sig råd med hojar. Gör inget som är dyrt utom hoj och ha barn.

Mamman har också A-behörighet. Det underlättar när man vill köra några varv på bana eller nån timme på gata.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Själv börja jag å flera polare med moppe vid 15 å mc kort å mc vid 16.. Två år senare körkort för bil som då va skönare å man kunde använda året runt... Klart de vart även olika sorters mc några år senare, dvs enduro å landsvägs hoj..
Tror att intresset för mc hos dom yngre skulle vara högre om man bara behöver ta ett körkort för mc å att klassningen har me ålder å göra som idag men man behöver inte göra genomgå en nytagning av körkort.. Kostnaden för 3 mc kort kan dämpa lusten av att vilja ta mc kort..
Sen stämmer de me att dagens unga vill inte lägga ner den tiden de tar att lära sig köra å om dom ska ha någe så ska de vara någe nytt å inget gammalt då..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det är väl av bekvämlighetsskäl och pengar. Jag är strax över 30 och tar nu kortet efter många år där jag inte kunnat bestämma mig.

Bekvämlighetsskäl: Även bilar för 30.000kr har idag full klimatanläggning och är sköna att pendla med.

Pengar: Att köpa en hoj man VILL ha kostar väldigt mycket pengar eller så är det försäkringen som kostar väldigt mycket pengar. Jag kompromissade och köpte en MT09 2015, jag får betala 800kr i månaden i en storstad i helförsäkring året runt (så ingen möjlighet att ställa av på vinter). Skulle det vara en R1a så får jag leta <2004 för att komma ner i den summan, direkt "ram-air"-modellerna kommer fram så sticker försäkring upp till det dubbla. Att teckna månadsvis under säsong ska vi inte ens prata om.

Jag tittade även runt på billigare motorcyklar men resonerade helt enkelt att motorcykel är ett nöjesfordon för mig med en helt ok bil och då tänker jag inte köpa något jag inte vill ha. Då avstår jag hellre.

Det var likadant när jag köpte cross. Jag lägger hellre lite extra pengar så jag slipper skruva mer än nödvändigt.

En annan faktor som var och än är: Ingen polare kör hoj. Det är mest någon arbetskamrat eller bekant och då är det tufft att motivera tiden och kostnaden, man hoppar inte ut på hojen för att ligga och fjutta i 50km/h, så jävla roligt är det inte i mina ögon.

Det verkar mest vara äldre som tycker det är "underbart" att puttra runt och känna sig fria. Nu är jag egentligen väldigt rationell, men jag hymlar inte med om att jag köper hoj för att gasa på sträckor där det går att göra så med låg risk.

Edit: Att köpa billiga fordon, särskilt "roliga modeller" är oftast synonymt med problem. Skrev med en lågprisad 600 Ninja, typ 2004 eller något med 2500mil. Ägaren hade såklart ingen aning om ventilerna var kollade vid 2400mil vilket betyder att den inte är gjord och han hade inte ägt den så "många mil" vilket betyder att förra ägaren sålde hojen innan servicen var gjord för att spara pengar. Jag kan garantera att nästa ägaren tänker exakt likadant och kör några hundra mil till för att "det kan inte vara så farligt" och vips så är det motorn en handgranat som smäller förr eller senare.

Så att köpa billiga "racehojar" går inte riktigt heller, kvar var modeller som inte kittlar någonstans och då kan det kvitta faktiskt.

Fast i just det exemplet så är ju 2500 mil ingenting, den har gått 100 mil över intervallet... Och om nu inte ventilerna är kontrollerade så är det ju bara att göra, det är rätt enkelt och kan man inte själv så kostar det inte så mycket att lämna in, och är ju en bra prutmån.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top