MC och Fartkameraskåp.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1 - Eftersom ett problemområde är rättsäkerheten och ingen verkar ha någon idé om hur det ska kunna lösas. Antagligen för att det inte går att lösa. I senaste posten gav jag exempel 1A som måste lösas. (Om vi inte ska ha tillbaka gamla hederliga KGB-takter)

2 - Fördöma = kritisera. Det finns ett antal inlägg i denna tråd som går ut på att man ska köra långsamt vid kamerorna. Även ditt skulle jag vilja säga.

Fjanta = göra sig till, fjäska. Mao. är det väl snarast dom som bromsar in som fjantar sig. Men jag tror jag förstår vad du menar, faktiskt ;) Så länge vi inte kraschar ser jag vissa fördelar med att ösa på, det visar att fartgränsen är för låg enligt många och dessutom att den är ofarlig att bryta.
I övrigt tycker jag väl inte man har så mycket att vinna, men heller inget att förlora.

3 - Självklart stöldanmäls skyltarna om en sådan lag införs. Jag har iaf inga planer på att sakta ner vid kamerorna. Fast jag är mer sugen på att köra runt med andras skyltar, jag är beredd att lägga ner en hel del tid för att börja jävlas på riktigt med en så knäpp lag :finger
1 - Det är den fetmarkerade texten som i mina ögon blir något naiv. Naturligtvis finns det en idé om hur lagstiftningen kan förändras för att införa sanktionsmöjlighet utan alltför dramatisk inskränkning i rättsäkerheten för goda samhällsmedborgare som Hr och Fru Svensson. Dyrt - ja. Tar tid - ja. Men är incitamentet tillräckligt högt så...

2 - Du gör ett argumentationsfel, fjanta hittar Du väl definierat på diverse sidor och om målgruppen för fjantet är polare, att få spela tuff bland kompisarna vid fikabordsdiskussioner samt att stila på trådforum på internet tror jag Du förstår exakt vad jag menar... Sedan ÄR inte ett gillande av ett beteende med automatik ett fördömande av samtliga andra alternativa val, Du gör ett hyfsat grovt retoriskt fel i Din argumentation - för inte anser väl Du att en person som föredrar ett handlingsalternativ eller val med automatik fördömer alla andra handlingar eller valmöjligheter? Den personen anser bara att de inte riktigt är lika bra;)

Argumentet att köra för fort för att påvisa för låga hastighetsgränser är ungefär lika klipskt som att tillämpa försäkringsbedrägerier för att man anser självriskerna för höga. Men det är bra att vi förefaller hyfsat överens om att vi inte har något att vinna på att fastna på bild. Varför då fortsätta? Om än Du personligen förefaller KrENkkT och beredd att lägga mycket tid och energi på att smita undan eventuella konsekvenser är vi rätt många motorcyklister som inte har den energin, vi undanröjer hellre problemet,

3 - Ptjaa, jag vågar nog påstå att Du tillhör en minoritet bland hojåkarna - med tanke på de problem falskskyltande kan innebära vid t ex trafikolyckor. Min avslutande kommentar får bli ett som min son frekvent använde under sin tonårstid - Orka... :)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1 - Eftersom ett problemområde är rättsäkerheten och ingen verkar ha någon idé om hur det ska kunna lösas. Antagligen för att det inte går att lösa. I senaste posten gav jag exempel 1A som måste lösas. (Om vi inte ska ha tillbaka gamla hederliga KGB-takter)

2 - Fördöma = kritisera. Det finns ett antal inlägg i denna tråd som går ut på att man ska köra långsamt vid kamerorna. Även ditt skulle jag vilja säga.

Fjanta = göra sig till, fjäska. Mao. är det väl snarast dom som bromsar in som fjantar sig. Men jag tror jag förstår vad du menar, faktiskt ;) Så länge vi inte kraschar ser jag vissa fördelar med att ösa på, det visar att fartgränsen är för låg enligt många och dessutom att den är ofarlig att bryta.
I övrigt tycker jag väl inte man har så mycket att vinna, men heller inget att förlora.

3 - Självklart stöldanmäls skyltarna om en sådan lag införs. Jag har iaf inga planer på att sakta ner vid kamerorna. Fast jag är mer sugen på att köra runt med andras skyltar, jag är beredd att lägga ner en hel del tid för att börja jävlas på riktigt med en så knäpp lag :finger

1- Nja. Det är inte så att dom inte vet hur det skall lösas. Däremot innebär dom lösningar som finns olika nackdelar i form av eventuellt kostnader eller inskränkningar i rättsäkerhet alternativt i rättsväsendets möjligheter att lägga på ytterligare påföljder. Att införa ägaransvar innebär en inskränkning i rättssäkerheten och att göra om fortkörningsboten till en avgift innebär en avkriminalisering vilket resulterar i att polisen får mindre utrymma att vidta åtgärder. Exempelvis kan dom då inte ta kortet på plats. Det betyder att i nuläget tycker dom att nackdelarna är större än eventuella vinster. Men ger vi dom tillräckligt med motiv så kommer dom till slut att anse att vinsterna är större än nackdelarna och då inför dom det.

Resonemanget med stulna skyltar är väl förvisso en sak men gissningsvis så är det inte helt lätt att få parkeringsböter avskrivna även om man har fått skyltarna stulna. I synnerhet inte om dom suttit på ett likadant fordon.

2- Du och jag och många med oss anser att hastighetsgränserna i många fall är för lågt satta. Så jag vet att jag kör för fort ibland för att skyltarna är lågt satta. Det gäller dock inte politiker och tjänstemän. Dom tar inte en fortkörning som ett bevis för att hastighetsgränsen är för låg. dom tar det som att den som kör för fort inte följer lagen. Och om många av oss kör för fort och registreras för det så tar dom det som att vi som grupp är dåliga på efterlevnad av lagen. Och då vill dom försöka stävja det genom regleringar.

3- Du kan absolut stöldanmäla dina skyltar men om dom släpper på rättsäkerheten så och inför ägaransvar så kan det ju bli så att det är upp till dig att styrka att skyltarna faktiskt var stulna vid det tillfället och inte blivit stulna först senare. Något som blir svårt om det är ett fordon som är identiskt med ditt på eventuella bilder. Att bryta mot lagen och registreras för det bara för att djävlas är nog tyvärr inte någon effektiv väg att gå. Det riskerar bara att öka suget hos våra lagstiftare att göra dumheter från sitt håll.
Lite som att det är dumt att gyttjebrottas med en gris för grisen tycker om gyttja.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Beskrivningen av problematiken av ägaransvar är vi tämligen överrens om. Vi får väl se om det finns anledning att fortsätta diskussionen senare.
Att jämföra bedrägeri med fortkörning som roffe gör är inte lyckat enligt mig. Men det kanske vi inte ska älta nu :crash
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Utan att "quota" saxer jag Tingvalls kommentar i GP in nedan:

"Tingvall är imponerad av det arbete som SMC lägger ner för att få bort tokkörningarna.- SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm, säger han. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman"

Sen, är det OK att välja om man vill tro på att Svea Rikets Trafiksäkerhets Direktör, åsikter har en lugnande effekt på sin General Direktör och politiken...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror de går på "vikt" eller massa som larmen för husen gör. Med andra ord borde min polare banta lite för mig reggade den inte... :)

Skämt åsido, det kan ju vara så att för att de inte ska regga älgar så har de ställt ner känsligheten. Kan bero på MC också då de har mindre massa än en bil och de tar bara regskyltar fram. Varför då fota 200-300 kg och slösa utrymme i minnet på datorn/i överföring .. kan ju vara nåt sånt? Polaren har en FJR som väger en del och han går nog på ca 100 pannor så det kanske bryter gränsen?

Jag har aldrig blivit reggad .. ska man se det positivt??? :rolleyes:

En RS240-radar från Sensys följer fordonen i flera filer inom 150 meter. Avstånd och hastighet mäts tjugo gånger i sekunden. Hastigheten mäst dels med dopplereffekt, dels med avståndsförändringen mellan mätningarna. Antal passerande fordon och dessas hastighet mäts kontinuerligt, och samlas in som trafikdata i en databas hos Vägverket.

Detektorn i ett vanligt hemlarm mäter IR signaturers förändring i sektioner. + i ena fältet och - i andra fältet innebär att någon/något rör sig. Det man ändrar för att ställa in för djur är alltså inte vikt egentligen utan man tillåter en större förändring utan att det larmar. Hade dock funkat dåligt i en fartkamera eftersom den bara kan se skillnader tvärs över sektionerna. Inte längs med 1 sektion.

Radarn i fartkameran har med största sannolikhet rätt hög känslighet då det inte finns några stora snabba djur i sverige. Älgar har för övrigt en toppfart på runt 60 km/h (var på älgsafari i helgen)


Just överföring och hårddiskutrymme tror jag inte är något problem. Bilderna är inte direkt högupplösta RAW filer så jag skulle gissa på att det får plats några miljoner innan deras hårddisk är full.

För övrigt ligger Sensys kontor i Jönköping så vill man "klaga" är det dit man ska åka :tungan
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Utan att "quota" saxer jag Tingvalls kommentar i GP in nedan:

"Tingvall är imponerad av det arbete som SMC lägger ner för att få bort tokkörningarna.- SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm, säger han. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman"

...

Fick ett mail ang. detta från en gammal SMC kollega:

"Kanske vi har lyckats med att målsättningen och uttrycket som myntades för några år (2003) sedan: ”rädda sporthojen innan någon förbjuder den….”
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fick ett mail ang. detta från en gammal SMC kollega:

"Kanske vi har lyckats med att målsättningen och uttrycket som myntades för några år (2003) sedan: ”rädda sporthojen innan någon förbjuder den….”
Lite tur är ju även att motarden blivit så poppulär.;)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Utan att "quota" saxer jag Tingvalls kommentar i GP in nedan:

"Tingvall är imponerad av det arbete som SMC lägger ner för att få bort tokkörningarna.- SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm, säger han. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman"

Sen, är det OK att välja om man vill tro på att Svea Rikets Trafiksäkerhets Direktör, åsikter har en lugnande effekt på sin General Direktör och politiken...

Det är ju pinsamt att läsa en del kommentarer i den här tråden. Vad fasen vinner Ni på att fläska förbi en fartkamera i över 200 km/h? Kommentaren kring senaste statistiken ovan öppnar kanske för att myndigheterna kan respektera och därmed lyssna på de krav vi som oskyddade trafikanter har om säkrare vägar mm. Att då spela Allan på det viset är ju bara stor brist på intelligens. Skall det vara så svårt att tänka lite längre än näsan räcker?:dummer
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Jag brukar fläska på genom fartkamerorna i 200+ med min gorillamask i vit van och bajenhalsduk med förhoppningen att Tingvall skall totalförbjuda de två senare. Ibland gör jag samma sak med SUV och lattemammamask plus sminkväska/ipad.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är ju pinsamt att läsa en del kommentarer i den här tråden. Vad fasen vinner Ni på att fläska förbi en fartkamera i över 200 km/h? Kommentaren kring senaste statistiken ovan öppnar kanske för att myndigheterna kan respektera och därmed lyssna på de krav vi som oskyddade trafikanter har om säkrare vägar mm. Att då spela Allan på det viset är ju bara stor brist på intelligens. Skall det vara så svårt att tänka lite längre än näsan räcker?:dummer

Vi har alltså myndigheter och representanter för dessa som inte kan hålla isär funktion och person....tänka sig.:rolleyes:

Som ser överträdelser som personliga förolämpningar istället för att objektivt analysera och reflektera. När självprevention och d.o censur kommer på tal så är det dags att fundera på hur våra myndigheter fungerar.
För när det förväntas av medborgarna att de skall undvika att reta "överheten" på samma sätt som en del barn tyvärr tvingas att hålla den packade farsan lugn och den psykotiska morsan kvar på samma spelplan av ren självbevarelsedrift då...är det inte kul längre.

Kollektiva bestraffningar är förbjudna! :fakta

Idioter är idioter och skall straffas enskilt...
 

Jimmy

Guest
Vi har alltså myndigheter och representanter för dessa som inte kan hålla isär funktion och person....tänka sig.:rolleyes:

Som ser överträdelser som personliga förolämpningar istället för att objektivt analysera och reflektera. När självprevention och d.o censur kommer på tal så är det dags att fundera på hur våra myndigheter fungerar.
För när det förväntas av medborgarna att de skall undvika att reta "överheten" på samma sätt som en del barn tyvärr tvingas att hålla den packade farsan lugn och den psykotiska morsan kvar på samma spelplan av ren självbevarelsedrift då...är det inte kul längre.

Kollektiva bestraffningar är förbjudna! :fakta

Idioter är idioter och skall straffas enskilt...

Håller med dig där! Jag tror inte heller att det kommer bli verklighet med ett förbud mot sporthojar. Se på tobaken eller spriten, ställer till mkt trubbel men fortfarande ok att köpa och bruka om än med vissa lokala begränsningar. Vi har ett tobaksfritt sjukhus här i byn. Gissa om det smygröks och snusas överallt. Med chefernas goda minne. Förbudsivrarna får yla bäst de vill men det kommer inte hända något.
Idiotkörningar bestraffas förr eller senare. Genom att ge pengar till staten, landsting eller begravningsfirman till exempel...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har alltså myndigheter och representanter för dessa som inte kan hålla isär funktion och person....tänka sig.:rolleyes:

Som ser överträdelser som personliga förolämpningar istället för att objektivt analysera och reflektera. När självprevention och d.o censur kommer på tal så är det dags att fundera på hur våra myndigheter fungerar.
För när det förväntas av medborgarna att de skall undvika att reta "överheten" på samma sätt som en del barn tyvärr tvingas att hålla den packade farsan lugn och den psykotiska morsan kvar på samma spelplan av ren självbevarelsedrift då...är det inte kul längre.

Kollektiva bestraffningar är förbjudna! :fakta

Idioter är idioter och skall straffas enskilt...

Din liknelse haltar lite.
TA istället ett barn som gör något som ett par ganska sansade föräldrar uttryckligen förbjudit, helt enkelt därför att det är farligt. Som att peta i eluttag med spikar eller liknande, och som dessutom spelar in sina dumheter.
Att köra alldeles så in i helvete för fort är ett lagbrott, och populistiska som politiker är så kommer jobbig skit att hända om det dyker upp en stark opinion för att ta tag i problemet, hur litet det faktiskt än är. Exemplena är legio på det.
Jag har inget direkt emot folk som kör som dårar, heck, jag gör det själv. Jag tycker bara att man bör göra två saker; se till att lära sig hantera hojen i de hastigheter man håller, och ge fan i att spela in sina påhitt och sedan sprida dem så att allmänheten får tillgång. Spela gärna in och skryt för polare eller vad/vem som, det bryr jag mig inte nämnvärt om heller.
Egentligen vill jag till och med ha lite samma hastighetsbegränsningar som på IoM. :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Din liknelse haltar lite.
TA istället ett barn som gör något som ett par ganska sansade föräldrar uttryckligen förbjudit, helt enkelt därför att det är farligt. Som att peta i eluttag med spikar eller liknande, och som dessutom spelar in sina dumheter.
Att köra alldeles så in i helvete för fort är ett lagbrott, och populistiska som politiker är så kommer jobbig skit att hända om det dyker upp en stark opinion för att ta tag i problemet, hur litet det faktiskt än är. Exemplena är legio på det.
Jag har inget direkt emot folk som kör som dårar, heck, jag gör det själv. Jag tycker bara att man bör göra två saker; se till att lära sig hantera hojen i de hastigheter man håller, och ge fan i att spela in sina påhitt och sedan sprida dem så att allmänheten får tillgång. Spela gärna in och skryt för polare eller vad/vem som, det bryr jag mig inte nämnvärt om heller.
Egentligen vill jag till och med ha lite samma hastighetsbegränsningar som på IoM. :hihi

Så du likställer en hastighetsöverträdelse med att grillas i ett eluttag?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så du likställer en hastighetsöverträdelse med att grillas i ett eluttag?

Nej, nu lägger du till betydelser som inte fanns där. Sedan är det helt ofarligt att stoppa spik i rätt hål... Det gör bara ont om man gör fel.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej, nu lägger du till betydelser som inte fanns där. Sedan är det helt ofarligt att stoppa spik i rätt hål... Det gör bara ont om man gör fel.

Möjligt, men du gjorde ju jämförelsen själv, den är ju bara jämförbar om hastighetsöverträdelse = skada i överhängande stor frekvens.

Mest valet av liknelse när du opponerade dig mot siggy stardust jag reagerade över.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Möjligt, men du gjorde ju jämförelsen själv, den är ju bara jämförbar om hastighetsöverträdelse = skada i överhängande stor frekvens.

Mest valet av liknelse när du opponerade dig mot siggy stardust jag reagerade över.

Det var bara det första jag kom på att föräldrar brukar förbjuda barn att göra, inte direkt så att jag lade någon större tid på att fundera över det.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag brukar fläska på genom fartkamerorna i 200+ med min gorillamask i vit van och bajenhalsduk med förhoppningen att Tingvall skall totalförbjuda de två senare. Ibland gör jag samma sak med SUV och lattemammamask plus sminkväska/ipad.



Jo, dom såg halsduken.
Men, vi skall ha klart för oss att detta var ett förslag som behandlades inom EU, i Bryssel - och dom kände igen färgerna, men tolkade det inte som "Hammarby". Istället åkte ett litet lokalt vollyboll-lag i norra Frankrike dit, som använde samma färger på sina matchtröjor. EU-Polisen åkte dit några dagar senare, stängde ner klubben, ryckte deras västar av dem och anlade ett rituellt bål med alla klubbsakerna.
...och allt detta bara för "BlueSouls" lilla prank här på hemmaplan. "Fjärilseffekt", någon...?


Nej, men allvarligt: Det lagförslag som "erikn" länkar till kan verka bisarrt, men det ar inte långt från att det gick igenom nere i Bryssel! Skåpbilar och pickisar skulle ha blivit elektroniskt begränsade till 120 km/h - om det inte funnits ett ändå mer långtgående idiotförslag som tyckte att 100 km/h duger fint till hantverkare och budbilar i fortsättningen.
Det var bara för att det fanns två dåliga förslag som splittrade upp rösterna som förnuftet råkade få chans att vinna denna gången. Nästa gång är det klippt!

Detta sätter ljuset på hur otroligt utsatta vi motorcyklister är för vettlösa beslut nere i Bryssel där allt av vikt verkligen bestäms these days!
Här hemma har vi SMC som gör ett hästejobb i att slå undan de värsta vansinigheterna, och motorcyklisternas paraplyorganisation i Bryssel heter FEMA och gör även dom ett fantastiskt arbete för att vi inte skall drabbas av något liknande.

Men det räcker inte!
Vi alla måste blir mycket mer vaksamma och engagerade i de riktiga politiken, den som utövas i maktens verkliga centrum och påverkar vår vardag vansinnigt mycket mer än vi tror.
Våra EU-representanter har helt fritt spelfält där nere och kan hitta på precis vad för dåraktigheter som helst utan att ställas till svars av oss - oss som dom är satta att representera!

Om jag säger att två svenska eu-parlamentariker lade sina röster på det mest extrema förslaget att snickare, veterinärer, rörmokare och servicetekniker tillsammans med alla andra som kör skåp och flakbilar som är reggade som lätta lastbilar bara skall få köra i 100 knyck som max - tror ni mig då?

Har ni konfronterat dem och ifrågasatt hur dom resonerar? Har ni krävt deras avgång?
Inte det, nä...

Bristen på engagemang och vårt ointresse för de stora riktlinjer som dras upp centralt i Europa kommer att få mycket stor påverkan på oss som kör motorcykel, och det alldeles för snart - om vi inte ser upp.

Nästa gång lyckas man begränsa lätta lastbilar till 100. Eller varför inte 80 - som dom stora lastbilarna?
Vad kommer sedan? Husvagnar? När är det dags för motorcyklar att begränsas till en "säker hastighet"...?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top