Bollebus skrev:
du fattar inte nästan alla som kör sporthoj R-hojar har hojen på sina föräldrar
tror inte nån som kör R har den på sig själv å betalar 50:000 kr/år
och det finns rätt många r-hojar på gatan med förare mellan 21-30 år
// Bolle
Jaha.
Jag har, förutom 125:an (då såg försäkringssystemet annorlunda ut och det fanns inga skenförsäkringar) alltid haft alla hojar på mig. Min TLR kostade förra året drygt 4000:- helår. Endast trafik.
Min FZR som jag hade i våras kostade under 4000:-.
Den TLR som jag kommer att ställa på senare i sommar kommer att få enbart trafik.
Varför
måste alla ha helförsäkrat?
Själv kör jag trafik, spottar i nävarna och kavlar upp ärmarna om jag klotar. Har sparat in enorma pengar om jag jämför med helförsäkrat.
Halvförsäkrat kan jag förstå om man bor (förvarar hojen) ogynnsamt.
Varför
måste alla ha nyaste värsta tänkbara?
Följande tankar slog mig då jag tog första testrundan med min FZR:
En 1000/1100 från början av 90-talet (eller ännu äldre) är nån tiondel långsammare 0-100. Den gör utan vidare 240 blås på småvägarna där jag håller till. Den bromsar så ögonen nästan ploppar ur skallen osv.
Men ändå anses den som en gammal tröghög av många. Jag fattar inte resonemanget.
Som många har skrivit:
Köp den hoj du har råd med (inklusive önskat försäkringsskydd).
Köp ev kraschkåpor, de räddar inte hojen om du tokkraschar men de sparar in många sköna tusenlappar vid en lowsider.
Gör du detta så slipper du ens fundera (eller vara orolig) för konsekvenserna om du kraschar.