MC utan skyddskläder?

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Konstig diskussion... Det är väl bara att ställa sig själv frågan när man är ute och joggar på grov asfalt, om man vill slänga sig handlöst i backen, i vad som då kan vara ca 7km/h... Mitt svar blir nej tack. Har redan svarta spår i vänster knä intatuerat och ett fint ärr på höger underarm. Hakan har ärr med, då jag inte fattade hur hårt hakbandet ska vara åtdraget när man är 17 år gammal. 20 år senare så kör jag helst i skinn. Det spelar liksom inte någon roll om man bara tänkt att glida bort till kiosken och köpa en glass. Det händer snabbt att man får "en dålig dag" och det kan vara en bil som svänger ut, du flyger över styret och hamnar med ryggen före i en trottoarkant. den "coolheten" i att inte bära ryggskydd, när det händer har jag svårt att motivera. Ont i ryggen i en månad eller rullstol resten av livet. --Vad väljer du? :huvet

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Skiter i vad andra åker hoj i för kläder, eller tänker kanske snarare: skyll dig själv om nåt händer.

Men om man ser det så här då: Kör alla bilfuckon bättre helt plötsligt bara för att jag "bara ska köpa lite mjölk"?:7peta

Eller vad händer om du åker 50km/h på en EU-moppe och skickar på full rulle jämfört med en literklubba? För tro mig, det kommer att inträffa då man blir lätt spastiskt i högerhanden av fiskörning längre än att motortempen nått normalläge.:tungan

Ett scenario som inträffat på orten för inte länge sedan är det klassiska att justera lite grejjer på hojen och sen en snabb provkörning på det (givetvis i shorts, tischa och sneakers). Lite obligatoriskt wheelande och efter det AJ SOM FAAAAAAN.:4skrika

Men som sagt, det är deras val. Inte mitt.

Själv gick jag omkull i låg fart på en KNIX-kurs för ett par veckor sedan pga kalla däck kombinerat med för trissad nöt bakom styret och fick ett inte allt för skönt skrapsår på armen trots skyddskläder, dock textil bör nämnas. Armbågsskyddet tog smällen, men jackärmen gled bakåt och det var inte skönt.

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
..fast det är samhället som bekostar hudtransplantationer. De som anser att det är deras val att hoppa över skydden, hoppas man står för sitt val om det går snett med?
Men jag anar att det är lite annorlunda ljud i skällan då, när man har en nota från landstinget på en årslön eller så. ;)

Lite som 1-procentarna som vill stå utanför systemet, sjukpensionärer hela bunten, med mjällintyg från sin husläkare så de slipper krukorna. xD Jajäääääädrar. Vi vill stå utanför, men ändå dra nytta av samhället där det gagnar oss. :fail

Jeg betalar min jävla skatt och mina försäkringspremier..för både hojförsäkring och olycksfall (det är det sistnämnda som träder in och bekostar estetiska transplants). Samhället bekostar en jävla massa skit som folk själva sätter sig i så varför inte detta ? Vad sägs att predika att feta jävlar inte ska ÄTA så jävla mycket utan träna 6 ggr i veckan och hålla sig till jävligt bra kost ? Vad sägs om att predika för folk på SH att de minsann inte ska RÖKA för att vi andra får stå för notan bla bla bla. Fylla på stan, får de också nota ? Ridsport ? Hockey ? Andra sporter som producerar kroniskt trasiga ? Jobb där folk sliter ut sig för att..de inte pallade att plugga och VALDE att jobba på ställen där det är farligt och smutsigt ? Vi kan dra en jäkla massa paralleller...

Idiotisk jämförelsemed 1% are...de vill inte vara med att betala men vill inkassera.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Konstig diskussion... Det är väl bara att ställa sig själv frågan när man är ute och joggar på grov asfalt, om man vill slänga sig handlöst i backen, i vad som då kan vara ca 7km/h... Mitt svar blir nej tack. Har redan svarta spår i vänster knä intatuerat och ett fint ärr på höger underarm. Hakan har ärr med, då jag inte fattade hur hårt hakbandet ska vara åtdraget när man är 17 år gammal. 20 år senare så kör jag helst i skinn. Det spelar liksom inte någon roll om man bara tänkt att glida bort till kiosken och köpa en glass. Det händer snabbt att man får "en dålig dag" och det kan vara en bil som svänger ut, du flyger över styret och hamnar med ryggen före i en trottoarkant. den "coolheten" i att inte bära ryggskydd, när det händer har jag svårt att motivera. Ont i ryggen i en månad eller rullstol resten av livet. --Vad väljer du? :huvet

Så du tar på dig skinstället när du vet att det finns risk för att du kommer behöva jogga en sträcka, utifall att du skulle ramla på den farliga asfalten?
Eller anser du risken vara såpass liten att du vågar dig på att lämna boet utan full skyddsmundering för att promenera ned till ICA och köpa mjölk någon gång då och då?

Om du gör det sistnämnda så vet du hur vi andra tänker också, bara att vår trygghetströskel uppenbarligen är lite större än din.

Om du inte gör det, ja då är du bara korkad och konstig... Ja menar, vilken normalfuntad människa har rossistället på sig för att ta en promenad :p

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Varför stängs inte de här skittråkiga, upprepande trådarna istället för de skeva, roliga, udda ditona?

För att folk fortsätter att skriva i dom? ;)
Utan att för den delen vara icke PK eller bryta mot forumreglerna

EDIT: Hej o hå, gick lite snabbt där :p

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
string-emil_0024.jpg

jaha..o vem fan klagar på honom ?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Hade varit jäkligt intressant att jämföra födelsedatum i profilerna mellan de som hävdar sig vara nakenpiloter och de som väljer att köra med skydd. Slår vad om att det är gubbjävlar som mig (upp mot fyrtio och äldre) som föredrar att leva vidare om man går i backen.

Men inte för att det gör kidsen klokare, det har det aldrig gjort :D

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Hade varit jäkligt intressant att jämföra födelsedatum i profilerna mellan de som hävdar sig vara nakenpiloter och de som väljer att köra med skydd. Slår vad om att det är gubbjävlar som mig (upp mot fyrtio och äldre) som föredrar att leva vidare om man går i backen.

Jag är 45.5 ....har inga planer på att leva för evigt. Det har nog inte så mycket med åldern att göra. Jag är dock paradoxalt nog jävligt hälsomedveten ;)...dör väl friskare än de flesta andra antar jag !

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
GSX 1100 E

Vad nu ålder har med det att göra?

En del mognar aldrig....:yoparty

Själv är jag 44 & Så länge jag kan kommer jag försöka:banana Med skydd

Mc är som med barn
- har man inte fattat att man skall skydda sig kan man få problem & massa onödiga utgifter

:D

Last edited:

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Var och en får stå för sitt eget liv. Vill individen själv vara utan skydd får vederbörande själv stå för konsekvenserna. Förstår inte varför samhället=försäkringsbolagen=VI ska stå för dessa kostnader, bara för att några förare kör utan skydd. Svårare än så är det ju inte. Finns ju många som tror de är odödliga. :fakta

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Fler av er säjer att detta är ett skittråkigt och upprepad ämne. Eftersom jag är ny här tycker jag detta är en i allra högsta grad intressant fråga. Kanske också en generationsfråga. När jag läste vad TS skrev tänkte jag precis samma sak, idiot! Sen funderade jag lite och kom fram till att jag nog kastar sten i glashus. För visst sjutton händer det att jag åker till ICA utan full utrustning.
Tyvärr är jag tillräckligt gammal för att inte ha "uppfostrats" med skydd. Tog mitt MC-kort i jeans. Tror det var -80 eller -81. Inga problem alls. Gjorde uppkörningen utan skydd!
Visst inser jag att man "måste" ha skydd när man kör, men.... det händer att den gamla skinnjackan och jeans får duga. Så tror att det mycket handlar om en generationsfråga.

Sen kan man ju undra lite. Det finns många "moraltanter" i den här tråden. Men i nästa tråd beskriver ni hur ni är ute och bombar! Det finns en tråd "Hur fort har ni kört?". Snacka om dubbelmoral. Köra i 300 knyck, MEN MED SKYDD!!
Shit, vilken känsla för säkerhet! :) Jag moraliserar dock inte. Vi tar hand om oss själva, kör vår egen hoj och undviker att reta oss på andra. Det är bättre för hälsan. Alla gör som de själva vill. Vill man kasa på asfalt, oavsett hastighet i en T-Shirt så är valet ens eget! Själv händer det att jag åker och köper min glass helt oskyddad. Dödsstraff? Men 160 på 70-vägarna till ICA är helt OK om jag bara har på mig ryggskenan och stället?

Magnus

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Var och en får stå för sitt eget liv. Vill individen själv vara utan skydd får vederbörande själv stå för konsekvenserna. Förstår inte varför samhället=försäkringsbolagen=VI ska stå för dessa kostnader, bara för att några förare kör utan skydd. Svårare än så är det ju inte. Finns ju många som tror de är odödliga. :fakta

Där har du fel. Väldigt många av de som kör utan skyddskläder (om inte de flest) är mycket väl medvetna om riskerna och har i många fall sett konsekvenser. Jag druttade omkull så sent som i höstas, då med halvkassa skyddskläder på mig för att jag inte hade någon lust att dra på mig ställ efter ett fett jobbigt sparringpass på thaiboxingen..eftersvettig och äcklig. Det är knappast något som tror att han / hon är odödlig. För mnin del är det så att de gånger jag åker utan skyddskläder handlar det inte om lättja eller om "jag ska bara" utan om ett val jag gör och jag ger det typ 10 min tanke. Riktigt varmt, sol...ska jag ha ställ eller ska jag ha shorts och piké och tshirt så jag kan sitta på Grodan och steka lite med polarna..jag tar shortsen. Ok..då gäller det att vara extra vaken, köra sakta så man hinner reagera och välja en väg där tempot är lägre och mindre hektiskt...händer det något så ok..vad gör man, men jag ändrar mitt beteende och iom att jag inte har skyddskläder på mig tar jag inte ens i närheten samma risker som jag annars tagit...

Sedan var det kostnader...jag vet inte hur mycket av kostnadsmassan för skador som åsamkats förare i olyckor för att de ¨åkt utan skyddskläder det handlar om. Ärligt talat så TROR jag att det är väldigt lite, de som råkar ut för skador som kostar enormt mycket har oftast skyddskläder på sig och därför vrider på rullen extra hårt på sin lilla literklubba ....de har ju skyddskläder och alla plattor överallt så då är de odödliga. Tror att det är de med skyddskläder som ändå står för merparten av allvarliga skador ändå...

Det är lite som jag ser folk med magskydd och huvudskydd när vi kör sparring...inte fan behöver de blocka ordentligt när man skickar iväg en spark, de har ju skydd så det fixar sig...inte på en RIKTIGF match gör det inte det. Skydd vaggar in folk i falsk trygghet. Vi borde kolla upp lite statistik så vi vet hur stor del av kostnadskakan står de som kör utan skydd för ...Tror att vi skulle få lång näsa här alla...och inse att vi silar mygg och sväljer åsnor.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tittar man på mc-åkandet i ex. medelhavsområdet är det endast ett fåtal knuttar med skyddskläder. De allra flesta har hjälm men sen brukar det räcka med ett par speedos och ett par sandaler. Inbillar mig att det inte händer allt för många tillbud men jag kan ha fel. (Har haft fel en gång tidigare, då trodde jag att jag hade fel, men jag hade fel :rock )

Personligen kör jag som oftast med skyddskläder, men om jag någon gån kör utan, känns det väldigt naket.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln