Vill börja med att be om ursäkt på förhand för att detta blir ett långt inlägg
Är förstås inte uttalat på det sättet i de konkreta förslagen i partiprogrammet där det är tydligt att de anpassat och tonat ner dessa saker för att möjliggöra ett samarbete med M och KD. Detta är också anledningen till att jag kan sympatisera med en regeringskonstellation som bygger på SD:s stöd, men ändå inte skulle rösta på dem.
Men SD har en annan ideologisk utgångspunkt och hemvist, där exempelvis klassiskt frihetliga värderingar om försvaret av negativa rättigheter inte ligger i partiets DNA. Deras grundsyn kring frihet ligger närmare den socialistiska synen att det är statens uppgift att på olika sätt skapa ett samhälle som gör människor "fria", snarare än att det växer fram mellan i grunden fria människor i ett dynamiskt samspel.
SD:s förslag tenderar inte att gå mot minskad statlig och politisk inblandning utan snarare att skillnaden mot idag främst är att det är SD-politikers istället för S-politikers åsikter som skall avgöra hur staten styr medborgarna. Ett tydligt exempel på detta är kulturpolitiken och i synnerhet synen på public service.
SD hymlar heller inte med att de inspireras av den gamla socialdemokratiska folkhemstanken och i mångt och mycket står de för en storlek på den offentliga sektorn, syn på arbetsmarknadpolitik osv ungefär som idag, även om de vill styra dess innehåll på ett annat sätt. Men SD är inget tydligt skattesänkarparti om man säger så. De kommer inte heller kunna vara det, med tanke på att en betydande del av deras väljarbas utgörs av gamla S-väljare.
SD lyfter ofta upp pragmatismen som en utgångspunkt, vilket visserligen kan vara förnuftigt. I praktisk politik är pragmatism framför fanatism sunt och helt nödvändigt. Men att ha detta som
riktning gör att det är svårt att veta var man har SD. Den enda fråga där det alltid är tydligt var SD står är invandringen, vilket gör att de tenderar att anpassa hållningen i andra frågor efter detta, på gott och ont. I praktiken hör man också ofta från SD-företrädare att de gärna ser förbud och olika former av statliga och politiska ingripanden som lösningar på problem, samtidigt som de är populistiska och hela tiden försöker anpassa sig till vad de tror går hem hos deras potentiella väljarbas.
Detta gör dock deras politik känsligare för den mobbmentalitet som dagens sociala medielogik ofta innebär. När jag ser och hör vad människor skriker efter som säger sig sympatisera med SD blir jag ibland mörkrädd. För att ta ett hypotetiskt exempel kopplat till motorcyklister: SD har idag en "motorvänlig" grundsyn därför att det är viktigt för deras väljarbas, men om opinionen plötsligt skulle börja skrika efter mer förbud och hårdare övervakning som skulle gå ut över motorcyklisters frihet ser jag inte att det finns något i SD:s "immunsystem" som skulle gå emot mot detta, särskilt inte om syftet t ex var att motverka invadrarrelaterad brottslighet, där det i slutändan är invandringens systemhotande och katastrofalla effekter som alltid blir den överordnade frågan som övertrumfar allt annat. Inställningen att "har jag inget att dölja har jag inget att oroa mig för" tycks ofta ligga närmare till hands hos SD-sympatisörer.
Var SD står principiellt i denna typen av frågor hittar man snarare i deras principprogram där jag valde ut några exempel relaterade till vad jag tagit upp i detta och tidigare inlägg. Att jag tagit upp dem som exempel innebär inte att jag rakt igenom ser dem som negativa i alla avseenden, det är alltid en balansgång, utan framför allt för att visa på att SD har en annan utgångspunkt och ideologisk hemvist för sin politik än MED och där min syn på SD är att deras utgångspunkt är allt för icke-frihetlig, icke-borgerlig och socialkonservativ för att falla mig i smaken.
Första meningen i deras principprogram:
"Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället."
Principprogrammet sida 6:
"Med utgångspunkt i denna syn på den mänskliga naturen blir politikens viktigaste uppgifter inte att försöka riva ned alla de strukturer och kollektiv som omger individen utan snarare att försöka skapa, stödja och upprätthålla normer, moral, lagar, sedvänjor, miljöer, beteenden, traditioner och gemenskaper som hjälper individen att bejaka de goda och konstruktiva sidorna inom sig själv."
Principprogrammet sida 7:
"Flera decennier innan Per Albin Hansson höll sitt berömda folkhemstal hade svenska, socialkonservativt färgade, samhällsdebattörer formulerat tankar om en välfärdsstat och lanserat begreppet folkhem. Socialkonservatismen skiljde också ut sig från andra konservativa inriktningar genom att flera av dess anhängare relativt tidigt anammade idéerna om utvidgad demokrati, rösträtt och ökad jämställdhet för kvinnor. Som en konsekvens av sitt sociala ansvarstagande har man ofta också haft en mer positiv syn på statens roll i samhället än vad andra konservativa haft. Sverigedemokraterna har mycket gemensamt med den klassiska, europeiska socialkonservatismens grundidéer och vi betraktar oss idag som ett modernt socialkonservativt parti. Vår version av socialkonservatismen har dock naturligtvis utvecklats med tiden och den fortsätter hela tiden att finjusteras i förhoppning om att ständigt kunna erbjuda kloka lösningar på samtidens problem och ständigt kunna tillvarata dagens möjligheter efter bästa förmåga. Signifikant för Sverigedemokraternas version av socialkonservatismen är att vi tydligt betonar vikten av en värdekonservativ och nationalistisk utgångspunkt."
Principprogrammet sida 16:
"Precis som i fallet med familjerna består statens och kommunernas primära uppgift i att lyfta fram och stödja den ideella sektorn utan att i alltför hög grad begränsa dess handlingsfrihet. En förutsättning för att kunna erhålla stöd från det offentliga skall dock givetvis vara att den verksamhet som bedrivs är förenlig med demokratiska värderingar och en konstruktiv samhällsutveckling."
Principprogrammet sida 17:
"Den svenska staten kan inte, och bör inte, vara religiöst neutral. Sverige har varit ett kristet land i över tusen år. Kristendomen är intimt sammanvävd med den svenska kulturen och identiteten. Få andra läror och institutioner har varit lika betydelsefulla för formandet av den svenska kulturen som kristendomen och den svenska kyrkan. Det svenska språket, konsten, litteraturen, filosofin, moralen, traditionerna, arkitekturen, musiken med mera är alla exempel på samhällsområden som varit och är starkt färgade av vårt kristna arv. Påverkan har dock också varit ömsesidig. Förhållandena, förutsättningarna och kulturen i vårt land har gjort att den svenska kristendomens historia innehåller vissa särdrag i jämförelse med andra kristna länder. Många kristna högtider och traditioner är fortfarande en självklar del av vår nationella kultur och utgör viktiga inslag även i många icke-troendes liv. Att känna till och förstå det svenska kristna kulturarvet är en viktig nyckel till att förstå vårt lands historia, kultur och samtid. Bevarandet av detta kulturarv är således en angelägenhet för alla svenskar, troende såväl som icke-troende. För att kunna förhålla sig strikt religiöst neutral skulle staten behöva fjärma en betydande del av det svenska kulturarvet ifrån de offentliga verksamheterna och det offentliga rummet och detta är ingenting som Sverigedemokraterna ser som önskvärt. Kristendomen bör i kraft av sin historia tillåtas att inneha en särställning i förhållande till andra religioner i Sverige."
Principprogrammet sida 20:
"Sverigedemokraterna försvarar grunderna i den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter genom förhandlingar gör upp om lönenivåer och andra centrala villkor. Vi tror på en aktiv arbetsmarknadspolitik där statens huvudsakliga roll är att övervaka att lagstiftningen på arbetsmarknadsområdet efterlevs och fungerar, att tillhandahålla högkvalitativ och näringslivsinriktad utbildning, att tillhandahålla en god infrastruktur samt att motverka arbetslöshet och långvarigt utanförskap. Sverigedemokraterna ställer sig bakom grundprincipen att det skall vara lönande att arbeta och att ha arbetat. För att kombinera trygghet och rörlighet på arbetsmarknaden behövs samtidigt en generöst utbyggd omställningsförsäkring. Ett alltför lågt ersättningstak riskerar att förstärka inlåsningsmekanismer och försämra matchningen på arbetsmarknaden."
Principprogrammet sida 21:
"Sverigedemokraterna betraktar folkhemstanken som en i grunden socialkonservativ idé. Visionen om ett återupprättat folkhem, där samhörigheten inte är baserad på klass, utan nationstillhörighet, och där alla medborgare är garanterade en hög nivå av fysisk, ekonomisk och social trygghet, är också vägledande för Sverigedemokraternas politik på välfärdsområdet."