MC utan skyddskläder?

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
Zx6r
Har bara hört om det där, obehagligt att du fick bevittna det.. Hoppas du kom in i arbetet snabbt efteråt.
Fan, hade det hänt mig hade jag nog sjukskrivit mig för resten av dagen, möjligen stannat hemma dagen efter. Beror på hur länge man hade legat vaken senare på kvällen/natten och stirrat i taket upprepande "båge..inga..skydd..båge.. inga.. skydd..d..".:3freak

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
David Eberhards bok, I trygghetsnarkomanernas land, borde vara obligatorisk läsning i skolan...

Tror att många svenskar skulle må bra av att släppa lite på tyglarna i sitt trygghetstänkande. Jag talar inte om bombrepor. Bakhjulet i 200 km/h med badbyxor och dottern bakpå. Men prova cykla utan hjälm någon gång ibland. Åk till affären utan skinnstället någon gång. Gör det inte till vana! Inga höga risker! Men öka risken lite någon gång ibland. Det rensar bort en del av svenska folksjukdomen trygghetsnarkomani.

Du får det ju att låta som att vi hävdar att man ska ha hjälm när man går på söndagspromenad....

Det är ju lite mer som att prova heroin när man redan är fast på amfetamin dvs säga inte skitnyttigt från början men ändå bättre än alternativet....

Jag är på samma linje som det du skriver vanligtvis då jag tycker folk borde få upp pulsen lite oftare men vi har ju faktiskt tagit det steget redan!

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Ducati
Som en förespråkare av ordspråket "du klär dig inte för färden, du klär dig för fallet" så har jag alltid tyckt att körning utan full skyddsutrustning var ett tecken på idioti. Sen spenderade jag ett par dagar i Rom.

Den första dagen gapade jag åt synen av alla tvåhjulsfarande människor i shorts och sommarkjol och åt deras åsikt att endast hjälm, moderiktig sådan, var nödvändig. Jag påpekade för ett par lokala åkare att hemma i Sverige minsann där var det full utrustning eller inget vilket fick de att stirra på mig som om jag hade svurit i kyrkan. "Även i värmen!?", "Ja, faran försvinner väl inte med värmen?!", "Ok, men ni har inte heller samma värme i Sverige som oss" (det var 40-gradig värmebölja). Nåja.

Man vänjer sig vid allt och spola fram ett par dagar och jag blåste runt i trafiken på en vespa endast bärande en hjälm, tryckte mig förbi bilar och lastbilar med allt vad trafikregler heter borta ur huvudet. Eller som det kallas i Rom; vanlig körning. Höjdpunkten för mig var en köbildning då jag fastnade bakom en bil som av nån anledning inte höll undan för oss tvåhjulsåkare (som alltid ges företräde där, älskar det) och en MC-polis rullade upp och högljutt undrade varför jag inte körde förbi. Påpekade att bilen framför blockerade och polisen SKREK åt mannen att flytta sin bil. När mannen i skräck flyttat bilen så log polisen åt mig och vänligt gav mig ett "varsågod, fortsätt". Fantastiskt land.

Anyway, jag kan se båda sidor av saken men kör aldrig utan full utrustning här hemma iaf.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det ÄR viktigt med skyddsutrustning, jag klev en kille på tårna på AVA MC idag, jefla tur att han hade sina Sidi på sig.....:gnissla

Mina skor kan du köra över för det är stålhätta i dom :hihi

Såg en kille igår som kom glidande på en R1a 99a röd iförd skjorta & jeans & sandaler, & så såklart hjälm.

Tommy.exe

Guest
Har bara hört om det där, obehagligt att du fick bevittna det.. Hoppas du kom in i arbetet snabbt efteråt.
Fan, hade det hänt mig hade jag nog sjukskrivit mig för resten av dagen, möjligen stannat hemma dagen efter. Beror på hur länge man hade legat vaken senare på kvällen/natten och stirrat i taket upprepande "båge..inga..skydd..båge.. inga.. skydd..d..".:3freak

:rofl

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag har själv aldrig kört hoj i annat än full skyddsmundering och även om jag personligen i de flesta fall tycker det är ren idioti att inte ta på sig innan man ger sig ut så kan de väl vara försvarbart att enbart slänga på sig krukan om man ska ner genom byn för att handla mjölk eller va som.. Själv anser jag mig inte ha såpass mkt omdöme att jag skulle låta bli att spontangasa om det blev tillfälle. Kommer Jonte med sitt nytagna körkort i sin luftfilterpreppade ´BMW 330 och försöker hetsa så skulle jag nog iaf visa att han får köpa ett ännu lite öppnare filter innan han hänger med. Då känns det bättre att ha lagt den extra tiden på att ta på sig allt och kanske med lite tur slippa sjukhusvistelse eller att gumman får lägga order på en flådig permobil pga min ryggskada.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag kör aldrig full utan skyddsutrustning! :fakta

Eller....vänta nu....:va

Jo, förutom då vid provkörning i samband med reparation:
old+hippies.jpg

:hej

/e

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tar alltid på mig min stora foliehjälm innan jag går in på sporthoj.com.

Säkerheten kan man inte kompromissa med :fakta

Nä, nu skiner solen så nu ska jag faktiskt ut och bomba med hojen. Tänker faktiskt helt seriöst ha t-shirt på mig... ... även om det blir skinnställ och ryggskydd över denna

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är ju en viss känsla o känna vinden blåsa genom kläderna en varm sommardag:kär.
Annars för er säkerhetsnojiga.
suv-chevrolet-1.jpg
Betydligt säkrare än hojen:fakta

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg några fina bilder under Risk2'an på folk som gått ikull utan skydd. :3freak

Få se om alla tuffingar här är lika hårda när köttet är avskrapat in till benen. :crash

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Om man ska vara 100% säker borde man inte köra hoj överhuvudtaget. Ärligt talat? Om han brummar genom stan i 50 km/h ut till badbryggan så vem bryr sig? Skillnad att bomba i 150+ på landsväg och inte ha skydd...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag blev riktigt chockad när jag läste denna tråd och insåg att det faktiskt finns personer här mitt i säkerhetens mecka som vägrar vara solidariska och bidra till säkerheten! Jag är säker på att det måste vara en av de där blåa moderaterna som inte vill acceptera att alla ska med :mad: :mad: :mad:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Kära Sporthoj.com,

Jag åkte och köpte glass i veckan utan att ha vare sig ryggskydd, stövlar eller handskar på mig.:dummer
Jag hoppas ni förlåter mig.:krama

P.S.

Det gjorde ont i foten att växla med gympadojjorna :crash

Jag gjorde samma sak med flip flops, faaan va ont det gjorde att växla :D

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
gzybI.jpg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Såg en lirare på väg hem från gymmet med axelväska, jeans, linne och hjälm på en gixxer 1000..

Förstår inte vitsen av att folk kör utan handskar? :död Såg några med full utrustning men inga hanskar, och gymkillen senare samma dag dock iklädd jacka med fortfarande utan handskar :näsblod

Det där har jag sett många gånger!! Skinnställ eller skyddsjacka men inga handskar, då är man oförnuftig vill jag säga:dummer

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Haha fick en hel sida i senaste SH-bladet, känner med hedrad :) :Bugar

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
:rofl

Sorry, det har juh varit såpass taskigt sommarväder iår att jag tyckte att diskussionen nog minsann behövde komma igång :1pajas

Men fortsätt för all del med diskussionen, jag ska dock ut och njuta lite av vädret på två hjul iförd T-shirt hade jag tänkt, finns fan inget bättre sätt att njuta av sommarn på :katt

Bertilson

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
Aprilia RSV Mille
Hjälm har jag aldrig kör utan, ryggskydd använder jag oftast om jag kör lite längre och fortare.

Annars är dert Jeans, T-shirt och lågskor som gäller när man åker och handlar glass. Är däremot lite jobbigt med revorna som lätt blir på armarna när man kör i skogen. likaså solbrännan på vaderna som annars inte blir så exponerade för solljus.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024