Mc-tillbehörsrea på Lidl måndag den 25 april

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
E22 skrev:
njaaa överlever & överlever..dansk kyckling med salmonella i.. "bara som ett exempel helge.."
Vet du hur fräcka effekter det kan få om du käkat åå sen drar på ditt nya skinställ... :D
och då VILL han nog dö :D

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Alla utom svenskar äter skitmat,lidls mat är giftig om man dör 5år tidigare om man äter den.
svensk mat är bäst på alla sätt finns inget dom är bättre på i utlandet.
sen att lidl hävdar att dom kollar köttet i lab precis som i sverige och att det som är i beror å att det ska hålla bättre är ren lögn trots lapparna vid köttdiskarna.
nej usch fy va hemsk dom är men eftersom ingen handlar där går dom snart i kk ändå så

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Jag har handlat tyska skitgrejer och är jättenöjd!

* Ryggsäck, 35 :-!! Köpte flera sycken likadana, kan ju ha ölen i dom när man åker bort och strunta i att ta med den hem, som en icakasse ungefär - Perfekt!

* Ryggsäck för motorcykel, 90 :- (Ja, tankväskan kallades så...) Hade redan tankväska men den här är verkligen bra då man inte bara kan hålla sina solglasögon hela i det lilla avsedda facket utan även bära den på ryggen, kunde man inte med min tankväska för 600 :- - Imponerande!

* Batteriladdare, 60 :- Är väl istortsett som Jula grejer - Helt OK

* Ryggskena, 299 :- Har ju inte kört med ryggskena dom senaste 25' milen men nu tänkte jag prova om jag vill ha ett, 300 är ju värt att prova ett för. Tyvärr så känns det som den drar ner kallingarna innanför stället?! ska det vara så?!? - Får köra utan kallingar

* Interkom, 70 :- Kul grej för dom pengarna, har inte stora förhoppningar men bara att se dottern med det på när vi snackade genom det vid matbordet igår var ju värt pengarna! :)

* Regnställ, 159 :- Har inte provats men jag vet att om jag har ett kommer det inte regna på hela sommaren! - Bra investering för soliga dagar!

Alla som satsar på hojåkare rules - även Lidl!

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Hmmm.. har gunderat på en sak.. När ni åker på semester (om ni nu har råd med det), har ni med er svensk mat då? eller handlar ni bara på de finaste restaurangerna? Många semesterfirare kommer hem å spyr gaalla över hur dyrt allt är här hemma.. hur gör ni?? skulle vara intresant att höra det... :va

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
RSV_Ante skrev:
Hmmm.. har gunderat på en sak.. När ni åker på semester (om ni nu har råd med det), har ni med er svensk mat då? eller handlar ni bara på de finaste restaurangerna? Många semesterfirare kommer hem å spyr gaalla över hur dyrt allt är här hemma.. hur gör ni?? skulle vara intresant att höra det... :va
enbart nudlar..Ååå för resten av semesterkassan...sprit

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Köpte ett skivbromslås! i avskräckningsyfte, var tydligen tuv-godkänt vad det nu innebär? :rock

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
NiklasRR skrev:
Köpte ett skivbromslås! i avskräckningsyfte, var tydligen tuv-godkänt vad det nu innebär? :rock

Du kan lika gärna måla det grönt så tjuven vet... :död

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
RSV_Ante skrev:

Ja, och så kan man ju fundera på hur många som äter pizza och kebab här hemma. Det lär ju inte vara det finaste köttet man får där..

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
E22 skrev:
njaaa överlever & överlever..dansk kyckling med salmonella i.. "bara som ett exempel helge.."
Vet du hur fräcka effekter det kan få om du käkat åå sen drar på ditt nya skinställ... :D
När jag tillagar kyckling behandlar jag den alltid, oberoende av ursprung, som salmonellasmittad. Enklast så. Med rätt tillagning så spelar salmonellan ingen roll.
Fundera över om du får svensk (a 90:-/kg) eller utländsk kycklingfile (a 35:-/kg) på svenska restauranger???
Hela Europa ha ju tuggat salmonellakyckling i några decennier och de flesta verkar ju överleva... :va

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Så då har jag också varit och fyndat, tjöpte mij en kätting, ett skivbromslås, en tankväska och ett regnställ. Under femhundringen för allt. :tummenupp

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Marcus74 skrev:
Det kallas konserveringsmedel. Mera sånt så lever vi längre, hurra! :rolleyes:

Nja, inte säkert.. Tyska mejeriprodukter högpastöriseras vanligen (värms till ca 95gr istället för våra fjuttiga ca 70.. tar gradtalen ur minnet så de är inte exakta..) Våra lågpastöriseras.. Nackdelen med högpastörisering är att mejeriprodukten kan smaka lite "kokt" (ger en bismak) men å andra sidan så håller de väsentligt mycket längre,l behöver *ej* kylförvaras och, nej, de innehåller vanligtvis inte mer konserveringsmedel än några andra mejeriprodukter.. snarast tvärtom iom att det inte finns någon anledning att tillsätta sådant. Jättebra att ha som extra hemma, för mjölken tar alltid slut när man inte har någon lust att åka o handla..
Och du.. De tillsätts inte med en massa a-vitamin som svensk (naturlig?!?) mjölk, så förhoppningsvis slipper du kalkurlakning ur din benstomme...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
natron skrev:
Nja, inte säkert.. Tyska mejeriprodukter högpastöriseras vanligen (värms till ca 95gr istället för våra fjuttiga ca 70.. tar gradtalen ur minnet så de är inte exakta..) Våra lågpastöriseras.. Nackdelen med högpastörisering är att mejeriprodukten kan smaka lite "kokt" (ger en bismak) men å andra sidan så håller de väsentligt mycket längre,l behöver *ej* kylförvaras och, nej, de innehåller vanligtvis inte mer konserveringsmedel än några andra mejeriprodukter.. snarast tvärtom iom att det inte finns någon anledning att tillsätta sådant. Jättebra att ha som extra hemma, för mjölken tar alltid slut när man inte har någon lust att åka o handla..
Och du.. De tillsätts inte med en massa a-vitamin som svensk (naturlig?!?) mjölk, så förhoppningsvis slipper du kalkurlakning ur din benstomme...

72 grader i 16 sekunder säger lagen.
Högpastörisering 80grader i 15 sekunder ungefär. Så helt fel ute var du inte.
Men en högpastöriserad produkt ska stå i kylskåp, hållbarhet på 2 veckor ca.
Man har oftast högre temperatur runt 95 vid HP, för att man vill bli av med vissa enzymer typ Lipas mm..
Ajaa det finns en hel vetenskap om pastöriseringstemperaturer, orkar inte dra allt. Ni får fråga om ni undrar något.

Jag vet inte vilken metod Lidl använder sig av, men det är nog ingen UHT(130-140grader 5 sekunder) det handlar om. En sådan produkt håller 3-4 månader i rumstemperatur efter att den packats i aseptisk förpackning. Kanske nån slags mikrofiltrering och högpastörisering. Det finns en del olika metoder för att få längre hållbarhet. Men som sagt nackdelarna är, sämre smak, sämre vitamin/närings innehåll.
Angående vitaminer så innehåller mjölk ABCDEK vitaminer, vi tillsätter AD vitaminer till lätt, mellan och minimjölk. Eftersom ADEK är fettburna vitaminer så försvinner det en hel del när man tar bort så mycket fett.

Ur näringssynpunkt så är mjölk något av det nyttigaste man kan dricka.

Last edited:

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Nu måste jag bara ställa en fråga ang. hjälmarna för 299...

Jag förstår att det inte är toppkvalite, men de är godkända enligt något konstigt nummer...

Om jag då skulle köpa en sån i rätt storlek till någon som ska åka 1-2gånger för att se vad hon tycker, borde det vara bättre än om jag köper en t.ex. arai för 5000:- som är i fel storlek för henne, eller?

Jag känner inte för att lägga ut en massa pengar på en hjälm som passar en person som aldrig åkt MC, innan hon vet om hon gillar det eller inte. Givetvis kommer en bra hjälm införskaffas om hon gillar att åka...

SÅ: Vad är bäst, köpa en ny hjälm till henne för en "struntsumma" eller att låta henne ha en gammal hjälm i fel strolek?

mvh//Micke

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...