MC utan skyddskläder?

JoeMax

Guest
jag kör alltid med full integral hjälm, det är bekvämast. men kläder/skydd anpassar jag efter väder,körsträcka,körstil osv vilket låter rimligt enligt mig, men alla tycker olika...

jetson

Guest
Varje år skapas det trådar om vad man kan ha för skydd när det är varmt ute, verkar ju dock vara omöjligt att få till.

Det här är alternativen som jag ser det

1. Köra med alla skydd och köra i snitt kanske 40-50km/h snabbare för att man inte ska svettas som en gris.
2. Kanske köra med jeans och vanliga skor, skippa ryggskydd men ha allvädersjacka iaf. Och köra "nästan lagligt"

Vet inte vad som är värst, jag kraschar aldrig iaf så jag skiter i :hihi

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Skulle aldrig köra utan hjälm eller ryggskydd. Visst har det hänt att man åkt i shorts när man ska iväg och bada. Hudskrap eller transplantation eller inte, det överlever man. Men ryggrad och skalle känns svårt att överleva utan.

Är det varmt finns det mc jeans och luftiga sommarkläder med skydd. Upp till var och en att köra med det man anser är vettigt, vill man så får man ju köra med en liten plastbit till hjälm också. Förstår inte att öppna hjälmar är lagliga men samtidigt är det ju som sagt upp till var och en hur man vill skydda sig, eller inte skydda sig.

Sedan är det ju faktiskt skönast och komfortablast med riktig integralhjälm och mc kläder, då det ofta ändå blir för kallt att åka längre sträckor.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag kör antingen med alla skydd eller så tar jag bilen men då har min kortaste tur än så länge varit 15mil. Om jag nån gång skulle få för mig att bara köra genom stan för en glass kanske jag skulle kunna skippa stället men då skulle jag köra mer försiktigt.

Fast nog skulle det suga fet purjo om något hände och jag fick nedsatt ersättning för att jag inte hade alla skydd...

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
När sker mest tillbud i Sthlm?
Inte fan är de som bombar essingelesden i 150 med endast hjälm, tisha, shorts o träskor.
Nä det sker vid korsningar.
I korsningarna går det inte överdrivet fort men drattar man i backen så blir det fin fina skrapsår.
Oj! Var där en trottoarsten som man gled på utan skydd... najs! mera köttfärs till folket!

Sen ärligt talat, om man går omkull i 100+ så har man tur om man överlever oavsett skydd.

Nu kör jag personligen aldrig utan mcställ. Men det beror mer på att jag är paranoid .....

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ducati scrambler 2015
Gjorde den grejen för tre år sen, i skjorta och shorts, snuset slut vi hade gäster som hade blockerat in bilarna. Jag tänkte va fasen det är bara 5 km, jag tar hojen, kör lite lugnare bara.
Kom till affären köpte snus inga problem.

På vägen hem låg det en turist och höll på att bromsa lite då och då och blinka lite då och då,

Jag tappar tålamodet och rycker i rullen, totalt omedveten om en skarp kurva direkt efter......
För att skippa detaljer, jag behöver inte raka mina ben idag.
Jag lägger inga värderingar i vad andra kör hoj i för kläder, faktiskt deras val.
Mitt val är fullt skydd eller ge faen i snuset.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Snälla, vad är det för fel på er grinkukar här inne? På allvar har ni sådant tråkigt och patetiskt liv att ni måste sitta här inne och predika om vad man skall bära när man kör MC? Man kan tro att man hänger på Familjeliv eller på ett partimöte med PRO som ni gnäller.

Ut på krogen och hitta en villig flicka, byt upp dig ifrån din griniga kärring till en mindre gnällig som gärna får för mycket utav 'det goda' eller köp en callgirl ifall du har problem på den sociala biten :död:gråta:glömdet

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Har vid detta laget insett att man tar på sig efter en skala hur mycket skadad man vill bli vid olycka.
Sen är det upp till personen på hojen att bestämma hur ont det vill göra :brinnerup

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
BUlten... (1 of 1).jpg

Ok..so what ?? Jag kör med jämna mellanrum utan att ha en massa skit på mig, inte så ofta men det händer. Det är en risk JAG tar och JAG tar konsekvenser om jag klotar. Jag ÄR mycket välmedveten vilken risk jag tar och hur svåra konsekvenserna kan blir. Vem fan är ni andra att ge mig pekpinnar kring vad jag ska ha på mig ? Jag är en vuxen människa och om jag väljer att åka omkring i träskor och string är det väl fan min sak...Vad är det för att jävla land vi lever i där folk älskar att predika ??? Shiit man blir så jävla trött :(

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..fast det är samhället som bekostar hudtransplantationer. De som anser att det är deras val att hoppa över skydden, hoppas man står för sitt val om det går snett med?
Men jag anar att det är lite annorlunda ljud i skällan då, när man har en nota från landstinget på en årslön eller så. ;)

Lite som 1-procentarna som vill stå utanför systemet, sjukpensionärer hela bunten, med mjällintyg från sin husläkare så de slipper krukorna. xD Jajäääääädrar. Vi vill stå utanför, men ändå dra nytta av samhället där det gagnar oss. :fail

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
När man kör moppe i stan i t-shirt så gnäller ingen. Men köra lika fort med sporthoj, då jävla ska det gnällas. För det är ju skitfarligt!

:lol

Garanterat att under en 10 minuters tur med "moppetempo" så tangeras 60-100 knyck. Och det isig är inte farligt, så länge svarta sidan är ner..Många säger att det är så varmt så jag "tar av mig lite" jag personligen har ALDRIG skyddskläderna enbart som ett skydd mot kylan:dummer

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
..fast det är samhället som bekostar hudtransplantationer. De som anser att det är deras val att hoppa över skydden, hoppas man står för sitt val om det går snett med?
Men jag anar att det är lite annorlunda ljud i skällan då, när man har en nota från landstinget på en årslön eller så. ;)

Lite som 1-procentarna som vill stå utanför systemet, sjukpensionärer hela bunten, med mjällintyg från sin husläkare så de slipper krukorna. xD Jajäääääädrar. Vi vill stå utanför, men ändå dra nytta av samhället där det gagnar oss. :fail

Vad snackar du om? Du vet att det enbart är lagkrav på hjälm vid framförande av MC i Svea va?
Likväl som det finns försäkringar som inte kräver att du har något annat än lagstadgad skyddsklädsel på dig vid ev. olycka...

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
jag kör alltid med full integral hjälm, det är bekvämast. men kläder/skydd anpassar jag efter väder,körsträcka,körstil osv vilket låter rimligt enligt mig, men alla tycker olika...
Vad är en "full integralhjälm"? :7peta

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ut på krogen och hitta en villig flicka, byt upp dig ifrån din griniga kärring till en mindre gnällig som gärna får för mycket utav 'det goda' eller köp en callgirl ifall du har problem på den sociala biten :död:gråta:glömdet
Men kör för fan inte utan skydd. Kan bli allt från grov "road rash" i underlivet till 18 års avbetalning för vårdslös körning i annans livmoder. Finns inte en försäkring som täcker det. :gnissla

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
View attachment 364629

Ok..so what ?? Jag kör med jämna mellanrum utan att ha en massa skit på mig, inte så ofta men det händer. Det är en risk JAG tar och JAG tar konsekvenser om jag klotar. Jag ÄR mycket välmedveten vilken risk jag tar och hur svåra konsekvenserna kan blir. Vem fan är ni andra att ge mig pekpinnar kring vad jag ska ha på mig ? Jag är en vuxen människa och om jag väljer att åka omkring i träskor och string är det väl fan min sak...Vad är det för att jävla land vi lever i där folk älskar att predika ??? Shiit man blir så jävla trött :(

Jag får betala på min skattsedel dyr sjukvård och ett livslångt lidande, med rehab etc för att inte skyddskläder suttit på.

Det är allas ensak visst, men den dagen någon ligger o sprattlar på backen, då är det inte en ensak längre.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad snackar du om? Du vet att det enbart är lagkrav på hjälm vid framförande av MC i Svea va?
Likväl som det finns försäkringar som inte kräver att du har något annat än lagstadgad skyddsklädsel på dig vid ev. olycka...

...tror du missade ett och annat i inlägget. Läs det igen. ;) Går ju rykten om HA/Bandidos/godtycklig klubb med intelligensreserv att mjällintyg från doktorn är bra, då slipper man ha den där krukan. Man är extra jEteFrÄsiG om man kör utan. :crash

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
...tror du missade ett och annat i inlägget. Läs det igen. ;) Går ju rykten om HA/Bandidos/godtycklig klubb med intelligensreserv att mjällintyg från doktorn är bra, då slipper man ha den där krukan. Man är extra jEteFrÄsiG om man kör utan. :crash

Jo, du drog en liknelse till de gamla gubbarna. Men du skrev att samhället skulle bekosta hudtransplantationer och att man skulle ha en räkning från landstinget på ett sådant ingrepp, du menade väl knappast en hudtransplantation av kraniet när du skrev det, eller :confused:

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
GSX 1100 E
Då känns det bättre att ha lagt den extra tiden på att ta på sig allt och kanske med lite tur slippa sjukhusvistelse eller att gumman får lägga order på en flådig permobil pga min ryggskada.

Tyvärr kan du/ni få en sjukhusvistelse & en läcker permpbil/rullstol även om ni har skydd...:va

Håller med de i tråden att det är upp till var & en att använda vettiga skydd när de kör...
Visst kostar sjukvården en slant men smärtan blir inte mindre för att man har skydd.
Alla fall inte om man landar på fel ställe & bryter skelett-delar & får nerv skador.......

För de som inte vet det "går ryggen av" även om man har ryggskydd om trycket blir för hårt med en smäll antingen nedifrån (baken) eller uppifrån (huvudet)

jag vet vad jag talar om!:gnissla

-97 körde jag av i ca60-70 med en ryggmärgs skada som följd.
En låg skada & tack vare ryggskyddet är jag övertygad om att det gjorde att jag f f har normal funktion i viktiga funktioner:arsele pissa, skita & ha sex kan vara helt kört om man har otur....

Ni som tycker att ni inte behöver dessa funktioner kan skita i ryggskyddet när ni handlar snus, glass, åker & badar.....eller bara är ute & fin åker :dummer
Skrapsår kan man leva med....:3freak

Jag kör f n inte Mc pga en ny olycka -09:näsblod
bättrade på statistiken på bulten = mer benbrott + en nerv skada till

Ser ni en cheva parkerad vid fotokurvan/bulten så är det jag:hej
Bara för att jag F N använder 4hjul är inte intresset för 2hjul borta:D

Jag körde tidigare med skydd
& om jag jag kör igen så kommer det att ske med full mundering.
Det gör ont att vurpa, rehab är skitjobbigt & smärtan försvinner väl aldrig riktigt.....

Jag är antagligen ganska :dummer för jag vill köra igen:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept