Medborgerlig samling (MED)

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tack för svar.

Blir glad om fler kavlar upp.

Det finns hopp, se bara vad en ensam åklagare kan göra. Häkta 10 kriminella miljöpartister för sabotage.

Vi kan få vakna upp till fler sådana nyheter.

Vi måste få in bra människor i majoritet i riksdagen. Röstar ni M så kryssa bra personer, tex Kärrholm och Sonesson.

Rädda landet.

Röstar M och har alltid gjort, varför är dessa två personer bra och vad tycker dom om viktiga frågor?
Är inte så insatt på den detaljnivån.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Hoppas ni inte slänger bort eran röst en tredje gång då.

För 2014 satte sig oppositionen frivilligt på åskådarbänken och släppte fram S och MP trots större väljarstöd och maktövertag.

Ni röstade säkerligen på dem igen 2018 trots det, och så gjorde dom exakt samma sak och släppte fram S och MP en gång till.

(förövrigt, S och MP ligger plus jämfört med 2018, så väljarna i helhet belönar dem för de senaste åtta åren...)

Nu tänker ni rösta likadant igen men ändå hoppas på ett annat resultat, friskt vågat, hälften vunnet? :)

"Jag röstar hellre på något jag vill ha men kanske inte får, än något jag inte vill ha men riskerar att få"

Sitter ni föresten fortfarande och försöker hitta vettiga svar på frågan om vad det faktiskt är som ni tycker M/KD/L gjort senaste 20 åren som gör att de förtjänar era röster? Annars får jag ta tystnaden som svar :)
Och i vilka frågor skiljer sig MED från tex M, SD och KD?

Raderad medlem 51742

Guest
Och i vilka frågor skiljer sig MED från tex M, SD och KD?
I de stora frågorna som diskuteras just nu (migration, integration, brottslighet, energi) har MED en liknande linje även om MED i mitt tycke har bättre och mer konkreta förslag på migrations- och integrationsområdet.

Men annars är MED det enda partiet bland dessa som på riktigt är frihetligt och som på allvar vill göra upp med skatteslöseriet och minska statens storlek så att den fokuserar på sina kärnuppgifter (och göra det bra) samt att stärka demokratin genom att bl.a. avskaffa identitetspolitiken, främja meritokrati, höja kraven för medborgarskap och införa ett tydligt tjänstemannaansvar.

De brukar göra jämförelsen att Sverige borde bli mer som Schweiz.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag bjuder på ett inte lika utvecklande inlägg som CFr's men ändå väldigt tydligt i sin simpelhet. Sosse-light vs. borgerlighet med sinne för att behärska sig när det kommer till andras pengar.

Skärmavbild 2022-09-04 kl. 09.31.58.png

Skärmavbild 2022-09-04 kl. 09.33.01.png

(medan Moderaterna skulle kunna ge bort 132 000 kr och de skulle nog inte märka av att deras hög med andras pengar att spendera minskat)

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
I de stora frågorna som diskuteras just nu (migration, integration, brottslighet, energi) har MED en liknande linje även om MED i mitt tycke har bättre och mer konkreta förslag på migrations- och integrationsområdet.

Men annars är MED det enda partiet bland dessa som på riktigt är frihetligt och som på allvar vill göra upp med skatteslöseriet och minska statens storlek så att den fokuserar på sina kärnuppgifter (och göra det bra) samt att stärka demokratin genom att bl.a. avskaffa identitetspolitiken, främja meritokrati, höja kraven för medborgarskap och införa ett tydligt tjänstemannaansvar.

De brukar göra jämförelsen att Sverige borde bli mer som Schweiz.
Fan, det låter ju skitbra. Schweiz är en förebild på många sätt. Ett mycket välskött och oberoende land!

SD är allt för lik S enl min syn (generösa bidrag tex, men det är ju för att locka S-röster)
M har glidit åt vänster.

Jag vill ha ordning o reda med tuffa tag direkt i förskolan för de som förstör för andra, och detta synsätt ska följa med hela livet.
Vill man inte samarbeta, hjälpa andra eller bidra till samhället (genom att jobba eller på annat sätt bidra) ska samhälletsstöd&bidrag minska, om man trots stöd/hjälp och mentoring inte vill bidra. Foka på brottsoffer och ta klockor/bilar mm från buset och låt dom tvätta dass eller annat som gör att de får skämmas! Det kan göras respektfullt men det som biter på buset är minskad status, inte fängelsestraff!

Alla bidrar efter egen förmåga! Bara man visar vilja. Alla kan bidra lite, även de som inte är som alla andra. Då kommer vi ha massa pengar över som vi kan lägga på de som VERKLIGEN behöver samhällets stöd = Sjuka och de som drabbats av olyckor mm.

De som bidrar mest ska givetvis inte skatta mer procentuellt ju mer man tjänar! Blir ju mer skatt i kronor sett till staten ändå. Skapa incitament för att egen insats lönar sig.

Dra ned på all overhead, göra oss oberoende till omvärlden (energi och teknologi) då vi vet att andra länder kommer fucka upp, någongång. Beroende kostar förr eller senare. Blåögdhet är dyrt.
Alla beslut ska vara utifrån ett vetenskapligt synsätt. Inget jäkla tyckande och "känns bra i magen". Dvs visa att det du föreslår är underbyggt på fakta!
(tex sveriges energipolitik för 50+ år sedan då den var bäst i världen med kärn + vatten + transmissionsnät som var operativt uthålligt (klarade belastningstoppar och tekniska fel)

Skapa långsiktiga regler så företag och privatpersoner VET vad som gäller så de kan bygga en lika långsiktig tillvaro = kommer gynna innovativ teknisk teknologisk utveckling.
Satsa på skola, universitet och HighTech-företag. Vi har inte flest antal ingenjörer (Kina), men vi ska ha de duktigaste!

Sakkunninga till Regering/Riksdag ska ha superhög lön = vi får de bästa på jobbet.
Underlag ska tas fram tvärfunktionellt så tex ekonomi-förslag görs med input från alla delar i samhället = skapar bra underbyggda beslut på stora frågor som påverkar landet.
Ledande poster (ministrar tex) ska ha kompetenskrav och adekvat utbildning, så de förstår ett akademinskt tillvägagångssätt, förstår de sakkunniga och kan ställa kompetenta frågor om ämnesområdet.

För de som vill komma in till Sverige säger jag, VÄLKOMMEN om du kan visa att du kan bidra...vill följa vår lag...lära dig svenska...och INTE aktivt/passivt förstör för andra. Ge dom 5-10år att visa att detta stämmer. Annars hejdå.
Har du skaffat familj&barn och rotat dig? Tufft läge men du visste förutsättningarna. Jag o hustrun har bott utomlands under många år och nog tusan var man noga att vara GÄST i landet och visa respekt över deras syn på livet. Eller flytta hem.

Kontrollfrågor:
- hur ser skattepolitiken ut? Storlek på skatt och brytpunkter mm

- hur ser trygghetsnätet ut? De som satsar hårt i egna bolag...eller blir sjuka...ska VETA att samhället fångar upp de som trots att de anstränger sig, kommer i en besvärlig sits. Då vågar de satsa ännu hårdare.

- hur ser ni på diagnoser (bokstäver mm)? Jag anställer helst de med vad andra skulle kalla "små eller större utmaningar" i sin profil, då de är de bästa. Bara de får göra det som är på deras TOPP i förmågeprofilen (Autister har ofta grym fokus tex). Dipparna i profilen är ointressanta. Man låter Zlatan foka på fotboll, inte det han nu skulle vara mindre bra på. I Sverige ska alla vara lika = lika dåliga så ingen sticker ut. Livsfarligt. Olikhet är bra avsett kompetens, utbildning, syn på livet!

- problem vs lösning? lämna tomt här, vill se vad ni svarar ;-)

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Blev långt men ni får ha förståelse (inkl moderatorn)
Nära valet nu och det ser tyvärr ut som att man kan ljuga från alla partier utan att de andra eller journalister synar dom.
Inte under på att ALLA som röstar (oavsett parti) blir besvikna efteråt.

Ni kommer få se att makten är viktigare är alla "röda linjer".
Var ärliga, det kan man vara i en demokrati

Raderad medlem 51742

Guest
Är det några profiler som är med i MED?
På deras riksdagslista finns exempelvis David Eberhard och Alexander Bard (som iaf inte kan beskyllas för att inte vara en profil). Sen finns det förmodligen många fler kända personer som är medlemmar, men som inte kandiderar eller är aktiva på det sättet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På deras riksdagslista finns exempelvis David Eberhard och Alexander Bard (som iaf inte kan beskyllas för att inte vara en profil). Sen finns det förmodligen många fler kända personer som är medlemmar, men som inte kandiderar eller är aktiva på det sättet.

Dom passar som hand i handske, Drogliberale HBTQ aktivisten Alexander Bard och en psykdoktor som är transfobisk.....

Raderad medlem 51742

Guest
Kontrollfrågor:
Nedanstående svar är min tolkning av deras politik, förmodligen blandat med mina egna åsikter. Jag är inte MED-politiker.

- hur ser skattepolitiken ut? Storlek på skatt och brytpunkter mm

Återigen, tänk målbilden ungefär som Schweiz och att gå mot en mer platt beskattning. Schweiz har ett skattetryck på 27,6%, medan Sverige ligger på 42,6 och snittet inom OECD är 33,5%. Sedan är det naturligtvis ingenting som kan förändras ögonblickligen utan behöver ske under en övergångsperiod så att människor får rimlig tid och möjligheter att anpassa sig.

- hur ser trygghetsnätet ut? De som satsar hårt i egna bolag...eller blir sjuka...ska VETA att samhället fångar upp de som trots att de anstränger sig, kommer i en besvärlig sits. Då vågar de satsa ännu hårdare.
Ja, ett skyddsnät med en skattefinansierad grundtrygghet behöver naturligtvis finnas för sådana situationer så att man kan leva ett vettigt liv och inte drabbas orimligt hårt av sådant man inte kan påverka eller ha råkat ta något felsteg i livet där man drabbas av otur. Det är ju mer att betrakta som en försäkring. Sen kanske ett sådant försäkringssystem inte måste se ut och finansieras exakt som idag, utan skulle exempelvis kunna ha en mindre omfattande kärna och att man sedan själv väljer om man vill komplettera det ytterligare. Här går det att snegla på lösningar i andra europeiska länder.

- hur ser ni på diagnoser (bokstäver mm)? Jag anställer helst de med vad andra skulle kalla "små eller större utmaningar" i sin profil, då de är de bästa. Bara de får göra det som är på deras TOPP i förmågeprofilen (Autister har ofta grym fokus tex). Dipparna i profilen är ointressanta. Man låter Zlatan foka på fotboll, inte det han nu skulle vara mindre bra på. I Sverige ska alla vara lika = lika dåliga så ingen sticker ut. Livsfarligt. Olikhet är bra avsett kompetens, utbildning, syn på livet!
Delar din uppfattning. Mångfald är bra för samhället och näringslivet, men det handlar inte alls om att räkna människor av olika hudfärg, kön osv. utan att det skall finnas en mångfald av perspektiv, förmågor, egenskaper osv. och där alla har möjlighet att blomma ut till sin fulla potential och komma bäst till sin rätt. I ett frihetligt samhälle växer detta fram naturligt och staten skall inte lägga sig i med diverse pekpinnar. Det staten skall hjälpa till med är framför allt se till att alla medborgare får förutsättningar genom utbildning osv.

- problem vs lösning? lämna tomt här, vill se vad ni svarar ;-)
Problem är ofta något människor (och politiker) vill undvika utan man pratar mycket hellre om lösningar utan att fullt ut reflektera över dess konsekvenser.

Man behöver kunna se och förstå problemen för att kunna hitta lösningar. Inte heller alla problem är värda att lägga resurser på att lösa. Man behöver starta med en förståelse av samhället och därigenom se vilken riktning som är önskvärd för samhället att röra sig mot. Det är först när man har riktningen klart för sig som det blir tydligt vilka problem som står i vägen för att röra sig i den riktningen.

Politikens uppgift är att utifrån den identifierade riktningen och de identifierade problemen ta bort hinder och skapa möjligheter så att samhället (medborgare, företag, civilsamhälle osv.) i största möjliga utsträckning själva kan hitta lösningar på problemen.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Dom passar som hand i handske, Drogliberale HBTQ aktivisten Alexander Bard och en psykdoktor som är transfobisk.....
David Eberhard ska jag studera. Bard har jag koll på. Han är ganska rolig i sin arghet mot allt o alla, men säger det som ingen annan vågar säga. Det får man ge honom cred för.
Men som politiker, kommer inte funka. Eller så blir det underhållande i debatterna!

Raderad medlem 51742

Guest
David Eberhard ska jag studera. Bard har jag koll på. Han är ganska rolig i sin arghet mot allt o alla, men säger det som ingen annan vågar säga. Det får man ge honom cred för.
Men som politiker, kommer inte funka. Eller så blir det underhållande i debatterna!
Ja, Bard har ju sin still och kan nog provocera rätt många, i synnerhet de som inte håller med honom, men om man försöker se förbi det är han ju i grunden filosof och kan göra en samhällsanalys som få andra är kapabla till. På det sättet tror jag han är en stor tillgång.

I övrigt kännetecknas MED framför allt av att det drivs av smarta och engagerade samhällsmedborgare med vanliga jobb och förmåga att tänka, snarare än kändisar och yrkespolitiker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, Bard har ju sin still och kan nog provocera rätt många, i synnerhet de som inte håller med honom, men om man försöker se förbi det är han ju i grunden filosof och kan göra en samhällsanalys som få andra är kapabla till. På det sättet tror jag han är en stor tillgång.

I övrigt kännetecknas MED framför allt av att det drivs av smarta och engagerade samhällsmedborgare med vanliga jobb och förmåga att tänka, snarare än kändisar och yrkespolitiker.

Vilket ju inte behöver vara fel IOFS, men några kända namn och ansikten kan ju vara bra att ha när man är ett nytt parti.

Vilket parti tror ni Hanif Bali går till efter Moderaterna?

Raderad medlem 51742

Guest
Vilket ju inte behöver vara fel IOFS, men några kända namn och ansikten kan ju vara bra att ha när man är ett nytt parti.

Vilket parti tror ni Hanif Bali går till efter Moderaterna?
Ideologiskt och politiskt borde det bli MED. Tar han en retorisk utgångspunkt blir det SD.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ideologiskt och politiskt borde det bli MED. Tar han en retorisk utgångspunkt blir det SD.

Ja, han har lutat åt det hållet, men han är schysst nog att hålla det hemligt tills efter valet.

Eller så kanske han går i pension, han har väl suttit länge nog åt moderaterna för att kunna lyfta en rejäl pension livet ut?
Om inte annat borde Moderaterna erbjuda honom det om han avstår från politik i fortsättningen, det vore en rejäl förlust för dom om han byter parti.
(och en rejäl vinst för partiet han byter till)

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, han har lutat åt det hållet, men han är schysst nog att hålla det hemligt tills efter valet.

Eller så kanske han går i pension, han har väl suttit länge nog åt moderaterna för att kunna lyfta en rejäl pension livet ut?
Om inte annat borde Moderaterna erbjuda honom det om han avstår från politik i fortsättningen, det vore en rejäl förlust för dom om han byter parti.
(och en rejäl vinst för partiet han byter till)
Jag tror det blir en rejäl pyspunka för moderaterna efter valet, oavsett om deras sida vinner eller ej, så Bali kommer nog ta en funderare på vad han vill göra av sin karriär fortsättningsvis ändå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror det blir en rejäl pyspunka för moderaterna efter valet, oavsett om deras sida vinner eller ej, så Bali kommer nog ta en funderare på vad han vill göra av sin karriär fortsättningsvis ändå.

Han twittrade nyss att han tänkte "Stödrösta" på moderaterna i det här valet...

Det tycker jag låter som att han redan har ett nytt parti i åtanke.

Moderaterna kommer nog att vara sveriges tredje största parti länge än...

Raderad medlem 51742

Guest
Han twittrade nyss att han tänkte "Stödrösta" på moderaterna i det här valet...

Det tycker jag låter som att han redan har ett nytt parti i åtanke.

Moderaterna kommer nog att vara sveriges tredje största parti länge än...
Skrev några tankar om detta i en annan tråd.

Tredje största ett tag till, men förlora sin roll som oppositionsledare och potentiel regeringsbildare inom några år är min gissning, om inte något radikalt händer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skrev några tankar om detta i en annan tråd.

Tredje största ett tag till, men förlora sin roll som oppositionsledare och potentiel regeringsbildare inom några år är min gissning, om inte något radikalt händer.

I deras fall har dom väl aldrig varit oppositionsledare, utan ledare av det andra blocket...

Någon opposition har vi inte sett från deras sida.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin