Mc'n På Föräldrarna ????

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Har TH, 10500:- Helförsäkring Helår!
Behöver inte bry mig om att ställa av eller på! :tummenupp

Hojen jag har går inte av för hackor heller lixom. I och med att det är en R model så sitter det en himla massa DYRT gott på den!
OZ-fälgar, Öhlinare fram å bak osv osv...
Riktigt konstigt att den e så billig faktiskt... men jag klagar knappast! :banana

Köp en mille så blire bra! :hihi

//KaZ

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Bollebus skrev:
pratade precis med försäkrings bolaget IF

dom sa tvär NEJ man får inte ha mc'n på föräldrarna händer det nåt så får man inte ut ett skit finns inga undantag heller att du får köra hojen

den som står på försäkringen MÅSTE ochså köra hojen spelar ingen roll om det är familjemelemmar dom får inte köra
stoppar polisen dig kan det bli dryga böter sa dom

// Bolle

Du kan väl knappast få böter om snuten stannar dej?! Din föräldrar måste ju få låna ut hojen till dej nångån? Jag har lånat ut hojen till kompisar, inte ska dom då få böter för att dom inte står som ägare?

Jag har hojen på mej, har alltid haft annars får du ju ingen bonus ( nu snacka ja iof till mej full bonus :) ) , och betalar 550 kr/mån för halvförsäkring och helårsavtal.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
KaZ skrev:
Har TH, 10500:- Helförsäkring Helår!
Behöver inte bry mig om att ställa av eller på! :tummenupp

Hojen jag har går inte av för hackor heller lixom. I och med att det är en R model så sitter det en himla massa DYRT gott på den!
OZ-fälgar, Öhlinare fram å bak osv osv...
Riktigt konstigt att den e så billig faktiskt... men jag klagar knappast! :banana

Köp en mille så blire bra! :hihi

//KaZ

Sitter alla dyra saker på som orginal? Annars bryr sej väl inte f-bolaget om du har de? Man måste väl ha en specialförsäkring om de ska täcka allt extra på cykeln? En kille här i stan hade byggt lustgas o en massa prylar på sin busa o fick inget för de när den blev stulen förra året.

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
någon som vet något REG NR på en r1 01:a

kollade på motorborsen men alla där är fejkade

om någon kunde låna ut det för att jag kunde få kolla försäkringar
vill ni inte skriva det här skicka isf ett PM till mig

tack på förhand

// Bolle :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
KaZ:
Det är väl så att Mille med fler inte är lika drabbade som en del av japanhojarna. Tror jag.
Och jag tror detsamma gäller Ducce och ytterligare några fabrikat.

Förklaringen skulle kunna vara att dessa hojar av nån orsak (ex vis högre inköpspris) mest köps av de som hunnit passera de farligaste åren så att säga. Därmed kanske dessa hojar har färre olyckor.
Dessa ägare kanske också har hunnit skaffa sig ett bättre boende med bättre förvaring etc vilket då skulle minska stöldriskerna och därmed ge lägre premie. Dessutom finns det inte lika många som vill stjäla en Mille som en GSX 1000R eftersom det är lättare att sälja delar till Suzzen.
Men detta är bara mina spekulationer i ämnet, jag har inga belägg för det här.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Yamaha Power insurance via Länsförsäkringar lär vara billigast men jag har för mig att just R1 inte gick att försäkra på detta sätt (doohh, vafför då tro) eller åtminstone hade begränsningar.

Skenförsäkra är ingen hit, om inte annat är det ju rätt trist om man inte får nån ersätting om det verkligen skulle behövas vid exempelvis personskador.
En annan sak: Antalet skadefria år påverkar ju också premien, har du cykeln på farsan kommer du aldrig räkna dig skadefria år tillgodo den dan du vil /måste teckna en egen försäkring, då blir det dyrt även om du är 30+.

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
hmmm :va :va

Har en liten fundering som kommer skapa lite diskution..
KOM NU ihåg att det bara e en fundering... har inte svar på den själv eg.
men det gäller dubbelmoral!

Jag tycker själv att man skall ha sitt fordon försäkrat på sig själv... mest rättvist så... och systemet bygger på att det skall vara så...
Ingen aning om just skenförsäkring gör så att det blir dyrare rent generellt... dvs att det sker gör att premien höjs.. Det borde juh bli billigare för bolagen om alla skenförsäkrade då de inte i dessa fall betalar ut ersättning, eller bara en liten del av den.

Men oavset är det bedrägeri och då olagligt...
Och om man tar upp den diskutionen att folk inte skall skenförsäkra för att premien blir för dyr så borde man absolut stå först i kön till att folk inte ska köra på bakhjulet, köra för fort etc.. etc... allt sånt höjer riskerna för olyckor och tråkigheter.. Och det är väl ändå den delen som påverkar premien mest...

Jag är bara lite förbryllad i denna fråga och väljer just nu nog att inte ta ställning just nu... :va
har som sagt hojen försäkrad på mig och tycker att det ska vara så.. men gillar att köra fort och vill bli bättre på att hjula!! så??? :gnissla

/KaZ

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Pebl skrev:
Yamaha Power insurance via Länsförsäkringar lär vara billigast men jag har för mig att just R1 inte gick att försäkra på detta sätt (doohh, vafför då tro) eller åtminstone hade begränsningar.

Går alldeles utmärkt att försäkra en R1:a hos Länsförsäkringar. :mattias

KaZ

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Robban_C skrev:
KaZ:
Det är väl så att Mille med fler inte är lika drabbade som en del av japanhojarna. Tror jag.
Och jag tror detsamma gäller Ducce och ytterligare några fabrikat.

Förklaringen skulle kunna vara att dessa hojar av nån orsak (ex vis högre inköpspris) mest köps av de som hunnit passera de farligaste åren så att säga. Därmed kanske dessa hojar har färre olyckor.
Dessa ägare kanske också har hunnit skaffa sig ett bättre boende med bättre förvaring etc vilket då skulle minska stöldriskerna och därmed ge lägre premie. Dessutom finns det inte lika många som vill stjäla en Mille som en GSX 1000R eftersom det är lättare att sälja delar till Suzzen.
Men detta är bara mina spekulationer i ämnet, jag har inga belägg för det här.

tror att du kan ha rätt i det mesta! :tummenupp
Fast man tycker juh att en mille är liiiiite stöldbegärlig med allt som sitter på dvs R-modellen... Och ja till nån som frågade innan... det sitter på orginal!

/KaZ

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
har ochså försäkringarna på mig

2 st bilar ,1 mc , ,1 hund , 1 katt, hemförsäkring ,personförsäkring på trygghansa
har haft bil försäkring där sen 96

// bolle

KaZ skrev:
hmmm :va :va

Har en liten fundering som kommer skapa lite diskution..
KOM NU ihåg att det bara e en fundering... har inte svar på den själv eg.
men det gäller dubbelmoral!

Jag tycker själv att man skall ha sitt fordon försäkrat på sig själv... mest rättvist så... och systemet bygger på att det skall vara så...
Ingen aning om just skenförsäkring gör så att det blir dyrare rent generellt... dvs att det sker gör att premien höjs.. Det borde juh bli billigare för bolagen om alla skenförsäkrade då de inte i dessa fall betalar ut ersättning, eller bara en liten del av den.

Men oavset är det bedrägeri och då olagligt...
Och om man tar upp den diskutionen att folk inte skall skenförsäkra för att premien blir för dyr så borde man absolut stå först i kön till att folk inte ska köra på bakhjulet, köra för fort etc.. etc... allt sånt höjer riskerna för olyckor och tråkigheter.. Och det är väl ändå den delen som påverkar premien mest...

Jag är bara lite förbryllad i denna fråga och väljer just nu nog att inte ta ställning just nu... :va
har som sagt hojen försäkrad på mig och tycker att det ska vara så.. men gillar att köra fort och vill bli bättre på att hjula!! så??? :gnissla

/KaZ

Last edited:

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
NÅGON ???

Bollebus skrev:
någon som vet något REG NR på en r1 01:a

kollade på motorborsen men alla där är fejkade

om någon kunde låna ut det för att jag kunde få kolla försäkringar
vill ni inte skriva det här skicka isf ett PM till mig

tack på förhand

// Bolle :tummenupp

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Hade du bara hört med IF? Kikar vidare, eller/och välj en hoj som du har råd med.
Du lär väl inte vara Rossi och använda alla kusar hela tiden?
Finns fler äldre hojar som ser vettiga ut (R1 = possör?) och går som
sjutton och som går att försäkra på sig själv... Känns hyggligare mot
alla andra stackare som pyntar varje sur månad till försäkringsbolagen.

Men vad vet jag om skenförsäkra? Jag betalar ju alltid allt själv... :fakta

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
glöm det med mc på föräldrarna

kollade en r1 01 på mig nu blev inte så faligt dyrt

Trygghansa trafik 13.868kr /år
länsförsäkringar trafik (utan yamaha försäkring) 9465kr /år
länsförsäkringar med yamaha försäkring HALV 9400kr /år

inte så faligt igentligen men en yamaha HALV försäkring på länsförsäkrinar
9400/år a 783 kr/mån och man kör max 5-6 månader på ett år

så jag tackar för mig i denna tråd

OCK NI SOM HAR PLANER PÅ ATT STÄLLA HOJEN PÅ FÖRÄLDRARNA GÖR INTE DET HELT IDIOTISKT IGENTLIGEN

//bolle

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
KaZ skrev:
... Och om man tar upp den diskutionen att folk inte skall skenförsäkra för att premien blir för dyr så borde man absolut stå först i kön till att folk inte ska köra på bakhjulet, köra för fort etc.. etc... allt sånt höjer riskerna för olyckor och tråkigheter.. Och det är väl ändå den delen som påverkar premien mest...
...
Jag förstår ditt resonemang men det blir en skillnad mot skenförsäkringen och det är att om man gör så som du skriver så drabbar ju risken åtminstone den egna gruppen (om man försäkrat på sig själv), dvs den grupp vars skadebenägenhet de beräknat premien på.

Skenförsäkringen däremot gör ju att (konstlat exempel) ynglingens genomsnittsligt högre risktagande drabbar en grupp som genomsnittsligt borde ha lägre risktagande. Dvs när det händer nåt. Så länge det inte blir några olyckor så drabbas ju ingen men man har ju försäkringen för den händelse att...

Nu ska jag inte sticka under stol med att jag tillhör de som slangar (med måtta), åker fort (gärna) etc trots att jag snart har passerat 40 och alltså antagligen är ett större risktagande än den snittsliga 40-åkaren. Men jag är definitivt ett väsentligt lägre risktagande än den snittlsliga 25:an (minns ju hur jag själv åkte vid den åldern).

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Skall man försäkra billigt får man väl köpa en MV Augusta. Läste i Bike att IF (tror jag) hade en märkes försäkring för just MV:n. Tror helförsäkring helår kostade 3' (kan variera några tusen det va länge sen jag läste det).

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Freppa skrev:
We have exorcized this demon!

Sedärja! För att vara seriös för en stund så kan man väl säga att om bara en skenförsäkrare kommer på andra tankar så är det värt all möda som vi har lagt ner genom åren.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024