I de stora frågorna som diskuteras just nu (migration, integration, brottslighet, energi) har MED en liknande linje även om MED i mitt tycke har bättre och mer konkreta förslag på migrations- och integrationsområdet.
Men annars är MED det enda partiet bland dessa som på riktigt är frihetligt och som på allvar vill göra upp med skatteslöseriet och minska statens storlek så att den fokuserar på sina kärnuppgifter (och göra det bra) samt att stärka demokratin genom att bl.a. avskaffa identitetspolitiken, främja meritokrati, höja kraven för medborgarskap och införa ett tydligt tjänstemannaansvar.
De brukar göra jämförelsen att Sverige borde bli mer som Schweiz.
Fan, det låter ju skitbra. Schweiz är en förebild på många sätt. Ett mycket välskött och oberoende land!
SD är allt för lik S enl min syn (generösa bidrag tex, men det är ju för att locka S-röster)
M har glidit åt vänster.
Jag vill ha ordning o reda med tuffa tag direkt i förskolan för de som förstör för andra, och detta synsätt ska följa med hela livet.
Vill man inte samarbeta, hjälpa andra eller bidra till samhället (genom att jobba eller på annat sätt bidra) ska samhälletsstöd&bidrag minska, om man trots stöd/hjälp och mentoring inte vill bidra. Foka på brottsoffer och ta klockor/bilar mm från buset och låt dom tvätta dass eller annat som gör att de får skämmas! Det kan göras respektfullt men det som biter på buset är minskad status, inte fängelsestraff!
Alla bidrar efter egen förmåga! Bara man visar vilja. Alla kan bidra lite, även de som inte är som alla andra. Då kommer vi ha massa pengar över som vi kan lägga på de som VERKLIGEN behöver samhällets stöd = Sjuka och de som drabbats av olyckor mm.
De som bidrar mest ska givetvis inte skatta mer procentuellt ju mer man tjänar! Blir ju mer skatt i kronor sett till staten ändå. Skapa incitament för att egen insats lönar sig.
Dra ned på all overhead, göra oss oberoende till omvärlden (energi och teknologi) då vi vet att andra länder kommer fucka upp, någongång. Beroende kostar förr eller senare. Blåögdhet är dyrt.
Alla beslut ska vara utifrån ett vetenskapligt synsätt. Inget jäkla tyckande och "känns bra i magen". Dvs visa att det du föreslår är underbyggt på fakta!
(tex sveriges energipolitik för 50+ år sedan då den var bäst i världen med kärn + vatten + transmissionsnät som var operativt uthålligt (klarade belastningstoppar och tekniska fel)
Skapa långsiktiga regler så företag och privatpersoner VET vad som gäller så de kan bygga en lika långsiktig tillvaro = kommer gynna innovativ teknisk teknologisk utveckling.
Satsa på skola, universitet och HighTech-företag. Vi har inte flest antal ingenjörer (Kina), men vi ska ha de duktigaste!
Sakkunninga till Regering/Riksdag ska ha superhög lön = vi får de bästa på jobbet.
Underlag ska tas fram tvärfunktionellt så tex ekonomi-förslag görs med input från alla delar i samhället = skapar bra underbyggda beslut på stora frågor som påverkar landet.
Ledande poster (ministrar tex) ska ha kompetenskrav och adekvat utbildning, så de förstår ett akademinskt tillvägagångssätt, förstår de sakkunniga och kan ställa kompetenta frågor om ämnesområdet.
För de som vill komma in till Sverige säger jag, VÄLKOMMEN om du kan visa att du kan bidra...vill följa vår lag...lära dig svenska...och INTE aktivt/passivt förstör för andra. Ge dom 5-10år att visa att detta stämmer. Annars hejdå.
Har du skaffat familj&barn och rotat dig? Tufft läge men du visste förutsättningarna. Jag o hustrun har bott utomlands under många år och nog tusan var man noga att vara GÄST i landet och visa respekt över deras syn på livet. Eller flytta hem.
Kontrollfrågor:
- hur ser skattepolitiken ut? Storlek på skatt och brytpunkter mm
- hur ser trygghetsnätet ut? De som satsar hårt i egna bolag...eller blir sjuka...ska VETA att samhället fångar upp de som trots att de anstränger sig, kommer i en besvärlig sits. Då vågar de satsa ännu hårdare.
- hur ser ni på diagnoser (bokstäver mm)? Jag anställer helst de med vad andra skulle kalla "små eller större utmaningar" i sin profil, då de är de bästa. Bara de får göra det som är på deras TOPP i förmågeprofilen (Autister har ofta grym fokus tex). Dipparna i profilen är ointressanta. Man låter Zlatan foka på fotboll, inte det han nu skulle vara mindre bra på. I Sverige ska alla vara lika = lika dåliga så ingen sticker ut. Livsfarligt. Olikhet är bra avsett kompetens, utbildning, syn på livet!
- problem vs lösning? lämna tomt här, vill se vad ni svarar ;-)