Mc'n På Föräldrarna ????

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Bollebus skrev:
du får inte ut nåt om du krachar då måste det vara din far som har kört hojen

ovh krashar du hojen å blir förlamad eller nåt får du inte ut ett skit på försäkringen för att det inte var du som hadde ört (om du söger till bolaget att din far som krachade)

// Bolle

Min försäkring gäller även om någon annan än "ägaren" som kör hojen. Om så är fallet så blir bara självrisken högre = 16 000 kr.

\Masonit
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
egentligen e det det för krashar du och blir förlamad så kostar det försäkringsbolage en jävla massa pengar och det ska ju vara pengar som dom får in

känner en som vurpade och fick ett handikapp han har fått ut ca 500,000 hos försäkringsbolaget

//Bolle

Nova skrev:
Ja men det är ju fel att skenförsäkra! :yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bollebus skrev:
du fattar inte nästan alla som kör sporthoj R-hojar har hojen på sina föräldrar
tror inte nån som kör R har den på sig själv å betalar 50:000 kr/år

och det finns rätt många r-hojar på gatan med förare mellan 21-30 år

// Bolle
Jaha.
Jag har, förutom 125:an (då såg försäkringssystemet annorlunda ut och det fanns inga skenförsäkringar) alltid haft alla hojar på mig. Min TLR kostade förra året drygt 4000:- helår. Endast trafik.
Min FZR som jag hade i våras kostade under 4000:-.
Den TLR som jag kommer att ställa på senare i sommar kommer att få enbart trafik.

Varför måste alla ha helförsäkrat?
Själv kör jag trafik, spottar i nävarna och kavlar upp ärmarna om jag klotar. Har sparat in enorma pengar om jag jämför med helförsäkrat.
Halvförsäkrat kan jag förstå om man bor (förvarar hojen) ogynnsamt.

Varför måste alla ha nyaste värsta tänkbara?
Följande tankar slog mig då jag tog första testrundan med min FZR:
En 1000/1100 från början av 90-talet (eller ännu äldre) är nån tiondel långsammare 0-100. Den gör utan vidare 240 blås på småvägarna där jag håller till. Den bromsar så ögonen nästan ploppar ur skallen osv.
Men ändå anses den som en gammal tröghög av många. Jag fattar inte resonemanget.

Som många har skrivit:
Köp den hoj du har råd med (inklusive önskat försäkringsskydd).
Köp ev kraschkåpor, de räddar inte hojen om du tokkraschar men de sparar in många sköna tusenlappar vid en lowsider.
Gör du detta så slipper du ens fundera (eller vara orolig) för konsekvenserna om du kraschar.
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
ok

har bara pratar med IF och dom har ingen sån försäkring

//Bolle

Masonit skrev:
Min försäkring gäller även om någon annan än "ägaren" som kör hojen. Om så är fallet så blir bara självrisken högre = 16 000 kr.

\Masonit
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Vadå så tycker att alla ska köra hel för att hjälpa till o pynta dom som kör med det?.
Jag kanske inte vill ha helförsäkring för jag kanske har en hoj som kostat typ 20000.
Kanske inte tycker att det är värt att betala en dyr försäkring för den. Utan tar ett billigare alternativ för att få stölden o allt det andra smecket som följer med
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Helt rätt

det bästa e och ha endast trafik på hojen

Robban_C skrev:
Jaha.
Jag har, förutom 125:an (då såg försäkringssystemet annorlunda ut och det fanns inga skenförsäkringar) alltid haft alla hojar på mig. Min TLR kostade förra året drygt 4000:- helår. Endast trafik.
Min FZR som jag hade i våras kostade under 4000:-.
Den TLR som jag kommer att ställa på senare i sommar kommer att få enbart trafik.

Varför måste alla ha helförsäkrat?
Själv kör jag trafik, spottar i nävarna och kavlar upp ärmarna om jag klotar. Har sparat in enorma pengar om jag jämför med helförsäkrat.
Halvförsäkrat kan jag förstå om man bor (förvarar hojen) ogynnsamt.

Varför måste alla ha nyaste värsta tänkbara?
Följande tankar slog mig då jag tog första testrundan med min FZR:
En 1000/1100 från början av 90-talet (eller ännu äldre) är nån tiondel långsammare 0-100. Den gör utan vidare 240 blås på småvägarna där jag håller till. Den bromsar så ögonen nästan ploppar ur skallen osv.
Men ändå anses den som en gammal tröghög av många. Jag fattar inte resonemanget.

Som många har skrivit:
Köp den hoj du har råd med (inklusive önskat försäkringsskydd).
Köp ev kraschkåpor, de räddar inte hojen om du tokkraschar men de sparar in många sköna tusenlappar vid en lowsider.
Gör du detta så slipper du ens fundera (eller vara orolig) för konsekvenserna om du kraschar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Clifton:
I en livlig diskussion är det lite svårt att veta vem du svarar. Men jag antar att det inte var mig. :)
Ett citat eller namn (som jag gjorde ovan) underlättar för alla. :tummenupp
Hejhopp!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bollebus skrev:
... det bästa e och ha endast trafik på hojen
Eller halv om man nu inte har tegelväggar och ståldörrar till nattförvaringen (som jag har :tummenupp ).

Du som jobbar på hojverkstad borde ju ha kontakter på att kunna reparera om du klotar? Dvs ännu en anledning att ha lägre försäkringsskydd.

Edit: Måste springa på lunch så jag försvinner ur snacket ett tag. Mums!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Masonit skrev:
Jag har min försäkring på farsan. Det är inga problem. Enda skillnaden är om jag kraschar med hojen. Då höjs självrisken med 10 000 kr. :skrämd

\Masonit

Mmmm, men det dom flesta gör fel är att "farsan" aldrig kör hojen... Och då har vi ett försäkringsbedrägeri istället!!

Bor man sedan inte på hemort så är det lätt för bolagen att kolla upp var hojen är besiktad, P-böter, olycksplats, servad, mm....

När jag pratade med TH om detta sa dom även att man kan bli nekad ersättning från trafikförsäkringen. Inte kul om man blir invalid.... Men om detta är sant eller bara skrämsel taktik vet jag ej....

Jag skulle dock inte våga chansa!!
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Precis vad jag har tänkt

får viss rabbar på delar och är duktig på att laga så det räcker med trafik
behöver inte blanda in försäkringsbolaget om man klotar sig

// Bolle

Robban_C skrev:
Eller halv om man nu inte har tegelväggar och ståldörrar till nattförvaringen (som jag har :tummenupp ).

Du som jobbar på hojverkstad borde ju ha kontakter på att kunna reparera om du klotar? Dvs ännu en anledning att ha lägre försäkringsskydd.

Edit: Måste springa på lunch så jag försvinner ur snacket ett tag. Mums!
 

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Jag har jobbat på IF och vet hur illa det kan gå om man skenförsäkrar.

Skenförsäkring är bedrägeri och alltså inte lagligt. :tuttar
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
du som har jobbar på IF

täcker trafik personskador ?
om det e mitt fel täcket trafik den andras skador ?

//Bolle

Nova skrev:
Jag har jobbat på IF och vet hur illa det kan gå om man skenförsäkrar.

Skenförsäkring är bedrägeri och alltså inte lagligt. :tuttar
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Bollebus skrev:
du får inte ut nåt om du krachar då måste det vara din far som har kört hojen

ovh krashar du hojen å blir förlamad eller nåt får du inte ut ett skit på försäkringen för att det inte var du som hadde ört (om du söger till bolaget att din far som krachade)

// Bolle

Han skrev ju just att han hade förhöjd självrisk så nog täcker försäkringen.

Själv övningskör jag just nu med min fars hoj. I hans försäkringsvillkor står det att endast han eller annan person _folkbokförd på samma adress_ får nyttja motorcykeln. Eftersom jag är det så får jag låna min fars hoj så mycket jag vill Ingen skillnad på självrisk eller annat.

Som tidigare nämnts är det ju inte hojarna som kostar att ersättas utan personskador hos dom som suttit på hojarna och ev. andra drabbade. Frågan är ju om det verkligen kostar bolagen så fantastiskt mycket att de måste ta 50kkr/år för att försäkra en r-hoj? Tidigare har de iaf, när det gäller bilar, haft en del snedvridna premier. Ett ex. är att min fars Ford scorpio 2.0 -94 kostade lika mycket att försäkra som en Octavia RS :kocko Han fick aldrig nåt bra svar från bolaget utan de mumlade nåt om "statistiken"...

Kanske skulle behövas ett ordentligt kontrollorgan för försäkringsbolagen då, som alla här verkar ha glömt bort(eller inte vet), försäkringsbolagen har OLIGOPOL på marknaden. :rolleyes:
Kanske dags att låta bolag inom EU slå sig in på marknaden för att få lite konkurrens? Varför ska man som EU-medborgare inte kunna försäkra i valfritt EU-land?

Jaja, lite funderingar bara.

Mvh
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bollebus skrev:
du fattar inte nästan alla som kör sporthoj R-hojar har hojen på sina föräldrar
tror inte nån som kör R har den på sig själv å betalar 50:000 kr/år

och det finns rätt många r-hojar på gatan med förare mellan 21-30 år

// Bolle


Mmmmm.... Du är så himla bra på statistik. Kan inte du lära en outbildad yngling varifrån jag hittar den där statistiken? Skulle så gääääääärna läsa den *kjam*

Jag betalar inte 50, men väl 43 per år. Det betyder inte defacto att jag betalar 43 eftersom den inte är påställd året om, men men.....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Baltazar skrev:
... Ett ex. är att min fars Ford scorpio 2.0 -94 kostade lika mycket att försäkra som en Octavia RS :kocko Han fick aldrig nåt bra svar från bolaget utan de mumlade nåt om "statistiken"...
Statistiken kanske stämmer. Jag tänker närmast på de väl omtalade "vinteregenskaperna" hos Scorpio. :)
Har ju dock inga erfarenheter av en Octavia.
Men nu är vi rätt OT.
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
GLÖM DET JÄVLA INLÄGGET BLIR SÅ TRÖTT PÅ DET NU
E BARA NÅT JAG HAR HÖRT
DET E BORTTAGET NU

//BOLLE

Citat:
Inskickat av Bollebus
du fattar inte nästan alla som kör sporthoj R-hojar har hojen på sina föräldrar
tror inte nån som kör R har den på sig själv å betalar 50:000 kr/år

och det finns rätt många r-hojar på gatan med förare mellan 21-30 år

// Bolle
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kolla med Länsförsäkringar, det är de som har en Yamaha-försäkring. Du behöver ha haft MC-kort i 5 år och vara över 24, men det är de enda kraven. Jag hade min R6:a försäkrad där, och det kostade mig 12.000 kr helförsäkring/helår när jag var 25 år gammal.

Och du; det är FEL att skenförsäkra. Det är ruttet mot andra som åker hoj, och det är du själv som förlorar på det i längden. Visst skulle det kännas bättre att betala 10.000 kr per år för en halvförsäkring som du vet gäller när det händer något, än 5.000 kr för en helförsäkring som inte gäller. Bortkastade pengar i det senare fallet, IMHO.
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
håller med

McB skrev:
Kolla med Länsförsäkringar, det är de som har en Yamaha-försäkring. Du behöver ha haft MC-kort i 5 år och vara över 24, men det är de enda kraven. Jag hade min R6:a försäkrad där, och det kostade mig 12.000 kr helförsäkring/helår när jag var 25 år gammal.

Och du; det är FEL att skenförsäkra. Det är ruttet mot andra som åker hoj, och det är du själv som förlorar på det i längden. Visst skulle det kännas bättre att betala 10.000 kr per år för en halvförsäkring som du vet gäller när det händer något, än 5.000 kr för en helförsäkring som inte gäller. Bortkastade pengar i det senare fallet, IMHO.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Du skriver att du enbart har kollat hos IF. Kolla hos ALLA bolag innan du försöker dig på några habrovincher med att byta ägare och dylikt. Det kan skilja mycket pengar från bolag till bolag, och även från gång till gång. Be ALDRIG om en offert förräns du har fått ett vettigt bud, på så sätt kan du ringa igen efter någon vecka och få ett helt annat pris.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top