MC Regulator/Likriktare 2010 - 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Test7 1-fas 230 VAC IN till Regulator-Likriktare, nu från ett med 16 A avsäkrat 230V-uttag och med två Elkonvektorer a 2kW som strypning.
Jag, optimisten har förberett belastning med 3 st 12V 100/80W H4 lampor med seriekopplade glödtrådar och 1 st 24V 70W lampa.
1734294320349.png
På tomgång med 230VAC anslutet till L1 och L2 (=Tyristor1 och Tyristor2) hoppar batterispänningen mellan 14,26 V och 14,31 Volt och den gula LEDn som visar ström till Optokopplarna blinkar till 12 gånger på 15 sekunder. Inkopplad strypning är 3250 W el-konvektorer mellan 230 VAC uttaget och Regulator-Likriktare. Ansluter en 12 V H4 100/80 W H4 lampa med seriekopplade glödtrådar. Den drar 5,2 A och batterispänningen stabiliseras på 14,28 Volt. Ansluter ytterligare en 12 V H4 100/80 W H4 lampa med seriekopplade glödtrådar. Strömmen blir ca 10,3 A till lamporna och spänningen över batteriet 14,21 Volt. Ansluter sedan en 24V 70W lampan och batterispänningen dyker till 12,55 Volt. Det var för mycket belastning i förhållande till vad anordningen med strypningar klarar av så bara ta bort 24V 70W lampan och fortsätter med två 12 V H4 100/80 W H4 lampor med seriekopplade glödtrådar som belastning.
1734294426347.png
Byter efter 10 minuter 230VAC anslutning till till L1 och L3 (=Tyristor1 och Tyristor3), batterispänning oförändrad 14,21 Volt efter 10 minuter är kylflänstemperturen 47 °C för Tyristorkylflänsen 44 °C för Likriktarkylflänsen med 24 °C inomhus.
Byter efter 15 minuter 230VAC anslutning till till L2 och L3 (=Tyristor2 och Tyristor3), batterispänning oförändrad 14,21 Volt
13 minuter efter bytet är kylflänstemperturen 48 °C för Tyristorkylflänsen och 46 °C för Likriktarkylflänsen med 25 °C inomhus.
Dvs temperaturstegring 23 K för Tyristorkylflänsen och 21 K för Likriktarkylflänsen vid ca 10A.
Kylflänsarna står direkt mot brickan.
1734294663244.png
Tänker det blir bättre luftcirkulation om kylflänsarna lyfts upp lite.
Lyft med pennorna ca 10-15mm.
1734294719744.png
32 minuter efter lyftet är temperturen 48 °C för Tyristorkylflänsen och 47 °C för Likriktarkylflänsen med 26 °C inomhus.
Dvs temperaturstegring 22 K för Tyristorkylflänsen och 21 K för Likriktarkylflänsen.
Temperaturstegringen ca 22 K över omgivningen för ca 10 A blir ca 66 K för 30 A (utan hänsyn till ökat spänningsfall vid ökad ström) men det känns acceptabelt.
Är en halvering av temperaturstegringen möjlig med fläkt ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klar med testanordning för 3-fas test, tre elkonvektorer a 230 VAC / 2000 W är strypningar.
1735135752104.jpeg
Ingen större belastning på faserna i Majorna / Göteborg idag.
Storstäderna, Göteborg, Stockholm och Malmö minskar befolkningen under helger.
1735136043560.png
Landsbygden typ Malung/Sälen och Åre ökar sin befolkning under helger.
Nu tar jag helg idag ! God Jul och God Fortsättning ! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De verkar finnas på ali också?

I just found this on AliExpress:
28,79kr | DJ7031YB-6.3-11/21 Automotive suitable for electronic fans/fan plugs Domestic QLW-A-B3F-B
Tog och gjorde en beställning ska "dyka upp" eller i varje fall finnas här början Januari 2025.
1735218997111.png
Och det här gick igenom utan jag måste sitta med bankdosan, Ali verkar vara betrott av ICA !
Ali samarbetspartner med ICA som det brukar heta ......
1735219669491.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Körde igår Test 8 med 3x400 VAC på ingångarna. För att kunna se funktionen hade jag seriekopplat 56 Ohm Gatemotstånden med två parallellkopplade 33 Ohms motstånd, vardera i serie med en Vit LED. Tanken var att kunna se att när de vita LED'n blinkade, ja då kom en startpuls från Optokopplaren. Två parallellkopplade LED för öka chansen LEDn överlevde startpulsen, vardera i serie med ett 33 Ohms motstånd för att fördela strömmen jämt mellan båda. Det här innebar att Gate motståndet ökade från 56 Ohm till 56 Ohm + 33/2 Ohm + LED = 56 Ohm + 16,5 Ohm +LED = ~72 Ohm + LED. Det FUNGERADE INTE. För mycket Gatemotstånd med hänsyn till att Zero Crossing Funktionen i IL4118 förhindrar tillslag vid mer än 25 Volt spänning över Triacutgången (normalt är gränsen redan vid ca 15 Volt).
Så jag bytte ut 56 Ohm mot 39 Ohm för 39 Ohm + 16,5 Ohm + LED = 56 Ohm + LED
Gatemotstånd och det fungerade. Ett skäl för att göra det här testet, max Gatemotstånd, är att Tyristorn BTW67-1000 har stora variationer i Gate trigger ström med temperatur, ju kallare dessto mer ström behövs.
Redan vid 0 grader C behövs ca 35% mer Gate trigger ström än vid rumstemperatur. Eftersom mer än 56 Ohm inte funkade rumstemperatur och 56 Ohm fungerade kan 39 Ohm vara lämpligt om man vill hojen ska kunna starta laddning när det är 0-gradigt utomhus för 56/39=1,42, dvs 39 Ohm ger 42% mer gate trigger ström än 56 Ohm vilket är större än de ca 35 % diagrammet nedan visar är ökningen i Gate triggerström från +25C till 0 C.
1735308643264.png
I Serie med ingångaran tre elkonvektorer på 2000 W vardera vilka teoretiskt begränsar ingångsströmmen till 2000W/230V=~8,7 A. 230V bortsett från 14,3 Volt över batteri och kanske 15 Volt för Gateströmmen ska bli så hög att den triggar Tyristorn.
1735304408515.jpeg
Försök mäta ingångströmmen med en tångamperemeter (med last ca 10,5 A) gav hoppande värden mellan 6,5 A och 8,5 A, medel blir då 7,5 A på ingången. Men med mer last än två 12V 100/80W H4 lampor med seriekopplade glödtrådar som vardera då drar ca 5,2 A, dvs totalt ca 10,5 A så sjönk spänningen.
Lade till en 24 V / 70 W lampa som drar ca 1,8 A vid 14,3 V för en totallast av 10,5 A + 1,8 A = 12,3 A, ja då sjönk spänning ner mot 12,5 Volt, dvs batteriet fick lämna ström.
Så två 12V 100/80W H4 lampor med seriekopplade glödtrådar för totalt 10,5 A var max last som testades med ovan "resurser" = en 2000 W elkonvektor "strypning" på alla tre ingångarna.
1735306033414.jpeg
Temperaturstegringen på Tyristorkylflänsen var som mest när jag mätte jämfört med rumstemperaturen efter 10 min 18 K, 20 min 19 K, 30 min 18 K, 40 min 19 K,
på Likriktarkylflänsen efter 10 min 17 K, 20 min 18 K, 30 min 18 K, 40 min 18 K.
Rumstemperaturen steg från 25C vid 10 minuter till 27C vid 40 minuter trots öppet fönster.
Efter 45 minuter upphörde de två vita LEDen i Gateströmmen från Optok-1 att blinka.
Min slutsats blev att Optok-1 dött.
En granskning av kretskortets baksida visade att Optok-1 var det enda Optokopplar chipet där jag halkat med löskolven och av misstag lött in pin 5 NC till kretskortet.
1735307944007.jpeg
Kan det varit halkande med lödkolven, flussmedel osv som tog knäcken på Optok-1 ?
Eller är avstånden på kretskortet för små för 400 VAC ?
(Någon som vet vad SEMKO har som minimiavstånd i kretskort mellan 230 VAC och Nollan i konsumentelektronik ?
Någon som har en länk till SEMKO's anvisningar ?
Jag har försökt hitta det själv men misslyckats ......
:huvet )
Löst det borde vara minst 2,5 mm mellan kopparstråken för 400 VAC men är vad jag kunnat mäta ca 0,8 mm på Labbkortet. Gör om ! :)
Optokopplarens triacutgång måste anslutas på annat sätt än direkt till kretskortet. Lösbart. :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Elschema vid Test 8 ovan.
1735352196645.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De verkar finnas på ali också?

I just found this on AliExpress:
28,79kr | DJ7031YB-6.3-11/21 Automotive suitable for electronic fans/fan plugs Domestic QLW-A-B3F-B
Dom kom idag, kontakterna, kontaktsidan
1736359343175.png
Och sedan från den sidan med kontaktlåset
1736359446861.png
Vilken av dom två sitter på GSX1300R
och
vilken är den jag skall montera honor/hanar i och dra 3 sladdar till
så jag kan sätta kontakten på hojen
efter jag monterat av originalregulatorn
och få ut spänning och frekvens på växelspänningen från statorn i de tre sladdarna efter jag startat motorn från batteriet ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Dom kom idag, kontakterna, kontaktsidan
View attachment 508967
Och sedan från den sidan med kontaktlåset
View attachment 508968
Vilken av dom två sitter på GSX1300R
och
vilken är den jag skall montera honor/hanar i och dra 3 sladdar till
så jag kan sätta kontakten på hojen
efter jag monterat av originalregulatorn
och få ut spänning och frekvens på växelspänningen från statorn i de tre sladdarna efter jag startat motorn från batteriet ?
Det är bara Hayabusa Gen3 som har de där kontakterna original.

Eller vad menar du?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är bara Hayabusa Gen3 som har de där kontakterna original.

Eller vad menar du?
Den kontakten som sitter på hojen med för anslutning till Statorn är det Honan ?
I så fall ska jag sätta sladdar på hankontakten med stiften för få ut tre sladdar och kunna mäta spänning vid olika varvtal och kunna mäta frekvens vid olika varvtal.
Men jag får väl behaga mig ner i garaget och kolla ..... :rodnar
Eller på annat sätt
Laddningsregulatorn, har laddningsregulatorns kontakt stift för anslutning till hojen ?
eller har laddningsregulatorn kontakt honor för anslutning till hojen ?
Och hojkontakten har stift för anslutning till laddningsregulatorn ?
Tycker det ser ut som laddningsregulatorn har stift
och jag skall då sätta sladdar på kontakten med stift. För GSX1300R har en honkontakt ansluten till statorlindningarna.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den kontakten som sitter på hojen med för anslutning till Statorn är det Honan ?
I så fall ska jag sätta sladdar på hankontakten med stiften för få ut tre sladdar och kunna mäta spänning vid olika varvtal och kunna mäta frekvens vid olika varvtal.
Men jag får väl behaga mig ner i garaget och kolla ..... :rodnar
Eller på annat sätt
Laddningsregulatorn, har laddningsregulatorns kontakt stift för anslutning till hojen ?
eller har laddningsregulatorn kontakt honor för anslutning till hojen ?
Och hojkontakten har stift för anslutning till laddningsregulatorn ?
Tycker det ser ut som laddningsregulatorn har stift
och jag skall då sätta sladdar på kontakten med stift. För GSX1300R har en honkontakt ansluten till statorlindningarna.
Typ alltid stift från laddningsregulatorn vad jag har sett...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker det syns ganska tydligt på fotot att var 3:e spole är ihopkopplad. Så jag tror växelströmfrekvensen är 150 Hz vid 3000 RPM = 50 RPS, Det skulle ge en ganska lätt formel Växelströmsfrekvensen Hz = Varvtalet RPM / 20 (x Hz/RPM)
Exempel Varvtal vid tomgång =1200 RPM ger Växelströmsfrekvens = 1200/20 = 60 Hz
Får se om / när jag lyckas mäta Växelströmsfrekvensen ......
Ja det verkar finnas chans mäta frekvensen, ET826 hade Hz och max inspänning 250 V DC/AC effektivvärde i max 10 sekunder
och om 4000 RPM enligt en källa ska ge ca 70 VAC borde tomgång 1200 RPM ge ca 1200 x 70 / 4000 = ca 21 VAC långt under 250 V, gå bra. Nätfrekvensen varierade när jag kollade på en transformator som gav ca 26 VAC under några minuter mellan 49,97 och 50,03 Hz.
1736413727956.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top