MC-Mässa Göteborg 2018! (25-26-27-28 jan)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hoppas kunna hitta mig en kruka på mässan, fanns det gott om vanliga integralhjälmar där? Det vore konstigt annars. Tänker prova så många märken som möjligt.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900 | Triumph Scrambler 1200 XE
Hoppas kunna hitta mig en kruka på mässan, fanns det gott om vanliga integralhjälmar där? Det vore konstigt annars. Tänker prova så många märken som möjligt.

Ja, det fanns rätt mycket att välja på så någonting borde du hitta :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hoppas kunna hitta mig en kruka på mässan, fanns det gott om vanliga integralhjälmar där? Det vore konstigt annars. Tänker prova så många märken som möjligt.
Fanns väl hyfsat mycket, dels hos de olika handlarna, men Arai var också där med en stor egen monter med hela sortimentet.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ja, det fanns rätt mycket att välja på så någonting borde du hitta :tummenupp

Fanns väl hyfsat mycket, dels hos de olika handlarna, men Arai var också där med en stor egen monter med hela sortimentet.

Utmärkt! Vet att man inte ska begränsa sig till en specifik färg på hjälmen, men kan inte sluta drömma om en vit hjälm :kär Antar att jag får leta i gubbavdelningen bland reflexvästarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Puuh, utpumpad och väldigt nöjd. Jag tycker det var bästa mässan på många år! :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jodå Toyman såg jag allt =) I övrigt så är det i mitt tycke sjukt dåligt med grejer till sporthojar såsom helställ rejshandskar o stövlar osv riktigt besviken på det, hittade inte ett enda spidiställ på hela mässan. Favoriterna va Ducati v4s riktigt snygg. Cbr1000rr va riktigt snygg... 199k o då får man inte ens en quickshifter?" Samtliga yamaha såklart.

Tråkigt att höra! Skall dit imorgon. Kände iofs smma sak förra året, då jag var på jakt efter ett raceställ.
Vi är väl en utdöende art....äventyrshojarna tar över världen. Snart har vi bara räserbanorna kvar för oss rejsputtar.
Funderar själv på en MT-10 SP....ihop med grabben...så,att jag kan låna den när jag skall ut och åka landsväg. :D
Kan för allt i världen inte tänka mig att sälja min R1:a. Den är så sjukt grymt underbar! :tuttar:banana
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Väldigt stark öppningsdag!
Bästa Torsdagen på många, många år.
Faktum är att tidvis kändes det som fredag - minus fylla.


Om detta innebär att folk fördelar om sig från den överbesökta lördagen så är det bara bra.
Tja, och om det visar sig det ändå kommer busslaster med folk på lördag så är det bra det också.

Nytt för i år är ett "People's Choice"-område där besökarna kan beskåda och rösta på ombyggda hojar:

E4rBJkg.jpg


Jag är kluven. Ni vet min inställning till att såga sönder väl fungerade hojar. Dessutom står dom på en yta som varit perfekt för Tonys parad.

...kluven, som sagt.

Grymt klyven! Min första reflex är att bara kräkas rakt ut, men den gamle mannen i mig måste sätta sig ner och pusta lite. Min yngre bror kliver fram och fäller avgörandet:
"Det här är bra!"

Det är faktiskt bra ur det perspektivet att denna bisarra byggscenen är den enda rörelse vi ser som tyder på tillväxt och tillströmning till MC-världen av kreativa människor under... ...well, genomsnittsåldern för MC-folk, som är väl över 50.

Det är bra att dessa byggherrar får sitt erkännande genom att beredas plats att synas på, det är bra att publiken får se att MC-liket lever, och jag hoppas:gnissla att det är bra att nya förmågor får inspiration...

Tre saker bidrar till att jag förmår ta denna delen till mig:
Även vid en snabb titt ser jag att det finns ett par RIKTIGT
fina byggen med ombord. Det finns en del andra byggen där gaffelbenen sticker upp och nästan petar ut ögonen på både förare och massbesökare, men det finns genomtänkta byggen i samlingen.

Till min förvåning ser jag bara ett par utställda hojar där ägaren demonstrerar sin fundamentala okunskap kring motorcykeldynamik genom att...
k39tOBR.jpg


Well, ni vet. Den som vet, han vet...

Antar att gamla ribbdäck(utan grepp) och Hoosier-kopior (med ändå mindre grepp) är räddningen för somliga...

Det blir sökarljusspotlightlaserbeam på skillnaden mellan "dem och oss" när jag ser att en av hojraderna är uppställd i ett hav av Leca. :näsblod

J4dBID7.jpg



Hur många här inne skulle frivilligt rulla ut hojen i Leca så andra skall kunna sätta betyg på den...?

Nå, det som får det hela att tippa över till plus för mig är att mässan lagt stadens trendbarberare kant-i-kant med omröstningen.

Yes box - en barberare ställer ut, har byggt upp en salong på plats och där går oändligt vackra män runt bland byggena och bedömer, berömmer och smeker varandras skägg med blickarna. Motorcyklarna reduceras till chicka assessoarer i en genomdesignad livsstil.

Det är något helt nytt på en MC-Mässa, och jag faller pladask. Det är på en och samma gång både vrickat och framtiden. Är framtiden vrickad?

Troligen, men den verkar ha motorcyklar i sig, och det gör mig glad.

Jag hade för egen del hellre fått återse Tonys sporthojar, men man kan inte få allt.

Och hur man än vänder på det så är framtid viktigare än nostalgi, speciellt hos oss där man ibland tvingas leta noooga efter just framtiden.

"Flipp", MCRF och Lifestyle Events!
Det trodde ni inte att jag, gamle gubbe, skulle charmas av det tilltaget - men det gjorde jag!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
På mässan...............
13,00 LUNCH! Enda stunden vi var samlade alla 10 gobbar.
Vi hann inte innanför grindarna förrän vi splittrades i mindre enheter och enskilda.
Dagen gick fort, åkte med Pendeln ifrån Kungsbacka 09,20 och kom tillbaka 17,40.
7 timmar på mässan! Åker nog in på Söndag igen. Måste nog provsitta ett gäng hojar...
IMG_2145 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
På mässan.........
Tog mig in i högkvarteret...... VIP!
Talade mäss Mäss-Generalen Peter....
Visade mitt intresse för att ställa ut
2019 i Stockholm. 2020 i Göteborg!
2020.... Någonstans där måste jag påbörja projekt: TÖMMA GARAGET!
IMG_1987 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
En del På mässan.............
IMG_2001 (1280x960).jpg IMG_2003 (1280x960).jpg
IMG_2006 (1280x960).jpg IMG_2017 (1280x960).jpg
IMG_2018 (1280x960).jpg IMG_2031 (1280x960).jpg
IMG_2118 (1280x960).jpg IMG_2136 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
En del På mässan.............
IMG_2119 (1280x960).jpg IMG_2105 (1280x960).jpg
IMG_2050 (1280x960).jpg IMG_2052 (1280x960).jpg
IMG_1982 (1280x960).jpg IMG_2138 (1280x960).jpg
IMG_2139 (1280x960).jpg IMG_2140 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
massa text
Nytt för i år är ett "People's Choice"-område där besökarna kan beskåda och rösta på ombyggda hojar:
Jag är kluven. Ni vet min inställning till att såga sönder väl fungerade hojar. Dessutom står dom på en yta som varit perfekt för Tonys parad.
...kluven, som sagt.
massa text
Är framtiden vrickad?
Det trodde ni inte att jag, gamle gubbe, skulle charmas av det tilltaget - men det gjorde jag!

Men plocka ur kvastskaftet... :D

Hur många skulle jubla om du ställde ut dina hojar i Toymans monter? :crash
Vill du att andra ska bestämma vad du gör med dina hojar? :krama

Långgafflarna var på väg bort när jag kom ut på vägen i början av 80-talet. Jag tyckte de såg, och lät, fördjä... Nu blir jag varm när jag ser en... :tungan

Nu är Hipstern inne och formgivning och utseende är viktigare än funktion. I framtiden kommer motorcykeln inte köras, den blir ett konstverk.

Och vad är konst? :va

Ursäkta konstapeln, jag har inte kört för fort, detta är konst! Jag gör en "performance" för en begränsad publik! :lol
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kram tillbaka till dig med.

Gamla män behöver ett kvastskaft för att hålla sig upprätta. :fyllisar
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är det bara jag som tycker att ducatin är snygg framför sadeln men inte bakom? Garvade man inte åt tyskröv för bara någon månad sedan?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det bara jag som tycker att ducatin är snygg framför sadeln men inte bakom? Garvade man inte åt tyskröv för bara någon månad sedan?

Var det inte rykten om att Audi skulle bli storägare? Har röven redan slagit igenom? :)

Audi, fyra nollor på huven och en till bakom ratten! :D

Men vänta tills de kollat Blockets härligt ombyggda hojar då kommer vi vara glada att det "bara" är tyskröv! :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tycker som sagt att mässan var riktigt kul igår med mer än på länge att gotta sig åt. Ducces V4 och deras Scramblers, alla avknoppningar på BMW RnineT och äntligen fick jag se Thruxton 1200 med den smuttiga halvkåpan i verkligheten... :tummenupp
Bladen såg rätt eLlaCk ut i mattsvart och att Honda lyckats banta 50 kilo på nya Guldvingen utan att det egentligen syns är minst sagt imponerande!

Bland de där byggena man kunde rösta på tyckte jag självklart - Yamahaskadad som jag är - att XS 650:n med den klassikt röd-vita lacken med Yamaha-strobos var exakt mitt i prick!

En hoj jag missade, eller i allafall inte kommer ihåg att jag tittade på, var Kawa H2SX och det retar mig nåt enormt... :huvet Men men, bara 364 dar kvar till nästa mässa. Häpp!
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top