Medborgarplatsen, Torsdag 21/8 18:00

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Raggarn skrev:
bra att du har allt kvar anneli...
du såg "lite" chockad ut i gräset ett tag.

men hur var volvon? burnade han nåt?

/Raggzors =)

... det var dagens läskigaste resa.. :eek:

(jo jag är tacksam att jag fick skjuts, sen har jag fått massor med skäll över att jag inte ringde ambulans.... o jag som ville åka hoj..)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
jP skrev:
Om jag tillåts få vara kritisk så tycker jag körningen tidvis var läskigt ostrukturerad. Inledningen påminde om de första riktigt stora potatis-körningarna då plötsligt alla hade 60 sek på sig att hoppa på hojarna och vansinnesköra mot, för de flesta, okänt mål igenom värsta rusningstrafiken i Stockholm. DET är inte ett sätt att ta sig i kragen. Jag föreslår därför annan mötesplats för framtida körningar.

Vidare måste folk lära sig att inte köra över sin förmåga, eller lära sig hålla igen. Visst inträffar olyckor, det går inte att förhindra. Men det är trist när man som jag, åkt i så här stora klungor ungefär fem gånger i sommar och på samtliga turer har det varit olyckor.

Jag har inte för avsikt att rikta kritik mot någon/några enstaka iom detta. Men låt oss alla försöka kraftigt försämra oddsen för olyckor under liknande samturer.

Jäpp, bla med tanke på antalet olyckor igår minst sagt värt att diskutera turuppläggen!

Avfärden ut ur stan, gick tydligen inte fram till alla att det var "fri" färd ut ur stan, och återsamling vid Länna-Lissma-avfarten, vi var ett par stycken som gick runt och försökte framföra det, och själv så hade jag en sansad lugn resa ut mot Länna-Lissma och kom fram nästan sist :)

Personligen föredrar jag mötesplatser en bit utanför stan, så nära krokvägarna som möjligt, men Medis har fungerat oväntat bra övriga gånger (då det varit runt 15-20 hojar jämfört med 37 stycken nu senast)

Gruppstorlek, brukar anse att runt 15 hojar är absolut max för en "turledare", sedan SKA man dela upp i två grupper, vilket skedde på den första "Medis-rundan" då det var runt 30-35 hojar, (Mattias + jag), och borde ha skett även nu, eftersom det nästan garanterat skit...er sig annars pga "gummisnoddseffekten". Hade överhuvudtaget inte tänkt ta täten igår, men ingen annan verkade vilja, och lyssnade runt lite om någon ville ta halva gänget, men svårt veta vilka man ska fråga osv. och så blev det bara en grupp.

När jag håller rundor med Rapido så blir vi sällan mer än 15-20 hojar, och skulle det bli fler, så delar vi upp i två grupper, lättare i en klubb där man har personkännedom, vet hur folk kör och så. Men SH-rundorna har en tendens att bli överbefolkade, och hittils är det väl jag och Mattias som delat på ledandet, minst en gång i alla fall, och jag tror att en förutsättning för fler "stora" rundor är att det är fler som tar på sig att köra först i någon av grupperna!

Köra över sin förmåga.. Är väl tyvärr så att dom "erfarna" ofta placerar sig i tätet, där det går långsammare än en bit bak i ledet, och så blir det en del som får gasa över sin förmåga längre bak :( Och kommer någon på ett recept för att få folk att köra med en smula marginaler, dvs inom sin förmåga, skrik till! Har dock tyvärr även på lugna rundor varit med om att folk kört i diket..

Olyckor på rundor. Kollade lite, av runt 10-12 SH-rundor jag kört först på så har minst hälften varit helt olycksfria, och det är dom med max15 deltagare, och så är det på jätterundorna folk klotat..

Så, vad göra? (Hmmm, låter som våra diskussioner på Rapido för 6-7 år sedan då vi hade problem med olyckor....) Mer nogrannt varudeklarerade rundor, dvs uppdelning i hur fort folk vill köra, ha kört minst 5 år, maximera antalet deltagare till tex 15 st såvida det inte blir fler turledare osv osv?

Bara grunna vidare!

/B
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
Re: Re: LÄGG NER

P-son skrev:
Inte för å verka SÅN men asså. Frida ÄR inte anledningen till att folk krashar och jag VET att INGEN tycker det är "coolt". Lägg ner DITT snack istället. Ingen "haussar" krasher utan det är bara ett snack som går. Jag e "medlem" å jag tycker INTE det e speciellt kul. Men varför begrava sig i att man har krashat. Bättre å "skratta lite åt det" än å grina över det som du uppenbarligen gör! Näe...Jag ska starta en "Haussa Peuter" klubb. Nån som vill vara med? :mad:

I´m in! :D

Varför måste man ta allt så jävla seriöst hela tiden?!?! Alla man snackar med skojar och skämtar om att "nu var det Fridas fel igen" och "jaha, ännu en medlem" osv, men har man inte fattat att det är på skämt så kan man ju gå hem å dra nåt gammalt över sig. För vem vill umgås med en humorbefriad människa? Inte jag iaf.

Faktum är att det ofta händer olyckor men ytterst sällan är det någon som skadas. Under denna säsong känner jag inte en enda som skadat sig allvarligt (allvarligaste skadan har varit spricka i revbenet typ). Det känns mest jäkligt försmädligt för den som kraschat att hojen blivit skadad. Och istället för att gräva ner sig i sorg över detta kan man ta det med lite humor istället. F-n va trist livet skulle va om man skulle ta allt så allvarligt! Tyvärr ägnar vi oss inte åt ett riskfritt intresse och det är ju alla väl medvetna om.

Jag älskar mitt liv som hojåkare men jag vet också att det kan ta slut bra mycket tidigare än man anar just pga riskerna. Men jag tänker f-n inte ha tråkigt till den dan kommer! Om nån tar illa upp är jag ledsen för det, men mest är jag i så fall ledsen över att den personen inte har samma förmåga att se det positiva även i en tråkig situation.

Tack för ordet och nu har jag varit seriös så det räcker i flera veckor! Nu blir det sporthojsfest! Utan sura miner!

Hoppas alla glada och sura människor får en bra helg!
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Ace Niki skrev:
Men allvarligt, vi MÅSTE ta oss i kragen och skärpa oss så att dessa vurpor inte händer i fortsättningen. Vi MÅSTE dela upp oss i mindre grupper, detta GÅR INTE.

(Jag är så jädra cool så jag citerar mig själv :D )

Vi kanske kan lägga upp två eller flera listor (så många det behövs) inför körningarna. Så får folk skriva upp sig. Och ev även skriva upp körstil, typ: blå grupp=vill gärna ha lite mer än tunnelseende, röd grupp=skaplig fart, svart grupp=toksnabb. Alltså ung såhär:

Röd grupp:
1.(ledare): Kalle
2. Pelle
3.Sigrid
4.
5.
(osv till ca 10-12) När varje lista har 10-12 deltagare stängs den och man får börja på en ny (med ny ledare)

Vi kan ju bestämma plats och tid så att alla får träffas ändå! Vad sägs om detta?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag är gärna ledare för en grupp om det är så att det behövs.

och Ace Niki's förslag låter riktigt bra!
 

R1 killen

Gigalo "Hyr mig vetja"
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm / Tullinge
Hoj
KTM 690 Enduro r
:hej Tack så mycket för all hjälp :bow vi fick igår efter hmmm min avåkning / Vår avåkning.....
Det var många som hjälpte till på olika sätt och jag hadde inte en tanke på hojen .....
Men det var dom som hadde och informerade mig om hur det hadde gått med den.
Till er vill jag be om ursäkt ifall att jag verkade ointresserad ....
Tusen tack...
Men det vart lite mycke på en gång och hjärnan körde sitt eget race och lite snurrig var man allt.
Och sen ska man försöka smälta att man har riskerat livet på en annan med människa oxå.....

Nu har jag varit på Akuten idag igen och fick vara där i 6 tim och dom kom fram till att jag har en kross skada i skelettet under ögat.
Så jag ska till ögonspecialisten på St:Görans inorgon och dom avgör om det blir operation :(

Det var min första men förhoppningsvis inte sista körning med ett glatt gäng och jag hadde skit skoj ....
Det var verkligen super roligt och vilken stämmning.

:bow Tack Gixxer_mike Tjejen och Peppe Pucko för sällskapet och stödet igår kväll/Natt :bow

Kram på er alla // Freddie
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Haken med gruppindelning är ju att man som förstagångsåkare inte har en endaste aaaning om hur fort man kör i förhållande till andra.

Sen är det ju det med prestige. "Jag har ju för fan en Ducati 998, klart jag kör fort!". Man skulle nästan behöva ha kvalomgångar inför rundorna. Sämre än 107% av den snabbaste tiden på tungelstavägen får åka själv och öva tills han kvalar in... :)
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Ace Niki skrev:
(Jag är så jädra cool så jag citerar mig själv :D )

Vi kanske kan lägga upp två eller flera listor (så många det behövs) inför körningarna. Så får folk skriva upp sig. Och ev även skriva upp körstil, typ: blå grupp=vill gärna ha lite mer än tunnelseende, röd grupp=skaplig fart, svart grupp=toksnabb. Alltså ung såhär:

Röd grupp:
1.(ledare): Kalle
2. Pelle
3.Sigrid
4.
5.
(osv till ca 10-12) När varje lista har 10-12 deltagare stängs den och man får börja på en ny (med ny ledare)

Vi kan ju bestämma plats och tid så att alla får träffas ändå! Vad sägs om detta?

Tror det är svårt att få bort olyckorna. Är det många som kör så är det klart att risken för en olycka ökar. Igår var det väll inget hisnande tempo men flera olykor iallafall.

Jag tog det lungt igår eftersom de var så många hojar, blir lätt lite rörigt med alla olika körstilar.

Bästa kombinationen om man vill ute å köra fort tycker jag är typ 2-5 personer. Då inser man redan efter några km hur ordningen ska va.

Men jag tycker det är mäktigt när det var som igår att det kommer hur många hojar som helst å blåser fram.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Frida skrev:
Äntligen en man som förstår mig! :D

Är du deppig idag efter alla mina omkörningar? :gråta

Jag drog dig på Nynäsvägen! :D

Förexten så drog jag ALLA på Nynäsvägen!!! :rock

Så fort det blir rakt så har ni inte en drule!!!! :fakta
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ace Niki skrev:
Men allvarligt, vi MÅSTE ta oss i kragen och skärpa oss så att dessa vurpor inte händer i fortsättningen. Vi MÅSTE dela upp oss i mindre grupper, detta GÅR INTE. Jag anmäler mig till att gå på kurs hos Benkar så att jag kanske kan assistera honom i ledning av grupp nångång. Men visst måste det väl finnas fler här som kan leda än Benkar och Mattias??

Asså.... om ni INTE kör om mig utan ligger kvar snällt bakom så blire inga vurpor! :fakta

Så... på Torsdag leder jag gruppen. OK!? :confused:
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
gpf skrev:
Jag kan inte leda har jag märkt, jag har noll koll bakåt när jag kör. Möjligen så skulle jag kunna ta kön, men det skulle göra mycket ont i själen, och min lilla gumma skulle bli arg på mig för att hon blir meskörd.

Du ledde ju mig och Caffe skitbra i Tisdags! Men du behöver inte säga "Jag körde bara 50% av min förmåga" Att slänga det i ansiktet på mig när jag är totalt likblek och kallsvettig när vi kommer fram. Det är inte SNÄÄÄÄÄÄÄÄLLT!!!!! :fakta
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mattias skrev:
Haken med gruppindelning är ju att man som förstagångsåkare inte har en endaste aaaning om hur fort man kör i förhållande till andra.

Sen är det ju det med prestige. "Jag har ju för fan en Ducati 998, klart jag kör fort!". Man skulle nästan behöva ha kvalomgångar inför rundorna. Sämre än 107% av den snabbaste tiden på tungelstavägen får åka själv och öva tills han kvalar in... :)

Jo, gruppindelning i form av grupper för olika tempo är i stort sett omöjligt såvida alla inte kört tillsammans tidigare, men däremot skulle det nog fungera med tex två grupper där dom bägge turledarna håller ungefär samma tempo, då blir det i alla fall mindre rörigt, och lite mindre gummisnodd eftersom det är mindre grupper, men å andra sidan så kvarstår ändå risken att hornen växer ut och det går för fort... samt att det är svårt att synka ihop att två turledare har möjlighet att hänga med samma dag.

Eller, så biter man i sura äpplet och accepterar att det får gå i ett lägre tempo vid stora gruppkörningar, och så tar man och gasar när det är ett mindre gäng...

/B
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
benkar skrev:
Eller, så biter man i sura äpplet och accepterar att det får gå i ett lägre tempo vid stora gruppkörningar, och så tar man och gasar när det är ett mindre gäng.../B

Sedan kan man ha lite uppsikt i bakspegeln och släppa förbi dem som kommer fortare bakifrån.
Tror en del vurpor kan bero på att man blir stressad av att ha en person i bakhjulet. Gå åt sidan och vifta förbi person och fortsätt sedan i ditt eget tempo.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Sweedo skrev:
Sedan kan man ha lite uppsikt i bakspegeln och släppa förbi dem som kommer fortare bakifrån.
Tror en del vurpor kan bero på att man blir stressad av att ha en person i bakhjulet. Gå åt sidan och vifta förbi person och fortsätt sedan i ditt eget tempo.

På dom körningar jag initierat så brukar jag skriva ungefär:

-"För att undvika kaos, undvik omkörningar av andra i gruppen ute på krokvägarna (såvida inte hojen före dig vinkar förbi dig) Byt placering vid korsningar eller lite snyggt på en raksträcka på stor väg. Känner du att du halkar efter hojen framför dig, och hojen bakom dig "trycker på", vinka förbi henne/honom, så slipper folk bli irriterade! samt.... kör inte fortare än att DU tycker du har koll på läget, hojar i diket är väldigt o-kul!"

Skulle vara kul om det fungerade i praktiken, blir tyvärr förvånad över att en del inte förstår att dom borde backa ner i ledet när hojen framför dom försvinner, och hojen bakom ligger och trycker på.... är ju som du skriver bara antagligen stressande (om nu folk ens tittar i backspegeln... :eek: )

/B
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Verkar som att det var bra att man höll sig hemma igår! ;)

Aja, drar till med ett känt citat.

Finns 2 sorters förare
Dem som har klotat
och dem som skall klota.

//Fredda (skall klota)
Men säger som Mattias "det där händer bara andra"
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
benkar skrev:
-"För att undvika kaos, undvik omkörningar av andra i gruppen ute på krokvägarna (såvida inte hojen före dig vinkar förbi dig)
Det där bröt jag hiskeligt emot igår!
Ni får ursäkta men jag hade inte ro att ligga kvar :( och som jag sa tidigare hoppas att jag inte ställde till det för någon.
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Fredda66 skrev:
Verkar som att det var bra att man höll sig hemma igår! ;)

Aja, drar till med ett känt citat.

Finns 2 sorters förare
Dem som har klotat
och dem som skall klota.

//Fredda (skall klota)
Men säger som Mattias "det där händer bara andra"

Njä, synd du inte hängde med, förutom "incidenterna" så var det riktigt kul, vansinnigt mycket folk! Men, min lärdom är väl trots allt, blir det SÅ mycket folk, och bara en grupp, då är det bara att skruva ner tempot i täten!

Citat... vill justera det lite... :)

Det finns dom som har klotat och kommer göra det igen, och så finns det dom som inte klotat, och av dom kommer en del klota förr eller senare....

/B Har inte klotat "på egen hand", men påkörd bakifrån en gång, hoppas det stannar vid det... för enligt någon statistisk jämlikhet/rättvisa så borde det ski...ta sig för mig förr eller senare... peppar peppar ta i trä.. :(
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
benkar skrev:
Njä, synd du inte hängde med, förutom "incidenterna" så var det riktigt kul, vansinnigt mycket folk! Men, min lärdom är väl trots allt, blir det SÅ mycket folk, och bara en grupp, då är det bara att skruva ner tempot i täten!

Citat... vill justera det lite... :)

Det finns dom som har klotat och kommer göra det igen, och så finns det dom som inte klotat, och av dom kommer en del klota förr eller senare....

/B Har inte klotat "på egen hand", men påkörd bakifrån en gång, hoppas det stannar vid det... för enligt någon statistisk jämlikhet/rättvisa så borde det ski...ta sig för mig förr eller senare... peppar peppar ta i trä.. :(

Nej för fan, turledaren får inte gå omkull!! vem skall då hålla tempot! Märkte när jag var ute och tryckte lite själv häromdagen hur otroligt man fegade i kurvorna.. Mycket roligare när någon som hittar något så när på vägen kan sätta ett "skönt" tempo...

Är det dig jag kommer köpa korv av i morgon Benkar? :D :squid

//Fredda
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top