Mc-olyckor skadegrad vs. skyddsutrustning

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skönt att folk tror de äger frågan om sin egen olycka. Räcker med ett rattfyllo, en ouppmärksam bilist, solen i ögonen osv. Ingen vet ju hur ens egna olycka kommer se ut, så det är ju en meningslös diskussion. Det enda man kan prata om är ytterligheter - nej, inga skydd hjälper dig i 200+ frontalkrock med en långtradare. Du behöver inga skydd när du leder hojen.

Mellan de två så KAN skydd hjälpa, men inte säkert. Allt beror såklart på olyckans karaktär, om du landar i en grässlänt eller kanar på asfalt, om du viks runt en stolpe eller ej, om du slår i backen på mage eller rygg.

Osv osv.

Det enda vi vet är att skydd inte kommer försämra oddsen iaf.

Jo, ja - visst, du har rätt. Helt rätt.


...meeen, visst är det typiskt motorcyklister att vilja ha koll?

Det är heller inte ovanligt att just motorcyklister har en hög tilltro till den egna förmågan.
Med åren, om allt går väl, så lajnar snart både upplevd och verklig förmåga någorlunda väl med varandra.

Jag menar - andelen bland oss som verkligen kan skruva kulor runt gathörn är ändå ganska hög. Inte underligt att vi anser oss veta hur nästa krasch kommer att gestalta sig...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men man får ju inte köra så fort ju! :lol

Jag har kört fortare än så på Autobahn i Tyskland och uppe på berget på Isle of Man! Det finns platser utan Noll Vision! :7peta

Men på båda ställena får man inte köra hur fort man vill, det är bara så att du som förare, inte ett Tragikvärks hastighetsskylt, som bestämmer vad som är en trafiksäker hastighet. :fakta
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Då hör jag till den senare skaran.

Jag försöker alltid att köra förståndigt, men nog sjutton håller jag igen lite extra om jag skulle köra i "vanliga" jeans. Det är väl som när man kör bil, byter man ut airbagen i ratten mot en spjutspets känns det vettigt att ha lite extra avstånd till framförvarande.
Det gör du rätt i, det gör ont så in i helvet när jeansen smälter in i huden på en.
Eller, det som gör ont är när du kommer in på sjukan och skiten ska tas bort från såret.
Jag led som ett plågat djur när jag satt i den sitsen.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nja, för att drunkna krävs ju att man landar i vattnet, den där liraren landar ju på en båt. Men du som är forumets Youtube-kung, du kanske kan hitta lite klipp från SM i 200m bröstsim med full MC-utrustning? ;)

Inte sm men visst finns det folk som badar i mc kläder.

https://youtu.be/6V4u9NT8h4I

Sedan var det ju så att liraren råkade ut för en olycka dock jäkligt komisk att se på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Som jag skrev långt tidigare i tråden, så hittade jag en - som jag tycker är RIKTIG - undersökning som kom fram till ungefär vad som konstaterats sedan länge nu:
"the National Transportation Safety Board at the Motorcycle Safety Forum in Sydney, Australia [source: De Rome]. states that, "Although protective clothing cannot prevent injuries in a high-impact crash, most motorcycle crashes don't occur at high speed."

I min krasch (och i alla andras också) kunde skydden inte ha hjälpt eftersom en del leder i kroppen är helt oskyddade även med fulla skydd.

Och när det gäller din o min åsiktskollision här, så väljer jag att bespara övriga ev. trådskribenter den dabbningen o återgår till full åsiktsfrihet här : )

Nyckelorden där är "Prevent" tillsammans med "high-impact crash". High impact är ju när man med hög fart åker in i ett stationärt objekt och helt riktigt så kan ett ställ aldrig förhindra en skada i det fallet. Däremot kan den lindra skadorna. Går det åt helsike så kommer du alltid att få lindrigare skador om du har full skyddsutrustning än om du kör i shorts, linne och flip-flops. Det är ganska självklart eftersom det som då krävs är en deformationszon som man ju inte kan åstadkomma på ett ställ om det inte skall se ut som en michelingubbe. Om sedan den lindringen i skadeeffekter räcker för att man skall överleva eller slippa bestående men beror ju på hur kraftig smällen är.
Men att du får lindrigare skador med skydd än utan är ganska självklart.

Dvs full skyddsutrustning kommer alltid att öka sannolikheten för att du klarar dig helskinnad eller åtminstone slipper bestående men av en olycka.

Huruvida den ökade känslan av att vara skyddad leder till att man tar större risker och därigenom neutraliserar skyddseffekten av utrustningen beror ju lite på hur bra riskvärdering man har som person.

Sen undrar jag lite hur du tänker när du säger att dina skydd inte kunde ha hjälpt. Menar du på fullt allvar att du är helt säker på att du inte skadat rygg, huvud, knän, armbågar eller liknande (som ju faktiskt skyddas relativt bra av ett ställ) även om du kört i badbyxor????
Jag är rätt övertygad om att om du inte haft utrustningen på dig så hade du skadat dig lite värre än du nu gjorde. Det är ju dock något som är enormt svårt att föra i bevis rent praktiskt eftersom det är ohyggligt många parametrar som kan variera.

För övrigt så undrar jag hur din skyddsutrustning ser ut om du har leder som är helt oskyddade. När jag tar på mig mitt heltäckande ställ, hjälm, MC boots och handskar så kan jag inte komma på en enda led som är helt oskyddad. Visst. Alla leder har inte skydd i form av vaddering och liknande som exempelvis knäna har men ingen led är helt oskyddad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Olyckor är extremt komplexa, vilka krafter som spelar in, hur de träffar osv gör ingen olycka är den andra lika. Det gör också empirisk forskning extremt svår. Titta bara på klassningen av hjälmar. En hjälm för 900kr på Biltema är lika mycket godkänd som en Shoei/Arai för 7-10 000kr, men vilken kraschar du helst i?

Nu är ju variationerna mellan hur bra hjälmar skyddar väldigt små så länge som man pratar om ECE godkända hjälmar. Dessutom är dom variationerna enligt den statistik som finns inte alls relaterad till priset.

Jag är rätt övertygad om att biltemahjälmen skyddar lika bra som valfri Arai/Shoei/Schuberth.
Däremot är det mer vindbrus och oljud i den, billigare ventilationsreglage som faller isär och en aerodynamik som gör att turbulensen i högre hastigheter rycker rätt bra i hjälmen vilket av den anledningen gör att jag väljer bort biltema hjälmen.
För att inte tala om hur bra den sitter. Jag har inte hittat någon hjälm på biltema eller Jula som sitter i närheten av lika bra som valfri shoei eller schuberth.

Det finns billiga hjälmar som får väldigt bra betyg hos exempelvis Sharp samtidigt som det finns dyra hjälmar som presterar betydligt sämre om man ser enbart till hur bra dom skyddar huvudet.

Jag är dessutom relativt övertygad om att en godkänd hjälm idag skyddar huvudet så bra att den kan hålla huvudet intakt medan allt som är utanför hjälmen förvandlas till mos och benflisor.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Huruvida den ökade känslan av att vara skyddad leder till att man tar större risker och därigenom neutraliserar skyddseffekten av utrustningen beror ju lite på hur bra riskvärdering man har som person.

Sen undrar jag lite hur du tänker när du säger att dina skydd inte kunde ha hjälpt.
Jag är rätt övertygad om att om du inte haft utrustningen på dig så hade du skadat dig lite värre än du nu gjorde.

För övrigt så undrar jag hur din skyddsutrustning ser ut om du har leder som är helt oskyddade. När jag tar på mig mitt heltäckande ställ, hjälm, MC boots och handskar så kan jag inte komma på en enda led som är helt oskyddad. Visst. Alla leder har inte skydd i form av vaddering och liknande som exempelvis knäna har men ingen led är helt oskyddad.

- Att modet ökar med ökat skydd är min personliga uppfattning/åsikt, och gäller för mig och många andra.

En vridskada i en axel t.ex. undviks inte med något av dagens skydd såvitt jag vet. Förutsättningen för att man ska kunna manövrera är att axelleder, armbågar, höftleder, nacke, vrister och handleder är rörliga i minst en riktning. Vilket skydd skulle du säga hjälper om din axelled eller din höftled utåtroteras?
Det spelar ingen roll om du vadderar hela kroppen o täcker vadden med 14 kevlarskikt...ska du kunna röra dig så är du helt oskyddad i ledernas rörelseriktning. Det som skyddas är i huvudsak kompressionsvåld, inte vrid/skruvande trauma när det gäller leder.

(i mitt fall hade jag hjälm, axelskydd, armbågsskydd, handskar, benskydd och benskydd)
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
- Att modet ökar med ökat skydd är min personliga uppfattning/åsikt, och gäller för mig och många andra.

En vridskada i en axel t.ex. undviks inte med något av dagens skydd såvitt jag vet. Förutsättningen för att man ska kunna manövrera är att axelleder, armbågar, höftleder, nacke, vrister och handleder är rörliga i minst en riktning. Vilket skydd skulle du säga hjälper om din axelled eller din höftled utåtroteras?
Det spelar ingen roll om du vadderar hela kroppen o täcker vadden med 14 kevlarskikt...ska du kunna röra dig så är du helt oskyddad i ledernas rörelseriktning. Det som skyddas är i huvudsak kompressionsvåld, inte vrid/skruvande trauma när det gäller leder.

(i mitt fall hade jag hjälm, axelskydd, armbågsskydd, handskar, benskydd och benskydd)

Vad är det du vill argumentera för? Det låter som du vill säga att skyddsutrustning skulle vara en dålig sak.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad är det du vill argumentera för? Det låter som du vill säga att skyddsutrustning skulle vara en dålig sak.

- Inte alls, men jag undrade initialt om det fanns någon/några undersökningar som visade i hur stor utsträckning skyddsutrustning skyddar vid krascher. Alltså någon statistik. Sen är det alltid intressant att höra hur folk ställer sig till det hela - det är ju ändå ett diskussionsforum.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
- Att modet ökar med ökat skydd är min personliga uppfattning/åsikt, och gäller för mig och många andra.

En vridskada i en axel t.ex. undviks inte med något av dagens skydd såvitt jag vet. Förutsättningen för att man ska kunna manövrera är att axelleder, armbågar, höftleder, nacke, vrister och handleder är rörliga i minst en riktning. Vilket skydd skulle du säga hjälper om din axelled eller din höftled utåtroteras?
Det spelar ingen roll om du vadderar hela kroppen o täcker vadden med 14 kevlarskikt...ska du kunna röra dig så är du helt oskyddad i ledernas rörelseriktning. Det som skyddas är i huvudsak kompressionsvåld, inte vrid/skruvande trauma när det gäller leder.

(i mitt fall hade jag hjälm, axelskydd, armbågsskydd, handskar, benskydd och benskydd)
Man bör ju kunna köra avslappnat och fokuserat oavsett skydd.. blir liksom roligare då. Hugger ff till ibland vid vänstersväng då jsg knölade till axeln i en lågfartsvurpa utan hårda skydd. Inte lika kul då, och poängen är väl att ha kul?

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
- Inte alls, men jag undrade initialt om det fanns någon/några undersökningar som visade i hur stor utsträckning skyddsutrustning skyddar vid krascher. Alltså någon statistik. Sen är det alltid intressant att höra hur folk ställer sig till det hela - det är ju ändå ett diskussionsforum.

Det kan du nog glömma eftersom det bygger på att jämföra olyckor, och hur många parametrar måste uppfyllas för att kalla två olyckor jämförbara?

Hastighet?
Singelolycka vs kollision med annan trafikant?
Underlag?
Kvalitet/klassning av all utrustning personen bar?
Hur skedde mötet förare/mark? Huvudet före, fötterna, axel?
Osv osv intill evigheten.

Alltså det är såna vanvettiga mängder parametrar att det är komplett meningslöst att jaga underlag. Det är som att försöka föra statisik över hur många liter vatten som byts ut vid varje våg som skvalpar in till stranden.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jo, ja - visst, du har rätt. Helt rätt.


...meeen, visst är det typiskt motorcyklister att vilja ha koll?

Det är heller inte ovanligt att just motorcyklister har en hög tilltro till den egna förmågan.
Med åren, om allt går väl, så lajnar snart både upplevd och verklig förmåga någorlunda väl med varandra.

Jag menar - andelen bland oss som verkligen kan skruva kulor runt gathörn är ändå ganska hög. Inte underligt att vi anser oss veta hur nästa krasch kommer att gestalta sig...

Nja, motorcyklister är ingen homogen grupp, jag tror det är ett karaktärsdrag bara. Man har en bild av hur man skulle vilja att världen var och fungerade, och har lite trassel att acceptera att verkligheten inte stämmer överens. Inget unikt på nåt vis, man stöter på beteendet överallt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Att modet ökar med ökat skydd är min personliga uppfattning/åsikt, och gäller för mig och många andra.

En vridskada i en axel t.ex. undviks inte med något av dagens skydd såvitt jag vet. Förutsättningen för att man ska kunna manövrera är att axelleder, armbågar, höftleder, nacke, vrister och handleder är rörliga i minst en riktning. Vilket skydd skulle du säga hjälper om din axelled eller din höftled utåtroteras?
Det spelar ingen roll om du vadderar hela kroppen o täcker vadden med 14 kevlarskikt...ska du kunna röra dig så är du helt oskyddad i ledernas rörelseriktning. Det som skyddas är i huvudsak kompressionsvåld, inte vrid/skruvande trauma när det gäller leder.

(i mitt fall hade jag hjälm, axelskydd, armbågsskydd, handskar, benskydd och benskydd)

Det är klart att man är mer försiktig när man är utan skydd än när man har full skyddsutrustning. Det är ganska självklart och gäller nog för alla. Däremot skiljer det nog från person till person hur stor skillnaden är.
Jag själv tycker att det är enormt obehagligt att köra utan skydden eftersom jag vet att det krävs enormt lite innan det blir ganska jobbiga skador.

Nej. Vridskador och liknande är det svårt att få ett ställ att skydda mot. Det vet jag. Däremot ger ju skydden i stället ett visst skydd mot krosskador på dom större lederna som normalt har avsedda skydd.
Hela kroppen är ju skyddad i ett helställ men inte skyddad mot allt. Ingen del av kroppen är helt oskyddad.
Det kan tyckas vara semantik men det är en rätt stor skillnad på att säga att delar av kroppen är helt oskyddade och att säga att man inte är skyddad mot allt.

Men det är inte det som min huvudsakliga poäng är egentligen den är följande.
Du kan ju aldrig säga med säkerhet att du inte hade fått en del krosskador på diverse ställen också om du saknat ditt ställ med skydd i. Dvs nu fick du en vridskada i axeln. Men utan att göra om exakt samma crash på exakt samma sätt i exakt samma förutsättningar så kan du aldrig säga att du inte hade fått en vridskada i axeln plus en krossad armbåge och ett krossat knä eller något åt det hållet.
Och det går ju inte att exakt replikera olyckor med alla förhållanden.

Dvs dom vridskador som du fick med stället på hade med största sannolikhet blivit lika allvarliga även utan skyddsutrustningen. Men det kan hända att ditt ställ hindrade att du dessutom fick diverse krosskador. exempelvis krossat knä, armbåge eller i värsta fall några kotor.

Har du fått vridskador så är det ju troligen för att du tumlat eller slagit i saker rätt ordentligt och om du då inte också har krosskador så är det hyfsat troligt att det är tack vare stället som du klarat dig ifrån det.

Det vill säga att det jag funderar över är hur du kan säga att du inte hade fått andra skador också om du inte haft full skyddsutrustning. Utan ställ så räcker det ju med att du går omkull i 10 km/h för att få skrubbsår exempelvis.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det vill säga att det jag funderar över är hur du kan säga att du inte hade fått andra skador också om du inte haft full skyddsutrustning. Utan ställ så räcker det ju med att du går omkull i 10 km/h för att få skrubbsår exempelvis.

- Jag har aldrig sagt att skydden inte avhjälpte andra skador.
Det jag menat och menar är att skyddens huvudsakliga effektivitet handlar om direkta kompressionsskador, inte vrid/rotations- eller skjuvningsskador som är de elakaste när det kommer till ledkapslar, muskelfästen, nervbanor och ligament
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top