Jag tror det är en kombination av regelverk, svårighetsgrad, kostnad och marknadsföring från bilbranschen.
Med hög instegströskel och hög kostnad blir det aldrig särskilt praktiskt med mc. Det praktiska är viktigt för att folk ska pröva på och fatta tycke för åkandet. Annars blir det bara de som redan brann för mc som tar kortet och provar på att köra.
En annan aspekt jag tänker på är hur bilbranschen fått ställa om allt mer mot elektroniska funktioner och gimmicks istället för sportiga chassin och motorer som syntes på 90-talet och bakåt. En potentiell fordonsköpare blir matad av hela fordonsindustrin att det är den uppkopplade bilen och touchskärmar som är lyx, inte en högvarvig radfyra eller öhlinsdämpare. Motorcyklarna kommer inte kunna anpassas till att passa bilbranschens marknadsföring, så den ger motsatt verkan. Hojar framstår som något gammaldags, kufiskt och osofistikerat.
Regelverket kring de olika mc-typerna ställer också till det i min mening. En person som är 16+ har ett par alternativ till transport. A-traktor, 45-moppe och lätt mc. Moppen är billig, A-traktorn är praktisk, säker och går att köra året runt i alla väder. Lätt mc är ordentligt mycket svårare och dyrare än dessa alternativen. Jag kan förstå att alla föräldrar inte tycker att lätt mc är det självklara valet att kasta pengar på. De sextonåringar som själva har råd med hoj, utrustning, försäkring, lektioner och uppkörning är lätträknade.
För någon som är 18 finns det bil eller A2-hoj. Behöver du fordonet till jobbpendling går A2-hojen bort. Antingen får du ha råd med båda två eller får du bo i innerstan, ha garageplats i närheten och verkligen vilja ha ett A2-kort. Men jag tror inte det är överdrivet många 18-åringar som har den ekonomin.
Kanske är A2 tänkt för de som bor hemma gratis och lånar föräldrarnas bil.
A-kortet kommer vid 24. Inte helt ovanligt vid den här åldern att folk nyss flyttat hemifrån eller är mitt i studier. Då finns det troligen inte ekonomi till en tung mc. Lägg på ett par år så är det ofta dags för barn.
De yngre jag känner som kör hoj, har två saker gemensamt. De är singlar med relativt välbetalda jobb.
De jag känner som slutat köra hoj, har gjort det för att de skaffat barn.
Lika många tar körkort nu som för 20 år sedan
Med tanke på befolkningsökningen är det en nedgång av mc-körkort per capita.
Ser också ut som att trenden pekar nedåt i absoluta siffror, om än långsamt.
Andelen kvinnor som tar kortet har minskat de senaste 20 åren. Kanske är det en signal för mc:ns minskande popularitet i media och kultur.