Som en förespråkare av ordspråket "du klär dig inte för färden, du klär dig för fallet" så har jag alltid tyckt att körning utan full skyddsutrustning var ett tecken på idioti. Sen spenderade jag ett par dagar i Rom.
Den första dagen gapade jag åt synen av alla tvåhjulsfarande människor i shorts och sommarkjol och åt deras åsikt att endast hjälm, moderiktig sådan, var nödvändig. Jag påpekade för ett par lokala åkare att hemma i Sverige minsann där var det full utrustning eller inget vilket fick de att stirra på mig som om jag hade svurit i kyrkan. "Även i värmen!?", "Ja, faran försvinner väl inte med värmen?!", "Ok, men ni har inte heller samma värme i Sverige som oss" (det var 40-gradig värmebölja). Nåja.
Man vänjer sig vid allt och spola fram ett par dagar och jag blåste runt i trafiken på en vespa endast bärande en hjälm, tryckte mig förbi bilar och lastbilar med allt vad trafikregler heter borta ur huvudet. Eller som det kallas i Rom; vanlig körning. Höjdpunkten för mig var en köbildning då jag fastnade bakom en bil som av nån anledning inte höll undan för oss tvåhjulsåkare (som alltid ges företräde där, älskar det) och en MC-polis rullade upp och högljutt undrade varför jag inte körde förbi. Påpekade att bilen framför blockerade och polisen SKREK åt mannen att flytta sin bil. När mannen i skräck flyttat bilen så log polisen åt mig och vänligt gav mig ett "varsågod, fortsätt". Fantastiskt land.
Anyway, jag kan se båda sidor av saken men kör aldrig utan full utrustning här hemma iaf.