jP skrev:
Om jag tillåts få vara kritisk så tycker jag körningen tidvis var läskigt ostrukturerad. Inledningen påminde om de första riktigt stora potatis-körningarna då plötsligt alla hade 60 sek på sig att hoppa på hojarna och vansinnesköra mot, för de flesta, okänt mål igenom värsta rusningstrafiken i Stockholm. DET är inte ett sätt att ta sig i kragen. Jag föreslår därför annan mötesplats för framtida körningar.
Vidare måste folk lära sig att inte köra över sin förmåga, eller lära sig hålla igen. Visst inträffar olyckor, det går inte att förhindra. Men det är trist när man som jag, åkt i så här stora klungor ungefär fem gånger i sommar och på samtliga turer har det varit olyckor.
Jag har inte för avsikt att rikta kritik mot någon/några enstaka iom detta. Men låt oss alla försöka kraftigt försämra oddsen för olyckor under liknande samturer.
Jäpp, bla med tanke på antalet olyckor igår minst sagt värt att diskutera turuppläggen!
Avfärden ut ur stan, gick tydligen inte fram till alla att det var "fri" färd ut ur stan, och återsamling vid Länna-Lissma-avfarten, vi var ett par stycken som gick runt och försökte framföra det, och själv så hade jag en sansad lugn resa ut mot Länna-Lissma och kom fram nästan sist
Personligen föredrar jag mötesplatser en bit utanför stan, så nära krokvägarna som möjligt, men Medis har fungerat oväntat bra övriga gånger (då det varit runt 15-20 hojar jämfört med 37 stycken nu senast)
Gruppstorlek, brukar anse att runt 15 hojar är absolut max för en "turledare", sedan SKA man dela upp i två grupper, vilket skedde på den första "Medis-rundan" då det var runt 30-35 hojar, (Mattias + jag), och borde ha skett även nu, eftersom det nästan garanterat skit...er sig annars pga "gummisnoddseffekten". Hade överhuvudtaget inte tänkt ta täten igår, men ingen annan verkade vilja, och lyssnade runt lite om någon ville ta halva gänget, men svårt veta vilka man ska fråga osv. och så blev det bara en grupp.
När jag håller rundor med Rapido så blir vi sällan mer än 15-20 hojar, och skulle det bli fler, så delar vi upp i två grupper, lättare i en klubb där man har personkännedom, vet hur folk kör och så. Men SH-rundorna har en tendens att bli överbefolkade, och hittils är det väl jag och Mattias som delat på ledandet, minst en gång i alla fall, och jag tror att en förutsättning för fler "stora" rundor är att det är fler som tar på sig att köra först i någon av grupperna!
Köra över sin förmåga.. Är väl tyvärr så att dom "erfarna" ofta placerar sig i tätet, där det går långsammare än en bit bak i ledet, och så blir det en del som får gasa över sin förmåga längre bak
Och kommer någon på ett recept för att få folk att köra med en smula marginaler, dvs inom sin förmåga, skrik till! Har dock tyvärr även på lugna rundor varit med om att folk kört i diket..
Olyckor på rundor. Kollade lite, av runt 10-12 SH-rundor jag kört först på så har minst hälften varit helt olycksfria, och det är dom med max15 deltagare, och så är det på jätterundorna folk klotat..
Så, vad göra? (Hmmm, låter som våra diskussioner på Rapido för 6-7 år sedan då vi hade problem med olyckor....) Mer nogrannt varudeklarerade rundor, dvs uppdelning i hur fort folk vill köra, ha kört minst 5 år, maximera antalet deltagare till tex 15 st såvida det inte blir fler turledare osv osv?
Bara grunna vidare!
/B