MC Regulator-Likriktare 2010 - 2024

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur många Ampere är laddströmen på i den genomsnittliga mc'n?

Hjälpstartar man en bil el mc med säg helt urladdat batteri så går det ju betydligt fortare för den att ladda upp batteriet än att sätta det på laddning med en normal 4A mc-laddare.

Eller?
En bilgenerator liggaer på en kapacitet mellan ca 40A till 150A och stora dieslar kan nog ha ännu större generator. Min gamla V70 har 180A.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur många Ampere är laddströmen på i den genomsnittliga mc'n?

Hjälpstartar man en bil el mc med säg helt urladdat batteri så går det ju betydligt fortare för den att ladda upp batteriet än att sätta det på laddning med en normal 4A mc-laddare.

Eller?
Den vanliga generatorspänningen är 14,3 Volt. Om batteriet har en spänning på tex Laddat Volt innan laddning blir sambandet 14,3 Volt = Laddström x Batteriets inre motstånd + Laddat Volt
Laddström = (14,3 - Laddat Volt) / Batteriets inre motstånd
Det här fungerar utan problem med blybatterier för "Batteriets inre motstånd" är så stort så laddströmmen blir inte högre än vad Batteriet klarar av.
Det fungerar INTE med Lithiumbatterier, här finns risken att laddströmmen blir större än vad batteriet klarar. För "Batteriets inre motstånd" är så litet.
Därav alla varningar om kolla att Lithiumbatteriet inte blir varmt, ta ur Lithiumbatteriet ur fordonet innan laddning (om Lithiumbatteriet laddat ur sig sittande i fordonet, vanligt på nyare MC (och bilar) att det dras ström från batteriet när de är parkerade).
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Genom att använda en ställbar Zenerdiod som TL431 kommer man ifrån problemet hitta ”rätt” vanlig Zenerdiod när toleransen är så stor att en ”12 Volt Zenerdiod” kan vara allt mellan 11,4 Volt och 12,6 Volt. TL431 kan ge en spänning i området 2,5 upp mot 36 Volt vilket täcker in önskade 14,3 Volt. Man väljer Zenerspänning med hjälp av två motstånd som jämför önskad spänning med en inbyggd Referensspänningen som är mycket nära 2,5 Volt.
1732700164679.png
Är R1=R2 blir Vka = ~5 Volt är R1= 2 x R2 blir Vka = ~ 7,5 Volt Med R1=2500 Ohm och R2 =11800 Ohm blir Vka = ~14,3 Volt. Iref = ~ 0,000002 A så Iref x 11800 = ~0,024 V , dvs ~14,3 Volt blir ~ 14,324 Volt. Acceptabel avvikelse och lätt ställa in önskad batterispänning med en 20 varvs potentiometer.
Det blev det här schemat.
1732700232418.png
Eftersom minsta spänning över TL431 är 2,5 Volt och jag vill ha en Grön LED som visar att generatorn laddar (TL431 börjar dra mer ström än driftström ca 1 mA) så blir lägsta spänning ca 4,5 Volt. För att då garantera att Opto-K är helt strypta / avstängda för batteriet har uppnått 14,3 Volt behövs 2 Gula LED i serie med Opto-kopplarna för då blir spänningen över Opto-K 4,5 Volt - 4 Volt (i de Gula LEDn) = 0,5 Volt ; med bara en Gul LED ca 2,5 Volt farligt nära de 2,6 Volt som högst behövs för att Aktivera triacutgångarna i IL420.
Monterat på Labbkort, 390 Ohm motstånden är inlödda i sladdarna, ej på fotot.
1732700339371.png
Till vänster över den blå potentiometern den svarta TL431 i "transistorkapsling" till höger de två optokopplarna med triacutgång IL420.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Test med 26VAC in från transformatorn, batterispänning 14,28 Volt och belastningen är en Biltema Halogen Offroad H4 12V 100/80 W med seriekopplade glödtrådar för överleva 14 Volt lampspänning, drar ca 5,1 A.
1732704405255.png
På fotot syns upptill till vänster anordningen för att testa med 230 Volt från vägguttaget. Den har två stickkontakter, den närmaste är för strypning med tex ett 2 kW värmeelement, den bortre för anslutning av laddningsregulatorn.
För att garantera att strypningen sitter mellan FAS och laddningsregulatorn finns två Lysdioder, vardera i serie med 3 st 33 kOhm seriekopplade motstånd inkopplade mellan Fas och Jord (Grön LED) respektive mellan Nollan och Jord (Röd LED). Detta innebär att när jag sätter stickkontakten i vägguttaget så lyser endera Grön LED eller Röd LED. Lyser Röd LED tar jag ut stickkontakten och vänder den och stoppar in den igen. Varför ? För sitter stickkontakten fel blir strypningen mellan Nollan och Laddningsregulatorn och Batteriet och Laddningsregulatorn har då en hoppande spänning på tex 208VAC mot diskbänken. Uppmätt. INTE bra.
Sitter stickkontakten så Grön LED lyser så ligger batteriet på 0 VAC mot diskbänken. Uppmätt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Test anslutet till Vägguttaget 230 volt. Med ett 2kW värmelement i serie med 230VAC inspänningen till Laddningsregulatorn. Den digitala Voltmetern som mätte spänningen hoppade våldsamt från typ 135 Volt till upp på fotot 242 Volt. Belastningen är en 12V/10W lampa.
1732704730292.jpeg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur låg spänning klarar konstruktionen ? Test med 220VAC/26VAC transformatorn inkopplad efter en gammal Spartransformator gav 16 VAC ut från Transformatorn. Det laddade inte.
Kunde det vara Gatemotstånden på 390 Ohm som begränsade ?
Tog och ersatte Gatemotstånden på 390 Ohm dimensionerade för begränsa Gateströmmen vid 240VAC IN med tre parallelkopplade 180 Ohm för 60 Ohm Gatemotstånd. Med bara 16 VAC in ska 60 Ohm räcka för skydda Gate och triacarna i Optokopplarna mot för hög ström.
1732707660903.png
Och det funkade, tom med båda Krafttriacarna kopplade till transformatorn, vilket är svårare än EN Krafttriac till Transformatorn tillsammans med L3 som går direkt till Likriktarna. Tom med med last 5A.
1732707729628.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då kom frågan, går det att använda Optokopplare med ”ZeroCrossingCircuit” tillsammans med 60 Ohm Gatemostånd. Dom här Optokopplarna finns för att begränsa störningar och väntar med tillslaget till spänningen passerat Noll och hindrar tillslag om spänningen över triacen är högre än ~15 Volt, högst 25 Volt med IL410 . Från BAH togs IL410 fram och ersatte IL420 på Labbkortet.
1732708651696.png
Resultat: Inga problem
1732708706001.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag måste läsa igenom detta, jag är ju som intresserad av sånt här. Har bara skummat igenom tråden men den är som intressant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu när problemet med få bra laddning vid låga varvtal utan att få för hög Gateström vid höga varvtal var löst med Optokopplare med ZeroCrossingFunktion som garanterade att tillslaget aldrig sker vid högre spänning än 25 Volt över triacen (med IL410) så kom tanken att testa hur varm kylflänsen blev, ett effekttest. Jag tog bort spartransformatorn som gett 16 VAC tillsammans med den vanliga transformatorn 220VACin/26VAC, 5 A ut enligt märkning på toroiden. Och kopplade L1 och L2 på kraftdelen till 26VAC. Det betyder att båda triacarna är inkopplade och förlusteffekten blir ungefär dubbelt så stor som med en lösning där strömmen anpassas till behovet med tyristorer i likriktaren istället för dioder.
Tyristor heter ju på engelska SCR, SiliconControlledRectifier, KiselStyrdLikriktare.
1732743173977.png
Jag har med Potentiometern justerat in spänningen till 14,30 Volt för se vad som händer med lite last en seriekopplad 100/80 W H4 och en seriekopplad 100/55W H4.
1732743219288.png
Lamporna drar ~5 A + 4 A = ~9 A och spänningen stiger till 14,45 Volt. Vilket antagligen beror på testutrustningen. Varje gång spänningen sjunker så mycket att triacarna slår till utan last (vid ca 14,10 Volt) så hoppar spänningen upp och så sjunker spänningen till nästa tillslag efter någon 10-delsekund. Batteriet får alltså så mycket laddning från transformatorn med nu två paralellkopplade 5A lindningar och 26 VAC ut att sedan behövs ingen mer ström förrän ca 5 perioder växelström senare.
Då går det så mycket ström att det knäpper till i transformatorn.
Med last på 9 A kommer knäpparna mycket tätare, ett oavbrutet knattrande och spänningen stiger. Det kan vara ide med den här konstruktionen att ställa in spänningen med tändbelysning på 14,1 Volt eller 14,2 Volt om man vill ha lite marginal till och inte vill överskrida 14,3 Volt. 14,3 Volt som brukar vara det vanliga för moderna batteriregulatorer till 12 Volt blybatteri.
Kylflänsen kändes varm med fingrarna och men med inga symptom på att transformatorn inte orkade med så byttes 100/55W ut till ytterligare en 100/80 W lampa för få lastström ca 10 A.
Kylflänsen ställdes upp för luft skulle kunna strömma upp längs flänsarna och kyla bättre.
1732743391357.png
Testet igång med ~10 A last.
1732743479417.png
Rumstemperatur 24 °C.
14:31 mätt med IR termometer, kylflänstemperatur 50 °C, ström 10,2 A
14:38 mätt med IR termometer, kylflänstemperatur 80 °C, ström 10,1 A
14:41 mätt med IR termometer, kylflänstemperatur 84 °C och när jag mätte temperaturen kände jag lukten av den rök som finns i all fungerande elektronik, den rök som lämnar elektroniken när elektroniken dör. Elektronikens själ.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top