MC Regulator/Likriktare 2010 - 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testade idag med att mata två av ingångarna tex 1 & 2 eller 1 & 3 eller 2 & 3 med 15 VAC från en Toroidtransformator. Kopplingen laddade batteriet men inte högre än till ca 13,7 V. Och med en belastning på ca 2A dök batterispänningen under 13 V. Det behövs alltså högre växelspänning än 15 VAC på ingångarna för konstruktionen ska klara att ge ca 14,3 V batterispänning och klara en belastning. 15 VAC lindningen var ca 55 varv 1,5 mm2 kopplingsledning lindat utanpå toroidtransformatorn, dvs 55 varv / 15 VAC ger ~3,5 Varv/Volt.
Det gick att linda dit ytterligare 8 varv som gav ca 2 VAC. Seriekopplade lindningarna och fick ut ca 17 VAC.
Med 17 VAC kom batterispänningen upp till 14,3 Volt även med ca 7 Ampere belastning från en Biltema Halogen 12V 100/80W H4 lampa med seriekopplade glödtrådar (ca 5A) och en Halogen 24V 70W lampa (ca 2A)
Om 4000 RPM ger ca 70 VAC från generatorn så bör tomgångsvarvtal 1200 RPM ge
1200*70/4000=ca 21 VAC. Min slutsats blir att konstruktionen redan vid tomgångsvarv med ca 4 Volt marginal klarar att hålla batteriet på 14,3 Volt även med belastning från belysning och annan hojel, bränslepump osv.
1739745023115.jpeg
Så jag lade in 17 VAC i schemat !
1739745078825.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Iden med den här tråden var att om möjligt hitta en bättre lösning och FÖRENKLA.
Jag satte in dubbla vita lysdioder i Gate -Anodkretsen för dom tål ca 20mA och tyristorn kan dra upp till 80mA gateström. Under ett väldigt kort ögonblick till tyristorn slagit till och strömmen är försumbar. Jag försökte mäta spänningen över över motstånden på 33 Ohm och 39 Ohm för beräkna genomsnittströmmen men misslyckades.
SLUTSATS: Strömmen är mycket låg. Så jag tog bort en av lysdioderna (D7, D9, D11).
Och började köra med under natten belastning ca 1,8 Ampere och idag med 6,8 Ampere belastning och har lyckats mäta 18 mV = 0,018 V över ett 39 Ohms motstånd.
Det motsvarar U=I * R => 0,018 = I * 39 som ger I = 0,018 / 39 = 0,00046 A = 0,46 mA
Det här är vid 50 Hz, vid 600 Hz , dvs 12 ggr fler tillslag så skulle det bli 12 * 0,46 mA=5,5 mA fortfarande långt under de ca 20mA de vita lysdioderna klarar och så är jag av med på sikt 9 komponenter för först tre lysdioder och tre 33 Ohms motstånd och sedan slå samma återstående 33 Ohm med 39 Ohms motståndet till ett motstånd på ca 33 + 39 = 72 Ohm men för klara låga temperaturer (gateströmmen ökar vi låg temperatur) kanske 56 Ohm.
Så här ser det ut just nu , kopplingsschemat.
1740485757770.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En märklig grej för mig var att bara en lysdiod lös vid en lastström på ca 6,8 A. Förklaringen är att det med aktuell transformator som kan ge ca 120W och 6,8A * 17 VAC = 115 Watt så räckte "halvvågs likriktning" , bara en tyristor behövdes för att hålla uppe inställd spänning över batteriet.
1740496055576.jpeg
När jag hängde på ytterligare en H4 12 Volt 100/80W lampa med seriekopplade glödtrådar för en lastström på ca 11,8 A så tändes två lysdioder för transformatorn orkade inte leverera strömmen vid inställd spänning utan spänningen över batteriet sjönk till 12,5 Volt. Och då aktiverades båda inkopplade tyristorerna i försök upprätthålla inställd spänning. Och då blev spänningen över de två 39 Ohms motstånden i Gate-Anod kretsen 22 mV respektive 23 mV vilket motsvara en Gateström i genomsnitt på 0,56 mA respektive 0,59 mA. Det räckte alltså inte längre med en tyristor som är aktiv och likriktar utan de två tyristorer som är anslutna till transformatorn aktiveras i ett försök upprätthålla batterispänningen 13,8 Volt.
13,8 V vald för testen och eftersom när jag kör testerna dygnet runt har jag valt en vanlig Floatspänning för Blybatterier ca 13,8 V istället för den vanliga ca 14,3 Volt för MC regulator likriktare.
1740497239563.jpeg

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Trådkap igen här i brist på annat. Nu vill jag ut å gasa!

Tänkte höra med Chefen här om de där billiga plattorna som finns på Ali å Ebay att sätta på stödfoten så man kan parkera på osäkert underlag. Är det något att ha eller bara nertyngade crap?

Tänkte ifall den riskerar att bli ivägen för kedjan eller något? Jag parkerar en del till och från på en skogsstig och har en sån där platta i fickan som jag lägger under stödet. Det funkar ju men ibland blir man skitig och någon gång har jag glömt den på platsen.Screenshot_20250227_153149_eBay.jpg

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Trådkap igen här i brist på annat. Nu vill jag ut å gasa!

Tänkte höra med Chefen här om de där billiga plattorna som finns på Ali å Ebay att sätta på stödfoten så man kan parkera på osäkert underlag. Är det något att ha eller bara nertyngade crap?

Tänkte ifall den riskerar att bli ivägen för kedjan eller något? Jag parkerar en del till och från på en skogsstig och har en sån där platta i fickan som jag lägger under stödet. Det funkar ju men ibland blir man skitig och någon gång har jag glömt den på platsen.View attachment 511077
Det har jag med. En sån där platta i fickan som jag lägger under stödet.
När marken är mjuk.
En platta som sitter permanent under stödfoten kommer "räta upp hojen" när det är bra underlag och gör att att hojen ibland måste vändas åt andra hållet på en del parkeringar för att inte riskera välta. Problem ? Knappast.
Jag har höjt min Busa baktill 20mm för det ska bli lättare att svänga, framför allt lättare tajta åt en redan påbörjad sväng och jag har en epoxilimmad nylontrådepoxi armerad träbit under stödet för Busan ska luta mindre. Så stödet "når ner".
Vad det gäller
De där billiga plattorna som finns på Ali å Ebay att sätta på stödfoten så man kan parkera på osäkert underlag.
Så är det väl bara att inhandla en platta. Sedan får man väl kolla konstruktionen och fundera över om den ska monteras. Man vill den ska vara stark men väger den för mycket kanske stödet gungar till i "gupp" och då bryts väl tändningen till motorn om växel i, kan bli otrevligt.
Detta att stödet gungar till hände mig kanske tre gånger på Sprint RS.
Det hände inget mer än jag blev fårvånad / undrande första gången innan jag förstod vad som hänt.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det har jag med. En sån där platta i fickan som jag lägger under stödet.
När marken är mjuk.
En platta som sitter permanent under stödfoten kommer "räta upp hojen" när det är bra underlag och gör att att hojen ibland måste vändas åt andra hållet på en del parkeringar för att inte riskera välta. Problem ? Knappast.
Jag har höjt min Busa baktill 20mm för det ska bli lättare att svänga, framför allt lättare tajta åt en redan påbörjad sväng och jag har en epoxilimmad nylontrådepoxi armerad träbit under stödet för Busan ska luta mindre. Så stödet "når ner".
Vad det gäller
De där billiga plattorna som finns på Ali å Ebay att sätta på stödfoten så man kan parkera på osäkert underlag.
Så är det väl bara att inhandla en platta. Sedan får man väl kolla konstruktionen och fundera över om den ska monteras. Man vill den ska vara stark men väger den för mycket kanske stödet gungar till i "gupp" och då bryts väl tändningen till motorn om växel i, kan bli otrevligt.
Detta att stödet gungar till hände mig kanske tre gånger på Sprint RS.
Det hände inget mer än jag blev fårvånad / undrande första gången innan jag förstod vad som hänt.
Precis, tänkte på det där. Men min är också en aningen höjd iom 10cm längre sving och bakdämparen på maxförspänning.

Så den lutar lite för mycket utan platta eller planka under stödet.
Vikten borde ju inte påverka så mycket då det är aluminium kan jag tänka mig.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Tänkte höra med Chefen här om de där billiga plattorna som finns på Ali å Ebay att sätta på stödfoten så man kan parkera på osäkert underlag. Är det något att ha eller bara nertyngade crap?
Tänkte ifall den riskerar att bli ivägen för kedjan eller något?...
På Storhojen satte jag dit en hockeypuck (den kostade 17:- ).
Jag fick modda stödfästet en smula, så att stödets viloläge hamnade lite lägre, annars skrapad kedjan i hockeypucken.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Efter kört sedan i tisdags med 17 VAC på två ingångar (bytt mellan L1&L2, L1&L3 och L2&L3)
och funderat över om Läckström genom 1300 V dioderna skulle kunna knäcka den vita LEDerna. Så kollade jag i data vita LED klara max 5V i fel riktning. En 1300 V diod läcker vid 100 C (läckage ökar med temperatur) <50 mikroAmpere. Ett motstånd parallellt varje VIT LED kan skydda. För marginal räkna med 100 mikroAmpere och max 2,5 Volt.
U = I x R ger 2,5 = 100/1000000 x R => R = 2,5 x 1000000/100 = 25000 Ohm, dvs ett motstånd parallell varje vit Lysdiod kan vara på MAX 25000 Ohm. Hade några motstånd BAHLådan på 4700 Ohm och satte dit dom. Borde skydda, dom är ju mindre än 25000 Ohm.
Har också kollat hur stort Gate - Anodmotstånd som är möjligt och det fungerade med 68 Ohm + 39 Ohm = 107 Ohm vid 23 C Rumstemperatur. Då borde det funka med 68 Ohm vid temperaturer ner mot Nollan. Nödvändig Gate ström ökar ju med sjunkande temperatur.
Så är testet igång
1740781776501.jpeg
Spänningen mellan faserna hoppar mellan ca 100 VAC och 430(?) VAC .
Belastningen är en 24 VDC 70 Watt lampa som dra ca 2A. (~1,75A med DC Tång)
Strypning mellan de tre 230 VAC Vägguttagen är tre Elkonvektorer inställda på 750 W.
1740782106368.jpeg
Normalt blinkar de tre Vita LEDen men genom att låta batteriet ladda ur sig någon minut och sedan koppla in Likriktaren Regulatorn gick det att få alla tre att att lysa någon minut innan batteriet var laddat till inställd spänning, ca 13,8 Volt. Onödigt ha högre för det blir ju Floatladdning när Likriktaren Regulatorn är inkopplad dygn efter dygn.
Utan belastning från "2 ampere Lampan" är det "Fas3 LEDn som blinkar 10 ggr på 15 sekunder. De andra Optokopplarna (1&2) behöver tydligen mer ström än 3an.
Temperaturstegringen på kylflänsarna är ca 3K över rumstemperatur efter 1 timme.
1740782353745.jpeg
Och så här ser Kopplingsschemat ut.
Med "backströmsskyddsmotstånd" på 4700 Ohm parallellt de vita LEDn.
1740782581595.png

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
En intressant följetång, bra dokumenterat, men löser det ett verkligt problem?
Har själv aldrig haft ett problem med laddningen, annat än att typ regulatorn packat ihop, eller helt saknats, och då får man fixa det.
Men här verkar man ha behovet av att bygga någonting komplext, så problemet bör var ungefär lika komlext, eller?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nja iden kom 2010 när jag insåg att
laddningsregulatorn var kass på SV650S
att reglering skedde genom att generatorn kortslöts med tyristorer när batteriet nått rätt spänning (vanligen ca 14,3 Volt, shunt eller parallellreglering)
OCH tyckte detta var vansinne det naturliga är ju att bryta strömmen från generatorn
när batteriet nått rätt spänning (vanligen ca 14,3 Volt, open eller seriereglering)
Det blev då 2010 en mycket komplexlösning och det här är ett försök förenkla.
Konstigt nog !:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nästa månad, jag menar morgon, det knäpper på
1740808073661.jpeg
IngångsSpänningen hoppar på den digitala voltmetern som visar ingångspänning uppfattar allt mellan 218 VAC och 438(?) VAC, exempel. Om 4000 RPM ger ca 70 VAC med obelastad stator bör 12000 RPM ge högst ca 210 VAC.
Konstruktionen har säkerhetsmarginal. :)
Nu dags rycka ut banankontakterna 1,2 och 3, slå av 3x400 VAC och ta tåget till Sthlm. :)
1740808209918.jpeg

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nästa månad, jag menar morgon, det knäpper på
View attachment 511217
IngångsSpänningen hoppar på den digitala voltmetern som visar ingångspänning uppfattar allt mellan 218 VAC och 438(?) VAC, exempel. Om 4000 RPM ger ca 70 VAC med obelastad stator bör 12000 RPM ge högst ca 210 VAC.
Konstruktionen har säkerhetsmarginal. :)
Nu dags rycka ut banankontakterna 1,2 och 3, slå av 3x400 VAC och ta tåget till Sthlm. :)
View attachment 511218
Vad väntar i Stockholm, Nobelpris? : )

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli