Mc'n På Föräldrarna ????

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
MCdåre skrev:
Snipp...
men bara för att man e ex 22 så har man inte råd att köpa tex den fina R1 -04 som står på yamahacenter för att den skulle kosta mig 100000kr om året att försäkra.

hängde ni med?

Nu tycker jag att det är så solklart att tillochmed min chef borde hänga med här. Man kan ju inte handla något man inte har råd med. Men är du 22 och har en massa pengar så visst, handla en -04 och betala.
Men säger att det är allas rättighet att ha en -04 bara för att man vill det?
Förutom MCdåre dåförstås.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
MCdåre skrev:
men bara för att man e ex 22 så har man inte råd att köpa tex den fina R1 -04 som står på yamahacenter för att den skulle kosta mig 100000kr om året att försäkra.

hängde ni med?

Hänger inte med ett dugg. På vilket sätt menar du att det skulle vara en mänsklig rättighet att köra en ny R1 när man är 22?
Aha - du *vet* att just *du* skulle löpa mycket mindre risk än alla andra 22-åringar att krascha med den nya R1:an? :)
 

Zwung

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Luleå
Hoj
FZR 600
Det är väl så att de upptäckta "skenförsäkringarna" inte är ett problem, utan de som går obemärkta förbi, dvs där bolaget betalar ut pengar.

Saxat från SMCs hemsida
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/forsakring.asp

Som ett belysande exempel är att Trygg-Hansa har 700 st R1-hojar i sitt bestånd. 290 st av dessa var under förra året anmälda till bolaget för någon form av skada! Det betyder ca 40 % av hela beståndet under ett och samma år! Om R1-orna haft en egen försäkringsklass så skulle det betyda att drygt två R1-hojåkare skulle betala en skada!

På grund av klass 7-hojarnas överrepresentation då det gäller kostnader så subventioneras de redan idag av andra motorcyklister i andra premieklasser.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
eus skrev:
Jag köper inte en villa för 5 miljoner om jag inte har pengarna
Men jag vill ha den, då måste nån annan betala åt mig?

Och du kan inte kontra det jag skrev eller? :confused:
Blev det för mycket nu? :va
Suck, här kommer man ju kunnn spendera hela kvällen. :huvet
Jag drar på bio. :corn

God natt allesammans! :trött
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
eus skrev:
Tja, om jag råkar elda upp min villa en gång om året så kanske

Jo, men det är väl inte riktigt samma sak. Det var just rimligheten i förhållandet mellan inköpspris och årspremie som är anmärkningsvärd.
Bränner man ner sitt hus en gång om åren har dom säkerligen tekniker som fastställer att branden är anlagd...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Clifton skrev:
Men shit kolla va han skriver innan du svarar.
Oftast har man råd o köpa själva hojen. Men man har inte råd att äga den för den kostar precis lika mycke i försäkring som den gör i ny pris att köpa

Men shit själv. Om han nu är 22 och tjackar en -04 så är risken ganska stor att han klotar den. Så är det och vad är det som ni inte förstår med det?
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
soppatorsken skrev:
Men shit själv. Om han nu är 22 och tjackar en -04 så är risken ganska stor att han klotar den. Så är det och vad är det som ni inte förstår med det?


Varför är risken större att han klotar den. Han kanske kör den hojen precis som en gammal 50 åring gör på sin HD.
Visst det kommer han säkert inte göra men kan juh va så vet en del äldre som har r1:eek:r o kör som dom hade en HD.

Jag har haft sporthoj i 4år nu. Har aldrig klotat.
 

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
GBG
Hoj
gixxer 1000
soppatorsken skrev:
Nu tycker jag att det är så solklart att tillochmed min chef borde hänga med här. Man kan ju inte handla något man inte har råd med. Men är du 22 och har en massa pengar så visst, handla en -04 och betala.
Men säger att det är allas rättighet att ha en -04 bara för att man vill det?
Förutom MCdåre dåförstås.

ni e ju inte riktigt kloka!!!!! åk runt på era låtsas hojar och betala gladeligen 10000kr om året i försäkring då.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Clifton skrev:
Men shit kolla va han skriver innan du svarar.
Oftast har man råd o köpa själva hojen. Men man har inte råd att äga den för den kostar precis lika mycke i försäkring som den gör i ny pris att köpa

Men ändå har EUS rätt

En villa för 5 miljoner medför ju ganska så dyra omkostnader

Har man inte råd med omkostnaderna så har man inte råd med omkostnaderna

Jag sålde min ZX6R och gick ner på enstånka för att jag inte hade råd och när jag hittade ett alternativ som passade mig så blev det en TRX. Önskar ha en ZX6R igen men det får bli när jag har råd. Med både hojen och omkostnaderna.

Jag hade mycket väl haft råd att ta ett lån och köpa mig en R1 men ...

Ekorrehjulet snurrar

/oXydex
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Firefly skrev:
Jo, för om du inte tillåter en försäkringstagare att försäkra sin hoj där. Då kanske han tar sin bil, båt, villa, liv och allt vad han nu har försäkrat hos dem och drar till ett annat bolag. Varför tror du alla ICAbutiker säljer blöjor med jätteförlust? Jo, för om dde slutar sälja dem så går kunderna nånstans där de säljs...
Plus att de som försäkrar hojarna och inte kraschar ger också duktigt med klirr i försäkringsbolagens kassa... Sant?
Sorry, missade ditt inlägg...

Jag förstår din poäng.
Men det är väl upp till bolagen å bestämma om de vill ta den risken?
Man kan fortfarande inte klandra bolagen för att premierna är höga
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
så då anser du att om någon på ditt jobb inte vill vara med i facket åker snålskjuts på er som är det?
Ja lite så är det
Fast, nu kommer förmodligen bli så att de som inte är med i facket kommer att lyftas ut och inte få ta del av den lokala potten.
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
MCdåre skrev:
ni e ju inte riktigt kloka!!!!! åk runt på era låtsas hojar och betala gladeligen 10000kr om året i försäkring då.

Va? Vad är det för drömvärld där en sporthoj är så "billig" att försäkra? Min far betlar 7100 Hel/helår(Zon1) för en Fazer 600 -01. Han har typ 30 skadefria år, i princip alla behörigheter samt att han kört yrkestrafik hela sitt liv. Detta var med god marginal det billigaste alternativet. Annars kostade den emllan 10 och 14k för honom hos andra bolag.
Iofs spelar ju inte körvana in(annat än antal år med resp. behörighet) och inte heller vilka behörigheter man har vilket jag tycker är lite konsigt.

Mvh
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Clifton skrev:
Men shit kolla va han skriver innan du svarar.
Oftast har man råd o köpa själva hojen. Men man har inte råd att äga den för den kostar precis lika mycke i försäkring som den gör i ny pris att köpa

Det har väl inte det minsta med saken att göra. Alla vet att man måste försäkra sin motorcykel mer eller mindre, av uppenbara anledningar. Att bryta ut försäkringskostnaden som en hemsk och omotiverad styggelse är rätt långsökt, den ingår i den totala kostnaden för att köra motorcykel. Det är ingen överraskning, och dessutom vet alla exakt *varför* premierna är så höga.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
eus skrev:
Sorry, missade ditt inlägg...

Jag förstår din poäng.
Men det är väl upp till bolagen å bestämma om de vill ta den risken?
Man kan fortfarande inte klandra bolagen för att premierna är höga
Ja, aboslut är det upp till dem, och därför finns det vissa som inte försäkrar klass 7 hojar heller. Fast så är det ju inte de största bolagen som flest folk har till sina grejer heller.
Och jag klandrar inte bolagen för de höga premierna heller, där hänvisar jag till ZWUNG's inlägg
Som ett belysande exempel är att Trygg-Hansa har 700 st R1-hojar i sitt bestånd. 290 st av dessa var under förra året anmälda till bolaget för någon form av skada! Det betyder ca 40 % av hela beståndet under ett och samma år! Om R1-orna haft en egen försäkringsklass så skulle det betyda att drygt två R1-hojåkare skulle betala en skada!

På grund av klass 7-hojarnas överrepresentation då det gäller kostnader så subventioneras de redan idag av andra motorcyklister i andra premieklasser.
Men det har inte med skenförsäkring att göra som den här diskussionen egentligen handlar om. Sak samma, ha en trevlig kväll, nu ska jag gå och se nya Harry Potter...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top