Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testade idag med att mata två av ingångarna tex 1 & 2 eller 1 & 3 eller 2 & 3 med 15 VAC från en Toroidtransformator. Kopplingen laddade batteriet men inte högre än till ca 13,7 V. Och med en belastning på ca 2A dök batterispänningen under 13 V. Det behövs alltså högre växelspänning än 15 VAC på ingångarna för konstruktionen ska klara att ge ca 14,3 V batterispänning och klara en belastning. 15 VAC lindningen var ca 55 varv 1,5 mm2 kopplingsledning lindat utanpå toroidtransformatorn, dvs 55 varv / 15 VAC ger ~3,5 Varv/Volt.
Det gick att linda dit ytterligare 8 varv som gav ca 2 VAC. Seriekopplade lindningarna och fick ut ca 17 VAC.
Med 17 VAC kom batterispänningen upp till 14,3 Volt även med ca 7 Ampere belastning från en Biltema Halogen 12V 100/80W H4 lampa med seriekopplade glödtrådar (ca 5A) och en Halogen 24V 70W lampa (ca 2A)
Om 4000 RPM ger ca 70 VAC från generatorn så bör tomgångsvarvtal 1200 RPM ge
1200*70/4000=ca 21 VAC. Min slutsats blir att konstruktionen redan vid tomgångsvarv med ca 4 Volt marginal klarar att hålla batteriet på 14,3 Volt även med belastning från belysning och annan hojel, bränslepump osv.

Så jag lade in 17 VAC i schemat !

Det gick att linda dit ytterligare 8 varv som gav ca 2 VAC. Seriekopplade lindningarna och fick ut ca 17 VAC.
Med 17 VAC kom batterispänningen upp till 14,3 Volt även med ca 7 Ampere belastning från en Biltema Halogen 12V 100/80W H4 lampa med seriekopplade glödtrådar (ca 5A) och en Halogen 24V 70W lampa (ca 2A)
Om 4000 RPM ger ca 70 VAC från generatorn så bör tomgångsvarvtal 1200 RPM ge
1200*70/4000=ca 21 VAC. Min slutsats blir att konstruktionen redan vid tomgångsvarv med ca 4 Volt marginal klarar att hålla batteriet på 14,3 Volt även med belastning från belysning och annan hojel, bränslepump osv.

Så jag lade in 17 VAC i schemat !
