MCdåre skrev:
f-bolagen straffar ut klass 7 hojar.
bara av den anledningen att det kostar mycket. e min synpunkt på hela denna diskutionen galen då? jag förespråkar ju att alla skall få köra vilken hoj dom vill till ett rimligt försäkringspris. i och med att det just nu inte e möjligt så tycker jag att det e helt ok om nån skenförsäkrar för att få ner sin kostnad.
Ja, din synpunkt är faktiskt galen.
Försäkringsbolagen straffar nämligen inte ut sporthojar, du är felinformerad. De fakturerar utifrån sina utbetalningar, inte särskilt konstigt alls. (Det *är* ingen mystisk konspiration på grund av att bolagen har något ideologiskt emot sporthojar.)
När du menar att alla ska få köra vilken hoj de vill till rimlig försäkringskostnad, är du medveten om vad du egentligen säger? Varifrån tycker du att pengarna till försäkringsskadorna skall tas? Eller har du någon hemlig maskin i källaren, som förvandlar 1 miljon i premieintäkter till 10 miljoner i skadeersättningar?
Allvarligt talat, öppna ögonen. Du vill kunna köra sporthoj och betala en försäkringspremie som känns rimlig, vilket sannolikt innebär att den inte räcker för att täcka skaderisken inom fordons/förarkategorin. Varifrån skall pengarna komma då, om du inte vill betala din del av premierna?