roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
1 - Det är den fetmarkerade texten som i mina ögon blir något naiv. Naturligtvis finns det en idé om hur lagstiftningen kan förändras för att införa sanktionsmöjlighet utan alltför dramatisk inskränkning i rättsäkerheten för goda samhällsmedborgare som Hr och Fru Svensson. Dyrt - ja. Tar tid - ja. Men är incitamentet tillräckligt högt så...1 - Eftersom ett problemområde är rättsäkerheten och ingen verkar ha någon idé om hur det ska kunna lösas. Antagligen för att det inte går att lösa. I senaste posten gav jag exempel 1A som måste lösas. (Om vi inte ska ha tillbaka gamla hederliga KGB-takter)
2 - Fördöma = kritisera. Det finns ett antal inlägg i denna tråd som går ut på att man ska köra långsamt vid kamerorna. Även ditt skulle jag vilja säga.
Fjanta = göra sig till, fjäska. Mao. är det väl snarast dom som bromsar in som fjantar sig. Men jag tror jag förstår vad du menar, faktiskt Så länge vi inte kraschar ser jag vissa fördelar med att ösa på, det visar att fartgränsen är för låg enligt många och dessutom att den är ofarlig att bryta.
I övrigt tycker jag väl inte man har så mycket att vinna, men heller inget att förlora.
3 - Självklart stöldanmäls skyltarna om en sådan lag införs. Jag har iaf inga planer på att sakta ner vid kamerorna. Fast jag är mer sugen på att köra runt med andras skyltar, jag är beredd att lägga ner en hel del tid för att börja jävlas på riktigt med en så knäpp lag
2 - Du gör ett argumentationsfel, fjanta hittar Du väl definierat på diverse sidor och om målgruppen för fjantet är polare, att få spela tuff bland kompisarna vid fikabordsdiskussioner samt att stila på trådforum på internet tror jag Du förstår exakt vad jag menar... Sedan ÄR inte ett gillande av ett beteende med automatik ett fördömande av samtliga andra alternativa val, Du gör ett hyfsat grovt retoriskt fel i Din argumentation - för inte anser väl Du att en person som föredrar ett handlingsalternativ eller val med automatik fördömer alla andra handlingar eller valmöjligheter? Den personen anser bara att de inte riktigt är lika bra
Argumentet att köra för fort för att påvisa för låga hastighetsgränser är ungefär lika klipskt som att tillämpa försäkringsbedrägerier för att man anser självriskerna för höga. Men det är bra att vi förefaller hyfsat överens om att vi inte har något att vinna på att fastna på bild. Varför då fortsätta? Om än Du personligen förefaller KrENkkT och beredd att lägga mycket tid och energi på att smita undan eventuella konsekvenser är vi rätt många motorcyklister som inte har den energin, vi undanröjer hellre problemet,
3 - Ptjaa, jag vågar nog påstå att Du tillhör en minoritet bland hojåkarna - med tanke på de problem falskskyltande kan innebära vid t ex trafikolyckor. Min avslutande kommentar får bli ett som min son frekvent använde under sin tonårstid - Orka...
Last edited: