Mc'n På Föräldrarna ????

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ja fattar inte varför ni gnäller, är det som ni säger så tjänar ju ni på skenförsäkrare. Dom kraschar och får inte ut en spänn fast dom har pumpat in pengar i försäkringsbolaget.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vet inte om gnäller är rätt uttryck här.

Dom som kraschar men lyckas övertyga pappsen om att det faktiskt var han som körde då? (förutsätter ju att det inte finns några personskador)
Han (eller hon) kommer ju att få betalt.

Dessutom tycker inte jag att det verkar vara kul att krascha och bli utan stålar. Alltså är skydd av den potentiella skenförsäkraren en en av orsakerna till att vi "gnäller".

Här kommer en annan (gammal) orsak:
Jag vill åka Miura men nöjer mig med Renault eftersom jag har råd med den och inte vill att andra ska pröjsa mitt bilåkande.

Edit: och jag som kan stava annars. :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Rigge skrev:
Ja fattar inte varför ni gnäller, är det som ni säger så tjänar ju ni på skenförsäkrare. Dom kraschar och får inte ut en spänn fast dom har pumpat in pengar i försäkringsbolaget.

Om det ändå vore så i alla fall, så hade jag inte gnällt. Tyvärr är nog andelen beviljade ersättningar större än de som avslås.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Baltazar skrev:
Som tidigare nämnts är det ju inte hojarna som kostar att ersättas utan personskador hos dom som suttit på hojarna och ev. andra drabbade. Frågan är ju om det verkligen kostar bolagen så fantastiskt mycket att de måste ta 50kkr/år för att försäkra en r-hoj?

En kille på ett annat forum i landet gjorde en klotning och den hade för en tid sedan kostat f.bolaget 15 miljoner inkl. personskador och tillhörande kostnader. Ersättningar som löper under lång tid bygger upp stora kostnader, blir man invalid så pass att..... ja var och en vet ju vad man kan förlora.

Så bara den vurpan motsvarar en kostnad på 50.000:- vardera under en säsong för 300 sporthojare. Eller 15.000:- var för 1000 pers. Och hur mycket klotar då inte dessa förare i sin tur?

Så i just detta fall var hojen en obetydlig kostnad.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu har jag inte läst hela tråden, så ursäkta om jag tar upp något gammalt. Det nämns ju ofta här att de som skenförsäkrar drar upp premien för andra. Man läser också ofta om att man kanske inte får ut några pengar efter en vurpa på grund av att fel person har kört hojen.

<:va >
Det här är ingenting annat än en fundering, men om skenföräkring drar upp premien så borde väl bristande utredning från försäkringsbolagen vara en av förklaringarna. Om alla som har vurpat med skenföräkrad hoj skulle bli utan pengar, så skulle ju det tvärtom gynna oss andra eftersom dom då betalar in på en försäkring som de inte kan få ut något på. </:va>

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
PacMan:
Läs vad Rigge skrev ovan.
Och att vissa får ut pröjs trots skenföräskring kanske beror på att det kan vara svårt att bevisa vem som kört etc.

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Ingen som ännu har reflekterat över att försäkringsoblagen, likt bensinbolagen bildar oligopol?

Mvh

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Bollebus skrev:
du får inte ut nåt om du krachar då måste det vara din far som har kört hojen

ovh krashar du hojen å blir förlamad eller nåt får du inte ut ett skit på försäkringen för att det inte var du som hadde ört (om du söger till bolaget att din far som krachade)

// Bolle

Mjo, trafikförsäkringen gäller alltid, om än med höjd självrisk.
Det vore ju hemskt opraktiskt om en spekulant på din hoj måste teckna en 2 timmars försäkring för att få prova den.
Men allt sånt står i villkoren. LÄS NOGA! :mattias

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Bollebus skrev:
Tjena allihopa Ny här

någon som vet vad som gäller när man ställer hojen på föräldrarna har tänkt en r1 01:a ??

har hör massa olika svar om den frågan
nån som har erfarenheter ????

så här gör du för att slippa trams från bolagen. köp hojen med pappa i sällskap, säg till han som säljer att det ÄR din farsa som (skall) köpa hojen, aldrig ställa på mamma eller om typ du bor i 50+mil från föräldrarna. om du har lån ta det på farsan, betala försäkringen från farsans konto. lär farsan köra hojen, typ kunna köra laglit på väg. vips nu har du tagit bort dom flesta sätt bolagen har att sätta dit dig för bedrägeri. neka in i döden gäller självklart i såna här fall. men om du gör detta är det inget du skall skylta med för vi har ju den svenska avundsjukan. lycka till..... höll på att glömma. kolla så att vem som helst får köra hojen alltså ta typ inte någon 50+ el 35+ försäkring utan vanlig bas försäkring.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
MCdåre skrev:
men om du gör detta är det inget du skall skylta med för vi har ju den svenska avundsjukan. lycka till.....

Vad i hela friden har avundsjuka med hela det här resonemanget att göra? :va :va :va

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Finfint att uppmana till bedrägeri. Riktigt vaket minsann.
Ah, nu kom jag på vad det handlar om. Nicket avslöjar.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
MCdåre skrev:
så här gör du för att slippa trams från bolagen. köp hojen med pappa i sällskap, säg till han som säljer att det ÄR din farsa som (skall) köpa hojen, aldrig ställa på mamma eller om typ du bor i 50+mil från föräldrarna. om du har lån ta det på farsan, betala försäkringen från farsans konto. lär farsan köra hojen, typ kunna köra laglit på väg. vips nu har du tagit bort dom flesta sätt bolagen har att sätta dit dig för bedrägeri. neka in i döden gäller självklart i såna här fall. men om du gör detta är det inget du skall skylta med för vi har ju den svenska avundsjukan. lycka till..... höll på att glömma. kolla så att vem som helst får köra hojen alltså ta typ inte någon 50+ el 35+ försäkring utan vanlig bas försäkring.

Ja! Om du kör på någon eller något (t.ex. en dyr BMW) så tänker du bestämt hävda att du inte körde? :va

HanneZ

Guest
MCdåre skrev:
har en kompis som tänkte på aaaaaaallllllllllllt, papper, betalningar, allt allt, han fick inte ett öre! Så de kan gå illa för de!

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Gustav1 skrev:
Ja! Om du kör på någon eller något (t.ex. en dyr BMW) så tänker du bestämt hävda att du inte körde? :va

om man har en försäkring som tillåter andra förare av fordonet så e det inga problem så länge man har mc-kort.

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
69:an skrev:
Vad i hela friden har avundsjuka med hela det här resonemanget att göra? :va :va :va

det finns ju folk som ringer och tipsar om sånt här. typisk varför skall han få när inte jag kan beteende = svenska avundsjukan!!!!!!!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
det finns ju folk som ringer och tipsar om sånt här. typisk varför skall han få när inte jag kan beteende = svenska avundsjukan!!!!!!!
Hahaaa
Ja, om jag ringer å tipsar om bedrägeri så är det väl inte av avundsjuka?
Det är väl för att jag inte vill betala massa pengar i försäkringspremie för att folk fuskar?

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Robban_C skrev:
Finfint att uppmana till bedrägeri. Riktigt vaket minsann.
Ah, nu kom jag på vad det handlar om. Nicket avslöjar.

jag uppmanar allt som kan kosta försäkring bolag pengar. försäkringsbolag e dom största svin som lever....

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
eus skrev:
Hahaaa
Ja, om jag ringer å tipsar om bedrägeri så är det väl inte av avundsjuka?
Det är väl för att jag inte vill betala massa pengar i försäkringspremie för att folk fuskar?

det gör du inte... du betalar för att f-bolagen vet att dom kan ta ut dessa sky höga premierna....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024