Medborgarplatsen, Torsdag 21/8 18:00

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
RoLLER skrev:
Ju fler kockar..... tänkte jag iaf......

Det är ju så! Kommer man till en olycka och tre bilar/hojar redan stannat så åker man förbi efter att ha saktat in och pejlat läget så ingen hjälp behövs. Om någon skadad i gruppen redan får hjälp av kunniga medmänniskor gör man bäst i att hålla sig därifrån.
Men folk här tycker ju att man är en ansvarslös idiot om man t.ex inte stannar vid en olycka... :rolleyes:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
RoLLER skrev:
Ska re va såhär så skiter jag i SH..... Men titta på mig vad hjälpsam jag va... du va inte lika hjälpsam som jag! så jag e bättre än du... nu ska du må dåligt din djävel!!!!!

Och det lyckades faktiskt!!!!
SKÄRPNING!
Håller med dig Rullarn!
Ge fan i att hacka på folk och häng ut enstaka personer.
Annars signar Sweedo ut.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Lugn och fin nu. Känner man att man inte har något att tillföra så måste man inte. Är det nån som kan hantera en viss situation bättre än nån annan får han gärna ta över. Pallar han inte får han be om hjälp. Ingen skulle neka att hjälpa till, jag lovar.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Mattias skrev:
Lugn och fin nu. Känner man att man inte har något att tillföra så måste man inte. Är det nån som kan hantera en viss situation bättre än nån annan får han gärna ta över. Pallar han inte får han be om hjälp. Ingen skulle neka att hjälpa till, jag lovar.

Jag kände såhär..... jag kom 7,5 minuter efer kraschen antagligen.... och då stod det 18 personer runt Anneli och frågade hur hon mådde... Ska man rusa in där då stressat och ambitiöst, putta undan alla och säga..... -Har det hänt nåt? Hur är det??? och sen göra konstgjord andning.... hela jag e patetisk redan från början.... varför ge vatten på kvarn ? Visst stod jag där blygt i bakgrunden och kollade så det va OK åtminstonde....(bra va)........ näe... nu orkar jag inte mer.... Jag har pratat med henne och jag älskar henne, det räcker för mig! :tummenupp

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Kenta skrev:
Ja har absolut ingenting emot nån utav er personligen. Alla är verkligen skittrevliga IRL o ja vill inte alls halshugga nån.

Cool?? :confused:

men oj, du tror väl inte jag tog illa upp? jag trodde för det första att det var skämtsamt menat. men hursomhelst så krävs det en hel del mer än ett lite inlägg här för att reta upp mig. :fakta

Och ang gixxer mikes kommentarer så är jag av uppfattningen att de klassas som personligt påhopp och bör bättre hört hemma i ett PM, och eventuell opersonliga kommentarer i en publik tråd som denna.

Och förresten så klagar du på att INGA var hjälpsamma? Det kan ju vara så att de flesta inte vet vad de skall göra, eller är väldigt osäkra om vad de skall göra och därför väljer att göra ingenting - det klagar du på. Och de som väljer att försöka hjälpa till och gör kanske gör fel - det klagar du också på.

Jag tror att de flesta (inkl jag) är på RoLLERs linje; att vi inte är helt 100 på vad vi bör göra för att hjälpa, och när vi ser att det är folk där som verkar veta och hjälper till så låter vi de göra sitt. Hade det INTE varit någon, som du, som verkar ha koll på agerande vid en olycka, så skulle jag och säkert andra också rusat till undsättning.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Alla måste inte hjälpa till vid en olycka. Tror man sig inte kunna bidra när det redan verkar finnas tillräckligt med folk framme så kan man gott hålla sig i bakgrunden. Det jag tror Mike menar är att de som försöker hjälpa till vet vad de skall göra samt inte göra.

Det finns en hel del saker man kan göra som förvärrar eventuella skador, såsom att försöka flytta folk, peta i dem mat eller vätska, etc, etc. Är man inte bergsäker på vad man gör så bör man låta bli, framförallt om det finns andra som verkar veta vad de gör.

Det finns för övrigt ett antal andra sätt att hjälpa till förutom att just samlas runt de skadade. I de flesta fall behövs det någon/några som dirigerar trafik tex.

Jag rekommenderar alla att läsa Ambulans tråd om hur man agerar vid en olycka, den finns att läsa här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=876

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Tom skrev:
Alla måste inte hjälpa till vid en olycka. Tror man sig inte kunna bidra när det redan verkar finnas tillräckligt med folk framme så kan man gott hålla sig i bakgrunden. Det jag tror Mike menar är att de som försöker hjälpa till vet vad de skall göra samt inte göra.

Det finns en hel del saker man kan göra som förvärrar eventuella skador, såsom att försöka flytta folk, peta i dem mat eller vätska, etc, etc. Är man inte bergsäker på vad man gör så bör man låta bli, framförallt om det finns andra som verkar veta vad de gör.

Det finns för övrigt ett antal andra sätt att hjälpa till förutom att just samlas runt de skadade. I de flesta fall behövs det någon/några som dirigerar trafik tex.

Jag rekommenderar alla att läsa Ambulans tråd om hur man agerar vid en olycka, den finns att läsa här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=876

Mycket bra poäng!
Det viktigaste vid en olycka e faktist att avvärja/varna annan trafik så det inte blir mera olyckor..
när man väl e skyddad kan man börja jobba. :fakta

Gixxer Mike

Guest
RoLLER skrev:
VAD ÄR DET SOM HÄNDER!!!!!! SKÄRP ER FÖR FAAAAAAAAAAAN!!!!!!!! NU FÅR MAN JU SKIIIIIIIIT DÅLIGT SAMVETE!!!!!!!! Ju fler kockar..... tänkte jag iaf...... men döda mig då eftersom jag inte gjorde ett skit!!!!!!

Roller helt rätt.
Jag anser att nästan alla agerade rätt när det gäller själva olyckan då folk stod på avstäånd osv så ni ska INTE ha dåligt samvete om ni är fulla eller om jag är oklar i det jag skriver vet jag inte.
Det som störde mig va att INGEN visade intresse för att följa upp och se hur dom igentligen mådde..men det är en sak..
Nästa sak va Fridas stil vid olyckan vilket direkt hade kunnat medföra risk för Annelis hälsa och liv om hon hade haft otur.
DÄRFÖR tog jag upp detta för man kan INTE göra på det sättet.

Sen har jag fått höra om en jävla massa pajkastning på mig pga jag tycker att det va rätt självisk attityd hos dom flesta av er pga jag är van att om man blir för många samlas man utanför sjukan tills man vet vad som igentligen hänt.
det är jag van med sen flera år tillbaka och anser att detta är en självklarhet.

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Mattias skrev:
Haken med gruppindelning är ju att man som förstagångsåkare inte har en endaste aaaning om hur fort man kör i förhållande till andra.

Sen är det ju det med prestige. "Jag har ju för fan en Ducati 998, klart jag kör fort!". Man skulle nästan behöva ha kvalomgångar inför rundorna. Sämre än 107% av den snabbaste tiden på tungelstavägen får åka själv och öva tills han kvalar in... :)

Det kommer bli jäkligt tomt på nästa runda om Mattias a.k.a Sthlms svar på Valentino Rossi's tid räknas som pole-tid :D

Alternativet är att EBS lånar ut sin bud-125,a så får Mattias sätta en officiell tid med den :p

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Gixxer Mike, det fanns nog flera som också kanske gjorde fel och betedde sig dumt, bara att du inte lade märke till det...

Men jag tänker inte spä på nån pajkastning.

Gixxer Mike

Guest
gpf skrev:
Gixxer Mike, det fanns nog flera som också kanske gjorde fel och betedde sig dumt, bara att du inte lade märke till det...

Men jag tänker inte spä på nån pajkastning.

Men då VET du om att det va flera så varför är min reaktion så fel då om det fanns fler än den jag såg?

Jag vill gärna veta vilka jag vågar åka med resp inte pga dom kanske sliter tag i mig och säger att allt är lugnt om jag krashar och ligger med knäckt rygg.

Min poäng va just det jag skrev i mitt tidigare inlägg

och som ni reagerar så verkar det som man snackar med 15 åringar det handlar INTE om mig eller hur jag agera rätt eller fel utan hur personer tydligen agerade på ett sätt som KAN ha inneburit risk för Annelis Hälsa i detta fall för INGEN visste graden på hennes skador. så alla agerade fel till viss del som inte tvingade henne att ligga ner och invänta ambulans.

ROLLER: antingen är du full eller har du insett att du agerade fel för annars hade du inte tagit åt dig ch mått dåligt.

har man rent mjöl i påsen så mår man INTE dåligt utan kan se logiken i det hela för nu har vi precis fått veta att det va mer drävvel på olycksplatsen..alltså FLER personer som höll på.

Då kommer ju frågan vilka va det..va det ni som nu tycker jag är nån jävla bror duktig eller är det nåra som bara tiger i det tysta?

allt handlar om när vi åker med varandra så vilar ett stort ansvar hos oss alla när vi åker i grupp.
vi ska kunna lita på att folk INTE gör saker som KAN riskera någons hälsa pga ren dumhet.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Gixxer Mike skrev:
så alla agerade fel till viss del som inte tvingade henne att ligga ner och invänta ambulans.
Jäpp! Det var det jag syftade på.
Då kommer ju frågan vilka va det..va det ni som nu tycker jag är nån jävla bror duktig eller är det nåra som bara tiger i det tysta?
Jag tycker att du har helt rätt, och det vore jättebra om alla var lika kunniga och hjälpsamma som du. (Nej, jag försöker inte vara ironisk)
allt handlar om när vi åker med varandra så vilar ett stort ansvar hos oss alla när vi åker i grupp.
vi ska kunna lita på att folk INTE gör saker som KAN riskera någons hälsa pga ren dumhet.
Jäpp!

Dock så kan man aldrig utesluta att alla kanske inte har erfoderlig kunskap. Utan alla som hjälper till får försöka hålla koll på att ingen, som tror sig veta, gör 'fel'.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Jag kan bara tala för egen del , jag tyckte att Anneli skulle åka ambulans men hon vägrade och sen var det inte så många som sa emot ( inte som jag hörde i varje fall), och det syntes direkt vid trädet att hon inte var så bra som hon trodde ( man ska aldrig skämmas om man får åka ambulans , man behöver inte ha brytit armar och ben och vara medvetslös för att åka , se det som en försäkring på att allt ska gå så rätt till som möjligt) ........... Och att man inte följde med till sjukan ( vilket jag inte skulle ha nåt emot , man skulle bli glad om det var vice versa om man själv låg på britsen) är för min del helt enkelt att jag tog för givet att Freddie är Annelis pojkvän och sen sa Gixxer Mikes tjej? att hon åker med bilen in till sjukan och sen skulle Freddie och Gixxer Mike åka med , jag tänker att det räcker med folk och dessutom så känner man nästan ingen där så man vill inte " klampa på" med risk för att ställa till värre eller vara i vägen som ett jobbigt moment ............ Jag vet att det för min del är lite skumt när man inte känner folk , man vet inte riktigt hur mycket plats man kan ta eller så , hoppas att det framgår lite vad jag menar och känner , jag har lite ågren efter att jag läste vad Gixxer Mike skrev om det här med att följa med och det är självklart att det borde vara som han säger ........Kanske var det fler som tänkte som jag ........Är lite bekymmrad på mig själv nu , det ska inte hända igen , promise. :fakta

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det är inte bara Gixxer Mike som i denna tråd talar om vad han tycker om andra människor..
Bara för att man har åsikter och säger en sak så måste det genast bli ett djävla liv pga detta.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Bikerbitch skrev:
Det är inte bara Gixxer Mike som i denna tråd talar om vad han tycker om andra människor..
Bara för att man har åsikter och säger en sak så måste det genast bli ett djävla liv pga detta.

Älskar du mig ?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Näe, nu ska jag raka kuken.... Jag tycker den blir lite fräsigare då!!!! :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO